Hippo Bas
Köpte Hippo Bas basic till mitt 18åriga varmblod. Stämmer det att de ska ha 1-3 kg per dag om hon går normalthårt arbete?! Hon åt tidigare krafft groov men ägaren (är fodervärd) sa att hon hade ätit Hippo Bas Basic tidigare och det är lättare att få tag på.
Förövrigt äter hon: halv livter (när den är oblött) betfor, 2mått biotin, och vitlök.
Bör man blötlägga Hippofodret? eller går det bra att bara blanda med väl uppblött betfor? Tänkte lite på det med salt också, kan man använda vanligt salt till hästens mat om den inte använder saltsten? I sådna fall med eller utan jod?!

Ingen?

Låter rimligt med 1-3 kg om dagen. Jag ger Kraffts foder till min häst. Han äter bara 1 kg om dagen, trots att han är en stor häst. Men jag tycker inte han behöver mer kraftfoder.
Exakt hur mycket du bör ge beror ju på vad ditt hö har för värden…
Om du ger Hippo måste du ge mineraler också, det ingår inte i deras färdigfoder.
Jag blötlägger inte kraftfodret, trots att det är pelleterat. Men han får det aldrig (hoppas jag, om folk sköter rutinerna i stallet) direkt, utan får alltid tugga igång saliven först. Dessutom är det alltid blandat med lusern hackad strå för att det ska ta längre tid att äta. Det tar honom minst tio minuter att rensa krubban och där finns totalt 6 dl pellets. Men som sagt, blandat med 2 liter lusern..
Varför har du inte saltsten? Vet inte hur det är med salt i maten. Hur mycket eller om det ska vara med eller utan jod..
Tycker att jn84 har svarat bra, saltet ska vara utan jod och i småååå mängder..
Saltet är bäst att ha i saltstens form, då de känner själva när de har brist på det osv. Ger du salt själv i maten så äter de ju den mängd du ger ,men har ingen aning om de behöver det eller inte. El hur jag ska förklara.. De kan ju inte pilla ur saltet som är för mkt liksom :)
O dessutom blir dom väl uttorkade om man tillsätter för mkt salt ? Eftersom det typ är vätskebindande ?
jag har själv hippo basic till mitt 24åriga varmblod och hon får lika mycket betfor som du ger din. Lägger i pelletsen i betforen ca 30 min innan hon får sin mat. Blötlägger alltid då det alltid finns risk att det fastnar i tänderna annars :) +att jag vet att hon får i sig lite extra vatten då gamla hästar kan vara slarviga på att dricka :) Rids hon normalt som du säger tycker jag att 1 kg bör räcka om du har ett normalt/bra hö öka lite på höet i stället för kraften :) i dag ger jag min madame 6dl betfor 1/2 kg hippo basic och 1/2 kg lusern då jag har halv fattigt hö :) utöver det får hon mineraler(med vitlök i) linfrö och just nu b vitamin dä hon fäller som attans :) titta på din häst och känn hur hon känns och ser ut! kAnske hon behöver lite extra eller kanske inte det är olika men helllre mer grovfoder än kraftfoder om det går :)
Lycka till!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hon har saltsten men använder den inte, känner att hon bör få lite salt i maten då eftersom hon svettas mycket bär man är ute och rider.