Hitta nytt hem
Fick nyss veta att min gamla häst ska säljas, eller rättare sagt ägaren har planer på det då hon inte längre har tid.
Detta är ett vbl sto född 88, nästan helt svart och 164 i manken. Pigg och kry, hon va aldrig sjuk eller halt när jag hade henne.
Jag funderar på att köpa tillbaka henne om de inte skulle hitta något annat hem till henne. Men jag känner att min tid inte räcker till för två hästar då jag jobbar heltid till 18 varje dag.
Men finns det någon chans för henne att hitta ett nytt hem?

chans finns det ju. men risken är ju att hon kanske får vandra.

ingen?
Sålde inte du henne för att ni inte passade ihop eller minns jag fel nu? :)

Personligen skulle jag nog aldrig komma på tanken att sälja en så gammal häst vidare. Jag hade antagligen låtit henne gå och skrota med de andra hästarna så länge hon mådde bra eller tagit bort henne. Blir lika förbannad var gång man ser på internetannonser folk som flyr undan sitt ansvar för en gammal häst och försöker slumpa bort den för att slippa ta ett avlivningsbeslut. Jag vet att många på forumet antagligen inte tänker som jag, men gamla hästar ska inte flytta rundor. Kan du erbjuda hästen en fin ålderdom med lite pyssel och kel är det säkert fullt tillräckligt för stoet om hon får gå ute mycket- dig känner hon i alla fall sen innan. Men rent generellt är jag emot försäljning av gamla hästar…

#3 - sålde henne för att fodervärden ville köpa henne och för att jag hade en foderponny som jag hade planer på att köpa.
#4 - visst är hon gammal, men hur mycket energi som helst och väldigt pigg. Jag skulle jätte gärna ta tillbaka henne, men jag har inte tid, vet inte heller om jag har råd.
Aaah, okej.. Hmm, hon är ju rätt så gammal.. Men jag tror jag håller med lisette. Chansen finns ju, men även risken.. Tyvärr!!

#4. Blir lika förbannad var gång man ser på internetannonser folk som flyr undan sitt ansvar för en gammal häst
Hur kan du säga så? När du inte vet orsaken bakom varför en ägare säljer en gammal häst?? Ägaren kan vara mkt sjuk, inte har råd längre och tusen andra orsaker. Man kan itne dra alla över en kam

linnea, undersök möjligheten att få medryttare till henne!

Jag står fast vid min åsikt…Oavsett orsaken till att en gammal häst sätts ut på annons så är jag emot att gamla hästar måste flytta runt. Vi behöver inte tycka lika du och jag. Det är vitsen med ett diskussionsforum.

#9 jag håller med dig, men samtidigt med believer.
det finns ju olika anledningar till att man inte kan ha kvar sin häst. man får se till att den hamnar hos rätt ägare som inte skickar runt den bara.

#9. Jag skrev inte för att få dig att ändra åsikt, om du trodde det. Utan att du skulle utveckla lite mer. Skulle du tänka likadant som du gör om en hästägare blir mkt mkt sjuk och tvingas sälja sin 20-åriga häst?

#8 - jag har förhoppningsvis en medryttare, som ridit henne i 3 år. Så det känns jätte bra. Men det är bara två dagar i veckan, är ju fem till och en massa kostnader.
#10 - som säljare kan man aldrig påverka vad köparen sen gör med hästen, det är inte sällan som köpare är någon/något annat än de utger sig för att vara från början.
#11 - en såpass gammal häst ska slippa börja vandra, där är vi nog överens. Skulle jag ha en såpass gammal häst och av någon anledning bli tvungen att göra mig av med den så skulle den få en enkel biljett till hästens evigt gröna land. Det är enda sättet att veta att den inte blir en vandringspokal i framtiden.
Frågan handlar nog i så fall om huruvida man anser det är rätt eller fel att avliva en frisk häst. Jag anser att det inte finns något som hindrar det. Har själv en valack som jag inte kommer sälja utan låta avliva den dag jag inte kan ha honom kvar. (jag fick honom via testamente när min vän gick bort och hennes önskan var att jag skulle ha honom annars skulle han slaktas)

Hur funkar det rent juridiskt om man "bryter" ett kontrakt man skrivit med föregående ägare.
Tex. att hästen inte får säljas vidare till någon annan än föregående ägare, om inte annat så skall den slaktas. Det är ju inte ett alltför ovanligt tillägg i ett kontrakt. Men kan det vara juridiskt bindande? Är hästen min så gör väl jag vad jag vill med den? Eller?
*** Kärleken övervinner allt ***
#14 Nej det är inte bindande. Har man sålt hela hästen är det nya ägaren som bestämmer, vad som stod i kontraktet då har ingen som helst betydelse.
#13 Jag håller med dig där, att det inte är fel att avliva en frisk häst. Är nog inte många som delar min åsikt, dock.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag tycker inte att det är fel att avliva en frisk häst. Iaf inte när den nått den hedersvärda åldern 20. Då risken att den kommer att få vandra runt är stor :(
#12 Har man inte tiden och pengarna så tycker jag personligen att man ska avstå!
Lycka till, vad du nu än beslutar =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Håller med Tezzie, är du inte helt säker på att du har råd och tid så bör du inte köpa henne. För då blir det ju vandring ändå om du måste sälja henne igen sen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#13 tro mig, jag vet att det inte är så enkelt att hitta rätt person till hästen. men man får ju leta om man vill se hästen leva vidare.
annars är jag oxå för att avliva friska djur om ingen annan utväg finns.