Hur stretchar man.... ?
Återkommer med svar! för jag vet ;D

har du kontaktat en massör? Gör det så visar hon vilka sätt som är bäst. Finns en bra sida om det men kommer inte ihgå vad den heter :S

har du kontaktat en massör? Gör det så visar hon vilka sätt som är bäst. Finns en bra sida om det men kommer inte ihgå vad den heter :S

varning för 4 och 9, gör inte så!!!!
Varför inte? jag gör så där på min ponny och det funkar utmärkt
Scandi, nej. det har vi inte inte än. Vi vill försöka själva först.
_thilda_, Tack så jättemycket! :D Du vet inte hur man stretchar ryggen med (a) haha.
-stall_harmoni-, varför ska man inte göra så :O ?
Man kan göra så att dom kutar rygg också. Då står man rakt bakom hästen och sätter tummarna på skinkorna långt ner. Sen drar man fingrarna upp parallelt och svansen är då i mitten. Nån som fattar?
Sen kan man också trycka mitt under magen där sadelgjorden ligger, en punkt som gör att dom kutar upp ryggen (man får trycka lite hårt på endel hästar)
Ska man göra dessa grejer flera gången så får man lätt ner den kutiga ryggen henom att lätt trycka med fingertopparna på ryggen.
Detta var den en equiterap. som visade mig. Skulle göra det på min häst.
#15 varsego :) nix det vet jag inte
Tack så mycket Molla :D:D Ska testa detta imorgon då det blir mer promenader med pollen :D
#17. Okey :D aja, har fått reda på det nu :D ^^
#19 varför ska man inte göra så da? :)
#20. Alltså jag menade hur man stretchar ryggen ^^ Det andra vet jag inte. Men jag är nyfiken!! :D
Hihi okej då. Jag med. :P
haha, vad bra :)

#13 För att??
*** Kärleken övervinner allt ***
hallå? någon som vet #13. ? :)

Jag vill bara tillägga att man skall aldrig stretcha kalla muskler och att stretchingen bör ske inom 10-15 minuter efter avslutat arbete då musklerna fortfarande är varma, sen är det för sent.
Sen skall man aldrig lyfta hästens ben mer än att det precis tar stop, tvingar man ytterligare lite till finns risken att man kan orsaka en muskelbristning eller sträckning hos hästen.
Vartefter som hästens muskler blir mer följsamma kan man öka stretchningen…men bara så att det precis tar emot.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#16, jag fattar, fick lära mig precis som du, att dra fingrarna bak på rumpan av en massör. Jag tyckte att hon sa att de sträcker ut ryggen då, som stretching ?
Molla, vart ligger punkten under magen? jag har försökt hitta den, men lyckas inte. kanske jag trycker för löst (:

Jag brukar dra med tummen längs med hela magen (fram till tuttarna). Du skjuter hon rygg ordentligt.

#27 har hästen päls så kan du dra lite i den också (under magen alltså), det brukar jag göra med Peppe och då skjuter han upp ryggen ordentligt =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#29. haha :) okej, han har väl några strån kvar av vinterpälsen där under, får testa ikväll vad Svante tycker om det, tack för tipset! :)
#29 haha skulle jag göra så på min ponny så lever jag nog inte längre sen ;) hon blir helt galen och nafsar o sparkar efter mig :P hon tycker att det är otäckt :P

Inget min Folly skulle uppskatta heller :-)
För att träna rygg/nacke på islänningarna så tar vi en morotsbit och låter hästen gå ner med huvudet mellan frambenen (följer efter morotsbiten). För att träna nacke tar vi morotsbiten på åt sidan istället :P
Nökkvi tar huvudet mellan benen (och tränar vacker hov på samma gång ;))
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#26. okey :) jag stretchar honom direkt efter att vi varit ute och tränat lite från marken, eller arbetat lite på en promenad! :) Tack för tipset, ska verkligen komma ihåg det :)
Ingen som vet hur man ska hitta punket på magen, jag trycker som sjutton! :D ^^, Idag testade jag _thilda_´s övnigar och mollas, med tummarna på skinkorna. Och det funkade superbra, han krökte jättemycket! :D
Tack för tipsen! :D

#31 #32 har man en häst som inte har nåt emot att bli nypt under magen så får man ta till andra medel ;)
#35 endel är som Peppe, bryr sig inte om man nyper. dra då lite lätt i håren eller nyp nån annan stans, längre bak till exempel
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ryggen kan stretchas genom att man lyfter upp svansroten också och cirkulerar den lite långsamt åt båda hållen. ;)

#36 Ja man får ju det, därför gör jag som jag skrev i #28 :)

Jag glömde att testa och "nypa" han under magen igår.
#31 och 32, jag kan tänka mig att vissa inte uppskattar det, upp till bevis om Svante gillar det eller inte, kan tänka mig att han inte bryr sig. På denna häst kan man göra vad man vill, han är döcool :)

Stretcha hästens rygg genom att ta tummarna och tryck med dom under magen på hästen, "kittla" lite med tummarna. Då lyfter hästen ryggen.
En del hästar går inte på det eller också vänjer de sig vid det. Anledning till att de reser ryggen är för att de tycker att det man gör är obehagligt. Det finns ett sätt till om "tum-grejen" inte fungerar, men då bör du ha en häst som du är säker på att den inte sparkar (man måste stå bakom hästen) om det blir för obehagligt och sen tycker jag att någon som kan ska visa dig.
Man kan även dra hästen i svansen, men även här bör någon visa dig. Vinkeln måste vara rätt och man måste vara väldigt försiktig.
Det finns tusen ganska simpla övningar, men det är svårt för mig att skriva ner dom, hade varit lättare om jag kunnat visa dig så jag ser att det går rätt till. Jag lär mig av min syster som är hästmassör och av fysioterapeuterna på djursjukhuset, det är toppen :) Som sagt, om du hittar någon som kan visa dig är det det bästa!

Förresten. När man stretchar frambenen som på #4 så ska man inte göra längre än det tar emot, precis som någon annan sa. Har man dessutom aldrig stretchat hästen innan så är det bra att ha benet lite böjt i början.

nu ska jag svara… :-)
tänk er bara in i de rörelserna. knäna å hasen e ju som vårt knä, vi böjer ihop det på ett visst sätt….. när du stretcha på sättet ovan kan du få skador då du bara håller under knät å hasen å böjer utåt. (tänk er i i samma sits på oss)
har så svårt att förklara ;-) hoppas ni fattar nåt….
så istället (förklara på människa) böjer ni ihop benet å VIKTIGT är att ni håller runt både vaden och låret….. sen gör rörelsen….
nån som förstår?
#40-41. Okey, ska testa. tack för tispet! Ska se va pöjken tkr om det ;) haha ^^ han ryg är redan mycket bättre av snart 1veckas masage, stretchning och vila! :) Skritta lite barbacka på han idag. han va jäääättepigg ^^

#42 Jag fattar vad du menar…så gör jag när jag stretchar dom bitarna, det känns stadigare och som du säger, det känns inte som att man håller hela vikten i bara en led.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.