Måste få skriva av mig.
Hej!
Måste få skriva av mig lite om min sköthäst Casper på ridskolan.
Casper står på en ridskola i Upplands bro, får precis den mat han behöver, får mockat till sig varenda dag, daglig utevistelse och går ca 1 - 3 lektioner/dag. Så han har det ju inte dålig om man ser det så. Saken är bara att jag kan se på honom ibland att han inte trivs. Han är ofta väldigt sur och biter och sparker ryttare och verkar inte alltid siktigt trivas! Visst, mig gör han inte så emot pga att jag lagt ner så otroligt mkt tid på honom vilket gjort att han gillar mig..så mina 4 år som skötare på honom känns inte bortkastade! :) Och man ser att han är så trött på att gå lektioner varenda dag, ställa upp på att både nybörjade och lite bättre ryttare rider honom dagligen .Och det känns så jobbigt att sågott som dagligen få höra från folk som ridit honom att det var tråkigt, att han är seg, att han är stel osv. Det är inte kul för mig som älskar hästen och vet hur man ska rida hästen att höra! Plus att hans sadel inte ligger helt perfekt på hans rygg utan ligger och klämmer lite på några muskler har jag för mig det var.
Usch, jag vill ha pengar så jag kan köpa honom. För som det är nu är han verkligen inte glad! :(
/ Sara
/ Sara & Casper
Låter som om en typisk ridskolehäst som tröttnat på sitt arbete helt enkelt. Tråkigt =(
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Säger som #1.
Prata med ridlärarna i stallet och be dom titta lite extra på honom.
Håller med #1 & #2.
Man tycker ju att personalen borde ha koll på hästarna, men skötarna kan nog läsa av sina favoriter väldigt bra också. Ta upp med personalen att din sköthäst nog skulle behöva lite extrakoll!

hur gammal är hästen?
jag tycker det är så himla tråkigt när ridskolorna inte tar hänsyn till hästarna. att de verkar strunta i hur hästen mår. en häst som hugger, lägger bak öronen osv trivs inte.
alla hästar är inte gjorda för ridskolor, tyvärr. då tycker jag att de ansvariga på ridskolan ska ta sitt ansvar och sälja hästen vidare till ngn annan. det är ju lätt en olycka händer när hästen sparkar efter folk!
Det där känner jag igen. Lizzy beter sig likadant och går på ridskola….
Windy (min numera privatägda medryttarhäst) är f.d ridskolehäst. Om jag inte uppfattat det fel blev hon också sådan där efter något/några år på ridskola, och det var därför hon såldes. Vet också att hon blev slagen med en sopborste/grep rakt över öronen när hon stod på ridskola så första året fick jag jobba skitmycket med att kunna tränsa henne och borsta henne i ansiktet, hon var livrädd om öronen. Idag sänker hon huvudet och låter sig tränsas såfort hon ser tränset ;)
Men tycker det är dåligt av ridskolorna att inte ta hänsyn till hästarna, som #4 säger.
#1, 2 & 3 - Jo han är lite typisk ridskolehäst! Jag har pratat med ridlärarna lite om det, flera gånger, och de vet att han inte riktigt gillar arbetet. Men sålänge han är snäll på lektionerna och inte är helt ohanterlig så kommer han få stanna. Vissa dagar är han rätt glad, men det är sällan tyvärr.
#4, Han är 16 år nu. Precis! Så tycker jag också.
Och jag hoppas faktiskt att de en dag kommer bestäma sig för att sälja honom eller ge ut honom på foder till ngn i närheten, skulle göra honom så otroligt mycket gladare!
/ Sara & Casper
Anna, Det var kul att det gått framåt med Windys öron! :) Vet du varför dom slog henne vid öronen? Hade hon gjort ngt? :S Annars borde dom väll nästan kunna anmälas för en typ av djurplågeri?
/ Sara & Casper
#8 Ja det känns bra att hon litar på en nu! Hon var grymt rädd i början, man fick knappt röra henne i huvudet. Idag kan man både borsta (även om hon lägger öronen bakåt lite) och tränsa utan problem, t.o.m gosa och klappa där ;)
Vet faktiskt inte, antar att det var en elev eller något som antingen blev lite för arg eller om det var en olyckshändelse.
#9, Det förstår jag! :) Det är så kul när hästen litar på en!
Okej, verkar ändå lite onödigt tycker jag. Visst, är den en olyckshöndelse kan man inte rå för det. Men att slå hästen så pass mkt för att man blir sur, är i mina ögon helt orimligt! Man gör inte så.
/ Sara & Casper
#10 Precis!

Det är jäkligt sällan som ridlärare lr stallchef lyssnar på ridelever angående hästar, dom vet alltid bäst själv. självklart inte alla, men många!
Du verkar känna hästen så kämpa på med att få din röst hörd =)

Oj, 16 år… Då tycker jag det är dags för den hästen att få gå i pension från ridskolan. Tråkigt att det måste hände en olycka innan dom gör nåt åt situationen.
Stå på dig! Hoppas det går bra!

Men hur sjutton lyckas man slå en häst mellan öronen med en sopborste, utan att det är meningen? Känns lite konstigt…

Peppe har stått på 2 olika ridskolor innan han ens hunnit fylla 6 år… han trivdes inte så stannade bara där ett litet tag. kan tänka mig att han levt rövare med ungarna. han har väldigt svårt att verkligen lita på människor
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#14 Fast det var inte mellan öronen, mer att hon fick någonting ÖVER/på öronen, ett slag av någonting. Kan ju varit någonting som vippat och slagit i henne eller vad som helst.

Okej, då förstår jag. Kul att hon litar på dig nu i alla fall!
Skönt att höra att fler tycker som jag iaf!
Jag tycker personligen att hästar som står på ridskola borde få gå i pension vad ca 15 års ålder!
/ Sara & Casper

beror ju helt o hållet p hur hästen är. är hästen pigg o verkar trivas med vad den gör så ser jag inget hinder för att den får gå kvar på ridskolan. även hurl änge den har varit på ridskolan spelar in.
min oskar gick hela sitt liv på ridskola. det tycker jag är fel…

Kämpa på för att få hans röst hörd!
För ca ett år sedan berättade ridfröken på ridskolan att en av de trevligaste hästarna i stallet skulle säljas eftersom hon hade börjat visa tecken på att vantrivas där. Vi elever blev så klart glada för hennes skull. En super häst med hjärta av guld. Det blev en "auktion" på hästen högstbetalande fick henne. Hon fick gå kvar i verksamheten terminen ut. Sommarbete fick hon med de andra ridskolehästarna. När höstterminen började vilken häst gick då med på första lektionen? EXAKT det sålda stoet! Hon har kvar sin gamla box. FY bubblan vad besviken jag blev! Hästen går på lektioner 4 dagar per vecka Nya ägaren har alltså lånat ut henne till ridskolan! Just det stället som hon såldes för att slippa! Så det är inte alltid en försäljning hjälper..
morr morr

#20 jag som blev så glad när jag läste, sen kom jag till sista delen. den människan borde få stryk. och att de ansvariga för ridskolan hade mage att använda hästen igen…
tyvärr handlar det ju alltid om pengar. sorligt.
Ja tänk om människor kunde ta hänsyn till individen. Tyvärr är det ofta så som du beskriver oavsett vilken kategori. Det är pengarna som styr. Är det några man måste beundra så är det ridskolehästar som utsätts för så många olika ryttare varje dag. Hoppas han blir såld till nån privat och får det bra. Det finns ju hästar som älskar det livet. Jag är van vid travare och har sett mycket. Finns dom som älskar det och dom som hatar det. Så igen: ta hänsyn till individen och var inte egoistisk.
#0 Synd att du inte har råd, eftersom du känner honom och tycker om honom. Ja du förstår vad jag menar. 
jag blir så irreterad när jag hör sånt där! att inte ridskolan ser det och tar tag i det, för det är inte ovanligt att ridskolehästar snabbt tröttnar, tyvärr :/ Ridskolan där jag rider har faktiskt sålt många hästar pga av att dom inte trivdes vilket jag tycker var helt rätt. men därimot så kan dom vara lite "slarviga" med att ha passande sadlarna , visst det är inte lätt att hitta sadlar som sitter perfekt på 40 hästar med begränsad ekonomi. Men jag tycker det är tråkigt att vissa hästar måsta ha paddar osv. för att sadeln ska ligga någolund bra.
Men jag måste ge dom ett stort pluss för dom kollar faktiskt välldigt ofta att hästarna inte får sår eller blåsor vilket är tur .
Det är väl bra att han får slippa ridskolan! Jag förstår att du kommer att sakna honom:(, men bor ägaren långt bort. Annars kanske du kan få fortsätta att sköta honom? :)
Det är super för honom! Men på ett sätt kom det ändå som ett slag i magen med tanke på att dom sa för ca 1 år sedan att dom skulle fråga mig först ifall jag ville ha honom när dom skulle sälja honom =/
Hon bor i västerås, ca 1h - 1h & 30 min bort nånting med bil.
/ Sara & Casper
Min fd. sköthäst var ett typiskt exempel på en häst som vantrivdes på ridskolan. Han var fd. tävlingshäst i rätt höga klasser i hoppning men tröttnade och såldes då till ridskolan. Han gick där 6år och var allmänt dum mot nybörjarna, stannade i mitten, småbockade, backade och höll på men när man lärde känna honom var han helt underbar!
Hyrde honom en sommar och då var han verkligen glad över att vara "privathäst" och bara ridas av 1 person.
Nu är han privathäst igen :)
#-26 men då kan du kanske komma ooch hälsa på honom under helgerna eller nått, du har ju tur att det inte var längre bort en så ;) Men förstår att det är jobbigt att han ska flytta….

de förra stallet jag red i fanns de 2 hästar som var 27år. dom gick regelbundet på lektioner… tyckte de var lite synd om dom då man såg hur trötta de var efter så mkt.