Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4612 ggr
Anna
0

Min sits nu & då

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni någonting har förbättrats?

Vad isåfall?

Vad kan förbättras ännu mer? 

Påpekas bör väl att på decemberbilden manar jag precis på lite, därav att hälen är lite höjd. Bilderna är med samma sadel, samma häst, samma läder (ungefär). Båda fotade i trav.
Lite mer än ett års skillnad, har inte ridit för tränare eller någonting under denna tid utan bara "för mig själv".

Ge mig tips på vad jag kan förbättra =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Elma_vip
0

Det första jag tänkte på var att du sitter mer rakt nu än på det första kortet.. :P

[slo]
0

Jag skulle vilja ha ner hälen lite, men det kan bero på som du skriver, att du manar på. Sen verkar det som att du tittar lite neråt, stämmer det? Mycket snyggare förövrigt måste jag säga! Heja dej :)

Anna
0

#2 Oj oj, blicken vill inte alltid lyda mig och hamnar oftast på halsen/manen :p Syns ju inte så bra nu när jag censurerat ansiktet men ja, det är något jag vet om o försöker öva på ^^

annaattlid.se

Mixie
0

Vill börja med att vara ridpolis och påpeka att du inte ska "mana på" med hälen utan med sitsen =)) Annars ser man att på nya bilden har du kommit ner i sadeln på ett annat sätt :) Du sitter rakare och mer på sittbenen så det ser bra ut ;) Sen har du också fått tillbaka armbågarna lite mer och det är ju också bättre så länge du inte blir "låst" i dom ;) Mer vågar jag inte säga då jag själv inte är i närheten av bra sits när jag rider längre ;)

//Mickan

Anna
0

#4 Absolut, jag använder både sits och häl när jag manar på =)

annaattlid.se

Blackout
0

svårt att säg när man bara ser på en bild men du har gjort stora framsteg dock hade du mycket bättre hälar innan. Tänk på att trampa ner hälen ordentligt annars har du fin sits , armbågar , rygg , knän. Även fast du driver ska du försöka ha ner hälen mer , du driver med sätet !

Anna
0

Hälen var bättre innan, men tårna var värre :P Alltid är det något! Och att driva mer med sätet jobbar jag också på.

Tack iallafall :) Blicken och skänkeln är det jag jobbar mest med. Och styrkan i axlar/rygg, faller lätt framåt när jag blir trött (pga ryggproblem)

Fler? :)

annaattlid.se

Peppe
0

Fick ett tips från min förra tränare. Sänk inte hälen, höj tån istället

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Forssen20
0

Räta upp handen lite :) Och som Peppe, höj tån ;D Du sitter ngt på bakvalvet, kan bero på sadeln, funderat på att byta?  :)

Anna
0

#8 Låter smart!

#9 Inte min häst, inte min sadel. Medryttare ;) Men ja, jag hamnar lätt lite långt bak i den.

annaattlid.se

LinusCRX
0

#10 Du skulle kunna kolla om en geldyna i sadeln kan få dig att sitta längre fram. Sedan skulle jag nog vilja att du sänkte stiglädret ett eller två hål för att släppa ner skänkeln mera i dressyr. Med det tror jag läget i sadeln förbättras också.

Anna
0

#11 Jag rider inte dressyr på decemberbilden utan värmer upp inför lite hoppning. Brukar ha ungefär två hål längre läder när jag rider dressyr :) O tack för tipset!

annaattlid.se

Emelie-G
0

Det ser ut som du klämmer med knäna på decemberbilden, försök släpp loss i knäna, då åker hälarna automatiskt ner/tårna upp (hade det problemet för ett par år sen) ^^

Poniz
0

Det första jag tänkte på va att du sitter du mycket rakare nu än på oktober bilden. På oktoberbilden sitter du lite som "en säck potatis", men inte på december-bilden

Promice
0

Höja handen lite och se till att handen inte är i manen kanske?!

[Avslutat konto]
0

#15 Men Amanda, hennes hand är bra. Man sägar att det "ska" gå en rak linje från ryttarens armbåge genom tygeln till hästens mun, och jag tycker att det ser ut som att det gör det på december bilden :) Juste, när man håller handen rätt, ska tummarna bilda ett upp-och-ned vänt "V", om ni förstår vad jag menar.

Emelie-G
0

Du kanske också skulle kunna "räta upp" handen lite, vad jag har lärt mig ska spöt ligga längs med låret och inte höften vid en korrekt handställning ^^

[Avslutat konto]
0

Korrekt handställing, bild

AnnaJohansson
0

#17 Håller med dig, har man ett långt dressyrspö som man vilar vid höften kan man (och gör oftast) slå till hästen, vilket blir väldigt irriterande för hästen. Och spöet ger ju ingen verkan på baken direkt, utan spöet ska man ju använda som förstärkning av skänkeln!

nannan
0

Du spänner dig i knäna och håller dig fast i sadeln, vilket även gör att du hamnar långt bak i sadeln. Om du försöker att "länga" låret, att knät ska peka ner i marken eller hur man ska förklara det så får du en annan vinkel och kommer ner i sadeln utan att hamna på rumpan.

Jag skulle även vilja att du blir starkare i magen, nu hänger du lite i svanken, försök istället skjuta fram magen så att du verkligen känner magmusklerna och lyft upp bröstbenet lite. Du har en ganksa bra hållning, men som sagt blir lite hängande i din sits, aaningens i baktyngd. Du siter väldigt trevligt i övrigt och har alla förutsättningar för att få en alldeles korrekt sits. :)

Men som sagt. Om du länger låret lite och lossar slappnar av i knäna, så kommer vaden automatiskt liiite längre bak, du hamnar i lodrät sits och hälen kommer automatiskt att sjunka. Sen nmästa steg är att vinkla vaden något inåt, så att baksidan av vaden är den drivande kraften. Tån bör vara tio i två på klockan , alltså lät utåt. När tårna pekar framåt skapar vi automatiska spänningar…

Anna
0

Nyaste ridbilderna.

Hur tycker ni min sits ser ut här?

Denna sadeln (Stübben) är tyvärr lite för liten i sitsen till mig, därför tror jag att jag hamnar lite i bakvikt. Eller?

annaattlid.se

Anna
0

annaattlid.se

Anna
0

annaattlid.se

Anna
0

galopp också. galoppen har jag svårast för då jag pga mina ryggproblem faller framåt och inte orkar räta upp mig. jobbar på att stärka ryggen i allmänhet.

annaattlid.se

Spiritinthesky
0

det enda jag tänkte på var dina armbågar (: försök böjja dom lite mer (: annars rider du säkert superfint :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Due-Boje
0

Jag tycker du sitter väldigt fint, extra plus att du klarar rida utan stövlar, svåraste som finns tycker jag då benen blir så "fladdriga". men de e nog en vanesak också. En sak jag kan anmärka på är att ditt länd och höftparti ser lite spänt ut, Dock extremt svårt att se på bild! Det set ofta snyggt och korrekt ut när man sitter så, men de kan bli svårt att inverka på rätt sätt. Man blir lite "stum" i sätet och kanske även handen, och man kanske jobbar mot hästens rörelser istället för med. Jag har varit i den perioden jag med, brukar komma när man jobbat mycket på att få en snygg sits, men efterhand brukar det släppa och man kan både sitta snyggt, och mjukt med hästen =)