Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2420 ggr
Believer
0

Skoning/verkning

Hur ofta måste era hästar skos/verkas?

Believer
0

Lucky måste skos var 6:e vecka. då passar min hovslagare på att fila lite på kiaras hovar oxå om det behövs.

elin
0

nisse e var 8:e vecka senast, kan inte gå längre.

/Elin

reddie
0

Skor med 7-8 veckors mellanrum, på tisdag är det dags- då har det gått 8 veckor precis.

hjullan
0

jullan måste skos nuuuu! men ingen hovslagare vill ju göra det.

Believer
0

men elina roger kan ju imårn! ta o ring honom. om ni inte ringer nån så e de ju klart att ingen kommer ut hihi

hjullan
0

hahahahahhahaa.. orka ringa :P

Anki113
0

Visst blir man bortskämd med en sambo som skor hästarna. När behövs det, jaha just nu.

Believer
0

ja vissa har tur =P

hjullan
0

skicka hit din sambo så han får bli min sambo istället.. du får malin istället.

Believer
0

men vadååå. tänker du bara byta bort mig så däääär? *snyft*

hjullan
0

JAAA vafan. hejdå malin!

Zigge-3
0

Verkar mina vart 8 de vecka

Anki113
0

Vars ska jag skickas honom, ge mig en adress.

Anki113
0

Glömde bort att fråga om Malin vill vara barnflicka

hjullan
0

jaa det är klart, hon är en riktig hemmafru. lagar mat, städar tar hand om barnen . ger dig fotmassage när du än vill :D posta han till eskilstuna så kommer malin som ett brev på posten

Lyrik
0

Min pålle skos nu var 6:e vecka.

larry
0

Var 6- 8 vecka beroende på slitage och hur mycket hovarna har vuxit,oftare på sommaren då min hästs hovar växer fortare.

Linda
0

Bra ämne men tänk på att ta privata diskutioner via era personliga sidor bara.

-Mina verkas och skos efter behov dvs vissa kan kanske under perioder bara gå i 5 veckor, äldre hästar med sämre hov tillväxt gå lite längre pga att sömhålen måst få växa ut, unghästarna verkas ofta särskillt på sommaren för att korr. vinklar mm.

Mvh Linda

gejsa
0

Jag skor sommartid med ca 6 veckors mellanrum. Vintertid är det 7-8 veckor emellan. Hovarna växer mer sommartid.

Sussi
0

På sommaren var åttonde vecka, på vintern har det varit ca nio veckor emellan. Isisen går barfota på sommaren och borde verkas me 6 veckors mellanrum men det finns ingen hovslagare om kör hit för att bara verka en häst så jag sa åt hovslagaren att han får sko henne också så slipper jag det problemet men han typ vägrade. Han mena att kan man bara låta hästen gå barfota ska man låta den göra det. Så nu går hon fortsatt barfota och det att hon sliter ojämt var inte så farligt, jag hoppas han har rätt. Men han lovade att iaf komma tillbaka om sju veckor.

Det är också svårt att få hit hovslagare i tid, min senaste hovslagaren menade att för att få bukt på problemet måste jag skaffa fler hästar. Sure, no problem!

gejsa
0

Konstig hovslagare du har sussi! Som vägrar sko en häst när ägaren vill det. Fundersam

jen
0

var 7,e vecka nu på sommaren. och på vintern var 8,e vecka.

E_hjo
0

var 6:e vecka. Händer ibland att hon måste skos va 5:e =)

Luthien89
0

Vart 7:e vecka ungefär. Fast Japps hovar växer vääldigt sakta så han hade säkert kunnat gå 2-3 veckor till, men det är långt för hovslagaren att köra så vi tar alla tre på samma gång..

hjullan
0

jag ska utbilda mig till hovslagare har jag kommit fram till nu. är trött på hovslagare , som antingen inte kan hantera hästen, skor fel, eller helt enkelt inte svarar i telefon .

jaa, jag är bitter idag. vart finns alla bra hovslagare i eskilstuna? gejsa vad har du för hovslagare?

gejsa
0

#25" Jag har en från Kungsör som heter Håkan.

Linda
0

#25 bara ryggen klarar det så blir det ju fina fickpengar..morr inbillar mig att alla hovslagare e miljonärer…

gejsa
0

Inte kul att vara rik och ha förstörd rygg. Hellre är jag frisk och har normalt med pengar. hi hi

Sussi
0

#25 Samma här, det där med skoning har blivit en mardrömm för mig!

Har på allvar funderat på att i något skede utbilda mig till hovslagare så att jag kan sko mina egna hästar i framtiden. Jag orkar inte bråka med hovslagarena mera. Hovslagarutbildningen är ju inte så lång heller.

hjullan
0

nee precis. jag tänker inte jobba som det.. man får ju fula lår :P däremot ska jag sko min häst hjullan o ottino som är hennes pojkvän!

mazze
0

Har oxå ledsnat på hovslagare, får ju aldrig tag i min längre. Funderar skarpt på att lära mig sko själv men endast för eget behov. En hovslagare får nog inte så jättegott av pengar efter alla avdrag om dom e vita…

hjullan
0

precis mazze.. hur gick det med den där tjejen du skulle ta ut?

shirley
0

ca var 8:e vecka….

Anna Johansson
0

Ung hästen var 6 vecka, gamgubben kan variera lite beroende på hur han växer, Brukar inte att växa så mycket på vintern, så då tar jag upp till var 8-9 vecka medans på sommaren var 6-7 vecka.

mazze
0

Hon är så extremt dyr så ska ev prova en annan karl om han vill.

hjullan
0

vilken e den karlen då?

jen
0

vilka priser har ni? jag betalar 950 för en hel-skoning.  det verkar som om de flesta hovslagare högt priset??

Believer
0

jag betalar 250 kr, så köper jag skorna själv, så 350 kr. Kiaras hovar fixar min hovslagare gratis. jag är supernöjd =)

jen
0

#38    jag förstår om du är nöjd Flört

Believer
0

hehe. men det är absolut inte enbart pga av priset, han är riktigt duktig oxå =)

gejsa
0

Min hovslagare verkar mina två unghästar gratis. Sedan tar han sommartid med nya skor 400 kr styck. Har höjt priset med 50 kr nyss.

Vintertid med fyra brodd, nya skor och snösulor tog han 550 kr för. Det priset blir också höjt nu vet inte med hur mycket än.

wewwa
0

Verkning var 8:de vecka, kostar 200kr.

Sussi
0

Skoning per häst 793 kr

Verkning per häst 280 kr

jen
0

Skrikandes skicka hit era hovslagare tack!!! Flört

för här finns det få av dom, och de som finns är as-dyra allihopa..

Lyrik
0

# 37

Min nya tar 1200 kr, men då har gammelgubben specialdojor! Ringskor + tjock vit sula + silikon fram, vanliga skor bak. Som tur är behövs det ej nya skor varje gång han skos, utan det räcker att lägga om de gamla.

När jag åkte till Mälarkliniken och skodde var 6-7 vecka, kostade det drygt 1200 kr + bensin+transporthyra+lånebil. Blev inte billigt då. Men vad gör man om inga hovisar vill svetsa ringskor i stallet?Ledsen

E_hjo
0

Min kostar 650:- runt om…

elin
0

På vintern betalar jag runt 900 - 1000.
Men då är det guldskor med sulor.

Sommarn minns jag ej -_-
Mamma o pappa fixar betalning av nisses fotvård :D

/Elin

Believer
0

guldskor? =P

elin
0

hihi, har inte du de till lucky? =)
Skorna ser ut o va guldfärgade med broddar isatta :D

/Elin

Nikkan
0

var 8:de vecka 800:- per häst

Believer
0

ååh vad häftigt elin hihi. vad är det för speciellt med dom? =P

elin
0

inget jobb med att själv sätta i broddar utan dom e skor som alltid har broddarna där. Guldiga :D
o sulor
dessa 2 är en stor säkerhet både vid ridning och när hästen springer i hagen med snö o is som underlag.

/Elin

gejsa
0

Har du guldskor elin? Min hovslagare tipsade mig om detta till vintern nu med mina unghästar. Sa att det blir ju så dyrt att sko 4 hästar i vinter. Då sa han att guldskor slits inte så mycket som vanliga att t o m broddarna som sitter på inte slits. Är det sådana som du har? Är dom bra?

Believer
0

Aaaha, hur kunde jag missa dom hihi. så broddarna sitter fast i skorna? alltså dom kan inte låssna som vanliga broddar?

hur mycket kostar dom ungefär?

elin
0

Jag tycker dom kanonbra!
Min hovsalgare berättade om ungefär 6 hästar som hade busat o galopperat i hagen, 5 av dom hade guldskor. Dom kom i galopp mot staketet o den hästen som va utan guldskor for rätt igenom staketet o vad jag minns så klarade sig aldrig den hästen.
Men kom ihåg att guldskorna gör knappt ingen nytta om man inte har sulor då det packas snö under o de blir som styltor o då når inte broddarna ner till backen.
Jag rekomenderar helt klart guldskor och sulor.
Det händer så mkt olyckor på vintern både i ridningen o i hagen pga halka och oförsiktiga hästar.
Nackdelen e om hästarna börjar sparka, broddhål e ju inte så jätte kul när de får göra sitt. Dessutom är de lite extra hundralappar, men det är utan tvekan värt det.

/Elin

wewwa
0

#44 Min "hovvis" är jättebra och billig. Bor du i närheten av gbg?

gejsa
0

Ja, sulor har jag jämt på mina vintertid. Men håller skorna hela vintern verkligen? Behöver man bara ta av dom verka och sätta på dom igen?

elin
0

#57 ja det behöver man, men med nisse kan jag iaf använda samma skor. Beror helt på hur mkt dom slits.

/Elin

gejsa
0

Ja, jag rider ju ute på vägarna mycket vintertid. Du kanske bara rider i ridhus. Hmmm

Mandysan
0

Elin: Hur mkt kostar guldskorna?

elin
0

nej gejsa, det gör jag absolut inte, försöker komma ut så mkt som möjligt bara vädret o kylan tillåter.

Jag betalar 900 :- för nya guldskor o sulor, mandysan.
Men jag bor i östergötland, priset varierar ju en hel del.

/Elin

elin
0

och i dessa 900 :- ingår de ju att hovslagaren slår fast skor o sulor såklart =-)

/Elin

Mandysan
0

#62 Jo för jag tänkte att du kanske köpte dem löst.. För det kommer jag få göra ifall jag ska ha sånna ifram..(Får ej ha i bak pga skaderisken, ifall ngn blir sparkad alltså!;o)) Men jag får väl kila ner till Granngården imorrn och titta vad dom kostar, och sulor så klart.

elin
0

#63 gör så!
Ja, dom e kanon, hellre lägga ut lite extra pengar o att hästen då går stabilt.

/Elin

gejsa
0

Vad menar du elin går stabilt? Vanliga skor gör att dom går stabilt också. Jag ska köpa guldskor för att dom håller en hel vinter enl hovslagaren. Det blir billigare så. Men någon skillnad annars var det inte enl honom.

elin
0

gejsa, nu tog du det hela fel, jag menade absolut inte att silverskor skulle vara sämre, jag tycker bara det är skönare att veta att gulskorna inkl. broddar alltid sitter där dom sitter.

/Elin

gejsa
0

Ok! Trodde att det var skillnad på gången när man använde olika skor. Men då var det rätt då. Det bästa är ju att dom håller en hel vinter. Verkar ok faktist. ska nog pröva det i vinter när vi ska sko mina två unghästar.

Believer
0

det skulle ju va skönt som sagt o veta att broddarna sitter där dom sitter =P jag hatar verkligen att skruva i broddar. fy sjutton. o försöka få ut is ur broddhålen när dom tappat broddarna för att sätta dit nya. det tar på ryggen =/

gejsa
0

När min hovslagare sätter på broddarna för hand innan han skor så tappar vi aldrig broddarna. Ingen här i stallet tappade en brodd i vintras. Tvärtom så satt dom så hårt att vi inte kunde byta dom när dom hade blivit dåliga.

Believer
0

jo men så gör min hovslagare oxå hehe. men lucky är expert att få av sig broddarna. vet inte ruktigt hur han gör, men lyckas det gör han! =P

elin
0

det e samma i vårt stall e de ca 2 st som har silverskor me brodd, dom får också allti av sig broddarna.

/Elin

hjullan
0

malin, mr bean är klen!! hade en ny hovslagare ute idag. skitsnygg!!! ;)

elin
0

elina, fan raggar du på hovslagarn?
Billigare att få hästen skodd då lr? :D

/Elin

hjullan
0

jag muta han med en banan

elin
0

de låter som en lättraggad hovslagare xD

/Elin

Believer
0

jag hörde att han inte alls va speciellt snygg =P

hjullan
0

alla tycker väl olika.. hur snygg är persbrant på en skala egentligen? gaah.

Believer
0

ingen går att jämföra me persbrandt =P

Therese_Melberg
0

mina skos/verkas var 8:e vecka.

Fija
0

Verkar Casper å skor Jenneka ca var 8:e vecka.

Skoning: 750kr med skor (å broddar på vintern)

Verkning: 150kr

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.