Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1276 ggr
LinneaG
0

Hur ska jag göra?

Just nu så snurrar allt runt i huvudet på mig. Ska jag behålla foderponnyn eller inte?

Vet inte alls hur jag ska göra. Visst är Kapzel en trevlig häst, men är det så kul med en ponny som jag inte kommer komma någon vart med. Det finns mycket positivt om honom, men samtidigt lika mycket negativt! Han är trevlig att rida, men hur kul är det med en häst som man inte kan lita på med yngre tjejer, han varken lyssnar eller bryr sig om de.

Han är också väldigt seg på banan, jag som vill börja träna och vidare utveckla min ridning. Kan jag de på en 22 årig ponny som är trött på all träning, eller kan jag de på ett 18 årigt vbl sto som endast vart ridhäst i 2 år?

Det som känns som tråkigast är att om jag skulle lämna tillbaka Kapzel så kommer jag sluta rida. Jag kan inte rida när jag vill längre. Och om jag inte rider regelbundet så kommer jag bli rädd igen, och om jag blir det kommer jag orka börja om?

Det finns så många frågor som jag inte kan få fram några svar till. Och så många beslut som jag inte kan fatta själv, men samtidigt vill jag inte heller att någon annan ska fatta de åt mig.

Någon som kan hjälpa mig?

elin
0

Har du inte möjlighet att lämna tillbaka kapzel o sedan hitta en annan ponny o hyra?
Kan varmt rekomendera fjording som e trygg o stabil o rida.

/Elin

elin
0

fast de vet du ju :D

/Elin

hjullan
0

det låter som att du redan bestämt dig.. det är inte rätt varken mot dig eller hästen om du redan känner att ni inte kommer vidare utvecklas, för då kommer ni absolut inte göra det.

dock tror jag inte att du kommer utveckla din egen ridning speciellt mkt på ett varmblod som varit inriden i två år heller, om du inte kan så mkt, så lär inte hästen kunna lära dig.

håller med elin, har du inte möjlighet att ta nån annan på foder? en stabil läromästare ?

lisette
0

jag håller med hjullan, låter ju som du bestämt dig. sedan håller jag med henne att du lär inte utvecklas om du har ditt vbl att rida på.

känner att jag upprepar föregående talare hela tiden… skaffa en ny foderhäst/ponny…

hjullan
0

he he.. du är imponerad av mig lisette ;)

livet är för kort för misstag, följ mig istället :P

lisette
0

haha då lär jag ju göra mitt livs största misstag! ;)

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En ny häst letar jag efter, men eftersom jag inte har pengarna så måste jag hitta en som jag kan ha på foder.
Jag har letat nästan hela sommaren men har inte hittat någon.

Jag känner lite med mitt vbl sto att det inte är någon idé att börja utveckla och utbilda henne pga hennes ålder.

lisette
0

hur gammal är hon?

elin
0

sandy e född 88:a va?
*jag har kolla på nästan hur gamla allas hästar e* ;)

/Elin

gejsa
0

Varför inte bli medryttare åt något halvblod eller d-ponny över vintern då? Så får du se om din rädsla försvinner.

Hade du varit tuff och så hade du kunnat få låna Gejsa över vintern. Men hon är ju rätt så svår ibland. Kan tänkas att du blir ännu mer rädd då tyvärr.

lisette
0

vad har hänt som gör att du är rädd linnea?

gejsa
0

Vad jag har förstått har hon inte ridit så länge. Hon är osäker bara. Då måste man ha en trygg häst som man kan lita på ett tag.

hjullan
0

#6 . säg inte det, jag är ett mirakel. hahaha.

#7. även fast du har letat hela sommarn, så dyker rätt häst upp nångång, det är nog inte så många som vill låna ut häst över sommarn, så det ska nog bli fler till hösten.

men ditt val består väl inte av att "spara" hästen du inte kommer utvecklas med / ingen häst för att du inte hittat nån över sommarn.

mitt tips är att vänta tills rätt häst dyker upp så ska du se vad underbart ditt liv kommer bli!

lisette
0

hade jag varit som dig linnea hade jag försökt bli medryttare/börjat på ridskola för att få mer erfarenhet.

LinneaG
0

Tack för alla svar!

Förhoppningsvis så ska jag rida lektion på lördag på Kapzel och se va han kan.
Sen så kanske jag ska åka och provrida två hbl, två valacker som är svårridna, men ska endast provrida de för att rida andra hästar. Båda är välutbildade och mycket tävlade.

gejsa
0

Varför rida svårridna hästar? Du måste hitta någon som är lätt och snäll att rida. Då får du självförtroende och vågar mer och mer vartefter som du rider.

LinneaG
0

På lördag ska jag rida lektion, har bokat det nu!

Jag ska kanske provrida de, bara för att rida hästar som jag inte känner. För att se hur olika hästar är.

gejsa
0

Jo, du skrev det. Men varför ta svårridna hästar att börja rida? Bättre med lättridna tycker jag.

LinneaG
0

Jo, visst är det de! Men ja känner inte så många med hästar.
Så de är de enda hästarna jag har blivit erbjuden att rida.

gejsa
0

Har inte Linda någon då?