Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 701 ggr
SHV-Pysen
0

Hur ska han fatta?

Min lillgrabb verkar inte fatta att jag är med men bara sitter bakom honom när vi kör. Kommer vi tex till en vattenpöl, så går han absolut inte igenom den. Hur jag än försöker så går det inte, och om jag försöker värre än jag gör så blir det bara hårt i munnen på honom. Om jag däremot leder eller går så han ser mig så knallar han igenom vattnet, men han vill alltså inte gå själv. samma gäller tex järnvägar å annat "läskigt"

Hur ska jag få honom att fatta att jag sitter ju alldeles bakom honom? Jag använder rösten mkt å så, men han måste verkligen se mig för att det ska funka.

Caspia
0

Så var det med "min" häst också när vi tömkörde. Kom det något som hon ansåg var farligt stannade hon och vände sig om och tittade på mig i något slags "men hallå, du får då först förbi här".

Envishet och drömmar

Nikkis
0

Han känner sig uppenbarligen inte helt säker med varken sig själv eller dig när ni kör. Kanske bäst att backa tillbaka några steg och köra i paddocken/på en äng och stärka hans självförtroende och få större tillit till dig. Gör enkla övningar och utsätt honom för diverse hinder ni kan stöta på ute i naturen/trafiken osv.

Var bestämd och konsekvent, skynda långasamt. Beröm massor och visa när han gör rätt så att han förstår att det finns Inget att frukta.

Jag skulle aldrig ge mig ut med en häst som inte är 110% säker, än mindre med vagn, en sådan 'struntsak' kan sluta i en allvarlig olycka en vacker dag.

Hästen Måste veta att du är MED honom när ni kör, han ska veta att Du har läget under kontroll osv.

Kanske tömköra honom lite smått när han är inspänd innan du hoppar i vagnen…?

jn84
0

Min häst är likadan, fast när jag rider honom. Stöter vi på något läskigt kan han tvärvägra gå förbi, men sitter han av så knallar han gärna på. Jag sitter sällan av, för jag vill inte låta honom vinna. Men ibland händer det att jag måste för att jag befarar att han kommer hjälpa mig av annars ;)

Men är det något läskigt där det finns plats att träna, tex en stor vattenpöl så tar jag fighten och berömmer honom massor när han väl går över.