Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2018 ggr
elin
0

Åsikter

Nu vill jag höra er åsikter ang.

• Hjälptyglar (b.la, graman,martingal,gummisnodd etc.)
  • Fårskinnspaddar
  • Hur länge en häst kan stå utan att ha ätit foder.
  • Absolut kortast utevistelsen för häst per dygn.
  • Cirkus,trav,galopp,djurparker, anser ni detta som djurplågeri?
  • Pullarnosgrimma

Skriv era åsikter om dessa påstående, vad finns det för negativt me dessa? Vad finns det för positivt?
Motivera era svar mkt noggrant. tack!
MVH Elin

/Elin

elin
0

putt

/Elin

E_hjo
0
  • Martingal ser jag inget fel på men andra hjälptyglar gillar jag inte
  • Fårskinnspaddar tycker jag inte heller att det är något fel på…
  • hmmm… ???
  • jag tycker iaf att en häst ska få vara ute minst 10 tim. men självklart finns det undantag..
  • tycker egentligen inte om det alls. speciellt inte cirkus..   -runt, runt, runt å runt.. nej tack
  • den är väll okejj =) ser inget negativt, förutom att den kan åka upp i ögonen om den sitter dåligt.
elin
0

tack för ditt svar, nu är det min tur.

• Börjar med hjälptyglar dårå, jag gillar dom inte, Gummisnodd tycker jag e okey, inte de andra för min del iaf.
  • Fårskinnspaddar har blivit ett så grymt mode, det som värre är att en padd kan lyfta/lägga sadeln helt fel!
  • Det vet jag inte, det va därför jag ville höra andras åsikter.
  • Tycker 10 timmar e lagom.
  • Gillar inget av det.
  • Också ett fruktansvärt mode i hästvärlden, vissa människor som sätter på det gör det endast för snyggheten och vet inte alls varför den finns o vad den gör för inverkan heller. Dessutom e folk grymt duktiga på att sätta på det på deras unghästar. Alltså varför?

/Elin

lisette
0

1. martingal, har en, men behöver den inte till mina hästar. inspänning när jag tömkör. men inget annat.

2. fårskinn, känns som det är lite överreklamerat. annars ingen åsikt.

3. ?

4. kortaste utevistelsen. absolut inte kortare än 8 timmar, vilket är alldeles för kort!

5. cirkus - hemskt. trav/galopp - beroende på vilken tränare/kusk som kör. djurparker - jag älskar det, men det är beroende på hur djuren hålls.

6. ingen åsikt.

SarahPeace
0
  • Martingal, är helt klart den jag skulle andvända (har en som jag hade på molly förut)
  • Fårskinnpadden, ja ingen åsikt^^, har ej ingen o jag vet inte så mkt om den , men BEHÖVER man verkligen en så så kan det väl vara bra :D
  • :-o???
  • 9 h MINST tycker ja
  • Cirkus- NEJ,, trav /galopp , nja  de vet jag inte, men det är hemska olyckor som händer !..Djurpark vet ja inte..
  • -
MiaMaria
0
  • Hjälptyglar (b.la, graman,martingal,gummisnodd etc.)  - Dom flesta är helt ok OM dom används rätt
  • Fårskinnspaddar - Bra, fördelar trycket, hjälper till vid hoppning osv, har redan sagt min åsikt om den som de känns =)
  • Hur länge en häst kan stå utan att ha ätit foder. - grovfoder menar du? Beror på hur mkt den har fått och hur snabbt den äter. En häst som får 5 kg o som äter långsamt och en häst som får 1 kg och äter sakta är det stor skillnad på…
  • Absolut kortast utevistelsen för häst per dygn. - Självklart ska dom få vistas ute så länge som möjligt beroende på väder och vind, även "tävlingshästar".
  • Cirkus,trav,galopp,djurparker, anser ni detta som djurplågeri? - Beror helt på hur det går till, i vissa fall djurplågeri och i vissa andra inte. Trav och galopp tycker jag mer skökt bra än tex djurparker men det kan va olika det oxå. 
  • Pullarnosgrimma - Helt ok om det används rätt
Mandysan
0
  • Hjälptyglar (b.la, graman,martingal,gummisnodd etc.) Martingal använder jag själv. Helt OK är alla hjälptyglar för mig om dom används på rätt sätt.
  • Fårskinnspaddar Jag tycker att fårskinnspaddar verkar bra OM dom används på rätt sätt.
  • Hur länge en häst kan stå utan att ha ätit foder. ??
  • Absolut kortast utevistelsen för häst per dygn. Alltså på vardagarna går min häst ute 7-8 timmar. Det är ABSOLUT minium för mig, hoppas på ändring i höst..
  • Cirkus,trav,galopp,djurparker, anser ni detta som djurplågeri? Cirkus har jag aldrig varit på så det kan jag inget säga om. Djurparker är helt OK tycker jag, iaf dom jag har sett. Trav och Galoppsporten, hmm jag har själv kört ponnytrav och det är som ridsporten, en del klassas som djurplågare i mina ögon endel inte.
  • Pullarnosgrimma Den funkar för min häst så jag tycker att den är OK till endel hästar, endel inte..
elin
0

Vad menar ni med "om det används på rätt sätt" ?
Detaljerat svar, tack!

/Elin

Luthien89
0
  • Hjälptyglar (b.la, graman,martingal,gummisnodd etc.) Martingal är det inget fel på, vissa har ju det för det är snyggt, men det skadar ju inte hästen för det. Har man hjälptyglar tycker jag det är helt okej om man vet hur dem fungerar och det gör nytta för hästen skull. Jag har graman på min ponny som gått på ridskola i 8 år, han hade aldrig gått i form under dem åren och var sjuukt hård i munnen, jag använda graman lite då och då i en månad sen gick han peftekt i alla gångarter :)
  • Fårskinnspaddar Om sadlen ligger lika bra med som utan fårskinnspadd så kan man ju ha det, jag tycker dte är gryymt snyggt och jag har det, men min sadelprovare sa att det var okej, för sadlen ligger bra med padden också, funkar även som stötdämpare.
  • Hur länge en häst kan stå utan att ha ätit foder. Förtsår inte frågan?!
  • Absolut kortast utevistelsen för häst per dygn. 6 timmar.
  • Cirkus,trav,galopp,djurparker, anser ni detta som djurplågeri? Det är väl helt okej, hade hästarna fart illa så hade det nog vart förbjudit. 
  • Pullarnosgrimma Det är väl inget fel på det?! Det beror ju på om hästen funkar på det så går dte ju bra, har man det bara för dte är snyggt och hästen inte tycker dte är bekvämt är det ju dumt!