När är det bäst att kastrera?
När på året tycker ni att det är bäst att kastrera och vid vilken ålder? När ska man låta bli att kastrera? Är det bra eller dåligt att spara på hingsten tills han är 3 år? Är det bättre att göra det vid 1-årsåldern? Är det bäst att kastrera på vintern, våren, sommaren eller hösten?

Hej helst på vintern sa min veterinär för då är det minst risk för infektion. Men det får inte vara för kallt. Då blir det dålig cirkulation och läker inte lika bra. Kastrerade min kuse i vintas. Allt gick bra. Han är fyra. men man kan ta dom typ när dom är ett år. Hoppas mitt svar hjälpte dig. Men prata med en verterinär. det är bäst=) Mvh/Emma
Visst är det kanske mindre bakterier när det är snötäcke ute men i Göteborg är det sällan det är det även om det var det i vintras… Geggamojja är väl värst? Jag har också hört det där med att det itne läker lika bra när det är mörkt och kallt…
Hur mycket muskler och temperament tycker ni att hingsten ska få innan den kastreras?
Jag har sparat en hingst som nu är 2 år just för att han varit så "klen"… Jag tror inte att han kommer bli någon godkänd hignst men han har vairit så snäll så det har inte varit några problem med att ha honom som hingst… Däremot har jag en 3-årshingst som redan som 1-åring varit välutvecklad och kaxig/självsäker/hingstig. Funderar på att kastrera honom om ingen vill ha honom som hingst då han fått upp till guld på utsällning…

jag tänker ta kulorna på brago i höst. slutet av september/oktober.

På hösten efter rötmånaden och flugor och innan det blir lerigt och geggigt, okt, sep någon gång…

Man ska vänta så länge som möjligt med att kastrera för att den ska växa till sig. Men jag har fått tagit mina redan vid 1½ års ålder tyvärr. Gjorde det tidigt på våren innan flugor och lera.

det är flugorna som är det största porblemet.
Om någon vill köpa min 3-års hingst men vill ha honom kastrerad innan, vem ska stå för ev komplikationer då?

Rötmånaden bukar man säga startar med fruntimmersveckan, så från där och cirka en månad framåt ska man inte kastrera.
Som jag brukar säga det är hästen som får stå för komplikationerna. Men kostnaden det är köparen om ni skriver att det är h*n som ska göra det och det kan ju vara ditt villkor för att kastrera när det är flugor ute. Men samtidigt så finns det ju risker med att kastrera på vintern och hästen är inne på stall, det är ju inte heller det någon bra miljö. Nu är ju kastrering ett lätt ingrepp på en häst.
Åldersmässigt tycker jag man ska kastrera så tidigt som möjligt, 1½ om stenarna är nere. Det är ju skönt att slippa hingstfasoner helt om man nu inte ska spara hästen till hingst.

vad gör man eg när man kastrerar? för hästen bara lokal bedövning och står upp eller de söver honom helt och han ligger ner i gången?

Lokalbedövning och lugnande sen fäller man hästen så den ligger och skär bort juvelerna och syr (för man knyter väll inte som på katt, jag mins inte) det är inte så blodigt. Ganska snart efteråt så är hästen på benen. Det är bra om man är två som kan hjälpa veterinären. Det bästa är att kastrera utomhus i en hage med gräs. Renast och mint skaderisk när hästen lägger sig ner och reser sig för då är han lullig.
Har varit med om stående kastration på en äldre arabhingst (8+) hemma i stallgången. Ingen höjdare att se! Mkt blod och ragglig häst.
Det blev sen kompikationer med infektion mm, så pållen fick gå på pc-sprutor ett tag.
En annan hingst (D-ponnykorsning, 2 år ca) skulle oxå kasteras hemma, stående. Men på honom bet inte lugnadet, fast de gav honom så mkt de vågade utan att riskera livet. Han snedtände på alla medel de gav honom och blev helt rabiat.
Honom fick de åka in med till Ultuna och sövna ner och göra det liggande.
Min gamling blev kastrerad först som 14-åring (är 25 nu). Har mkt hingstutseende. Kan ej vara själv inne stallet pga den sena kasteringen + att han bodde helt ensam i skjul när han var 3-9 år, vanvårdad och misshandlad. Inga problem med att gå med ston, valacker eller hingstar, världens snällaste.
Var avelshingst oxå innan han kastrerades, har ungefär 100+ avkommor efter sig.

mm jag sitter här o äter.. :D

Kastrerade 2 unghingstar i våras, de togs stående, först lugnande, sen lokalbedövande, ett snitt och stenarna ut, en klämma som stoppar blodflödet, får sitta kvar ca 10 min, inga stygn, skall läkas innifrån, Mycket lugna oberörda hästar som kvicknade till efter ca 15 min, ut med dom i en hage med gräs ( dom skall röra på sig)
Inga komplikationer.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Jag har samma erfarenhet som #13, fast på hösten. Min fick dock ligga, så veterinären slapp krypa.

Har kastrerat 3 hingstar här hemma. Alla stod upp. Det var enkelt eg fast lite blodigt. Men är man inte blödig så är det ok. Ser lite burdust ut att göra det men det går oftast rätt så fort. Ca 20 min med all väntan. Alla tre tog vi tidigt på våren. Det är bästa tiden enl min veterinär. Absolut inte nu i juli i rötmånaden.

Vad jag har sett på TV (Veterinärerna) så gör dom det stående utan att sy eller något. Han ska bara promeneras mycket så läker det själv
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~