Chaps
Hur gör man rent ett par chaps från lera kan man spola av dom med vatten eller blir dom görstörda då?
Mvh Jessica
Visste inte vart jag skulle lägga det

är det mocka chaps?
det finns ju speciellt rengöringsmedel för mocka.
js det är svinmocka hade dom i hösts och då blev dom leriga sen har jag inte använt dom men nu ska jag börja rida i gen så då kommer dom till nytta men fick se att det va massa lera som inte gick att borsta bort med mocka borten 

Går det inte att borsta bort med rotborste?? Det finns speciella borstar till mockaskor i skobutikerna annars =)
*** Kärleken övervinner allt ***

jag borstade mina med skurborste(A) iofs så hade inte jag mockachaps itan något annat skumt skinnmaterial som såg ut som blandning av mocka och skinn lite(vilken stenkoll jag har på detta;P)

#4 Precis, den hårdaste borste man kan hitta :)
haha, jag har ett par gammla jacson shortchaps som jag tvättade i tvättmaskinen (A) det funkade bra, men dom vart lixom urtvättade.. inte så snyggt.. och innan jag kom på att jag kunde tvätta dom i tvätt maskinen, så tog jag en sån där "scotsprite" ni vet sån där svamp som typ är gul på ena sidan och grön (hårdare) på andra sidan, tog de + vatten och diskmedel och skubbade där dom va skitiga.. resten sköljde jag av och det funkade bra.
Tack för alla tips nu är det bara för mig att börja skura dom har nog något bra under diskbänken 

Då jag aldrig använt chaps förrut tänkte jag fråga er som vet…
Hur hårt skall chapsen sitta? Självklart förstår jag att de bör sitta uppe men ändå sen.. Kan de sitta för hårt? Ska de sitta som stövelskaft?

de ska sitta så det känns bra;) de ska inte kasa ner, så rätt hårt bör de väl sitta men man ska ha blodflöde till fötterna med;)

#6 Scotsprite?? Här i norrland säger vi kort och gott…. Disksvamp ;)
#10 - Precis ^^ Kökssvamp :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#10-11 haha, ja kom inte på va de hette å mamma brukar säga scotsprite ibland :P
Tog en sådan dom blev ju som nya nästan *L* tog litte diskmedel å vatten och fukta svampen lätt *L*

Haha , har aldrig hört nått annat än disksvamp ;) Norrlänning vet ni xD
:D

I maskin, 30 grader fintvätt med lädertvätt typ Kavalclean
Kan man altså tvätta dom i maskinen? 

Japp! Mina har överlevet ett par tvättar per år i tio års tid. Men de måste torka låångsamt, ingen extra värme.
Okej då ska jag testa det men vart hittar man medlet till dom?
jag tycker det är bättre å ta med disksvampen, går snabbare + att man slipper lägga ut pengar på extra medel..
Om du ska ta bort leran genom att skrubba, låt den torka först, sedan lossnar det fint. =)

Hööks säljer KavalClean, troligtvis hoittar du liknande produkter i vilken ridsportaffär som helst. Jag köper bara ca var 5:e år ungefär så har inte så bra koll på vad det kostar. Det gick åt mer förr när jag hade moccaskoddda ridbyxor. Kom ihåg låg temperatur vid både tvätt och torkning! Lycka till…