Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 841 ggr
Snuttan2
0

hur vuxna är era hästar?

Jag upplever det som att de flesta hästar även uppåt i åldrarna fortsätter värka tro eller beteé sig som att de fortfarande är föl eller unghästar…
Är väldigt få hästar jag upplever som vuxna i sättet, och då är det nästan bara riktigt gubbiga hästar eller valacker som damer så fint kallar "gentleman-hästar"..

Min fröken (älgen) är däremot ovanligt vuxen. Hon har liksom det tålamodet, lugnet och sättet i sig bara. Funderar på om det är för att hon haft föl, jag träffar ju på ytterst få hästar som annvänds eller har varit i avel…

Hur är era hästar? Vad är eran uppfattning? Är det bara vi människor som daltar till det och gillar att se våra djur som små barn?

bubbelbubbel
0

jango är väldigt vuxen, rocky också, han är lixom gammelsmurfen som fostrar. dragon är nog med rätt vuxen, men han är lite osäker. lillstrumpan är ju unghäst så hon är inte alls vuxen. :P
…fast dom är ju inte mina nån av dom :P

Snuttan2
0

Jämför med vår hund även.. Han är ju valp/unghund fortfarande och desutom sån liten skithund så man vill gärna dalta med honom som en liten bäbis, men han är Absolut inte någon bäbis, utan en riktig tonårsterrorist, haha.

bubbelbubbel
0

men sen ja, vilket jag glömde tillägga.
så tror jag verkligen att vi daltar för mycket med alla djur.

Mandysan
0

Foxen är hyffsat vuxen, hon har oxå haft föl. Väldigt lugn och stabil fast hon kan givetvis tända till lite grann, men inga unghästfasoner.. Sen har jag träffat på en hel drös med hästar som är väldigt omogna (tex Sally som ska tugga på allt!)…

Snuttan2
0

Funderar på om det har med uppfostran även?

hästar som växer upp i flock, eller får iallafall umgås med andra hästar och genomgå normala saker som att ha föl, borde ju växa upp bättre.

Jämfört med hästar som tas ifrån tidigt och aldrig lär sig varken hur man ska beté sig som vuxen häst eller får chans att växa upp till någon..?

Jämför med svinot-ponnyn jag ridit i flertal år, som när jag slutade var kanske 14? (ehum glömt) hon visste varken hur man beteéde sig eller var vuxen, det kanske hänger ihop ja…

Mandysan
0

#5 Men då stämmer det inte vad jag har märkt på Foxen? För hon vet inte riktigt hur hon ska bete sig alltid, tex kliar jag henne så vet hon inte om hon ska klia tillbaka, nafsa eller tycka att det är obehagligt? Sen har hon ju varit med om en hel del och antagligen aldrig fått "växa upp" utan blivit tidigt fråntagen från sin mamma. Ändå är hon gudomligt snäll och vuxen i beteendet ;)

Snuttan2
0

Fast hon kanske umgåts i en hälsosam flock eller andra hästar som hon kunnat växa upp med?

-Japp-
0

#5 Tror mycket på det du säger: "hästar som växer upp i flock, eller får iallafall umgås med andra hästar och genomgå normala saker som att ha föl, borde ju växa upp bättre"

Min tränares unghästar går i flock i lösdift till 3 års ålder.. Hanteras dagligen och så.. Och dem är hur LUGNA och SNÄLLA som helst :O Det är inga unghästar i skallen..

Medans en 2 åring nu på praktiken står i box större delan av dagen är helt flippad..

Både Schess och Schrek är ju hur lugna som helst som vi då köpt av min tränare.. Köpte Schess som 4 åring, kooo lugn alltid.. Köpte Schrek förra året var då 3 år, koooo lugn, han var bara precis riden en månad, och hur fin och snäll som helst..

Mandysan
0

#7 Isaf på irland..För i Sverige så har hon bara gått med universums valpigaste häst, fått gå i frimnärkshager i sthlm själv och tillsist, här. Här går hon ju i en hyffsat stor flock, men hon var ju redan "vuxen" innan… Det måste ha varit alla fölisarna ;P

Cavello
0

Disa är vuxen. Snäll och trygg men kan busa ibland och vilja vända när man leder henne till stallet. Boyen är 17år men fortfarande unghäst och Standup & Great var också unghästar (trots sin ålder 6 & 9år) dock är den ena nyligen kastrerad hingst och den andra hingst så kan bero på dt.

fridak
0

roger är bäbis. när vi går in från hagen tittar han sådant på fölet i hagen man går förbi. ser ut som han vill vara lika liten och/eller busa runt med den lilla krabaten. han är nyfiken på allt, bäbisfasoner att testa allt, men han börjar nog bli lite mer vuxen. han har ett rätt okej tålamod. när han kom till nuvarande ägare så hade han tagits direkt från stoet, in i en transport och skickats till ägaren. de kunde inte släppa ut honom utan var tvungna att ha honom instängd i nästan en vecka. sen fick han gå med en tuff shettis. så uppväxten har väl inte varit särskilt bra, han har varit lite bäbis hela tiden. nu gpr han i en flock med bara valacker men hade inga problem att komma in i gruppen. han var försiktig och var vän med alla, men det gjorde att efter ett tag så var unghästen i hagen i högre rang än honom själv…

thilda-
0

Mycke bus i luddan ;) det bara glittrar i ögonen på henne då hon tänker hitta på rackar tyg ;)

AusaBausa
0

Ludde på 15 år är INTE vuxen, alltid han som skulle ha i gång flocken o leka när han gick i större flock…nu har han Kelda på 6 månader o leka med…han flyger runt i hagen och tramsar när det är ngt.. han blir nog aldrig vuxen..

Kefir på 11 år är tvärtom väldigt vuxen…lugn o fin skrider fram i hagen som en riktig madame. Hetsar inte upp sig för ngt.

Kelda på 6 månader är ju inte ngt vuxen alls o det ska hon slippa ett tag till…

Grabina på 21år är väldigt vuxen på ett vis…springer inte i hagen om man kommer, kan få för sig o komma fram ibland annars går hon i cirklar o betar med en stor värdighet…samtidigt är det ju rätt ovuxet att inte komma fram också kan ja gtycka…lite tramsigt m det.

Maja
0

Mammahäst är riktigt mogen.. Hon är 18 år och en riktig mamma-typ om ni förstår… ;)

Dotterhäst är lika mogen som en omogen tomat.. ^^

Milli
0

Ted, 17 år, är ganska vuxen, väldigt lugn och trygg i sig, men kan samtidigt börja bete sig som en bebis ibland.
Mirre, 6 år, är barnslig hela hon, som en liten bebis, men samtidigt lugn på ngt sätt ^^

Loa-bg
0

Varken Casa eller Peppe skulle jag kalla vuxen. Peppe är väl den som är mest jordnära, men om man ska rabbla upp allt skit han har hållt på med så kan han knappast kallas vuxen. Nu skrev jag har hållt på med, han har blivit mkt bättre under tiden jag har haft honom. Därför tror jag att det till viss del har med uppfostran att göra.

Men en del hästar har ju "barnasinnet" i sig helt enkelt, som Casanova. Ska du försöka uppfostra honom till vuxen knäcker du honom, han är som han är och behöver vara så.

Lite tror jag man pjoskar med hästarna, men annars ser jag ingen anledning till att hästen måste vara vuxen så länge ingen tar skada av att hästen är ett busfrö. Häst är häst och ska man uppfostra dom till max är de inte hästar längre, iaf inga lyckliga sådana…

Lindbygarden
0

Vår lille är mkt mkt trygg och lätthanterad för att vara ettårig hingst men han är även välfostrad av "bigmama"..

Stoet är 15 år lite tittig och blåsig men det beror ju på att hon är flockledaren och har som uppgift att vara uppmärksam och varna vid fara.. Hon är dock mkt fin att hantera..

Lizzan
0

Clapton är 8 och beter sig därefter, Lizzy är 11 och beter sig som …hm… lite olika. Ute i skogen är hon busig och glad, annars är hon väl lite vuxnare.

E_hjo
0

Tanten Maggan är inte tant enligt sig själv.  ; )
Det fick jag känna på på ridturen i går.  : D

AliceL
0

min häst är tonåring xD och har varit det hela tiden..

Mangis
0

Mangis är ganska vuxen. Det har hon alltid varit. Hon är inte intresserad av daltande… Stella är ju bara bäbis men beter sig ganska vuxet och väluppfostrat när hon hanteras. Jag försöker vara tydlig med regler och kroppsspråk. Jag får väl se om några år hur bra jag lyckats…

[jenny-]
0

Min 9-åriga shettiskille beter sig som en gammal gubbe i stallet men när man kör är han riktigt het och pigg^^ Däremot Baloo, araben, är 16 snart 17 år och beter sig som 4 år.. XD men ändå, världens goaste hästar ^^

Lorita
0

Mina är väldigt vuxna 7 månader, 3 år och 4 år……..

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Primee
0

Min 16 åriga har lite förnuft kan man väl kalla det. Han anpassar sitt beteende efter person o kunskap. Så i vissa fall kan man tro att han hur vuxen som helst, för att sedan gå tillbaka till att "leka" unghäst.

I stallet finns även en 26 årig dam, men enligt henne själv är hon minst 20 år yngre :)

Anna
0

Windy är rätt vuxen (12 år). Kan bli riktigt barnslig och tonårsaktig ibland, men hon är klok och ja, jag skulle beskriva henne som rätt vuxen.

Wilda är väl så barnslig och o-vuxen man bara kan bli =D Men det kan ju bero på att hon bara är 1 år också. Fast hon kan vara väldigt klok och vuxen i sitt sätt ibland, men mest är hon barnslig och tonårsaktig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Between
0

Troll är 14 och han är värkligen gentleman ;D Och min ponnyplutt är också det, fast bara när man håller på med henne på marken å de inte finns transporter i närheten^^

Men blir annat när man sitter på^^

Thorsson
0

Calle, hmmm. Ja han är ju rätt vuxen, förutom i skogen HOST* xD visst kan han få till ett par bocksprång genom något pass i paddocken, eller ute, men hallå. Hästar är hästar ;)
Farah Diba på 1år, är välidigt mogen dam, ser alltid elegant ut, måste bero på hennes huvudet, det ända elegantna än så länge xD hon är nog 1.60 typ nu ( halvblod )
Faxe, är oxå väldigt mogen och vuxen för att vara 2 år och i slyngelåldern. Han är nog nästan 1.70 hög nu ( Halvblod )men så otrloigt snäll och vuxen för att vara i slyngelåldern :)
Felizia, ja. Hon är en vuxen dam på 20 år :D Väldig fiin ;)

Peppe
0

Peppe är tönt och kärring. han har nog fötts i fel kropp, skulle varit sto istället Cool inte mogen för fem öre. men sen fick han ju sina sjuårstaggar som 14-åring oxå…

Blacky är mer mogen, men ganska känslig.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

joytick
0

Delay är en tonåring xD Jag och hon är så himla lika, envisa, lite lata men tänder till om det är något man tycker är kul..

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min är yberbarnslig (fast med all rätt då hon bara är två)
Busar heeeela tiden.. Vet inte riktigt vart hon ska ta vägen när man gör nått roligt, som kan innebära en helt vanlig promenad, så då flyger hon rätt upp i luften med alla fyra samtidigt bara rent glädje skutt ;) Min lilla älskling ;)

//Mickan

Lyrik
0

Lyrik är 26 år, men är ibland som 6åring, iaf i knoppen! Sen att kroppen är 26 är en helt annan sak…

svampi
0

Krabat är en riktig baby tycker jag.Han kan hitta på vad som helst, men han är ändå ganska säker i sig själv. Han kan liksom få för sig saker som inte finns. När jag går på promenader så kanske han tittar på nåt lite misstänksant, så han låter mig gå före och sen när vi är förbi så kommer han i kapp mig som om "det är lungt, jag är cool", lite stöddig liksom,även om han är en riktig mes…han är ju konstig alltså.Skrattande Har alldrig i hela mitt liv träffat en så himmla personlig häst som han.

Såklart är han ju bästa kompis med den lilla spraliga shettisen Nicke. Så dom brukar kuta i hagen och irritera alla hästar som står och äter…hahaha.

wewwa
0

Razz verkar tro att han är så liten så det spelar ingen roll om han busar, men han är väldigt snäll och inte speciellt envis för att vara shettis…
Chess verkar mer vuxen och artig och vet vad som är rätt och fel. Igår tillexempel gjorde vi några övningar i boxen och så fick hon några godisar på golvet efteråt och hon tuggade och tuggade och jag såg att hon inte gillade dom och ist för att spotta ut dom på golvet framför mig igen vände hon bort huvudet och fräste ut smulorna i spånet bakom frambenen, precis som om jag inte skulle se det… xD

Fluum
0

min häst beter sig välldigt vuxen, lung, cool , stabil och ur mysig <3333 =)