Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3333 ggr
lisette
0

ny presentation av våra hästar

har lite tråkigt, orkar inte gå ut där ute och arbeta i värmen…. sååå, jag tänkte vi ska presentera våra hästar, det är många nya som kommit…

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag börjar med calippo. 17 år gammal korsningsvalack som gått på ridskolan MCR tidigare. han stod hos min granne som säljer hästar till MCR, richard (grannen) tyckte jag skulle ha en bra häst att rida och fixade ihop mig och calippo.

när jag först träffade calippo var han en sur sak som inte tillät en att komma nära hans box. när de skulle lägga täcke på honom så slog han och var allmänt grinig. men ju längre tid de hade honom desto bättre blev han.

i april när jag köpte honom la han fortfarande öronen bak och markerade att boxen var hans… när han kom hem till mig så slutade han faktiskt upp med det beteendet. nu kan man gå in boxen och pyssla med honom utan att han blir värsta grinpellen.

han ska vara välutbildad, vilket jag verkligen inte är. hoppa tycker han är skoj. han är väldigt pigg att rida och tycker det är lika roligt varje gång att komma ut…

lisette
0

näst på tur av mina kommer brago.

såg honom på annons bara ett tag efter att jag fick hem calippo. fastnade direkt för honom, men jag bytte hans namn till brago istället. brago är en shetlandskorsning (?) som just nu är hingst, men till hösten ska han skäras och bli valack, han är ett och ett halvt år gammal ungefär.

när jag var och tittade på honom så kelade vi och han var allmänt mysig och pussig. bestämde mig direkt för att han skulle komma hem till mig.

nu är han fortfarande lika mysig och pussig. han har verkligen lindat mig runt sin höger hov. han kan mycket väl stå och mysa och sedan ta tag i ens ben och nafsa till. vi brukar gå på promenader med honom ibland, men mest står han i hagen och störar sig med de andra. calippo och oskar är så snälla mot honom och låter honom hållas med sina dumheter.

till hösten ska jag börja tömköra honom tänkte jag.

lisette
0

historien om nästa pålle är väldigt lång så jag drar den kort…

när jag var liten red jag på en ridskola som hette stall ess, min absolut favorit häst var en fjording som hette oskar. vi tävlade och han kastade av mig. han var den häst som gjorde att jag föll som en sten för fjordingar.

förra året var oskar till salu på ridskolan, åkte dit och tittade på honom. men valde att inte köpa honom då jag hade en häst på foder. tog dock lite bilder på honom…

nu i år satt jag hos en vän och tittade på bilder då ngn ringde på en fjording som hette oskar. jag blev ju nyfiken och åkte ut och tittade på honom, tyckte han påminde om min gamla favorit. åkte hem och tittade på bilderna från 05. såg två prickar på min oskars manke och åkte ut för att titta på oskar i hagen… där fanns två prickar på manken på oskar i hagen. jag började storgråta när jag såg det…

ja ni kan ju själv ana vem som står i min hage nu… jo min favorithäst från förr. lilla oskar som jag drömde om att köpa redan när jag var liten… oskar är nu 20 år gammal och ska bara användas till enkel promenadridning hos mig så länge han orkar.

SarahPeace
0

Molly , Lr som hon igentligen heter Peace Money ,(hon är 8år) hon är 1.55 mkh . Hon är ett varmblod Efter -Peace on Earth , och, -Money Be . Hon har gått på trav(sista lopper 02) men bara galopperade:P sen vart hon inriden, o sen köpte ja henne : ) Hon var då bara inriden/uppsutten i skritt o littte trav, sen stog hon ett år innan jag köpte henne .. Men hon var så jäkla snäll då:D, jag har haft henne i ett år. hon har tyvärr nydligen haft hovledsinflammation, men hon är frisk nu:) så jag har precis börjat med ridningen igen:)

Skrållan Är en brittsh spotted pony. hon är 1 år:),hon är hela 98 cm mkh:) vi tittade på henne första gången när hon var 4 dagar*ler* :D sen har vi följt henne till vi fick hämta henne :) , hon är en BUSIG ponny:P, vill gärna börja leka när man går ut med henne, ! haha;D har tömkört henne nåra få gånger, men hon får "växa" till sig lite mer innan man börjar mer med tömkörningen:P.  Men hon är så SÖÖÖÖT så man dör;D

Skrållan o Molly är bästa hästvänner :D:), och dom bor våda i mitt stall:] , titta i mitt fotoalbum så få ni se mkt mer bilder på dom:P

SarahPeace
0

Molly

SarahPeace
0

Skrållan

sunglasses
1

Wellington, en halvblodskorsning(lav=lite av varjeSkrattande) på 9 år! Har haft honom sen föl=) Tiden går fort! Han är ca 155cm och black i färgen (fjordingen i honom), han är en riktig toppenhäst! Jag rider western på honom och det är alltid han som blir drabbad vid uteritter/långritter med kompisar, då han går väldigt bra ihop med andra hästar och tycker att det är superkul att knö med mina kompisar i galopptävlingar mm. Det enda vi inte är bra på är att hoppa, men vi tycker dock att det är superkul med några skutt i skogen=)

Cheap sunglasses är en paint (med fullblod inavlat), hon är fyra år och ca 160cm i mkh. Riktigt stilig skäck, men tyvärr mkt vitt i henne= skitig! Köpte henne den tredje juni, så hon är rätt så ny på gården, men har anpassat sig bra! Hon har underbara gångarter och är väldigt trevlig att hantera, men det var nog galoppen som jag fastnade för…guddomlig!!! Det är ju så kul att få något nytt att arbeta med, en liten utmaning att vinna hennes förtroende och "kärlek".

Bilder kommer senare, har inga på datorn än!

Har även två hästar till på gården som tillhör min familj, en kallblodstravare och ett gammalt russ.

RussPower
0

Oval;
Gotlandsruss valack på 12 år. Gulbrun är fargen, men jag tycker han är borkad. xP 128,5 høg, altså maxad b-ponny Haft han sedan 7juni 2006. Altså, inte så länge.
Brukar han inom trav, hoppning, dressyr, western, presisitonskörning o fälttävlan. Han är ett allroundruss, men går under travruss.
Måste jo skryta lite, och förra året var han Sveriges enda travruss som också gjorde det bra inom sprang, fälttävling o dressyr.
Han har vunnit 70cm (förra ägaren) o hoppad 80. Han har kapacitet för mera, men rytteren var lite stor. Han kan nog hoppa högre med mig :P

Min lilla älskling <3

RussPower
0

Mai Betzy;
Kallblodig sto f. 1999 e,Alm Svarten, u. MaiDonna, alltså 7 år.
Svart är fargen, och hon är jättefiiiin <3 Hon är ca 155cm i mkh.

Hon har samma mamma som Mai Lotta som har gått bra inom travet i norge o sverige.

Hon är nu betäckt med Steinsvad Eld, eftersom hon inte kunde gå i travet, för hon fick luftvägsproblem/astma. Så¨hon fick inte nog luft. :(

Hon är jättesnäll, men hon kan vära lite bitchy sometimes. :P

Hon "bossar" över alla i hagen :)

RussPower
0

Vi kallar dom:
Oval : Valle, gubben, gutten, gullet, söten
Mai Betzy : Betzy, Bettan, Merra, Bettiii

Kärt barn har många namn :P

Fija
0

Casper: Han är en korsning mellan Connemara/Fjording. 3år ung så jag har kört in honom å börjat försiktigt me inridningen. Vilket går helt super. Han e oftast väldigt positiv å försöker verkligen å göra allt rätt. Men ibland tjurar han å då e han riktigt envis å bråkig…Skrattande Men vi lär ju stöta på många problem tillsammans så blir nog många frågor om det…Han är ju min första egna unghäst jag rider in. Har annars bara hjälpt till me andras unghästar och ridit in fd travare…

Jenneka: Är en 21-årig nordis dam som inte haft det så lätt i livet. Var först på travträning där hon blev körd alldeles för hårt å alldeles för ung. Sen så har hon varit hos massor av folk och ställen jag inte vet. Sen blev hon ridskolehäst på ARF och då blev mamma kär i henne. Fast hon bara stod å krubb-bet å var inte alls på bra humör, tillsluta började kasta av folk, stegra osv…Å då fick mamma köpa henne. Då va hon i så dåligt skick att man kunde sticka in fingrarna en bit på vänster sida ovanför revbenen. Så hela ryggen va pajj. Hon fick bara stå å vila ett år, sen så började jag sätta igång henne väldigt väldigt försiktigt….Å nu har hon då inte ont längre. Men ryggen e inte helt bra än å kommer aldrig å bli, så hon får inte gå nå böjda spår osv…Men hon älskar att busa i skogen så de e de hon får göra..å köra nån lugn sväng ibland…Har tyvärr inga bilder på henne på datorn men det kommer snart…

Mandysan
0

Whispering Fox, eller jaa Foxen som hon kallas till vardags är min drömhäst. Och jag har turen och äga henne! Snällare häst får man leta efter!:) Visserligen är hon långt ifrån så mkt utbildad som hästen jag drömde om förr va. Men hon är så gudomligt snäll!:o) Hon har bara bockat med mig en gång för att hon va så glad över att få galoppera igen, (hon hade stått i ½ år hos förra ägarna). Sen några dagar efter det red sweet_candy_ här på forumet henne och lät henne busa och bralla hur mycket hon än ville. Efter det har hon bara gjort ett minimalt språng med mig (efter att ha fått gå på bete i några veckor). Enda sen jag fick henne (7/4-06) har jag ridit på henne för tränare 1 gång i veckan. Det har gjort susen!:D Dock inte över sommaren. Men när hon kom kunde hon lixom skritt, trav, galopp och hoppa enstaka hinder. Nu kan hon mkt mer!:D
Hon har fått två svenska Ridponny föl som är otroligt söta. Hon är född 1995 och importerad från Irland. På Irland har hon (antagligen) deltagit i Rävjakt. Därför är hon lite stark när man rider i grupp i skogen och på fält.
Under sin tid i Irland hände antagligen en mkt tråkig sak. För det var hennes förra ägare som oxå ägde henne först och importerade henne. När hon kom till Sverige var det typ Agusti/September. Hon hade juvret fyllt med mjölk, bäckenet var utspänt och hon var helt apatisk. Hon vägrade äta och dricka. Allting tydde på att hon hade fått ett föl strax innan hon åkte till Sverige.:'(

Vad finns det mer att berätta än att jag älskar Foxen och hon älskar mig? Hon följer mig överallt, jag behöver inte ens ha grimma på henne..

/Mandysan..Im Back!Skrattande

jumpingqueen
0

Hästarna jag har just nu är:

Eiluns Winni valack född -98 gråkimmel som kallas Nalle. Han är jättegosig, men hatar att bli borstad… Han älskar att hoppa å har jättestooooor galopp har hänt flera gånger att han tagit 28-28 m på 6-5 galoppsprån.. Det e tillå me långt för storhäst hehe HAn är jättefin dressyrhäst, men jag tycker inte det e så kul… Jag har haft honom i 4 år drygt, så länge som han varit i Sverige är egentligen tysk. Vi köpte honom sadeltämd, resten har jag gjort. Han vi var uttagna till Nm trupperna i år.

Fredriksbergs Memory: Ett sto född 93. Hon är uppfödd på nappflaska så hon är som en människa i sättet, men med hästinstinkter. Det slår slint lite då å då för henne, på tävling är hon allmänt kallad "psykfallet" för hon är väldigt speciell… När jag fick henne var hon totalt oriden, hon gick i fel form med skarpa bett, men nu går hon som alla mina hästar på rakt silikonbett (mjukaste bettet som finns) men hon ääälskar att kela

Dutch Power: En ponny jag haft i 3½ månad, när jag fick honm gick han inte ens över 15 cm, första tävlingen efter 2 veckor vann vi vår första start LB å hade ett nerslag i LA Sen har det fortsatt framåt med ett nerslag upp till nationell LA som bästa resultat. Han är världens snällaste skulle aldrig göra något, men vill gärna vara ifred…

Liwing Pleasure: En valack på 3 år, som vi ska rida in nästa sommar. Han är undan vårat gamla sto Chloé  som har gått bort… Han är enormt stor, men jättesöt. Han är väldigt tillgiven fast han aldrig är "hanterad" av människor, vi hälsar ju på honom ibland, då han går på lösdrift ganska långt ifrån oss…

jumpingqueen
0

Nalle på väg mot start i A-finalen Sm 2006 Vetlanda

jumpingqueen
0

Mumsa över hinder nr 2 i kval 1 Sm Vetlanda 2006

jumpingqueen
0

Pawwe LA i Halmstad

jumpingqueen
0

Bugge (liwing Pleasure, 1 år gammal…

LinneaG
0

Börjar med Sandy, eftersom det är hon som är min.

Hon är ett vbl sto på 18 år. Riden i ca. 2 år. Varit avelsto i 7 år.
Hon kom till mig den 8 augusti 2004, eller vi håmtade henne, åkte till enköping och mötte upp ägaren vid godisfabriken där. Sedan åkte vi ca. 15 min (kommer ihåg vägen) och kom fram till någon gård med massa maskinhallar. Där stod det tre vbl ston i en hage. Vi frågade vilken det var, men han sa ta den ni tror. Såklart så tog vi rätt =). Vi gick ut ur hagen och mot transporten, och hon gick rakt in! utan att tveka något!

När vi kom hem med henne så fick hon stå i några dagar, sedan började vi ridningen. Och vi håller fortfarande på =)

Sen så har vi Kapzel, som jag endast har på foder.

Han är en d-ponny på 22 år.
Han kom hit från Polen när han var 4 år, där han endast hade gått på lösdrift i flock. När han kom hit blev han inriden och ägdes av den ägaren i 2 år, sedan fick han en ny. Och vid tio års ålder köpte karro honom. Hon började tävla och träna. Efter 11 år med samma ägare så lämnades han ut på foder till en Jenny i norrköping. Där stannade han i 1 år och den 28 mars åkte jag, pappa och karro dit och hämtade honom. Nu har jag haft honom i 4 månader och ska börja träna.

jennie-w
0

Silverdove E: Alm Silver U: Smedsmyrans Pila

Nordis valack 11 år. Min rid och körhäst

jennie-w
0

Kirov E: Golden Will U: Miss Kenny

Varmblodsvalack 28 år. Min fd ridhäst, numer pensionär och ut å gå häst

hjullan
0

Min prinsessa Julia 1997.  e: holens ingolf RC 19 u: vienna

a.k.a Jullan, Rullan, Julle, Bullan

Jullan är en korsningsponny på 144 cm, flugskimmel.

hennes mest framstående egenskaper är hennes personlighet; hon vet vad hon vill, är bestämd o blir sur om hon inte får som hon vill. hennes största krav är helkroppsmassage varje dag, får hon inte det så får jag inte rida. Det räcker inte att massera bara en liten stund för julia vill alltid ha lite till.. hon gnäller som en kärring om nån kommer för nära o biter gärna den som stoppar fram handen. dock biter hon inte mig, syrran och ottino är favoriter som hon gärna smakar på. rider nån för nära så attackerar hon i full fart med munnen redo. hennes passion i livet är att äta o umgås med sin flock. det som skiljer jullan ur mängden är att hon dippar sitt hö, har hon två vattenhinkar så måste hon dippa hötussen i båda innan hon tuggar. (tvångstankar har vi alla i psykklubben)

Julia är ökänd i eskilstuna för sitt temperament då hon va utlånad på foder här innan jag köpte henne. då spenderade hon dagarna med att slänga av alla som satt upp på henne. de tjejerna respekterade inte jullan o de förtjänade inte jullans respekt. 

Min prinsessa är lättlärd o är motiverad att göra sitt allra bästa, när hon får en uppgift anstränger hon sig för att förstå vad man ber henne om, om man har förklarat bra för henne så gör hon vad man ber henne om med glädje. 

jennie-w
0

Alvargrimmens Pyret E: Flagg U: Polka

Shetlandsponny 14 år. Rid, kör och utställningshäst.

jennie-w
0

Trollsaga   E: Furunäs Sahib U: Alvargrimmens Pyret

Shetlandsponny 2 år. Min egna uppfödning och mitt framtidshopp. Utställningshäst och under inkörning.