Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 558 ggr
lisette
0

vaccinera eller ej?

calippo är vaccinerad mot influensa, (inget jag valt, utan han hade vaccinationskortet när jag fick honom) men de andra två är inte vaccinerade.

jag tycker inte det är lönt att börja vaccinera oskar. han är 20 år gammal och aldrig varit vaccinerad.

men brago däremot. ska jag vaccinera honom? och isf mot vad?

gejsa
0

Stelkramp räcker. Influensa är ju mest om man åker och tävlar eller någon i stallet är borta mycket och kan komma med smitta.

mazze
0

Jag har Bus endast vaccinerad för framtida ev. tävlingar. Kan ju vara bra om man åker o tränar på olika ställen oxå, annars så skulle jag nog hoppa över vaccinationen. Travhästarna behöver inte vara vaccinerade för att tävla.

Believer
0

Jag har vaccinerat både Lucky och Kiara mot både stelkramp och influensan. Ska öven vaccinera mot botulism i höst. Men jag är en sån som alltid vill vara på den säkra sidan hehe =)

gejsa
0

Men du vet att hästen även kan bli sjuk av botulism? Sedan är det inte säkert till 100 % ändå.

mazze
0

Bara för att man vaccinerar så innebär det inte att hästen klarar sjukdomarna. Vaccinerar inte mot botulism heller, då det är ytterst sällsynt att få det.

Believer
0

Aaah det vet jag, men hjälper det ändå inte lite bättre än att dom inte är vaccinerade? Ifall dom skulle på botulism alltså.

gejsa
0

Oj vi skrev samtidigt nästan samma sak mazze. he he

jen
0

jag har båda mina vaccinerade mot influensa och stelkramp, dels för att det kommer andra hästar hit och tränar och för att jag ska iväg på träningar och tävlingar i höst. sen vill stallägaren att samtliga hästar ska vara det eftersom hon tävlar också.

mazze
0

Men iom att botulism är en extremt sällsynt sjukdom o inte inträffar så ofta så tror jag inte att det har någon roll om dom är vacc eller ej. Det viktiga är att vi fodrar hygieniskt o friskt hösilage/hö, smittorisken är som störst i ett blötare hösilage/ensilage om det mot förmodan skulle finnas döda djur. Kan oxå tala om att vi hittade en död mus i en bal för ca 5 år sen, Bus blev inte sjuk o lever ju. Hade då ätit ca halva balen.

wewwa
0

Jag vaccinerar mot stelkramp och influensa. Ej mot botulism, då vi fodrar med hö och inte ensilage. Men jag tkr nog att man ska göra det om man har ensilage.

bebbe
0

Jag vaccinerar inte alls, har fodrat med både torr och våt ensilage, har aldrig haft någon häst som blivit sjuk av det,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

jag blev ju mkt klokare… :D

men att vaccinera mot stelkramp låter ju nästan som en självklarhet… vi gör det på oss själv så..

emsems
0

eftersom att ajg tävlar så måste jag vaccinera. det har jag iofs inget emot, eftersom att det känns bäst så. känns som en självklarthet. skulle göra det även om jag inte tävlade

Kiara
0

Jag vaccinerar mot allt, det kostar ca 500 kr och häst och år, vadå skulle jag kunna förlåta mig om en häst blir onödigt sjuk och dör. När det gäller hästinfluensa så hade jag min häst i det stallet där det först uppträdde hon klarade sig, men två hästar av 105 fick avlivas och en fick livslångt men med vinglig gång. Många hästar blev jättesjuka och det var på håret för dom också skulle ha styrkt med. Stelkramp denna förändiska sjukdom som kan orsakas av ett mikroskopiskt sticksår. Botulism ja vist inte alls vanlig men leder till en plågsam död, än en gång skulle man förlåta sig om det inträffar? Abortvirus är för mig själkart för mina dräktiga ston, så mycket pengar och så mycket arbete som det ändå är och inte tala om drömmar varför inte lägga lite på att vara på skära sidan, jag skulle aldrig förlåta mig om mitt sto kastar för att jag snålat med vaccinering. Mina hästar är värda förebyggande vård, jag gillar inte att spela ryskroulett med hästarnas välbefinnande Flört

elin
0

Nisse e vaccinerad i allt, inklusive botulism..
E nogrann med att de ska vara i rätt tid o liknande.
Nisse Är också botulism vaccinerad, för att vara på säkra sidan, nisse äter inte ensilage eller så men de finns andra hästar i stallet som gör det. Som sagt det är inte 100 % säkert men bättre o göra fullt ut vad som går.

/Elin

Peppe
0

Min häst är vaccinerad mot i princip allt som går att vaccinera mot. Känns säkrast. Ser ingen anledning att inte vaccinera

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hjullan
0

#9. va det hos anders då eller ;)