Kommentera ridbilder

riktigt söt häst måste ja bara säga, tycker det såg fint ut =)

Vad fint det ser ut. rent spontant så här mitt i natten skulle jag säga att du ska ta upp händerna lite mer. Tycker att du har de för lågt.

Tycker att det ser bra ut,men precis som #5 så tycker jag att du ska höja händerna lite:)
Söt häst!! :)
Ner med hälarna.. ;) Annars såg det ju bra ut.. :P

Måste till att börja med säga att de ser ut som om du sadlar för långt fram *sadelnörd*
Sen skulle jag vilja att du håller armbågen mot kroppen, på så vis kommer handen upp ngt och du bör även hålla ihop den lite mer, nu vet jag inte vad du ger för hjälper just på bilderna men på samtliga bilder sitter du lika så jag utgår från det. Försök slappna av i dina ben och framförallt i knät så ska du se att du får en mjukare ridning. Men överlag tycker jag att du har en grundsits som är rätt trevlig och en ponny som ser väldigt arbetsvillig och positiv ut.
Till och med jag tycker det ser ut som om sadeln ligger lite långt fram.
Sitsen kan jag inte kommentera, men gudomligt söt häst!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack för kommentarerna! Jag försöker sadla långt bak, men det är tydligen inte nog ^^ får bli ännu längre bak nästa gång helt enkelt.
Höjd hand och avslappnade ben jobbar jag på för fullt, det är mina största problem när det gäller sitsen.
#7 Ang hälarna tycker jag inte att sänkt häl är särskilt viktigt när man rider utan stigbyglar, och eftersom jag har svårt för att släppa ner benen så tycker jag det är viktigare med avslappnade ben än en sänkt häl. Med stigbyglar kommer hälen lägre än tån, eller i samma nivå, automatisk, men utan blir det bara spänningarnär man sänker hälen, eller för mig iaf.
#8 Ska försöka komma med armbågarna närmre kroppen. På de flesta bilder håller jag ytterhanden nästan i vojlocken för att på så sätt få en stadig ytterhand, jag har en tendens att få en orolig och glapp hand. Och innerhanden verkar ledande. Men jag ska ändå försöka få händerna mer ihop och högre :)
Arbetsvillig vet jag inte, han är ganska seg av naturen och får jobba väldigt mycket för att få en ordentlig bjudning *pust* men det går, och då kan det gå väldigt bra.

ni är jätteduktiga ju :) håller med dom där uppe, haha. men sen hamnar du lite bakåtlutad på några bilder. lite svårt att se exakt hållning när du har den tröjan men.. x)
jag tkr du sitter bra i den sadeln! inte så lätt att ha perfekt sits i en allround/hopp sadel!

hmm, jag vet inte om jag tycker du ska ta upp händerna så pass mycket mer, max ngn centimeter i så fall. Tyckte bara det var en av bilderna du hade tryckt ner dem lite för mycket. det viktigaste är ju att du är avslappnad i armbågen och axlarna, år du det faller armbågen naturligt in till kroppen =) Det e verkligen inte lätt att sitta bra i en sån sadel, utan stigbyglar!
#10 - Hihi.. Blind som jag är så tänkte jag inte att du red utan stigbyglar.. ^^ Då är det ju en annan sak.. ;)
#13 Det tänkte jag oxå kommentara, men så läste jag resten av tråden o kollade på bilderna igen… : D
Jättefin häst, kommenterar trots att du vet det… : D

Jag tycker det ser trevligt ut. Lite låst i armbågarna bara. Men det där är så olika. jag har en häst som går bäst om jag rider med låg hand. höjer jag handen så knäpper han av i nacken. Sen som tidigare nämt så sitter sadeln för långt fram. Jobba på i samma stil du. Hästen ser ju jätte fin och avslappnad ut! Hur gamal är du? Kram

Jag tycker att det ser jätte bar ut!

Hur kan du rida i den tröjan 0_o Varmt! xD
alexandra, när tråden las ut för en månad sen, var det inte lika varmt som nu ;)

Lillagubben xD

tkr föresten att du ska släppa ner knät lite till. dessutom skulle jag vilja se att han trampar under sig och "vinklar in" bakkärran lite mera under sig. mjukna lite i handen kanske så släpper han kanske efter lite mer i rygg och bak?

Läcker färg ;)
Tack för fina o konstruktiva kommentarer!
#15 Jag är 16 och hästen 12 ^^
#17 Haha njae det var ett tag sen, inte alls lika varmt då :P
#20 Idag red jag med endast ett lätt stöd i munnen och jobbade mycket med undertramp och rygg och det gav resultat, han kom under sig mkt mer med bak och gick i en ärligare form, ska se om jag kan få ut ngn som kan fota nu i veckan.
Här kommer lite nya bilder på oss, eller ja tagna för ett par veckor sedan av Lovisa Lagerqvist. Ny sadel har han fått som gjort jättemkt för min sits, lånade även ridstövlar som gör att jag har lättare att släppa ner benen. Ska köpa egna inom kort. Vet att jag har lite för korta stigläder och dålig handställning, jobbar på det ^^
#22 en mycket fin bild =) och fin häst förstås
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Vad har han för stam?
#25 Älskar den bilden, Lovisa är en duktig fotograf :)
#26 Han har okänd stam, enligt förra ägaren är han welsh/haflinger men jag tycker det verkar orimligt, han måste ju ha ngt prickigt i sig xD

fina bilder….:)

Jättesööt häst! höj händerna, ner med hälarna, så tycker jag att det är bra ;)

#29 Tack! Jobbar för fullt med handställningen 
#30 Jo han har tendens att gå bakom hand, och inte gå i ärlig form men det blir bättre och bättre, igår fick han med rygg och bakben riktigt bra och jösses så mjuk han var. Ska försöka få med mig ngn ut nu i veckan för lite nya ridbilder, slänger upp de här sen :)
Klicka på länken: http://i14.tinypic.com/43wrurd.jpg så får ni se en gammal ridbild, vi har utvecklats en del ^^ kan inte bifoga bilden då jag sitter på jobbet.

Tänk på att slappna av, framförallt i benen :)
Slappna av i axlarna. Ser ut att du höjer dom lite grann. Gjorde jag också innan, men en jätte bra ridlärare hjälpte mig att sluta.. Hade ju värdens värk när jag hade suttit pch spännt mig.. du måste slappna av i benen, eller ja i hela kroppen för att kunna sjunka ner rätt i sadlen..
ner med hälen;) anars ser det gätte bra ut
ner med hälen;) anars ser det gätte bra ut

Du sitter i stolssits på i stort sett alla bilderna… = Du kan inte inverka korrekt, följa med hästen korrekt, utan sitter bara och blockerar rörelse och skjuter den på framdelen. = Du behöver jobba på att helt enkelt lära dig sitta korrekt emot sadeln på sittbenen och vad-det-nu-heter-på-sv, men tippen utav pubic-benet.
Är lite bättre i de nya bilderna med dressyrsadeln, men du sitter fortfarande med bäckenet felvinklat = sista ryggkotat i optimalläge bakåt = blockerar ryggrörelse och eftersom du skjuter bäcknet fel kan du inte sitta på korrekt delar emot sadeln = inte inverka korrekt.
För att även inte blockera honom framtill i halsen, så behöver du böja på armbågarna, in och ihop med händerna mer. Ser säkert jättefint ut när han kröker på halsen, men han behöver kunna sträcka sig framåt mera för att kunna balansera sig och röra sig egenom kroppen när du sedan väll tillåter det själv egenom din kropp. När du bär armarna som du gör nu, spänner du dem och kan inte flexa och följa med honom så som du bör för att kunna ha en mjuk och följsam hand.

#31 ja ni har verkligen gjort ett uppsving!
såg mkt bättre ut på de nyare bilderna… det är en konst att sitta riktigt rätt.. bålen ska även den orka!
#36 menare du att hon ska sitta lite mer på "snuppan" om ni alla ursäktar…*fniss* vet inte hur jag ska förklara annars!
Jag har själv inte full koll på detta med bäckenet ( orkar inte sitta helt rätt) då jag tror att vi är många som sitter i lite stolsits.. för mkt på baken…
förklara gärna och om du har bild på en mkt korrekt sits och en inkorrekt hade det varit perfekt!
Ber om ursäkt för att jag stjäl lite tråd här!!!

Mrs-Dibs, jag rekommenderar igen boken jag läser just nu, Balance in Movement av Susanne von Dietze, underbar bok! Väldigt pedagogisk, och den säger inte bara "en korrekt sits är en lodrätt sits å du kan dra ett steck egenom.."… Utan den beskriver Varför man behöver sitta på ett vist vis (och hur man kan och inte kan anpassa sitsen efter situationen) och framförallt HUR man gör det.
Det är ett helt kapitel som handlar om bara bäckenet ;)
Finns ju tre lägen, tippat för mkt bakåt (stolssits), i balans (där man även kan röra på det optimalt) och tippat framåt (så som jag har problem med :S, man tappar då kontakten med sittbenen ofta och hamnar inte på rätt del utav pubic-benet, jag hamnar iallafall lätt på framkant eller för högt upp på det). Till bild som visar hur man balanserar sig i olika bäcken-positioner, att man sedan sällan för fram och bak benen så pass mkt är för att man försöker behålla bilden utan lodrätt sits och därför tar ifrån en ens naturliga balans och spänner sig desto mer i den redan dåliga positionen…
Det är rätt vanligt att inte sitta korrekt ;) Vilket betyder att man alltså inte kan ge komandon korrekt (varför de flesta börjar rida med händer och fötter eftersom de inte kan rida med sätet) och heller inte kan följa med hästen korrekt = den går inte naturligt i form eftersom vi stör den, och vi måste sitta å jobba ihjäl oss för att få till ngn 'form' och oftast driva lite hela tiden eller till och från, eftersom vi stör hästen ifrån att gå framåt (Sedan finns det ju hästar som springer istället).

#22 Vadå för korta läder? Tycker jag inte alls =) Fina bilder!

Vart har du köpt den boken Snuttan? Ska försöka få med mig en fotograf till ridhuset idag så ska du få de du gör sen, om du vill givetvis =)

Bokus har den, jag beställer nästan bara böcker ifrån dem, de tar även in ibland om man hittar ngt som de inte har :)
Annars beställer jag en del ifrån amrikanska Amazon, de har nästan alltid allt, men det kostar ju en del att importera själv..

Håller med några andra; det jag lägger märke till främst är att du behöver slappna av mer i dina knän:)

WornOut, jag har inte läst vad folk skrivit så mkt ovan nu så jag kanske missar ngt..
Men vilka bilder är det du tittar på när du tänker att du vill att hon ska slappna av i knäna?
För jag tror som så att Mikado inte kan slappna av och hålla sina knän korrekt förräns hon sitter korrekt i mitten, har hon inte en korrekt sits ifrån mitten (sitsen) så kan hon inte komma korrekt längre ut ifrån mitten. Insidan ut heter det ju.
Att hon spänner sig i knäna tror jag beror på att hon som jag ovan skrivit om, sitter i stolsits, och eftersom hon har en bild utav lodrät sits i huvudet så försöker hon samtidigt sitta i den och eftersom det inte går att göra när hon inte sitter korrekt i grunden, så blir det spänt, hon tvingar in kroppen i en poose, istället för att bara ifrån början sätta klossarna rätt och kunna vara avslappnad. I boken som jag hela tiden föreslår just nu (den jag läser nu, Balance in Movement utav Suzanne von Dietze) så beskriver hon att man ska vara i mellanläget i alla lederna, för det är då man kan vara som bäst avslappnad och ha möjlighet för rörelse. Eftersom Mikado inte är i korrekt läge i lederna i tex knäet eftersom hon inte är korrekt i själva sitsen, så blir det spänt.
Att sitta och peka ut små saker, så som knän å fötter fungerar inte när man inte sitter korrekt i grunden… WornOut bör inte ta det här för seriöst emot just sig nu, det är mer allmänt gnälla ifrån min sida över att man inte får lära sig sitta korrekt och sedan försöker tränare och ridlärare stå och ändra på små saker, vilket sedan ger mer späningar och blockeringar…

#31 ja,, det var lite skillnad:);)

mycket vacker pippi långstrump häst
Jag tycker att det va bra bilder med bra sits något låg hand men det kan vara så att om man höjer handen så knäcker han nacken å går fel form annnars. Och jag måste bra påpeka att det e otrolit vad fint ni har utveklas det ser ju ut å vara en helt annan ponny. Han såg lite tråkig ut på den gammla bilden men på dom nya wow en snygging bra tjejen.

Snuttan2
Visst, du har säkert rätt i allt det där, men jag skrev bara det första jag la märke till :)

Fin sits för övrigt men du skulle kuna ha mer buren/lätt hand och inte få ner dom på sidorna, och inte titta så mkt ner som du gjorde på dom två första bilderna! Annars bra :)
Tack för era kommentarer! Jag ska ha honom själv i nästan en vecka snart, då ska jag jobba mycket på min egen sits och inverkan, gör iofs redan det och hittade en bra sits idag, det fungerar i skritt på lång tygel men sen ska jag lyckas använda sitsen också xD men med träning, träning och åter träning kommer det nog att lösa sig.
Ja håller med att sadeln kanske är lite för långt fram. Ner med hälarna så blir det utmärkt!
#52 Den där sadeln var hemsk att rida i och låg inte bra, nu har han ny sadel som syns på dom senaste bilderna :) ner mer hälarna vet jag inte, jag red ju utan stigbyglar ;) då blir det bara spänt om man ska pressa ner hälarna.
för du verkar ha hittat ett "system" med handen där nere, börjar du i rätt ände med handen uppe så kommer allt sedan :)

Jag hari inget mer att säga, jag tror allt är sagt redan…
Det första jag lade märke till på bilderna är oxå det allra viktigaste! Du ler och ser ut att ha dö kul! Finns det något viktigare? Hästen ser pigg ut och verkar lyssna på dig vilket är bra! Lite för bakåtlutad på vissa bilder men… finns alltid småsaker och jobba på men i det stora hela ser det ok ut! Akta bara så han inte går ner för mycket så han går under tygeln bara! Fortsätt och ha kul och glöm inte och busa i bland! :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#56 Jo det är svårt att låta bli att vara glad när man rider honom, förutom när man blir så frustrerad att man helst vill sjunka ihop i en hög och grina ^^ Pigg är han verkligen inte, man får driva, driva, driva, men det ger resultat så. Tack för din kommentar i alla fall :) bakutlutningen tror jag att jag kommit tillrätta med faktiskt, det är mest handen som är problem nu, och hälen, och att han går bakom lod men det är inte så hemskt tkr jag så länge han inte faller ner på bogarna eller tappar bak o rygg.
Busa gör vi nästan lite väl mkt, haha. Bifogar min favoritbild på oss också :)
Fint :)
Tycker han liknar pippis häst :D
Har inte kollat igenom bilderna så noga men Damn så fin häst du har :)
#10 du har rätt, ! när man rider utan stigbyglar ska man INTE trampa ner hälen, så späner mans ig och blir inte avslappnad!
Vilken nivå tävlar ni på? Mycket snyggt ekipage!

De jag tänkte på med armbågarna in mot kroppen, så vad jag lärt mig nu av en oerhört rutinerad tjej är att man får rida med breda armar och breda armbågar det är helt ok! Det är omöjligt att få en häst att slappna av och mjukna upp om man inte tar ut rörelserna ordentligt i början. Sen när man jobbat på ett tag och känner att hästen verkligen lyssnar på minsta pet så kan man självklart gå ihop med händer och armar för syns skull 8D
Bara något jag ville poängtera ;)
Har inte läst allt ovanstående så det kanske redan är sagt ^__^

jag är heltochhållet förälskad i din poni :D!
64# Hmm så kanske det är.. fast det är ju å andra sidan ett problem som är väldigt svårt att jobba bort när man väl vant sig vid det, plus att man får skum handställning ^^
#65 Jag med xD han är verkligen underbar :)

#66 Närå, skum handställning får man inte 8D de e ju inte ving-position direkt utan man för bara ut armbågarna från kroppen o håller kvar händerna ^^ Fast de e lite ovant i början de kan jag hålla med om, o man spänner sig rätt lätt i axlarna ^^

Gud vilken söt ponny :-)
*** Kärleken övervinner allt ***