Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 10970 ggr
Johanna
0

Kotledsinflammation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för erfarenhet av det?

Blivit friska lr inte?

Va inne m min 7åring idag, 4gången,  sprutad 3gånger,2 i ALLA benen…han har stått ca 7mån( lite riden sista 2mån)…. fortfarande inte helt ok… känns så himla tråkigt!….

E_hjo
0

Fy vad tråkigt… =(

Mandysan
0

Har vetrinärena kollat ryggen med?

Johanna
1

nja.. dom har ju typ kollat igenom hela honom, men det är ju bara benen specifikt….

han är väldigt björnfotad, antagligen är det d som orskat från första början… hade behövt ha skor.. vilket han har nu

Sara
1

Fick en häst utdömt pga kotledsinflammation som aldrig gick över även med sprutningar. Hon haltade även i skritten så hon blev helt utdömd som både rid, avel och sällskapshäst.

Tyvärr..

Sara

gejsa
0

Hur är man när man är björnfotad? Har aldrig hört det förut.

tessa
0

vad innebär egentligen kotledsinflammation? Hur upptäcks det?

Johanna
0

min haltar inget i skritt o inte heller på rakt spår, det är på böjt som han visar.. Inte mkt men för ett vant öga syns det ganska lätt… Och har gått från väldigt halt till detta.. men ändå så tråkigt att det inte va nån förbättring….

försöte hitta en bild på "björnfot".. men misslyckades.. kanske inte ens heter så på riktigt svenska.. :)

men hursom helst, så har en ett väldigt genomtramp i kotan på bakfötterna, hmm, svårt att förklara… Nån som kan hjälpa?!

Tänkte på en annan sak.. det verkar väldigt lätt att få dom utdömda för en sån här sak… tror nästan jag kunde fått det idag..

gejsa
0

Usch då låter inte roligt för er. Den är ju bara 7 år gammal. Är det ett halvblod eller? Hur länge har du haft den? Inriden när?

Sara
0

Jag tror det är svårt att få dem friska från det. Mitt sto hade ju ont även när hon bara gick lungt i hagen. Hon skulle ha fått ännu mer ont av belastningen av ett föl.

Har hästen inte ont så tycker jag man kan ha kvar den som sällskapshäst om man vill, men många vill inte betala massor av pengar för att ha en oridbar häst gående. Ett utdömningsintyg betyder ju inte att hästen måste avlivas utan bara att hästen är obrukbar.

Är hästen livförsäkrad kan man triangelmärka den och få ut en del av livförsäkringen. Vid avlivning efter utdömning får man ut hela livförsäkringen. Många ser ju hästen som en inkomst (avel alt trav, tävling, utställning) eller iaf ett nöje men en obrukbar häst bara som en ekonomisk belastning.

Sara

Peppe
0

Peppe blev frisk efter 2 sprutningar. vet många hästar som blivit friska, men ännu fler som aldrig mer kommer kunna ridas alls/avlivade

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Björnfot kan man förklara som att den är väldigt vek i kotan, dom trampar igenom.

Du skriver att han är väldigt björnfotad, vilet/vilka ben sitter det på honom? Hur många grader är vinklarna i björnfots-kotan/kotorna i?

gejsa
0

Hur då trampar igenom Mia? Menar du viker foten när den skrittas eller?

MiaMaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sökte lite på internet och hittade detta om björnfot: 

Man kan säga att det är ett tillstånd där kotans stödjeapparat är "uttänjd" och kotan har sjunkit mot marken. oftast är det bak som drabbas. Tåaxeln är bruten framåt. Kotans stödjeapparat utsätts alltså för ständig överbelastning..tillståndet går ej bota,man får försöka lindra.

Om hästen har björnfot så betyder det att hästen har stora vinklar i kotans leder.. dvs att karledsbenet är vädigt vinklat och i vissa svårare fall nästan horisontellt.. vid tunga landningar efter hinder kan kotan gå i marken(!) vid björnfot så blir det större påfrestningar eftersom att hästen är såpass tung och när kotan är så vinklad så blir det extra tungt för senorna och musklerna att bära upp hästen..

_Vid Björnfot har hästen en kraftigt ökad belastning på kotledens stödjeapparat, framförallt på gaffelbandet. Hovformen utvecklas gärna mot bockhov. Björnfot kan betraktas som ett patalogiskt (sjukligt) tillstånd där kotans stödjeapparat är "uttänjt" och kotan har sjunkit. Detta resulterar i en framåt bruten tåaxel och en hov med höga trakter kan utvecklas. Man kan ibalnd se björnfot på samtliga ben, men oftast enbart bak och då i samband med rakhasighet. Björnfot ska betraktas som ett mycket allvarligt fel på en häst och leder så småningom till hälta. Vid bockfot gäller det genom verkning minska tåaxelns vinkling. Man kan i vissa fall uppnå en förbättring genom att verka i tån, i andra fall genom att sänka trakten något. Det är nödvändigt att man försiktigt provar sig fram. Ofta erhålles viss förbättring genom att sko med förlängda traktarmar.
_

Hittade även en bild --->

MiaMaria
0

Nu har du lite att läsa och även en bild Gejsa, insåg att man egna förklaring inte va så bra… ;-)

gejsa
0

Ok, tack! Blev lite nervös där. Min gobban har ju nämligen börjat att typ nicka till med sina fötter i skritt. Han liksom sjunker ihop snabbt. Det känns mycket märkligt. Men det är nog inte det då iaf. Min hovis sa att man kunde verka på ett annat sätt. Kommer inte ihåg hur nu.

Mandysan
0

Det här låter som det som hände min systers pålle, innan vi köpte han. Då kunde dom inte hitta ett dyft mer än att kotleden var inflammerad. Sen när han var utdömd visade det sig att en kota i ryggen låg fel. Detta kunde hovisen fixa på ett så bra sätt att nu funkar han till 110%. Han har aldrig varit skadad efter detta.

MiaMaria
0

Gejsa - Det låter som om han kotar över. Och hur ska jag förklara det *funderar* Återkommer ;-)

gejsa
0

#17# Han sätter ner hoven som sedan sjunker ner. Som om han inte skulle orka ställa sig på hoven. Svårt att förklara. Har inga andra symptom. Har haft så där i över ett år nu. Blir varken sämre eller bättre.

MiaMaria
0

Gejsa - Är det inte att han sätter ner tån i marken först och sen ballarna?

Johanna
0

Min ser ut ungefär som på bilden…

Halvblod e:Donnerfly-Tabac, köpte honom när han va 8mån…inriden som 3,5åring.. men är väldigt sparsamt tagen eftersom han är stor… (175cm)..

Usch, har legat vaken HELA natten…..  :(

Lyrik
0

Min gubbe fick kotledsinflammation i både fram och vb. Blev sprutad 1 gg, fick vila länge. Lång igångsättning. Han blev frisk från det.

Sen har han haft hovledsinflammation i båda fram, blev sprutad 1 gg. Vf blev frisk direkt, men inte hf. Där har han strålbenshälta.

Är nu mest skrittpensionär pga strålbenshälta hf, kotledsartroser (lindriga) båda bak. Men vi "tränar" 1-2 gg i ridhuset med både skritt, trav och galopp.

Men nu har han vrickat kotleden hb…Ledsen

MiaMaria
0

Johanna - Har han haft björnfot hela livet? Hur pass mkt ridning har han klarart av tidigare?

Johanna
0

Ja, han är född med det, men det har aldrig varit några problem tidigare.(vad vi vet) :/. han är mest dressyrriden, väldigt lite hoppad… han är lugnt tagen överhuvudtaget, eftersom han är så stor o har växt mkt i omgångar.

Vet va helt hundra på att det ej beror på för mkt/hård ridning utan just kotan i bak… han skulle behövt ha skor från födsel…Kul o få veta d först nu.. vid 7års ålder

MiaMaria
0

Har du ägt honom länge? Är eg inte konstigt att han får kotledsinflamationer, han är ju inte exteriört korrekt och är dom inte det år dom ju snabbt problem när vi sen sätter oss på. Men har det fungerat tidigare så, beror ju mkt på hur många grader vinkeln i kotan blir. När han rids, använder du då stödbandage? Har du kollat upp även ryggen på honom? Kotledsinflamationer "sprider" sig gärna när hästen utsätts för belastning och avlastar det onda benet. Jag är lika nyfiken som vanligt ;-)

Johanna
1

Sen han va 8mån….. japp, han har alltid haft stödbandage på bak….

har även blivit kollad många gånger, men vet lr hovslagare vill ju sällan börja ändra på sånt som funkar… o jag kan väl själv säga att jag inte heller funderat "kanske blir han dålig".,. ja, du fattar vad jag menar… :)

gejsa
1

#19# Ursäkta att jag inte svarat dig. Blev nerkopplad i går och hade inte tid mer att koppla upp mig.

Jag rider ju mest på honom så jag kan inte se riktigt hur han gör. Men han sätter ner foten som sedan vickar till foten Då sjunker han ner med kroppen på något vis. Snabbt går det med. I alla fyra fötterna iblnad vissa dagar gör han så kanske 5-8 ggr på en timma ibland en gång. Men det är bara i skritt än så länge.

[myslaa]
0

jag tror våra hästar har samma "problem" :O min halvfoderhäst har varit halt sedan november  , helt mystiskt   , vi har behandlat hos en kirugpaktor  flera gånger men det har bara blivit bättre 1 2 dagar sen blir hon jätte halt i traven igen (ingen annan gångart - islandshäst) nu ska vi ringa veterinären i Kalmar, för de kan vara kotledsinflamation  sa hon  men

men vi ha rkunnat rida henne, men …

Mandysan
0

#27 Jag förstår inte hur man kan med och rida en halt häst….:S

[myslaa]
0

#28 asså hon är ren i alla sina gångarter förutom traven men eftersom att den måste hållas igång för att bli bättre sa kirugpaktor så skulel vi trava henne, ju mer hon är igågn ju bättre blir hon men hon blir aldrig helt frisk ;)

Spiritinthesky
0

#29 lilla mysla :')<3

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
0

#27 jag rekomenderar ramkvilla istället för kalmar… dom är jättebra där! =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sunset
0

#28 min kompis har en häst som blir halt då & då och dom har varit till vet flera ggr, men hittar inget, så vet sa att hon skulle fortsätta rida honom tills han nästan blir blockhalt och åka in till vet direkt då, för det är lättare att se vad skadan e då :S

Johanna
0

#27 nu har inte min häst några problem längre för han fick tyvärr avlivas i aug-07 :(

Repoort
0

Vad tråkigt Johanna, var det pga kotledsinflammationen?

Min förra häst hade det, visade tecken på hälta endast på böjt spår. Men efter två sprutningar så var han frisk som en nötkärna

Johanna
0

nej inte egentligen.. det var så mkt emd han på slutet, han hade bla utslitna gaffelband pga björnfoten o det var väl det som var det största orsaken att han fick somna in… han orkade inte stå lr gå kanppt sista dagen :(

vad kul att din häst blev frisk! :)

[myslaa]
0

#32 jo ci har ringt upp dit och ska förmodligen rötga på torsdag

Flaxii
0

Har inte själv råkat ut för det, (peppa peppa)men min kompis häst har haft kotledsinflammation ett par gånger och blivit frisk. Men den ponnyn blir frisk från allt. Erlichia, kvarka, kotledsinflammation, förkylning…
Men en annan häst på stallet har haft mkt problem med just kotledinflammation och har aldrig varit frisk en längre period. De har inte ridit regelbundet sedan 2002.
Så det är nog väldigt olika. Men kolla upp ryggen och sådant så inte problemet sitter någon annanstans.

Hoppas din häst blir frisk! :)

Jossan-J
0

Min foderponny Disa hade det förra året, hon var då väldigt svullen i benen, sprutades 1 gång. Nu är hon frisk igen :)