Ni som har egen häst...
min arab kostar/månad såhär
box:500kr/mån ingår då belyst ridbana, morgonfodring,utsläpp,insläpp,kvällsfodringar som vi hjälps åt med. uppvärmd sadelkammare och stora och bra hagar.
spån 100kr/mån
hö 8kg/dag *1.20 = ca 300kr/mån
hovsl 900kr var 8e vecka = 450kr/mån hästförsäkring ca 400kr/mån (försäkrad för 25000)
veterinär avmaskning mm
krafftfoder ca 200kr/mån
sen tillkommer det ju andra saker som tex utrustning mm
så ca 2000kr/månaden räknar jag med ungefär
Tack för ditt svar 
Om en månad eller två kan jag svara dig 
Perfekt tessa
…jag håller till godo sålänge!
Lybbo dig föresten som ska bli hästägare om jag tänker rätt!?

Gör så, du är sugen på häst gissar jag? 
jajjemän, imorgon får jag hem min tös och skriver kontrakt - pirrigt värre men jättekul förstås! Men just därför vet jag ju ännu inte vad den genomsnittliga månadskostnaden kommer att bli - vill inte tänka så långt 
Vem vill inte ha en egen häst?
Jag anser mig inte ha de förutsättningarna just nu för att kunna ta hand om en egen häst.
Den kan ju inte Bara leva på kärlek även om den skulle få så det räckte o blev över 
Så nää jag drömmer bara o längtar tills den dagen kommer, för det ska den göra.
Jag skulle inte kunna sova mycket inatt om jag var du
stor dag imorgon ju, gratulerar så mkt.
Hoppas det kommer gå bra o att ni kommer trivas ihop…
Man får kanske läsa här på forumet om hur det går gissar jag 
Anyway, nu måste jag sova, klockan ringer 05.55 

tessa, vi måste ju få se bilder imorrn!

Stalhyra: 800 kr/mån allt utom gödsling ingår. lite billigare på sommaren.
hovis: ca 450 kr
Avmaskning, veterinär … vet. kan kosta allt från några hundra upp till en hel del beroende på vad det är för fel. en vanlig hästinfluensa-spruta+ stelkramp kostar med den billigaste vet. ca 400 kr tror jag.
försäkring: ca 300 kr/ månad (är ej fullt försäkrad, tror jag).

hmm..det är mycket som man får dela..ska räkna lite..
det blir runt 1800kr/mån
Hipstercia: Jag vet hur det är, har känt som du väldigt länge men nu när jag bl.a har ett bra jobb och känner att jag nu äntligen har möjlighet, så vore man ju dum om man inte passade på att ha häst också… resonerar jag =)
Lisette: Jag ska försöka få till några foton, som jag lägger ut senare ikväll. ev. kommer det att filmas lite också. - Lite roligt eftersom vi har filmat en hel del under provridningen. Kan snart göra en hel film om min tös 
Ni som svarat, vilken låg stallhyra ni har =) Själv kommer jag att betala 1 650 kr/mån men då ingår allt utom mockning - dvs. in - och utsläpp och fodring med hö(silage), havre och betfor. Det enda som tillkommer är om man vill ha mineraler och liknande, vilket man då skaffar själv. Ja just det, så har man stalljour var 10:e helg, hur det hela kommer att funka gör vi upp när alla nya hästar och ryttare är på plats sas.
Ett stort plus är att stallet ligger precis granne med stans ridskola, tom. på samma avtagsväg så det finns fin tillgång till ridhus, hoppbana, paddock, fina skogsvägar osv.. så jag ska inte klaga =)
Så håll tummar och tår för oss idag! Hoppas att du en dag får din häst att ösa kärlek över Hipstercia =)
Mvh Tessan
Vi räknar att i snitt för två övervuxna ponnies (148-150), betalar vi ca 5.000:- i månaden exclusive försäkring och vaccinationer.

Stallhyra 750:-
Extra foder ca 150-200:-
Skoning 650:- runt om
Annat smått 100:-
Summa: 1700:- :)

Flisan kostar: spån 50kr/bal*4= 200kr Hö 1 kr/kg*8=8*30=240 kr Kraftfoder och mineral ca 200 kr/ månaden, skoning 500 kr/ månaden (1000 kr/varannan månad). Det blir alltså 1140 kr/månaden, om man inte räknar med försäkringen. Men då har vi eget stall och köper hö av grannarna…
Savannah kostar:Spån 50kr/bal*2=100 kr. Hö 1kr/kg*5=5*30=150 Kraftfoder och mineral: ca 100 kr/månaden. Verkning ca 300 kr/månaden. Det blir 550 kr/månaden utan försäkring.
knappt 2000. exkl. all shopping som går på 2-3000 i månaden :D
Jag vill inte förstöra Hipstercias tråd, så jag skriver bara kort att allt gick fint igår med hästköpet, trots att det hela (läs lastningen) drog ut på tiden, - men jag skriver en ny tråd om det hela senare idag då jag varit ute hos tjejen. Vi filmade nämligen igår men inga foton togs, så det ska jag minsann fixa idag istället!
det låter larvigt men jag måste ändå säga det - jag är så lycklig! =)

Jag förstår att du är lycklig. Vi väntar med spänning på korten. *ler*

Stallhyra 500:- inkl spån, hö 1.80:-/kg, extra foder runt 350 kr i månaden tror jag det blir, hovslagaren 700:- helskoning och sen tillkommer skor och broddar då och då. Försäkring 550:- månaden. Veterinärvårds räkningar har jag haft senaste 4 månaderna och fler verkar det bli. Sen tillkommer ju utrustningen då som man aldrig kan sluta samla på sig 
ca 4500kr/mån.
1900kr/mån i stallhyra, skoning för ca 400/mån, försäkring för ca 5000kr/år, vaccinering för 750kr/år, avmaskning för 300kr/år, bete 1500kr/år, träningar ca 1000kr/mån, extrafoder ca 150 kr/mån, bensin ca 30kr/dag, m.m
sedan tillkommer ju utrustning, ev veterinärbesök, raspning m.m