Frågor om för lång..??
Jag undrar varför det är så många som frågar om de är för långa fast de bara skall rida i skogen. Längden har väl ingen betygelse för skogsmulleridning. Eller vill ni att man skall säga att ni är för långa? I de flesta fall har väl i så fall vikten och bärigheten hos rasen en mycket större betydelse.
Jag tycker att alla ni som undar seriös om vikten istället funderar på vilken typ av ponny du rider och vilken ras du sitter på. Klarar rasen din vikt…Rid på bara!!!!
Att det sen kanske inte tillåts på en tävlingsbana är något helt annat.

Håller med. 

en för lång ryttare som kan rida hästen i rätt form ska inte vara någon större fara. Men om ryttaren är ovan med dålig balans så tär det på hästen som ska försöka bära upp båda och då kvittar det om de tär på tävlingsbanan eller i skogen eller någon annanstans.
för långa ryttare jan rida sina ponnyer då o då i skogen , alla är så överdrivna med det. -_-'
Isa Aronsson
www.stallequino.se

jag ser ingen skillnad på att rida på banan än i skogen, eller det skulle i så fall vara att det är lindrigare för hästen att bära en "för stor" ryttare på banan. där är det lättare att arbeta hästen så den bär upp ryttaren, dessutom är det inga backar att släpa ryttaren upp- och nerför.
för övrigt håller jag med om att man ska kolla på hästen och sådär, speciellt på hur den är musklad.
welshar är för övrigt en seg ras 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Kan ni hålla med mig om att längden inte är av så stor betydelse för ponnyn utan mer vikt och balans? Självklart också ponnyns muskelmassa och vana att bli riden.
Jag förespråkar, av naturliga skäl Gotlandsrusset, som är mycket viktbärande för sin storlek.

nja, jag tycker nog att det är lika illa att rida i skogen som på banan med en alldeles för liten häst.
Fårstår att det är jobbigt för många att sälja sin livskamrat men man måste tänka på hästens bästa.
på bana menar , (iaf jag) att det tex kan leda till olika träningar osv :) skogsmulleridning, är bara skojj i skogen ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
I skogen ja,men om man tex ska träna dressyr så är det obekvämt att inte ha skänklarna rätt och slå i hästens ben hela tiden..o_O
#8 exakt vad jag menar, flumma runt i skogen lite barbacka (även om benen går längre ner) tycker jag är okej, om man somsagt har balansen o inte vikten :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

hästen lär ju känna obehag om ryttarens ben slår mot hästens ben oavsett om det är i skogen eller på bana! Känner hästen obehag är det INTE okej!
den behöver inte känna obehag , benen behöver inte slå mot hästens ben, rider man en fö liten ponny måste man rida som på en för liten ponny också, inte bara sitta o slänga ;)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#11 tänkte mer på inlägg 8 där ryttaren tyckte det var obekvämt men då kan man ju undra hur det känns på hästen!

Islandshästar har ju nästan alltid för långa ryttare. Det är väl inte djurplågeri?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

hästar orkar men det är ingen som fattar de.vill ni att alla meniskor ska väga 20 kilo eller.

#2 jag kan säga att jag har jävligt gålig balans barbacka men med sadel har jag inte ett dug dålig balans!!!

#2 jag kan säga att jag har jävligt gålig balans barbacka men med sadel har jag inte ett dug dålig balans!!!

Jag rider islandshäst, och jag är 185 cm lång! våra hästar är runt 140 cm i mkh, så om nån ska känna sig fånig så är det jag.
Jag tycker helt att det beror på hur mycket för lång/tung man är. Dock tycker jag att man ska ha en pålle som passar i storlek. Många tävlar inte överhuvudtaget och rider mycket "skogsmulleridning" och då är det ju viktigt att hästen passar tkr jag.
Håller med #4.
#18 hahahah :D jag är 164 och rider 118 cm hög B-ponny (A) dock inte ofta, utan dagar ingen annan har honom ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#14 Det handlar inte om att alla ska väga 20 kg som du säger. Visst, hästar är starka djur men de orkar inte hur mycket som helst. Precis som en människa. En person kanske är jättestark och uthållig men någonstans går gränsen.
Läste i en annan tråd om en som var 166 cm och red isis på 130 cm. Vad är skillnaden att vara 166 cm och rida ett russ på 130 cm? INGEN kan jag lova
såvida du inte väger runt 70 kg förståss…
Rid och ha kul så länge ponnyn tycker att det är OK att du sitter på ryggen. I allafall russen är så pass smarta att dom säger ifrån när dom inte vill vara med längre och det gör säkert andra ponneir oxå
.

#23 om man väger 50 kg så väger man 10 kilo mera för utrustningen väger ju
#23 - Det var nog jag som red isis ;) Nej men islänning är ju den mest viktbäriga rasen (tror jag?), och visst är russ också viktbäriga :) Jag väger ca 70kg med sadeln (som är jäkligt tung) :$
#24 - Om du med utrustning menar sadel så väger inte alla sadlar så mkt..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag flummar med mina russ typ en gång i månaden. Då galloperar vi med jockey sadel och korta stigläder på plant underlag. Dom tycker det är skit kul att slippa vagnen och tar absolut inte skada av det. Man måste vara bra på att rida och ganska tung för att sitta kvar ens en gång^^ dom är lite crazy ;)
Dom är 118. och 122 höga =)