Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2706 ggr
Scandi
0

Jag hart blivit.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…HÄSTÄGARE!!!!!! HIhi :D Eller han ska först vet bes och är allt bra med det så blir han min:) Ringde precis och sa att jag ville ha honom! Och de kör hem honom till mig för de ska kanske ändå köpa en annan häst här neråt ev. Vetbes ska vi försöka ordna så fort som möjligt men det dröjer nog 2-3 veckor innan jag får hem min Eligible :) (himmla långt namn, tips på nåt smeknamn??!) Hoppas nu bara vetbes går som den ska..

Scandi
0

hihi så glad jag är!! =0)

DojoKelder
0

Grattis grattis!! vad glad jag blir för din skull!! så som du längtat och kämpat för detta!

gejsa
0

Åh, grattis! Men hur långt hade ni till varandra. Låter som det var långt när du skriver att dom kör ner han. Frågade du vad dom skulle köpa om det möjligtvis var en fjordning? hihi

pippa__
0

Va roligt!!!!!!!!! Längtar till den dan jag får känna samma lycka!! Grattis!!!! :D

__iE
0

åh, vad kul! du har ju letat ett tag nu.. GRATTIS :D

tänkte på elli som smeknamn, men det är ju ett tjejnamn ^^

Beundy
0

Så roligt, grattis! :)

Scandi
0

njää inte alls så jätte långt! Typ 5 mil bara! :D:D haha jepp ev blir det en sådan :P

Alex
0

Grattis! Vad roligt! :D

Du måste ju kalla honom Egil… ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Scandi
0

ja och elli kallas min mamma :P men typ Eli men det är nästan förlikt..

gejsa
0

Förstod det eftersom hon frågade om olika stammar på fjording osv. *ler*

Tittade en gång till på annonsen och han ser ju verkligen fin ut. Det blir nog bra detta ska du se.

Scandi
0

Hehe jag hoppas verkligen det :)

Snuttan2
0

vad kul :) Du får börja köpa på dig saker han kommer behöva då ;) (haha det första jag tänker på = shopping!)

Jag tror smeknamn kommer naturligt när du pratar med honom ;)

DojoKelder
0

Jävlar vad snygg!! (ursäkta svordommen)

Scandi
0

hehe jepp!! har redan hittat ett ursnyggt fleecetäcke på hööks det där bruna!!? tror han kommer bli ursnygg i det :D men vet inte hur jag ska göra m de andra täcken.. de har typ aldrig andvänt regn eller vintertäcke på honom.. o jag e ju van vid att d ska va täcke hela tiden.. men köper kanske två regntäcke nu.. oj d blir till o köpa massa! benskydd har han heller inte andvänt..ge mig tips!!

Scandi
0

mm han är en riktigt snygging :D

gejsa
0

Börjar du rida så kanske han behöver täcke. Iaf vid ruskväder. När man har unghästar så försöker man ju att slippa sätta på täcken.

Scandi
0

bääbisen :)

Scandi
0

jo jag köper nog ett tunnare regntäcke och kanske ett med fleece i .. vintertäcke kan jag ju vänta med.. vill inte vänja honom vid täcken bara för att jag är täckesförstörd :P

gejsa
0

Han är verkligen jättesöt och ser så lugn och snäll ut faktist.

Scandi
0

visst är jag snygg? ;)

Jill_Niss
0

#14 det fleecetäcket har jag :D Och min travare e brun, och jag kan lova att han e ursnygg i det! Tycker att du ska köpa det :) DIn älskling skulle nog passa bra i det :)

DojoKelder
0

brunt på brun häst är kalassnyggt!!

Scandi
0

mm det tror jag med det kan bli.. ska nog en runda till hööks o köpa fleecetäcket.. men de andra får nog bli från gekås eftersom dem är lite billigare. Så kul det sak bli med alla saker!! Tänkt köpa den där guldiga ryktlådan också på hööks :)

Peppe
0

#23 köp inte det röda regntäcket med hals bara på ullared. det är kasst.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scandi
0

oki det ska jag tänka på :) funderar på det svarta för 499 på hööks

Snuttan2
0

Köp helst inte regntäcken på hööks och ullared alls, kommer ju knappast hålla särskilt bra för slitage eller hålla regn ute :S

Satsa hellre på att köpa ett bättre ifrån början…

Peppe
0

#26 mina täcken har hållt bra hittills… har 3.5 år gamla höökstäcken som funkar utmärkt även efter tvättar.

Snuttan2
0

Jag har köpt nya hööks regntäcken som inte ens hållit för regn ordentligt Förvånad

de har ju desutom rätt taskig passform enligt mig med. Lite täcke för mkt pengar. Jag har varit mkt nöjdare med det Riding House/Himalaya regntäcke jag köpt ifrån Börjes då.

Peppe
0

#28 jag är tvärt om, höökstäckena passar mina hästar bättre. har det där himalaya till Blacky, sitter inte alls lika bra som hööks.

gejsa
0

Det är faktist samma med mig. Jag köpte ett Hööks täcke regn åt Gejsa. Och efter bara några dagars hällregn så blev hon genomblöt. Och vad det LUKTAR om detta täcke efter det. burr! Jag kastade det faktist efter det fast det var helt. Har nu bara Himlalyas billiga börjestäcken. Tycker dom är billiga och även om om dom bara håller 1 år så är det så billigt så man kan köpa ett nytt nästa år. Det håller iaf bättre mot regnet och luktar inte illa iaf. Och mina hästar har en tendens att bita sönder varandras täcken så för mig passar dom bra.

Scandi
0

de regntäckena mackan haft från hööks har varit bra. köper inget dyrt nu i början vet ju inte alls hur han beter sig med eller vad han får för hagkompisar

Snuttan2
0

Precis, himalaya-täckerna är ju så pass biliga så även om de dör lite sakta så är det ok, för det var så lite pengar. Hööks har inte mkt bättre men försöker ta mkt mer pengar.

Nu har jag skitit totalt i att försöka köpa biliga täcken å köpt mig ordentlgia märkestäcken som antagligen håller i närmare 10år så jag slipper hålla på med sån skit :P

Förstås, har man hästar som biter nog så håller ju inget. Tur har väll jag som har typiskt tråkigt sto nu som inte vill leka alls…

fridak
0

roger hade ett termomaster som var skitbra torkade superfort också men sen hade han/hagkompis sönder det. köpte ett himalya från börjes som numera är mer trasigt än helt men de leker ju rätt bra också. har köpt ett på ullared som jag inte hunnit använda än men tror det är samma typ som himlaya, men då kan det stå ut en säsong iaf och på ullared var det billigare.

ang. smeknamn så gibbe kanske? även om eligible uttalas rätt annorlunda….

shirley
0

grattis till pållen!!!

Scandi
0

får fundera över det med täcken..hur ska jag göra med benskydd?

Snuttan2
0

Behöver han besnkydd?

Annars skulle jag inte köpa det om det inte är som så att du är prylfreak å har extra pengar över.

Scandi
0

nä tror inte det..de har inte andvänt det på honom iaf. men jag tänkte om man ska hoppa o så med honom?

Snuttan2
0

Satsa på senskydd framförallt isåfall, de är de allra viktigaste vid hoppning. Behöver han något mer kan du ju köpa det då. Ibörjan behöver man ju köpa rätt mkt saker och då gäller det ju att prioritera å se vad behöver jag ha direkt och vad kan jag vänta två veckor med att köpa.

Scandi
0

jag e ju inte super förtjust i att hoppa.. men tänker hoppa några skutt för hans skull.. så dem kan jag ju iof vänta med.

Snuttan2
0

Skuttar du bara över små hinder behöver du nog inte riktigt läga ut tid och pengar på särskilda skydd just för det om du inte märker att han är en klums å slår sig ;)

Thorsson
0

Han va ju riktigt stilig Scandi! Det va nog ett lyckat köp du gjorde. Lycka till nu med din häst! :)

Scandi
0

tack tack :) hoppas nu bara vet be går som den ska..

Scandi
0

putt

Sussi
0

Jättefin den hästen var!

Grattis till den :D

Hur hög är han?

maqiil
0

Grattis, vad fin hästen är :) 

Du kan kalla den Gibbe

Scandi
0

tack tack..:):) ca 1.52 tror jag :) perfekt till mina 1.57 :D

wewwa
0

Grattis till pållen!! : )

Scandi
0

längtar tills vetbes blir fixat o jag får hem honom…:)

Mandysan
0

Oh vad kul!:D

Snuttan2
0

När har ni planerat få hem honom?

Scandi
0

om två veckor ungefär för då skuell dem ändå ner åt detta hållet..längtat längtar :) vet du föresten vad nya zeland är för nåt täcke?

Snuttan2
0

New Zealand (som landet) är en typ utav stalltäcke. Alltså inte vad jag känner till ett märke, skulle kunna ha varit det ifrån början.. Men en viss typ utav fodrade stalltäcken kallas ibland för New Zealand (eller kanske på svenska nya zeland, låter jätte fånigt då bara :P)..

Scandi
0

oki flr jag hade ibngen aning.. hittade ett sånt för 75kr :) fast vet inte om jag behöver det..? kanske kan va bra att ha och det är ju rött billigt..

Snuttan2
0

Var ju rejält biligt. Är det begagnat?

fråga framförallt hur många grams fodring det är i det och se till att få rätt storlek ;)

MiaMaria
0

va de inte gammalt tillbaka man kallade stalltäcken för new Zealand??

Snuttan2
0

Det är lite gamalt, japp, vet ingen alls som säger det :P

Menar du på alla stalltäcken nu MiaMaria?

För som jag förstått det är det just en viss typ/model…

Scandi
0

jepp hittade det på en hästsida och dessutom så finns det här i laholm och det var storlek 135 vilket jag tror kommer passa eftesom han är rätt liten..tror mackan hade 145 :S

Snuttan2
0

Varmblod brukar ha rätt korta ryggar, ja.. Å denna ser ju ut som en liten arab mest i storleken :P Å de araber jag känner tror jag har typ 125 nästan…

Scandi
0

var inte o tittade på h**ks..en hel värld med täxken ju :S några tips??????????????????????? har hittat några favoriter : det burna fleece täcket, ett svart tunnare regn täcke,ett blå randigt övergångstäcke och termomasters outdoor töcke det burna..men vet lisom inte riktigt vilka täcken jag ska välja..hjälp?

Scandi
0

oki jo det är klart..hm..får fråga vad de har för storlek på hnom nu..

Snuttan2
0

Jag gillar inte hööks täcken. Dyra å dålig kvalité. Vill du köpa i den prisklassen köp hellre Horsewares Amigo-täcken! Lika dyra, mkt bättre kvalite å passform.

Bra att ha nu i höst: 

• Länd/ridtäcke som skyddar emot regn, kanske fodrat.

• Svettäcke av ngt slag

• Regntäcke, gärna två

• Stalltäcken med olika fodring efter hur kallt det är. Jag satsar nu på ett 150g, ett 290g och ett 550g till att börja med, kanske köper något mer sedan vid behov om det behövs något mer mellanting. Då har jag kallstal, med lätt-frusen häst som ska hållas korthårig å tränas. Beroende på hur du tänkt hålla honom (stall, rakad, träna osv) så får du ju se på de behoven.

• Sedan blir det ute täcken på vintern, antinge att man sätter på rengtäcken ovanpå stalltäckena eller vintertäcken med ungefär samma fodring som stalltäckena… Och eftersom jag har frusen häst kommer jag antagligen vilja ha halstäcke även på vintern på något utav vintertäckena.

Mangis
0

Grattis till hästköpet!

Mangis är ju pytteliten (ca 151) och har 135 i täcke. Som jag har förstått var/är New Zealand-täcken ganska tunga canvastäcken. De brukar inte ha bogveck fram. Ungefär som bomullstäcken - om de säljs fortfarande - fast med fodring av ull. Tror de kunde vara impregnerade också, eller så minns jag fel.

Scandi
0

var hittar man dem täckena då? det är ju sjust det att eligible inte har haft så mkt täcken på sig..o jag vill inte vänja han vid för mkt..mackan blev ju helt förstörd av det fick jju svamp o kunde aldrig vara utan täcke.. svårt?

Scandi
0

#62 inget att satsa på alltså eller?

Snuttan2
0

Köper du Bra täcken (som andas) och sköter hästen som man ska  borde man inte få svamp…

Hur har du tänkt rida honom under vintern och hösten? Hur varmt är stallet du ska ha honom i?

Ska du ta det lugnt å inte träna med honom kan han ju få sätta vinterpäls och bara ha på sig täcken för att inte vara blöt ;)  

Men ska du träna är det besvärligt att ha vinterpäls och inte täcka… Eller, nja det finns väll skilda meningar på det, men det är min syn.

Mangis
0

Jag håller med Snuttan om andastäcken. Mangis var inte förtjust i att ha täcke, men hade aldrig hygieniska problem. Gick med både Hööks och Börjes täcken, även om jag gillade Börjes bättre p.g.a. deras tunna foder. Ofta räcker det ju med vindskydd - om det andas ordentligt så inte fukten blir kvar. Men det är lite av en smaksak.

Kan inte uttala mig om hur bra New Zealand täcken faktiskt är/var eftersom det var så länge sedan jag såg ett.

Scandi
0

hmm..jo jag hade ju tänkt sätta igång honom ordentligt.. men jag vill att han ska kunna vara utan täcke nångång ju :) svårt det hära ju.. gng fröseten som vet vad 94 0.75 betyder ?http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?lang=swe&breed=warm&sire=17552&year=2002&type=productionrecord&cc=SE&orderBy=esek+desc&chunk=1

Snuttan2
0

Ska han tränas så kommer det bli jobbigt att ha vinterpäls, eftersom den då blir svettig å blir han kall då är det inte så kul. Är därför bra att antinge hålla honom rakad å då behöver du täcka eller täcka så han inte sätter så kraftig päls.

En häst (eller människa för den delen med) som ska bygga ordentligt med muskler och tränas hårt mår heller inte bra utav att vara ute i kylan på det viset och lägga ner energie på att hålla värmen. För att vara mjuk och smidig i kroppen som när man tränas ordentligt behöver de hållas lite varma under vintern så de kan vara avslappnade å låta musklerna vila.

Du kan ju ta av täckena en stund varje dag medans du håller på med honom och han står inne eller du släpper honom löst lite kortare stunder i tex ridhuset så han kan rulla sig…

AusaBausa
0

Grattis t hästköpet!!!

äger ett varmblod på 150 cm o har 135 i täckesstorlek.

Scandi
0

jo är det så att han får mkt päls så blir det till att klippa honom.Mne kan ju nite köpa alla täcken på en gång..för det blir lite väl dyrt..:P så det får bli två regntäcke(ett som är lite tjockare)och två fleecetäcken.Nästa månad blir det stalltäcke och vintertäcke.

Snuttan2
0

Det är däför man ska planera sin shopping lite ;)

Jag skulle faktiskt rekommendera tunna regntäcken, utan någonting i, då kan du ha de när som helst.

Skulle du vilja ha lite tjockare någon dag kan du ju ha ett fleecetäcke inunder regntäcket (även ditt svettäcke ;)) så blir det som ett lite tjockare regntäcke.

Lyrik
0

#52 New Zeeland är väl utetäcke? Hade det till min gamla tant, trodde de var "utdöda".Fundersam

#0 Haglunds har bra täcken, både regn, vinter och flugtäcken.

Scandi
0

hhm jo det är klart :) de tunnare är oftast lite lite billigare också :P för just nu tror jag det räcker om man köper två regntäcken så man har ett att byta med och då två fleecetäcken. Sen så ska jag ju köpa ryktlåda + några nya borstar + sårvårdtvätt. Hm nåt mer som man behöver köpa nu på direkten?

Scandi
0

#72 ok? är det nåt att ha eller? kostade bara 75:-

Snuttan2
0

Vad man behöver ha när man hämtar hästen:

• borstar å sånt

• första hjälpen låda/sårmojs

• lite grimmor å grimskaft (bra att ha extra nån)

• olika redskap om du inte får det utav stallet, typ för att mocka, ha foder i osv

Snuttan2
0

du har ingen bild på det new zealand täcke du tittar på scandi?

Lyrik
0

#74 Kan ju köpa hem det och prova. Om det är skräp, så är det inte mkt slantar. Kommer ihåg bara att det var tungt och svårtorkat, iaf det täcke som min tant hade.

Haglunds har bra priser på sina täcken, bra passform och hållbarhet.

Regntäcke: utan foder 295, med fleecefoder 399, med foder och hals 485 kr.

Vintertäcken: från 449 kr uppåt

Fleecetäcken: 139-189 kr

Stalltäcken: 249 kr uppåt.

Har deras regntäcken, både utan och med foder. Ett flugtäcke och deras transportskydd.

Scandi
0

jag har redan lite borstar, 4s hästsalva (tjärsalva), två grimmmor + 3grimskafft,en dressyrsadelgjord,två martingal,ett shabrakc och en uppsättning med benlidor,reflexväst,lädertvål + fett + svampar och hästschampo.. jag vet bara att det är blått :P

Scandi
0

vart hittar man dem täckena?

Lyrik
0

//haglunds.e-butiken.se

Scandi
0

oki du vet inte om de finns i nån butik? för jag vill gärna känna o se på materialen.

Lyrik
0

#81 Bara på nätet.

Snuttan2
0

Eftersom det inte kostar så mkt att hoppa upp ett snäpp i kvalitén och köpa HW's Amigo regntäcken skulle jag satsa på de för 550kr. Amigo Summer Turnout, alltså tunt regntäcke finns för 559kr bla på Ryttarstugan.se…

Scandi
0

köpa i butik?

Snuttan2
0

HW säljs lite överallt i butik om du vill åka å känna på de, men det blir ju oftast rätt mkt biligare att köpa på nätet

Eve
0

Vad sägs om att kalla honom Gibbe? Ursöt häst måste jag erkänna :).

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Scandi
0

okii jag har lite planer på att kalla honom för Eli..det faller nästan naturligast.. såg att de har dem täckena i min ridbutik!:) Börjar oroa mig lite för sadeln också..:S

Loa-bg
0

Grattis! Eli låter som ett bra namn, sen kan du alltid lägga till så det blir Elipelli, haha ;)

Scandi
0

Eli blir ev vetbes på måndag och går han då igenom *hoppas hoppas* så kör de hem honom då :D han är skodd bak nmu också :) de skickar med ett tuntv regntäcke,ett skritttäcke och ett träns :) så då behöver jag bara köpa ett till regntäcke+fleecetäcke nu då

fridak
0

hur blev det med sadeln?

Scandi
0

det ingick ingen sadel..så jag ska prova  minklasskompis ena sadel som är i samma stall som jag och även en annan kompis sadel. Passar inte dem får jagleta reda på en sadelutprovare..eftersom han inte är så musklad så kommer han ju behöva byta sadel igen om ett tag så det känns som om att ma inte vill köpa nån för dyr :S

Marster
0

Graaaatttiiis :D

Snuttan2
0

Fast hur ska du se att de sitter bra då ;) Ta ut sadelutprovare direkt å så kan den hjälpa dig å se om dina stallkompisars sadelmärken skulle kunna vara något för din häst.

Scandi
0

hon som har stallet är rätt bra på det där med sadlar vad jag har förstått iaf :)

fridak
0

och de ville itne sälja med sadeln som han haft?

Scandi
0

nepp eftersom de andvände den på sina andra pållar också

fridak
0

oki, fick du reda på märke o modell? kollat beg. sadlar med samma märke o modell?

fridak
0

oki, fick du reda på märke o modell? kollat beg. sadlar med samma märke o modell?

Scandi
0

zaldi var det sen vet jag inget mer..väldigt bekväm iaf :)

Snuttan2
0

Med tanke på att de rider alla sina hästar i samma sadel så är det antagligen en sadel som inte passar honom/är utpassad för honom…

Scandi
0

mm så är det nog.. därför så viktigt att jag får tag i rätt sadel nu..

Lindbygarden
0

rooligt! grattis!

Scandi
0

fick svar nu från hon med new zeeland täcket, det skulle tydligen vara ett varmt utetäcke?

Lyrik
0

#103 Jepp. Det är ett utetäcke. Hade det på min tant på vintern.

Scandi
0

oki så det är mer ett vintertäcke än höst täcke?

Lyrik
0

Tror det, iaf det tanten hade. Kommer inte ihåg riktigt, var typ 12-13 år sedan.Fundersam

Scandi
0

jaha hehe :P jag fick prova det så får väl se hur det är..var ju rätt billigt så inte hela världen om det skulle visa sig vara dåligt :)

Lyrik
0

#107 Nä. Det är bra att ha reservtäcken. Lyriks fd hagkompis pajade Lyriks nya, fina regntäcke…Ledsen

Scandi
0

sånt är så fruktansvärt tråkigt :( det är därför jag inte köper några dyrare täcken nu då jag inte vet hur hans blivande kompisar är med täcken..

Lyrik
0

#109 Det täcket kostade visserligen bara 295 kr (Haglunds tunna regntäcke), men man blir ju förbannad ändå. Sagge var hemsk, bet alltid i Lyriks täcken fast jag hade på antibitsalva överallt.

Få se hur hästarna i nya stallet är. Förhoppningsvis snälla…

Scandi
0

fick ett mess fårn ägarna precis.. eligible vetbes på måndag kl 19 på kliniken brevid halmstad travet. Men hur ska jag göra, ska jag göra iordningboxen innan eller när han kommer dit och köpa maten krafften dag efter + de övriga grejorna han behöver? Är så rädd att han inte ska gå igenom och då står jag där med en färdigbox,foder o grejor! :S

gejsa
0

Gör i ordning den du. Han var ju knappt riden och är ung så han går nog säkert igenom. Jag skulle iaf gjort det.

Scandi
0

fick svar från ägarna nu som också tyckte att jag skulle göra det, att det körvs rött mkt för att han inte ska gå igenom eftersom han aldrig varit skadad eller sjuk.

gejsa
0

Då så! Kör på du. *ler*

Scandi
0

kom på det nu att han hade ju nån muskelbristning men det borde ju vet isf veta om det kan bli nåt problem.. så kul det ska bli att fixa iordning :D

Scandi
0

Nervös!! imon är det vetbes..hoppas nu bara allt är som det ska!! var nere och gjoprde iordning boxen. Det fick bli halm :) patade m stallägaren om grovfoder och de har ett höislage som är torrare, det är typ som hö. Hon tyckte det lät mkt med 12 kg..Hon tyckte typ8 kg men det tycker jag låter för lite! Börjar runt 10 kg så får jag se hur mkt han äter, äter han mer så får han mer :) han har ju dessutom alm också så han har jualltid nåt att pilla med. Hon tyckte ocksp jag skulle ta krafft ist för groov..hm får se.. Håll tummarna för oss imon!!!!!!!

gejsa
0

#116# Ja, jag tycker inte att 12 kg till en stor häst låter lite. Det är ju huvudfödan till hästar. Ju mer hö desto mindre kraftfoder behövs det ju. Är höet bra så kanske du inte ens behöver lägga till så mycket alls. Men börja med minst 10 kg iaf. :)

[Lill-Jonna]
0

Vad fint han står, har förökt ta sånna kort på lill-jonna men hon vill bara följa efter mig och äta gräs:P

gejsa
0

Lycka til i dag Scandi! Det går säkert bra ska du se. :)

fridak
0

hur har vet. besiktiningen gått? roger får bara ca 9 kg hö men han är rätt lättfödd…

Alexandra13
0

Skitsnygg häst!!

Cilla89
0

hur gick det idag? nyfiken jue xD

fridak
0

scandi var är du?vi är nyfikna och vill veta hur det gått!!!

Scandi
0

hehe jo  nu är han änteligen min! :) Hur cool som helst e han :D jo ingen anmärkning på nånting faktiskt :) han får 8kg nu, en som hade stått i stallet sen innan tror jag hade tatt analys o d skulla vara väldigt bra, en stor häst på 1.70 fick 5kg.. men jag tycker d llåter lite!!! jag får ju testa mig fram o han har ju halm med så :) ska fixa analys så fort som möjligt

Scandi
0

han fick med sig ett jätte fint o tunt sverige täcke:), dem är väl rätt bra ? och ett ländtäcke och då träns och grimma. han kom till ro direkt i boxen började käka direkt men var litev skraj för vatten koppen :P hih

gejsa
0

Snälla du! Om du lyssnar på dom som ger en stor häst på 170 bara 5 kg hö då är du ute och cyklar. Man ska ge minst 1.5-2 kg per 100 kg häst.  Så väger hästen 500 kg så ger man minst 10 kg. Herregud säger jag bara den stackars hästen kommer att se ut som en kossa över ryggen om ca 3-4 månader. Nu är ju din häst fin i hull så se till att den får behålla det nu.

tessa
0

Grattis till din fina pålle och lycka till!

Jag har några av de täcken du nämner från hööks, bl.a  det svarta TM regntäcket, TM outddor och TM in between.. Har bara hunnit använda TM rain, men jag är väldigt nöjd med detta täcke och har nu köpt ett till Eneldo också. Passade på när det var erbjudande om 30 %.. ;)

Ang. Ullared så tycker jag att somliga av deras täcken är minst lika bra och kvalitativa som andra täcken i den prisklassen (hööks, börjes m.fl.). Har bl.a ett regntäcke med fleecefoder därifrån som funkat finfint.. samt ett tjockt vintertäcke som också har varit super. "Lyxigt" designat med snabbspännen och annat, och fin kvalitet.

Jag resonerar som så att passform och funktion (andas/skydd mot väta9 är det viktigaste, men eftersom somliga pållar tycks existera enbart för att få förstöra andras täcken, så köper jag hellre prisvärda täcken för några hundra lite oftare, än dyra täcken som jag får gråta över då de går sönder.. =)

Mangis
0

Hur mycket grovfoder han ska ha beror ju också på hur mycket mat det finns i hagen.

Lindbygarden
0

Roligt! Grattis, det är stor första dagen när man får hem sin häst!!

Scandi
0

nedvärdera inte mig gejsa..jag har nu testat med 8kg och det verkar vara lagom för där var lite kvar när jag kom i morse och dessutom så har han ju halm också. Jag ska lämna in analys på höet med så får vi ju se hur mkt han ska ha. Och där är gräs i hagen att äta, ungefär som hans sommarhage o där var inte jätte mkt o då fick han ju inget hösilage. Hade där inte varit något hö kvar nu imorse så hade jag ju självklart gett honom mer och hade där då inte heller varit ngt så hade han fått ännu mer:) ska fixa foder i veckan också. Deras hösilage är mer som hö lr vad man ska kalla det..torrare.  jag får ju testa mig fram hellet enkelt i början. ska kolla iveckan hur mkt han äter och äter han upp allt så får han ju självklart mer. Igår kansek han inte var så sugen på  att äta då han hade flyttat o nu när jag rider blir han troligtvis mer hungrig o då får han mer.

Scandi
0

han sprang o visade upp sig i hagen för de handra pållarna jämte imorse :) stod o kråmade sig o o sprang och hade sig :) men efter et tag lugnade han ner sig o började äta gräs. ska upp där igen i eftermidda o gå en promenad med honom så han får se omgivningen. väntat med att rida till imon eller övermon så han ihnner vänja sig lite vid sitt nya hem.:)

gejsa
0

#126# Jag nedvärderade inte dig utan den som äger halvblodet. Jag blir så irriterad på folk som tror att det räcker. Dom fattar ju inte ett jota. Sådana ska inte ha häst överhuvudtaget ju.

Men så har du ju också även frågat om foder osv här. Det är din första häst och jag vet hur man är när man köper en häst. Man vill lyssna och göra som dom flesta i stallet.

Scandi
0

jag tycker inte heller att det låter så bra o den hästen var dessutom tävlingshäst och stod på spån! Men jag får ju testa mig fram helt enkelt med eligible :) äter han inte mer så äter han ju inte mer. ska ev prova att öka på nåt kg på kvällen o eftermiddan ska kolla hur det ser ut.. i morse kom jag ju upp efter morgon fodringen så d räcker med 2kg på morgonen iaf för där var lite kvar vid 8 då när de skulle ut.

Scandi
0

du hann ju ändra din text igen nu när jag skrev svaret..:P  jo jag kännde mig rätt dum när jag sa att jag hade tänkt ge honom 10-12kg, hon tittade på mig som om jag vore dum..:P hon tyckte att jag kunde börja med 8kg och se. och det har jag ju gjort nu..kommer nog öka nåt kg till när jag börjar rida allt beror ju på hur mkt han äter.

gejsa
0

Nu när det finns gräs så äter han säkert inte mer. Men jag tänkte på vintern när det är kallt och inget att äta. Då behöver den sin fulla ranson. Jag ger inte många kg hö till mina heller nu på natten. Dom går också i en gräshage. Förstå mig rätt också.

All foderstat som jag räknar ut är till vintern. Inte när dom går på betet. :)

Scandi
0

ok men han får 2kg på morgonen kl 8 o middagen 2kg kl17 och 4kg kl 21. På morgonen räcker det med två kg tror jag iaf som d är nu. och på eftermiddan kan jag nog knappt heller öka på mer kanske 1kg för jag rider ju oftast vid den tiden så då hinner han ju inte äta upp allt..hm jag får se hur mkt han äter helt enklet svårt att se efter bara en natt ;) ska försöka få med de andra på analys o vill de inte så får de inte heller se reslutatet när det kopmmit..

gejsa
0

Får dom inget att äta på vintern heller mellan kl 8 och 17 på dagen?

Scandi
0

det har jag inte frågat, men jag tror inte de går ut så länge på vintern faktiskt. får fråga det!! isf kanske de lägger ut hösilaget i hagen..hm.

Scandi
0

isf kan jag ju fårga om de kan lägga ut hösilage i hagen till honom när de släpper ut honom när gräset börjat ta slut.

gejsa
0

#139# men då tar nog dom andra hästarna det också. Ingen hit precis. Då vet du inte hur mycket han äter.

Scandi
0

ja men han ska bara gå med en annan häst. fast det blir klart svårt ändå, nu går han ju själv så de e ju en annan sak…men jag vill gärna att han ska få någon kompis. får höra hur de gör helt enkelt. tror knappt jag vill att eligible ska stå ute ända till 5 i vinter då åker jag nog upp o tar in han tidigare isf.om jag har möjlighet till det.

gejsa
0

Får dom bara hö ute så är kl 17 inte lång tid. Ju längre desto bättre. Mina går ute från kl 8.30 till 19.30 förr tog vi in dom kl 21. Men jag kom på att det var så mycket tvprogram som var just då som man missade så vi ändrade det till 19.30.

Men förutsättningen är ju då att dom får hö/hösilage i hagen under dagen.

Lindbygarden
0

#141 hör med ägaren till den andra hästen om ni inte kan ge en extragiva.. det är nog inte omöjligt att h*n går med på det!:O)

__iE
0

Grattis till hästen ;) nu är han ju din ;P

Scandi
0

tack :) provad sadlar idag…gick ju sådär imn kompis sadel passade fram till men gick upp för mkt där bak men satt betydligt bättre när man fick ett shabrak under, den andra var alldeles för vid! han har en rätt rak rygg så skulle behva en sadel som är lite mer platt eller vad man ska säg.. var ute och gick med honom idag, blev lite rädd för en väldigt väldigt hemsk brevlåda :P men efter några gånger så vågade han gå fram o smaka lite på den o då gick de bättre :D brydde sig varken om bilar eller grsäklippare.

Freja_Moa
0

Så roligt:) Grattis:) vad fin häst:)

DojoKelder
0

Grattis till att pållen äntligen är din!!!

Scandi
0

:)

iggiWiggiPiggi
0

ett rosa täcke skulle passa han jättebra! :D

L1ll4n
0

Oj, grattis :) Jag vill oxå ha en egen häst eller foderhäst (a) Men just nu har inte min mamma den ekonomin så jag kan få en, får försöka snacka me pappa&min andramamma (aa) ;D

Nordqvist
0

Grattis! Och vad fin han är!

Smeknamn på Eligible: Älgen! Flört Inte för att han ser ut som en älg, men ändå! hehe!

Lizzan
0

Rå söt :)

Cattiiis
0

Stort grattis, och oj vilken snygging! =)

Anna
0

Hörni, kolla datumet, gammal tråd ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Scandi
0

hehe tack  :) men lite gammal tråd ;) Kallas för övrigt för eli :D

Scandi
0

nu har jag haft eli i lite mer än ett halvår!! :)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.