Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 845 ggr
Thorsson
0

bettlöst?

Jag red ut en liten runda i torsdags innan jag åkte. Jag testade då min systers bettlösa och han gick som en klocka. Han gick bättre med det än med bett och verkade trivas! :) Han drog inte ner huvudet en ända gång! Han var lugnare men det bettlösa och gick lugnt och sansat! :) Vi testade en liten galopp. Och han lyssnade kanon! Ska rida på detta ett tag. Sedan när syrran inte ska rida ska jag testa hackemoret på honom. Se vilket han går bäst på. Funkar han bäst på något av de 3 så måste jag ju köpa ett annat. Ska få rida på syrrans bettlösa tills jag vet om jag ska köpa det eller hackemore, eller om jag ska ha honom.

Men fördel och nackdel med bettlöst!

*ska snart fota så då kmr det nya bilder ;)   *

SofiaR
0

men om han går så bra på bettlöst, då kanske du ska ta han till hästtandläkaren och se så att han inte har något problem i munnen eftersom att han beter sig dåligt i skogen med bett.

Anoziz
0

Han är en travare va? Av mina egna erfarenheter så är de travare jag ridit och skött väldigt känsliga i munnen. Framförallt om de har gått på travet och hårdtränats. Så de travare jag ridit har ridits på hackamore och det har gått kanon!

Peppe
0

Jag tycker nog att ni ska ta honom till Petter i vimmerby Linda. Han är kalasbra! mycket bättre att åka dit än att ta ut nån till stallet eftersom han har en ren klinik

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Casper
0

Att en häst går bättre på bettlöst behöver definitivt inte ha med tänderna att göra! Han kan känna att han är mindre "tvingad" med bettlöst och blir därmed lugnare!
Vår travare reds också endast på bettlöst det första året vi hade honom och vår andra häst är inriden på bettlöst och de gick inte över på bett förrän de kommit så pass långt i utbildningen att det började bli dax för tävling, då krävs det ju träns med bett! Fortfarande rids de med bettlöst ibland och det funkar kalas!
=) Funkar han bra på det så kör hårt!!

Thorsson
0

#1. Men då skulle han bete sig dåligt i paddocken med?! lr?

#2. Ja, han är en fd. travare :) Okey, ja. Hann är väldigt fin i munn! :)

#3. Vad går det på ungefär då bara för en undersökning?

#4. Ja, han va lugnare idag med, och vi red i paddocken och där brukar han bli svettig av 10min skritt. Han blev svettig efter en kort galopp. Sedan började hah studsa, bocka, göra rivstarter. Så jag gjorde som A-lagstränaren sa. Jag gick av gick med honom. Han lugnade sig direkt! :) Men han har stått i 2 dagar och blev bockiga brunco ;)

Peppe
0

#5 det beror ju på. alltså man åker inte dit för en undersökning och sen beställer en ny tid för att göra nåt åt det utan han tar allt på en gång. vi har betalat upp till 1100-1200, billigaste var väl 300. Då gjorde han ingenting utan konstaterade att det var 7-årstaggar jag oroade mig för… men bättre att va på den säkra sidan!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#5. Kankse det.

Casper
0

glöm inte att lägga in "fridagar" för honom! Att han får överskottsenergi kan bero på fodret. Ge inte mer än han behöver, dvs mycket hö och justera med kraftfodret.

Thorsson
0

#8. rätt gammal tråd ;) haha. Han får endast krafft grund och hö nu! :) Han rids på bett nu med. FIck reda på vf han drog ner huvudet! :)
Tack iaf! :)