Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 355 ggr
Luthien89
0

Vaccination, vila eller inte vila?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Vetrinären var nyss här och vaccinerade Schess. Nu undrar jag ska jag låta honom vila eller inte? Har hört alla möjliga svar. Vissa säger att dem ska stå helt i 2 veckor, andra säger att man kan rida som vanligt, vissa säger att man endast får skritta och vissa säger att hästen får ridas men iinte bli svettig.. Jag håller på att sätta igång Schess nu efter sommarvilan, och skrittar endast, kan jag skritta eller ska han vila?

Mandysan
0

Du kan nog skritta lite lugnt. Våran vet brukar rekommendera att man ska rida lugnt några dagar efter. Alltså typ inte träna eller dyl.

jumpingqueen
0

Dom nya vaccinen är bättre. dvs att det räcker om hästen vilar samma dag+ dagen eftrer å sen skrittas nån da å inte hårdtränar förrens efter 5 dagar ungefär…

elin
0

Min vet. rekomenderade vila i iaf 3 dagar, skritta lugnt på 4:e

/Elin

LinneaG
0

Kapzel fick vila i två eller tre dagar innan jag red igen..

E_hjo
0

det beror väll på vad man vaxinerar för?  …eller?  heh Fundersam

Anna Johansson
0

Jag har hört att hästen inte får bli svettig så du kan nog skritta på som vanligt.

jumpingqueen
0

Det finns ju ett vaccin som man kan tävla på innom 4 dagar. Men är väldigt dyrt…

gejsa
0

Enl min veterinär så är det ingen fara längre. Man kan rida som vanligt redan dagen efter. Det är ett nytt vaccin som gör att man kan göra det.