Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2132 ggr
elin
0

hemmagjord vatten sörja

Nisse e känslig mot värmen, låter larvigt kanske, men så är dt.

Hon e även lite dålig på att dricka så jag åker till stallet vid 10.00 och tar in henne. Häller i vatten i krubban, blandat i torkade morötter o några hästogdisar som hon sedan får drick sig till.
Efter jag ridit får hon sin burk med foder, som består av uppblött krafft pellets, vitlökspulver, torkade morötter o b-vitamin + massor med vatten. Gör jag rätt?
Vad kan man mer ha i vattnet för att få hästen o dricka mer?

Detta har jag hört går att ha i:
*Äppelcidervinäger?
*Sirap?

E de sant? isåfall hur mkt om dagen i hur mkt vatten?
Snälla svara.

/Elin

gejsa
0

Äppelcidervinäger har man i om man tex tävlar mycket och åker bort. För att hästen ska tycka att det smakar likadant jämt.

Men du kan ju lägga i lite betfor och massor av vatten.

Vad är Krafft pellets för något?

elin
0

jag säger kraft pellets till kraft grund =D

/Elin

gejsa
0

Jaha. Men måst du ge henne det nu när hon går på bete? Hur mycket ger du?

elin
0

jag ger 8 dl

/Elin

gejsa
0

Oj! Men så mycket behöver du väl inte ge. Hon var ju lättfödd och går på bete? Om du vill ge henne något att äta så ge bara 1 dl av detta och mineralerna, betfor lite grand med mycket vatten.

Du behöver inte blöta upp grunden för hästen.

elin
0

Men hon e så trött o rida nu på sommaren, hon behöver energi.

/Elin

elin
0

o hon går inte på bete gämt, hon står inne på dagarna, på nätterna e hon varannan natt på bete o varannan i rasthage med lite gräs.

/Elin

gejsa
0

alla hästar är trötta nu pga värmen och alla broms och knott och sånt. Energi får hon inte av grunden. Bättre isf att ge lite betfor innan ridningen. Men det räcker med 1-2 dl som du sedan blöter upp. En del hästar är ju så fulla i magen av allt gräs också så dom är trötta för det.

PimTheGreat
0

Jag har hört att man kan blanda i lite melass för att göra vattnet sötare. Vet en kompis som burit vatten i melassdunkar och hästarna drack upp allt vatten på en gång. Kanske värt ett försök?

kacka
0

För att få hästen piggare skulle jag rekommendera HAVRE…

jumpingqueen
0

#6 köp Kraft Turbo eller Kraft sport, det innehåller ganska så mkt samma saker som grund men innehåller mera energi. I Grunden är det näst minst energi i av alla sorter. Du kan ju prova i alla fall!

En kompis ja har vi träffas alltid på tävlingar, men hennes häst dricker dåligt på tävlingar, när det är så varmt är det ju extra viktigt. Dom plockar massa grönt å gott gräs å lägger i vattenhinken…

Ge INTE betfor innan du rider, det är ju sockerbetor alltså så ger det "snabb energi" alltså energi som kommer fort, men gör hästen ÄNNU tröttare efter en halvtimma. Det är dessutom aldrig bra att rida när hästen precis fått mat.

elin
0

nej vill varken använda havre eller kraft sport.
Jag rådfrågade dom som sålde kraft, bland annat kraft sport o dom sa att en unghäst kunde växa försnabbt om man gav det.

/Elin

jumpingqueen
0

#12 Hur gammal är din häst + ras? Varför inte havre? Tänk oxå på att dom som jobbar på Kraft bara vill sälja, alltså säger dom bara det som är bra för dom…

lisette
0

fjording som är fem… jag svarar åt elin… :D

elin
0

#13: varför sa dom då åt mey att hon skulle växa i kroppen??
Alltså rådde dom mey ju att inte köpa det :S
Då sa dom ju det alltså inte för att jag skulle köpa det, eller hur?
Nej krafft sport ska hon inte ha. Och inte havre heller, hon har gått på det. Hon går bra på grund, men som gejsa sa.. det e ju värmen o insekterna som tar på våra små djur idagsläget.

#14 tack,lisette! :D

/Elin

jumpingqueen
0

Fjording är ju en ras som växt färdigt i ganska tidig ålder. Jag tror inte det är någon fara att ge hästen energi. Den kommer ju inte växa fortare för det… Så det är nog ingen fara att ge hästen energimat.

elin
0

Jag har hört precis tvärt om att fjording e senare utvecklad än endel andra raser, eftersom man oftast börjar med inridning senare på dom bland annat…

/Elin

gejsa
0

Fjordingar har växt klart vid ca 7 års ålder. Så dom ska eg ridas in sent precis som islänningar. Men många väntar inte så länge. Inte ens jag. Vi började vid 3 års ålder.

Men jag tror att dom kanske menade att din häst ska bygga muskler och så. För dom växer kanske bara 2-3 cm mer dom sista två åren.

jumpingqueen
0

Det beror på vilka andra raser du menar. Halvblod rider man ju redan när dom är tre, men håller dom ända tills dom är 7? NEJ… I vilket fall som hellst så gör varken HAvre Kraft Sport eller något annat energigivande mat att hästen växer fortare. Ett förslag om han är trött är att ge det… Och Kraft Grund är inte direkt gjord för unghästar heller…

jumpingqueen
0

#18 om en häst växt färdigt vid 7 års ålder, hur kan man då börja rida den vid tre?

gejsa
0

Läs först innan du skriver tack.

Man ska vänta med att rida in fjordingar helst vid 4 års ålder och börja helt vid 5 års ålder precis som islänningar. Trodde inte att jag skulle behöva svara mer på det. Men att dom växer ca 2-3 cm till dom sista åren.

Det har inte att göra med vad hästen ska äta. Utan en unghäst ska ha mycket protein eftersom den växer.

Sedan kan du tex inte köpa Krafft ponny till tex en ponny. Utan du ska ju ta det foder som passar till ditt hö resp hösilage som man då ska ha analyserat.

En balanserad foderstat är A och O.

jumpingqueen
0

Självklart ska man ha en bra foderstat med mkt protein till en unghäst. Men är den seg å matt när man rider den måste den ju ha energi, så att man inte knäcker den.

Skulle aldrif rida inen häst som är tre själv, även om den var fördigvuxen vid 2 års ålder. Dom knäcks för fort, fast det beror ju på vad man vill ha dom till, ja vill ju ha tävlingshäst, då spelar det ju extra mkt roll att de har fått vara barn tillräckligt länge

gejsa
0

Skulle du aldrig rida in en häst vid 3 års ålder?? Nyss skrev du ju att man gör det med halvblod. Fast å ena sidan gör man ju det vid 2 ½ års ålder för att hinna med att visa den riden vid 3 års testen.

Finns inga hästar som är färdigvuxna vid 2 års ålder. Inte ens varmblod fast dom körs in vid 1 års ålder.

E_hjo
0

#23 precis :)

jumpingqueen
0

Jag skrev halvblod som ett exempel för jag tycker det är så grymmt att göra det. Våra halvblod rider vi in hösten året då de fyllt fyra. Varmblod håller heller aldrig länge, de är skadade ofta, behandlas flera gånger om året å är klara vid 10 års ålder…

Å att jag skrev att nån häst växt klart vid 2 var bara ett exempel, en unghäst måste få busa å leka tills de har blivit "mer vuxna" de är ju fortfarande bebisar vid 3 år…

gejsa
0

Man ska ha en bra foderstat till alla hästar även äldre. Oavsett vad man gör med hästen. Den ska inte behöva jo-jo banta som många hästar tyvärr får göra när man "fodrar med det berömda ögat".

Sedan vet du ju inte hur mycket mineraler hästen får i sig när man inte vet analysen. Vilket är väldigt viktigt för benstommen tex.

Det är väldigt bra att ge lite betfor och vatten till en häst som är trött när man rider.För det är ju just vid ridningen som man vill att hästen ska orka. Om den sedan är trött i hagen spelar ju ingen roll för då ska den ju vila och äta där. Men att ge Krafft sport till en häst innan ridning som du skriver är värre eftersom den troligtvis går på bete redan och är trött och däsen och full av gräs i magen. Risk för fång blir det också då eftersom det blir för mycket proteiner osv….Oftast är fjordingar lättfödda. Behöver ca 6-7 ibland t o m 5 kg hö beroende på analysen och lite kraftfoder. Många hästar tål inte havre och korn av fjordrasen pga stärkelsen osv….

jumpingqueen
0

Läs inlägg #11

gejsa
0

Visst är det så att man ska vänta så länge som möjligt med att rida in alla hästar. Men man måste börja lite försiktigt med alla raser åtminstonde vid 3 års ålder. Sedan får dom stå lite då och då. Vi rider tex in vår 3 åriga halvblodsvalack just nu. Men vi rider en till två ggr i veckan och ibland får han stå några veckor. Det kallar jag inte att man börjat rida. Det gör man när man rider var och varannan dag.

Det beror nog på att folk inte har råd att låta sina hästar stå ända fram till 4 års ålder. Det är dyrt med stående hästar som man inte kan använda eller sälja.

elin
0

bra tack gejsa!
Du e kanon bra på att prata verkligen!

/Elin

gejsa
0

Varför ska jag läsa inlägg 11??? Jag håller inte med dig där ju.

jumpingqueen
0

Visst är det dyrt, men med långsiktig planering är det billigare med en häst som håller tills han är 25 istället för att börja behandla redan vid 8 års ålder… Å det blir inte så dyrt om man skickar dom på lösdrift för 800 i månaden.. Billigare än att ha dom uppstallade för 2000 kr i månaden.

All sorts ridning är ridning, även om den bara sker sporadiskt…

jumpingqueen
0

Nej men inlägg 11 är svaret på alla dina frågor i inlägg 26

gejsa
0

Ja, fjordingar känner vi ju till iaf elin. *ler*

Eftersom jag har flera olika sorters hästar så känner jag ju till deras behov också.

gejsa
0

Jag har ingar frågor i inlägg 26.

jumpingqueen
0

Nej men påståenden då, URSÄKTA!

gejsa
0

Tror tyvärr inte att det är många som vill skicka iväg sin häst och betala 800 kr i månaden när man har eget stall och själv har fött upp sina hästar. Sedan att göra det i 4 år. Tex i 3 år och betala 800 kr i månaden blir 28800 kr. Det blir en dyr häst då. *ler*

Och en ridning på ca 10-15 min i jämförelse med ridning i en timma är en viss skillnad.

gejsa
0

Men dina påståenden är fel tycker jag därför svarade jag dig igen. Förstod du inte det?

jumpingqueen
0

Men nu är det ju så att vi inte har stall hemma å måste betala 2000 kr i månaden för vanlig uppstallning. Då är det ju ändå billigare för oss om han går på lösdrift, eftersom vi inte tänker rida in någon häst före 4 års ålder.

För mej är det de. Varje gång du hoppar upp på hästenm slitetr otroligt mkt på ryggen t.ex…

jumpingqueen
0

Men du menar alltså att man bara ska rida en häst i ca 30 minuter med magen full av betfor? JA, vill man göra det obehagligt för hästen så vill man det ordentligt…

gejsa
0

Vi pratar om olika saker nu. Och det man vill läsa det läser man.

jumpingqueen
0

Vad är det du menar? Förklara

gejsa
0

Magen full av betfor har väl inte jag skrivit inte ens längden på ridningen. Utan vi pratade om unhästar nyss. Dom rider man inte så länge.  Sedan var det elins ridning och hon rider nog mer än en halvtimma. Flört

Man kan lägga i tex 1 dl befor i vatten för att få lite energi. Men det ger så lite energi så det märks knappt. Det var väl mer för att hästen skulle dricka mer.

E_hjo
0

#31 Men om man rider in en häst vid tre års ålder och tar det väldigt, väldigt lungt då borde väll den hålla till 25 års ålder den med eller?

Rids inte de flesta hästar in vid tre års ålder? (rätta mej om jag har fel.) å det är väll inte många hästar som du säger, som måste behandlas vid åtta? Har någon annan här vart med om de?

jumpingqueen
0

Men då pratade vi om att ge energi till hästen. Betfor är snabb energi, som godis. Det gör hästen extra trött efter 30 minuter. Alltså måste man i så fall rida hästen direkt och intensivt i 30 minuter med full mage. Nu är det du som läser vad du vill. Dessutom så svarar du inte på alla mina frågorFundersam

gejsa
0

Visst finns det hästar som behöver behandlas för olika åkommer vid 8 års ålder. Men sällan förslitningsskador. För dom hästar som får göra det är oftast travare som dom börjat köra vid 1 års ålder och tävlat i ett par år. Det säger ju sig själv att dom inte håller.

Sedan är det ju oftast folk som inte kan ge sina hästar rätt foderstat utan ger alldeles för mycket eller för lite av än det ena än det andra som gör att tex skellettet blir för svagt. Pga mineralbrist tex.

Undantag finns det alltid. Men det är ju inte ofta.

jumpingqueen
0

#43 Det spelar ingen roll om man tar det lugnt eller inte. Dom blir knäckta … Å det är MÅNGA hästar som behöver behandlas vid 8 om man inte tar det försiktigt med inridningen å börjar för tidigt…

Tyvär så är det många som inte kan hålla sej. Vet du när till ex For Pleasure började ridas in? Dom hästar som vinner 3 årstester eller Breeders blir aldrig nåt, redan förstörda då ju…

gejsa
0

Som jag skrev beror på hur mycket man ger. Nu var det så att elins häst inte ville dricka. Och hon undrade vad man kunde lägga i för att hästen skulle dricka vatten överhuvudtaget. *ler*

jumpingqueen
0

#45 Du kan tjata om rätt foderstat. Men en foderstat stärker inte en häst psyke. Inte heller leder och senor

jumpingqueen
0

JA. Men hon frågade oxå vad hon kunde göra för att hästen blir seg under ridning citat gejsa: Energi får hon inte av grunden. Bättre isf att ge lite betfor innan ridningen. Men det räcker med 1-2 dl som du sedan blöter upp.

gejsa
0

Beror ju på vad man börjar rida. Börjar man hoppa en unghäst  tidigt så är det ju nästan kört eftersom det sliter mycket på hästen. Men nu menar jag promendaridning när man rider in en häst. Skritta ut i skogen osv……Det knäcker ingen häst. Det lovar jag dig! Skrattande

elin
0

När jag rider i ridhuset rider jag ungefär en timme.
Skritta/rida i skogen kan jag göra allt från 25 minuter till lite över en timme :)

/Elin

gejsa
0

Så du tror att 1 till 2 dl fyller en hästs mage. Ge dig!

Och en rätt foderstat ser till att hästens senor och leder håller. Och samma med psyket. Ger du tex för lite av smrp så kan hästen bli helt tokig. Känner till många exempel. Ger du för mycket av mj så blir dom heta och sätter inga muskler.

För lite mat ger magkatarr, kolik och magsår bl a. Du tror inte att det sätter sig på psyket då eller?

Nu avslutar jag denna disskussion med dig. Tycker inte att det leder någonstans. Du vill inte lära dig för du tror att du kan allt redan.

E_hjo
0

#46 jag tycker inte att det låter speciellet vettigt att en häst blir knäckt i psyket bara för att man rider in den ett år tidigare än vad du säger att man ska göra.

i sånna fall tror jag mer på att ridningen påverkar mer, HUR man rider. Om hästen bara får ältra på ridbanan hela sitt liv å aldrig få komma ut, det borde ju i så fall skada psyket på hästen….

hjullan
0

#48. måste bara lägga mig i. fel foderstat kan knäcka en hästs psyke, ger man den för lite grovfoder, så blir hästen orolig+stressad. den knäcker även leder o senor om hästen inte får rätt mineraler o b-vitaminer.

att STÄRKA psyket, gör man genom att ge hästen uppgifter och mening i livet, som den klarar av.

#46. "Det spelar ingen roll om man tar det lugnt eller inte. Dom blir knäckta … " knäckta på vilket sätt? menar du fysiskt, så blir handlar det om hur länge man rider o vad man gör. skrittar man 5-15 minuter så blir inte kroppen förstörd, då stärker man den för det som ska komma i framtiden.  menar du psykiskt, då vågar jag inte ens tänka på hur du rider in dina hästar. ..

gejsa
0

Tjafsar om foderstat gör jag inte. Jag försöker förklara till dom som inte förstår. *ler* För det är många som inte förstår hur viktigt det är. Bla dom som tävlar. Hästen kan prestera mer vid rätt foderstat för då mår den ju toppenbra. Och har inga svackor knappt. Mer än vid ev pälsfällning och ston som brunstar mycket.

elin
0

Asså hörre ni, nisse har börjat fälla igen, NU! :S
Jag blev jätte förvånad faktist, hon har kort,len o blank päls, men hennes päls har tydligen bestämt sig för att fällas mer ändå!
hmm..

/Elin

hjullan
0

vinterpälsen som kommer ;) mina isisar la vinterpäls i början av augusti o sen stod dom o svettades ute i hagen.

jumpingqueen
0

gejsa: du skrev ju att hästen redan var full av gräs i magen. Då blir den ju full av betforen oxå? Eller hur?

Alla hästar jag har ridit in (hm.. är det 23 st me dom i år??) går fortfarande, dom som har ryttare med motivationen, dom ligger i toppen, men dom som har motivationen skogsridning rider i skogen. Ja har aldrig knäckt en häst pga min inridningsmetod. Ni som uttalar er om unghästar, hur många har ni ridit in?

Fodret är viktigt även för mej, därför presterar mina hästar på topp varje tävling!

Mandysan
0

#58 Ursäkta att jag lägger mig i men står det inte i din dagbok här på iFokus att din häst har blivit skadad flera gånger?(Rätta mig om jag har fel) du har inte tänkt en tanke om att det kan ha med foderstaten att göra?

shirley
0

#25 vill inte lägga mej i hela disskusionen, men har själv jobbat mkt i travstall med att köra och rida in unghästar tidigt. tror du säger lite för mkt där vi hade inte mkt skador på våra många rids som andra forfarande vi ca20-25års ålder utan problem….. ville bara få de sagt….

jumpingqueen
0

#59 hovböld? Har det att göra med foderstaten? NEJ det har att göra med att hon fick in en sten mellan hoven och skon. Det måste bero på att hon får för lite mineraler, annars hade den där dtenen aldrig hamnat där…

sträckning? De måste vara för att hon får för mkt hö! NEj, hon halkade när jag red ut på gräsvägarna en tidig morgon kl 6 när daggen var kvar.

senskada? Alldeles för mkt betfor! NEJ, beror på att hon haft det tidigare(innan mej) då blir senan mer klättskadad, när vi var och tävlade var underlaget på framhoppningen mkt djupt trots det så har hon 0+0 fel i första klassen (visserligen bara LA) å ett sketet nerslag i nästa MSVB. De kan man väl kalla prestera på topp om man har senskada sedan när man kommer hem.

Men du har rätt fel foderstat beror det på!

Mandysan
0

#61 Ursäkta då! Jag kom inte ihåg exakt vad det var för några skador!

Nää nu lämnar jag Ridsport.

jumpingqueen
0

#62 innan du skriver nåt, ta reda på vad du skriverSkrattande å anklaga inte nån för nåt som inte är sant…

SarahPeace
0

#62 , NEEJ , Mandysan tänker du lämna oss? de får du inte !! du kan inte menna allvar??

Mandysan
0

#64 Jag har svarat dig nu.

Tina-A
0

#63: Jag har ingenting med det här att göra, har aldrig ens ridit på en häst, men måste bara säga att Mandysan i #59 inte anklagar dig. Hon skriver till och med "rätta mig om jag har fel", vilket jag tolkar som att hon är osäker och inte går på dig utan snarare undrar. Skulle bara säga det eftersom det verkade bli så tråkigt nu

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mandysan
0

#64 I min gästbok alltså;o)

jumpingqueen
0

#66 ja förstår vad du menar, men blev bara så trött på att folk går ner på mina åsikter hela tiden, ja, ja vet att det är ett forum men i alla fall…

Mandysan, slutar du pga mej säger jag förlåt!

gejsa
0

Det här är inte Bukefalos. Där alla hoppar på alla och är elaka. Inte ens jag iaf inte med flit. *ler*

Tror inte i min vildaste fantasi att du har ridit in 23 st hästar. Det tar tid att rida in hästar det gör man inte på en kaffekvart. När skulle du ha hunnit gjort det? Och vilka vill låta en 14 åring rida in en topphäst? Malin baryard eller? *fniss*Nej, ärligt talat är du nog ute i det blå nu.

Du skriver att dina hästar som du ridit in ligger på toppen. Vilka då. Namnge alla hästar som du ridit in. Det är mycket enklare att kolla då. För ligger dom på toppen så är det ju inget att skämmas över.

Jag har ridit in några hästar, ja, Men inte mer än 5 st. För mig räcker det gott och väl för att veta hur jag ska gå tillväga. Men det är inget som jag sitter och skryter om som du gör.

gejsa
0

Mandysan du stannar väl kvar?! Inte behöver du försvinna pga en "åsikt". Du vet ju att vi andra gillar dig iaf.

elin
0

mandysan, stanna o stå för dina åsikter, gumman =)

/Elin

jumpingqueen
0

#69 det är ju inte så att jag rider in en häst å sen rider in en till, utan jag rider in flera hästar samtidigt, ja har i mitt liv haft 5 egna hästar, varav 4 jag ridit in själv. Resten jag ridit in har inte varit mina…

Jag skulle aldrig i hela mitt liv nämna namnen på nätet på några hästar som inte är mina, man måste ju tänka på ägaren oxå!

gejsa
0

Det var nog det svaret jag väntade mig. Oskyldig *ler*

jumpingqueen
0

#73 skulle du vilja lämna ut namnet å adressen på alla du känner är du snäll? Nej trodde inte de heller. Man gör inte riktigs så ju…

gejsa
0

Det jag bad om var dina sk topphästars namn. Inte på personer. Du kan ju mejla det till mig ifall du inte vill skriva det här.

Lina
0

Det är skillnad mellan ett hästnamn och en männinskas namn och adress… Om nu hästarna ligger i toppen står ju namnen ändå på internet på säkert hundratalssidor??

jumpingqueen
0

För mej är det samma sak. 

jag litar inte på dej, så ja kmmer inte ens mejla dom. Ja skulle aldrig göra de. på mina inridningshästar som presterar sitt yttersta utifrån sina möjligheter.

Å ja kan tala om för dej att min faster var Malin Baryards första ridlärare, Så de e inte omöjligt att ja har ridit nån av hennes hästar… mer avslöjar ja inte

gejsa
0

Precis. *ler* Har man sagt a får man säga b.

Men har man inte rent mjöl i påsen så…..

jumpingqueen
0

#76 ja de gör dom. Men det är ändå inte samma sak. Då får ägarbna ta ansvar för de, inte jag

gejsa
0

En släkting som är  ridlärare är inte samma sak som att rida in andras topphästar. *ler*

Och min ena häst är släkt med Butterfly Flip. Dom har samma mormor. hi hi men det sitter jag inte och skryter om och tror att min häst ska kunna hoppa 1.50 för det.

jumpingqueen
0

Du får tro vad du vill, men jag ljuger inte. Alla hästar( inte alla ponnyer) kan hoppa 150, bara ryttaren som sätter stopp för det, om nu hästen inte är skadad!

Lina
0

Elin: man kan ge hästarna äpplejuice också.. det brukar dom gilla:)

elin
0

Okey tack lina, men hmm.. kan man ha alla sorters äppeljuice?
Är det ngt i ngn juice som e farligt?

/Elin

lisette
0

#77 vad är det som säger att det är en bra ridlärare? det kan likaväl vara en ridskole ridlärare…

lisette
0

#77 vad är det som säger att det är en bra ridlärare? det kan likaväl vara en ridskole ridlärare…

RussPower
0

#25 är dom lätt skadad och så, varmblod? Haha.
EN jag känner har et varmblod på 14 år, och han har gått inom travet, blev inkörd 1-2 år, och innrid 3-4 år.. Han har ALDRIG varit skadad :)

elin
0

jao

/Elin

RussPower
0

Jumpingqueen, jag tror inte at du har ridit inn 23 hästar! Inte helt själv. haha, näe, det går inte:)
Och varför inte säga namnen på dom hästerna? Hmm?
Kanske du inte är helt ärlig? Flört
Och du är 14 år, och du säger at dom hästerna du har "ridiit in" går på toppnivå? Forlåt , men Haha.

och du??
Min gamla ridlärare har haft ryttare i elitklass i Norge! Oj, da måste jag också vära en elitryttare, eller hur??

RussPower
0

Jumpingqueen; Har du själv ridit in den hästen som har varit skadad?

RussPower
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder av varmbloden, ser han skadad och trött ut?
Han har gått inom travet, och nu är han ridhäst. Han går western, hoppning o dressyr.

RussPower
0

Hoppsan!

RussPower
0

Floating Value aka. Floyd :)

Oj, där la jag ut et namn:O

lisette
0

läckra bilder på en fin travare!

min pappas gamla häst big carambole född 1988. blev omskolad till ridhäst när han var 12 år gammal. han började inte gå lopp förrän han var 5-6 år gammal pga han hade problem med travet. numera är han dressyrhäst och ska vara jätteduktig…

tyvärr har jag ingen bild på honom :(

RussPower
0

Tack lisette .. :)

Hon ska tyvärr sälja honom ny, för skolan tar for mkt tid, och hun ska ut i praksis. </3 Så hon flyttar i från mig, och säljer hästen. Oog, jag vill inte det! Hon är den enda jag brukar va med på tävlingar o så där..  </3

Frågade pappa om jag fikk ha floyd på fôr el. köpa honom, men han sa "näää, du får nöja dig med Betzy o Oval.. Till våren kmr ju et föl som du ska få också.."
Jag fattar ju det, men jag får aldrig nog hästar.. Och jag vill at floyd ska komma til et bra hem! Jag vet jo inte om han gör det nu.  :/

Jag har ridit hoppning med honom ochså.. Typ 1.meter.. Bästa jag nånsinne har ridit.

Travare är inte bara "verdilösa  hästar som inte kan annat än å springa rundt på en bana", dom kan användas til så mkt annat!
Bara kolla inn på www.fdathedmark.moo.no.. :)

lisette
0

man kan ju inte ha hur många hästar som helst tyvärr. jag skulle ha två, men råkade få tre stycken… :D

du ska se att den kommer till ett bra hem! :D

nej dom är absolut inte värdelösa. snarare tvärtom. de är så himla välhanterade och trevliga. jag hade ett sto på foder, när jag ville köpa henne ville de ha 20,000 för henne…. men det var mer än jag ville ge så det blev inget.

SarahPeace
0

Ja Precie,  Travare är LIKA bra som andra hästar : ) , bara att dom börjar med trav först:P->(dom som har gått på trav o blivit ridhästar då)

RussPower
0

95# hoppas det..

jumpingqueen
0

#89 Hästen som varit skadad köpte jag när hon var 11, då hon skulle fylla 12… Men hon var helt oriden.- Helt knäpp, bara skena å dom red på mülerbett hemma å pessoa med kindkedja på tävling, när de red dressyr red dom på pelhamstång… Så hon var totalt oriden och sned i hela kroppen när jag fick henne…

#90 & 93  Jag menar inte att travare är sämre, bara det att de blir för hårt tagna innan de har hunnit bli "vuxna" å växt klart. Jag ÄLSKAR travare (precis lika mkt som alla andra hästar), har själv stått i 2 travstall å då skötte jag deras travare 20 respektive 5 travare var de i båda stallen…

#88 Jag tycker inte att man ska lämna ut namn på nätet… Å visst har jag ridit in 23 hästar, vissa är sadeltämda när jag får deom å vissa åker efter att jag hinner skola in grunderna så som skänkelvikningar upp till trav å gå i fin form i alla gångarter… Jag menar inte att jag är ett proffs bara för att min faster tränade Malin Baryard, utan de va en som skrev "som att du skulle kunna rida Malins hästar" eller nåt i den stilen… Men bli elitryttare i Norge, är det svårt?

gejsa
0

Hej på dig russpower ett par dagar sedan du skrev tror jag.

Kul att du är här nu igen. *ler*

gejsa
0

#98# Otroligt alltså att du fortsätter. För att få en häst i skänkelvikning och gå i rätt form brukar ju ta många månader. För om hästen ska få vara frisk så måste man ju rida in långsamt. Först skritta mycket för att stärka hästen tex. Tror inte i min vildaste fantasi att du har ridit in rätt isf.

jumpingqueen
0

#100 Vi har ju många olika  åsikter om saker å ting. Så även om inridning.  Men det är svårt å förklara, du kommer ändå inte tro mej, å om du gör de, så skriver du att du inte gör det. Finns ingen idé att beskriva. Är det nåt speciellt du vill veta, frågha då om juste detGlad

RussPower
0

Jumpingqueen: om du har ridit in 23 hästar har du ridit inn två-tre pr år, och det tror jag inte at du har gjort, näe!
Och hur kan du veta allt? Du får det att värka som om du kan allting, om travare, och hur man ska rida in, och når man ska rida in.
Är du född "hästexpert" ell. är du bara lite…hmm..så där "jag vet allting, och dom andra tar fel i allt"? För det verkar som om du är sånn.

Jag tror inte at du kan vära expert på å rida in häster när du bara är 14 år, med mindre du har ridit i din mammas mage! ;)

Gejsa: Aa, har varit borte en vecka.. Och i morrn reser jag på landsleger..(weekend).. Det kmr 154 ponnyer, på en travbana! det blir mkt det ;D Jag o Oval ska ha det så mkt kul..
Hur är det med dig? :)

gejsa
0

Håller helt med dig russpower. *ler*

Ja, jag har märkt att du varit borta en tid. Oj, så många ponnyer. Vad roligt! Är det bara från Norge eller kommer det hästar från Sverige med? Ska du tävla också? Lycka till isf. Har ni lika varmt som vi här? Ca 30 grader dagtid.

gejsa
0

Nej du har inget att fråga dig om. Något du vill fråga mig om eller?

jumpingqueen
0

Men det e så att ja har idit in 5-6 hästar per år… Tycker du att jag kan mkt om hästar? Tack så mkt!

RussPower
0

Bara från Norge, men det hade varit jättekul om det blir så at dom ifrån Sverige också får komma.. Men det är ju landsleger. (Men Oval är ju svensk, så han kan ju representera sverigeFlört)Fundersam 
Ja, jag och Oval ska tävla.. :D Lördag o söndag.. :)
I går va det 33 grader i skuggan.. Cool Lite obehagligt, faktiskt.  Tänker på Oval..  Red honom på dagtid idag, och då jag red ut va det 24 grader i skuggan, men när jag kom hem var det 29.. Oval ble lite ..svettig.. :P
Hoppas egentligen at det inte blir SÅ varmt när vi ska tävla o så där..

Vet du? Jag har kört en fjording i ponnytrav.. *ler*

jumpingqueen
0

Russ power vill du inte svara?

gejsa Hm… Vad tycker du är viktigt att man lär en unghäst?

gejsa
0

#105# Vem har skrivit att du kan mycket om hästar? Inte någon här vad jag kan se.

RussPower
0

Då hr du inte gjort det ensam, näe! Eller har du droppat ur skolan??

gejsa
0

Nej, nu har denna tråd spårat ur totalt. Det har blivit rena sandlådeleken.

jumpingqueen
0

#108 Russpower gjorde det!Skrattande Svara gärna på min fråga!

#109 Jag har gjort det ensam. Jag går i skolan ska börja 9:an HAr MVG i alla ämnen utom syslöjd.. men skolkar oftast där så inte så konstigt.. Flört

gejsa
0

#106# Va! Får ni fortfarande köra fjordingar i ponnytrav i Norge? Vet att vi hade det också här i Sverige men det är många år sedan nu. Vad kul! Hur gick det då?

RussPower
0

#112; Det gick jättebra.. Flört Sänkte hans rekord med 17 sekunder ;) Fast han hade bara ett tempo.. *ler*

gejsa
0

Fan ska nog flytta dit vet jag och köra trav med min fjording. Jättekul ju.

RussPower
0

Flytt til  KongsvingerFlört
Vär bor du? Hvilken stad i Norge passar dig best? xP Altså, kortast väg..

gejsa
0

Ha, ha jag bor ju i Eskilstuna. Ca 12 mil till Stockholm.

RussPower
0

Ojoj :P
är inte så känd i sverige faktisk Generad
Vet bara vär Åmål, Trollhättan, Göteborg, Östersund o Charlottenberg ligger exact :P

En gång ja skulle o se på et russ, så sa min pappa at han kunde köra mig dit.. han sa "Jaaa, om det inte är forlångt"
Jag: "nääääëee. Det är ju bare i Kalmar" ..

Det säger allt Flört

gejsa
0

Ha, ha jag är likadan. Är jättedålig på Geografi. Men gubben min kan allt. Han är ju dansbandsmusiker och har varit t o m i Norge och spelat faktist. Men det är några år sedan nu.

RussPower
0

Bra jag inte är ensam om det Räcka ut tungan

Då har han vel varit på Frykdalsdansen i Sunne? ;) Dansbandsfestival..

gejsa
0

Nej, men han funderade väl på att anmäla sitt intresse till nästa år ev. *ler* Har du varit där eller?

RussPower
0

Jaa, två år nu.. ;) Festivalen är i gång för fullt nu.. började idag och är til søndag..
Men jag kan inte, då jag heller prioriterade en weekend med ponnivännerna..
Jag representerar et helt fylke(vet inte va det heter på svenska.. län? t.ex värmland o så där) inom ponnytravet. Jaajoo, är lite stolt ;)

gejsa
0

Jasså, så du har inte så långt till Sunne då? Vad kul att få representera sitt län alldeles själv. Lycka till ifall vi inte pratar mer. Ska strax koppla ner mig nu.

RussPower
0

Nääe. det har jag inte. ;)
älskarr Sunne. Och nu har dom ju fått sveriges största vattenpark också.. Fäst jag är lite rädd för dom värsta vattenattraktionerna.. :P

gejsa
0

Har varit i Sunne en gång faktist. Vann en resa till hälsohotellet där. Var jätteskönt och god mat hade dom också.

Det har jag inte sett att dom öppnat en vattenpark. Det måste ju vara en kanonaffär i år när vi har så varmt ute.

RussPower
0

Ja, det hotellet är vel ganska nytt, egentligen? en flicka, i min förra klass har en campingvagn där, så jag brukar snika mig med. Räcka ut tungan
Har bare varit där på hotell en gång, och det var det Rosa "vackra" hotellet, Selma Lagerlöf..

Japp, det må dom nog tjäna in et par miljoner på Flört

gejsa
0

Ja, det hette det ja Selma Lagerlöf spahotell.

Ja, och Bertan inviger det också. *ler*

nej nu ska jag koja. natti natti på dig.

RussPower
0

Nattinatt. vi "sees" på måndag Flört
Ska ta maaaaassa kort, och pryda iFokus med dom efteråt..

gejsa
0

Ja, gör det du. *ler* Lycka till igen.

RussPower
0

Tacktack ;D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.