Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 946 ggr
SarahPeace
0

Frågor

Ingenanning va ja ska skriva, så det blir väl lite frågor ;D , (du kan ju svaa fast du har sköthäst lr nått åsnt ;D )

Hur länga har du häst din häst ?

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den?

Hur mkt utbildad är den nu ?

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;)

Vad fick du med när du köpte din häst ?

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?'

Har din häst varit sjuk någon gång ?

Vad var det för någon "sjukdom" ?

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ?

Har du tillgån till padock lr ridhus ?

Hur många hästar har du haft i ditt liv ?

Hur många hästar har du nu ?  

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ?

Kommer ej på nå mer nu ; D, hihi 

hoppas att det inte vart för drygt.. .: D

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länga har du haft din häst ?
**i 2 år den 8 augusti
**Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den?
**Hon var endast inriden
**Hur mkt utbildad är den nu ?
**Regelbundet riden i skog, knappt utbildad
**När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) **Nej, antingen skulle ja ta henne eller så skulle hon slaktas..
**Vad fick du med när du köpte din häst ?
**Ingenting
**(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' **Ingenting
**Har din häst varit sjuk någon gång ?
**Inte sjuk men skadad.
**Vad var det för någon "sjukdom" ?
**Endast skadad
**Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ?
**1-6 ggr
**Har du tillgån till padock lr ridhus ?
**Nej
**Hur många hästar har du haft i ditt liv ?
**Haft en, har en nu
**Hur många hästar har du nu ?
Har en egen o en på foder 
10 st

SarahPeace
0

Hur länga har du häst din häst ? Molly 1 år, Skrållan typ ett halv år lr nått sånt.

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Molly var nyss inriden (bara van vid att ha nån på ryggen) o + att hon hade stått ett helt år. så hon kunnde ingenting just^^, , Skrållan var bara vann vid grimma och hon hade stått i en box en dag^^, o hon var aldrig rycktad lr nå. ..

Hur mkt utbildad är den nu ? Molly Kan Nästan skänkelvikning,lite       öppna, lite sluta , halt till trav o mkt mer. O.S.V. o nästan en galopp fattning.  hoppning har vi inte hunnit så mkt enu . men hon älskar att trva över bommar hihi . Skrållan Kan så i stallgången snällt. man kan gp ut o gå me henne. van vid sele, o lite mer. .. kan ej skriva allt ;D

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;)  Molly  föra ägare hade ju inte skött henne bra, så ja, men det var JAG som vart tårögd istället. det ät så "hemsk " näär hon sa "hoppas det blir bra" o sånt … hhe ,Skrållan Nepp, inte jag heller^^, han var ju hästhandlare så han var väl vann;D

Vad fick du med när du köpte din häst ? Molly : 4 täcken,3 grimmor + ett grimskaft. en sadel. en vojlock o ett schabrak. träns. hästskor^^, Skrållan Igenting ; D

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' Molly kostade bara 3.000;D Skrållan 5.000.

Har din häst varit sjuk någon gång ? Mollly har haft hovledsinflammatin. skrållan HAR Appela /atela(lr vad det heter) i bakbenna…

Vad var det för någon "sjukdom" ? hehe se svaret  ovanför^^,

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? typ 6 dagar rider jag molly. skrållan gör jag oxå någonting med 5 dagar :D

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Padock.

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? en häst förut.Shettisen Ester Gråter

Hur många hästar har du nu ?  Två stycken.Molly , Skrållan.

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? Eget stall. två boxar.

mazze
0

Hur länga har du häst din häst ? 6år

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Oinriden, visste inte ens hur man gick i grimma ordentligt utan att meja folk. Som 5-åring…

Hur mkt utbildad är den nu ? LB o lite till, westerngrunderna, hoppad 1m.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Då förra ägaren dog, så köpte vi loss hästarna från hans bror. Kan tillägga att hästarna var i uselt skick..

Vad fick du med när du köpte din häst ? Nada

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' 1500kr

Har din häst varit sjuk någon gång ? Många gånger.

Vad var det för någon "sjukdom" ? Kronisk hosta, korsförlamning, avslagen muskel på h bak (hängde utanför benet) m fl.

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? Omkring 5-6 dgr

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Har paddock, ridhus 5-10 min bort m bil.

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 2 egna.

Hur många hästar har du nu ?  1

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall? Hyr in mig, 17 boxar+ 5 i kallstallet.

mazze
0

#2 Har hon pattella upphakning i bakbenen?

SarahPeace
0

# 4  , ja det är nog så det heter:P. på morgonen när man leder henne ut till hagen så kan hon släpa en bakbenna .. men hon har inge besvär just , hon fixar det själv : ) , Vi har pratat med vet. och han säger så länge hon inte har besvär me det så är dte bra (finns inte så mkt att göra åt det heller…) Det är lite olika, ibland har hon ingenting på flera dagar o ibland kan hon ha varej morgon o om hon har stått still länge. men sen är det FULL fast på henne : ) Men gissa om man vart rädd första gången hon fick det i boxen på morgon(hon kom inte upp då ens, men det gör hon nu ,för ja det var ju första gången för skrållan då tydligen), vi trodde att hon hade brytit benne .: -/

Mandysan
0

Sen 7:e april, nästan 4 månader alltså.

Hon kunde inte så mkt mer än skritt, trav och galopp. Samt att hon kunde hoppa 1meters räcken…

Nu så kan hon nästan skänkelvikningar, framdelsvändningar och hoppa kombinationer.

Jag vet inte för det var hennes kompis som kom med Foxen pga att hon själv hade maginfluensa.

Grimma, grimskaft, träns, Stalltäcke, Regntäcke & Fleecetäcke.

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?
Hon kostade 15.000:- Men var försäkrad för 25.000:-

Inte direkt sjuk men haft en allvarlig skada innan hon kom till mig.(Även några mindre skador).

En tandrot hade växt upp till örat. Så hon opererades för det för några år sedan…

Runt 6-7 dagar..Nu på sommaren bara ngn liten tur ibland…

Vanligtvis (när jag inte är på betet) har jag tillgång till: 3 ridhus 2 paddockar 1 Terrängbana som det har gått SM på.

Foxen är min första egna häst, jag har innan haft några sköthästar..

1 men jag skulle hinna med en till..

Jag hyr in mig på en ridskola med 52 platser (mesta dels spiltor) fördelat på 3 stall. I det stallet jag står finns det 13 platser..

/Mandysan

Believer
0

Hur länga har du häst din häst ? Lucky har jag haft 3 1/2 år och Kiara i 5 månader.

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Lucky: inte inriden, han kunde i stortsätt bara ledas i grimman. Kiara: ingenting. haha. e fortfarande bebis.

Hur mkt utbildad är den nu ? Lucky: kan dressyrgrunderna, westerngrunderna, hoppar 1.10, löshoppat 1.30. Kiara: har blirvit mycket lugnare och accepterar nu att man inte ska springa över folk hihi

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Luckys ägare grät ej. Kiaras ägare var det nog väldigt nära att det skulle komma tårar.

Vad fick du med när du köpte din häst ? Fick bara me grimman till båda 2.

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' Lucky kostade 25.000. Kiara har jag inte köpt än, men ska köpa henne i höst för 14.000.

Har din häst varit sjuk någon gång ? Ooooo ja. hhaha. för mycket!

Vad var det för någon "sjukdom" ? Lucky: skador från sparkar, en allvarligare broddspark på käken så han fick opereras på klinik, så är han ganska klantig själv oxå, går in i saker och så vidare. hehe. Kiara skrapade sig mot en sten i hagen i vintras så hon fick sy.

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? 4-6 dagar i veckan.

Har du tillgån till padock lr ridhus ? japp både padock och ridhus =P

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 2

Hur många hästar har du nu ?  2

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 30 boxar i stallet och 6 uteboxar (där jag har mina hästar)

Luthien89
0

Hur länga har du häst din häst ? Schess 1 år, Japp 6 år.

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Schess: endast grundriden och hoppat bana på 90-1 meter. Japp: Utb LB/LB.

Hur mkt utbildad är den nu ? Schess: LB dressyr, LC hopp. Japp: LB/LB.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Nej, jag köpte Schess från min tränare och Japp av ridskolan :P

Vad fick du med när du köpte din häst ? Schess: Grimma. Japp: Sadel, sadelgjord, stigbyglar, grimma och ett bett :P

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ? Schess: 35.000, Japp: 15.100 lr :P

Har din häst varit sjuk någon gång ? Japp har, aldrig Schess.

Vad var det för någon "sjukdom" ? Japp, svampinfektion på rumpan och febrig när dte gick kvarka i stallet.

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? Schess: 5 dagar ungefär. Japp: Endast helger, hinenr tyvärr inte i veckorna :/

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Nej, men paddock ska byggas i höst :D

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 2, dem jag har nu :)

Hur många hästar har du nu ?  2

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall? Har hästarna hemma, 3 boxar finns.

Lina
0

8år, är till salu när rätt köpare dyker upp.

LC/ LC

LA dressyr/ LC hopp

Var inte med…

Ett täcke, sadel, träns, benskydd, vojlock, grimma+grimmskaft.

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?'

25 000 med bebis i magen

Nej inte sjuk men halt, är det nu och var för 3-4 år sedan…

hovledsinfektion i bf, har förmodligen det nu också

Inga just nu, men annars 5-7dagar

Paddock ca 1km bort, ridhus ca 10 min med transport.

2

1

4

Kommer ej på nå mer nu ; D, hihi 

hoppas att det inte vart för drygt.. .: D

elin
0

Hur länga har du häst din häst ? Den 8/9 så firar jag och Nisälla ett år tillsammans. :)

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Kunde skritta o trava o bli ledd, ingenting mer,

Hur mkt utbildad är den nu ? L:A dressyr, gymnastik hoppar, western grunderna.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Nej, hämtade inte Nisse från riktiga ägaren utan från ett försäljning stall.

Vad fick du med när du köpte din häst ? En beige bucas grimma :)

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' Hon kostade 18.000 :-

Har din häst varit sjuk någon gång ? Fått en broddspark på höger bak, va halt ett tag.

Vad var det för någon "sjukdom" ? Halt pga broddspark.

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? 4-6 ca. Olika..

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Både ridhus och paddock :)

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 2 egna men massor sköthästar.

Hur många hästar har du nu ?  1, min älskling <3

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 14 boxar + lösdrift.

/Elin

hjullan
0

Hur länga har du häst din häst ? jag har häst min häst sen januari i år. ;)

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? inriden, tömkörd.

Hur mkt utbildad är den nu ? PNH level 2, är vi igång med.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) aah,! vi har fortfarande kontakt. en underbar människa som även har julias syster.

Vad fick du med när du köpte din häst ? grimma, grimskaft, två vintertäcken, hönät, träns, sadel, o julias heta temperament.

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' 20 000

Har din häst varit sjuk någon gång ? ja

Vad var det för någon "sjukdom" ? juverinflammation

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? olika beroende på vad vi tränar på. ibland rider jag inte på en vecka om det är träning från marken som gäller.

Har du tillgån till padock lr ridhus ? både och.

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 6

Hur många hästar har du nu ?  2 ( ena är syrrans ottino)

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 30 inne, + 6 uteboxar.

Älskar_hästar
0

På frågorna "Hur mycket utbildad är den nu?" har vissa svarat western grunderna . Och jag kan inte så mycket om western , så vad menas med western grunderna ?

lisette
0

**Hur länge har du haft din häst ?
**calippo sedan april, brago sen i slutet av april. oskar sedan den 11/6.

**Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den?
**calippo och oskar har varit ridskolehästar. vet inte vad de kan. brago kunde stå uppbunden.

**Hur mkt utbildad är den nu ?
**ingen skillnad i utbildningen på oskar och calippo. men brago har lärt sig lyfta hovarna och gå i träns. 

**Vad fick du med när du köpte din häst ?
**grimman som satt på. till calippo fick jag två täcken.

**(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?
**calippo 14,000:- oskar 4000:- och brago 1500:-

**Har din häst varit sjuk någon gång ?
**nej

**Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ?
**alldeles för få.

har tillgång till två paddockar som jag aldrig använder

har bara haft sköthästar

3 st  

**Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ?
**numera finns det 3 st

Älskar_hästar
0

Ingen som vill svara på min fråga? :/

hjullan
0

det är väl ungefär som dressyr grunder. fast inom western. grundutbildad helt enkelt :D

Älskar_hästar
0

Okej , tack för svaret ! =)

hjullan
0

fast alla kan nog definiera det lite olika.. men det är väl ungefär så. jag skrev inte ut jullans utbildning för jag är inte riktigt säker på den, speciellt när jag själv inte rider dressyr på henne.

Lilla_My
0

Hur länga har du häst din häst ? ägt henne i drygt tre år, men känt henne i fem år

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? ej mkt, riden och tömkörd, men inget avancerat

Hur mkt utbildad är den nu ? inkörd, körs utan problem i alla gångarter, öppna/sluta, fram/bakdelsvändn., trav-halt, halt-trav,gå i form i skritt och trav, och ibland galoppfattning m.m. 

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Nej ägaren var inte ens i stallet då :P

Vad fick du med när du köpte din häst ? hemmagjort fleecetäcke, grimma och grimskaft

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' 6500:-

Har din häst varit sjuk någon gång ? Haft kolik en gång, men aldrig halt eller skadad på det viset

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? kör ca 5 dagar i veckan

Har du tillgån till padock lr ridhus ? just nu paddock, ska byta stall efter sommaren så jag vet inte hur det blir då

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? en ;)

Hur många hästar har du nu ?  en ;)

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 12 boxar, hyr in mig

MiaMaria
0

Hur länga har du häst din häst ? 2 år

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Inget

Hur mkt utbildad är den nu ? Lb-La dressyr och hoppat 100 meter bana

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Va inte med, han åkte lastbil upp, men det tror jag inte

Vad fick du med när du köpte din häst ? Grimma

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' Pengar Räcka ut tungan

Har din häst varit sjuk någon gång ? Ja, alldeles för mkt tyvärr..

Vad var det för någon "sjukdom" ? Fång bla

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? Inget just nu då han är halt men vanligtvis 5-7 ggr

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Ridplan, rund corall med tack och väggar samt 2,5 mil till ridhus

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? Oj, svår fråga..

Hur många hästar har du nu ?  1 egen

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 11 st

sunglasses
0

Hur länga har du häst din häst ? Fin mening=) Halvblodskorsningen (nr1) har jag haft i 8 år, köpte honom som ettåring. Paint/fullblodskorsningen (nr2) köpte jag för två månader sen .

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Nr 1: köpte som unghäst, lite hanterad överhuvudtaget. Nr2: Endast inriden, kunde alla gångarter, halt, ryggning, sidförflyttningar mm.

Hur mkt utbildad är den nu ? Nr1: Utb i western, bara hoppad i skogen pga av mitt ointresse. Väldigt duktig, lite mer att jobba i galoppen bara… Nr2: Har börjat jobba lite med galoppfattningarna från halt och skritt, sen har jag inte hunnit med så mkt mer än.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Nepp, tyvärr! Men har hört av båda ägarna efter så de brydde sig i alla fall.

Vad fick du med när du köpte din häst ? Grimma och grimskaft

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' En kostade 6000kr och den andra 30000kr

Har din häst varit sjuk någon gång ? Några gånger, men mkt sällan. Som tur är!

Vad var det för någon "sjukdom" ? Förkylning, halt, aldrig något allvarligt.

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? Mellan noll och sju dagar, beror på väder och hur mkt jag jobbar=/

Har du tillgån till padock lr ridhus ? Inte för stunden men det ska nog lösa sig till hösten…bygge av ridbana=)

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? Tre stycken som jag själv ägt, men har även tagit omhand och ridit tre stycken till som tillhört familjen.

Hur många hästar har du nu ?  Jag äger två men rider en tredje och sköter en fjärde=)

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 5 platser

SarahPeace
0

hahhaa , gud vad rolig, jag har gjort minst tusen stav fel . sorry för det : D , men ni verkar fatta endÅ:P

Therese_Melberg
0

Hur länga har du häst din häst ? Savannah har jag haft i 4 år tror jag, flisan har jag haft i tre år och Virvla i 2 månader=)

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Vannah var inkörd och trafiksäker, Flisan kunde skritt, trav och lite vänster galopp. 

Hur mkt utbildad är den nu ? Vannah är lika ungefär, Flisan går på tygeln i alla gångarter, tar vänster galopp i skritt, kan skänkelvikning, fram-och bakdelsvändningar, tränar öppna och sluta och har börjat fatta högergalopp på ett normalt sätt=)

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) inte vannahs ägare, hon sa bara att Vannah skulle sköta sig så hon slapp få tillbaka henne, Flisans ägare var lite ledsen. Fast båda har jag haft ganska mycket kontakt med efter köpet så de brydde sig verkligen om hästarna.

Vad fick du med när du köpte din häst ? till flisan fick jag bara grimma, flistäcke och grimskaft. till vannah fick jag träns, körsele, loksele, rockard och grimma.

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' Flisan kostade 15 000:- utan utrustning och Vannah kostade 8 000:- med all utrustning.

Har din häst varit sjuk någon gång ? Vannah fick kvarbliven efterbörd efter fölningen, så hon fick medecin men ananrs har ingen av dem varit sjuk.

Vad var det för någon "sjukdom" ? Se ovan=)

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? 4 gånger, har en medryttare som rider två gånger i veckan också

Har du tillgån till padock lr ridhus ?  Nä, har rider vi på gräsmattan eller i hagen..

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? med de tre jag har nu, 6 st tror jag…

Hur många hästar har du nu ?   3 st, eller 2,5 (shettisfölet är nog ingen hel häst=)

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? en stor häst box och två shettisboxar

reddie
0

Hur länga har du häst din häst ? Sedan maj-03

Hur mkt utbildad var din häst när du köpte den? Han var en travhäst i tävlingskondition som ridtränats- alltså inte utbildad.

Hur mkt utbildad är den nu ? Inte speciellt, har inga större krav, rider mest i skogen. Är bra på att gå undan för tryck (skänklarna), framdel- bakdelsvändning.

När du hämtade hästrn ifrån sin föra ägaren, fall föra ägaren nån tår då?;) Inte medans jag var där.

Vad fick du med när du köpte din häst ? Grimma, hackamorebett, fleecetäcke, en havresäck och tre höbalar

(behöver ej svara på dennna fråga om ni ej vill.. vet ej varför men)Hur mkt kosdade din häst ?' 2000:-

Har din häst varit sjuk någon gång ? Nej

Hur många dagar i veckan rider du UNGEFÄR ? 0-6

Har du tillgån till padock lr ridhus ? nej, vill inte ha det heller

Hur många hästar har du haft i ditt liv ? 2 st

Hur många hästar har du nu ?  1

Hur många boxar finns i ditt/hyr stall ? 6 boxar