Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 747 ggr
CBA
0

OT -Prinsen = SNIPP SNIPP

Japp nu är det gjort!

Igår föll kronjuvelerna :o(

Allt gick väldigt bra och smidigt och han piggnade till snabbt igen och idag mår han som den prins han är…förutom lite ont mellan benen ;o)

Nu är det till att åka till stallet 3-4 ggr/dag för att ta korta promenader med honom så hans skap inte sväller för mycket och så att snittytorna får "röra" på sig så såren dränerar sig naturligt.
Så nu går han på smärtstillande i 5 dagar och jag tar tempen 2 gånger om dagen för att kunna ta en ev. infektion direkt.

I fm på promenaden hade han tom så pass mycket energi att han klarade att busa och vara lite olydig :o)

Om någon timme skall jag åka till stallet igen för att kolla till honom och ta en ny promenad…tur att jag har nära till stallet!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wiemona
0

Tråkigt att du blev tvungen att ta det beslutet men hoppas inga komplikationer tillstöterGlad

CBA
0

Ja det är lite blandade känslor men jag tror det kommer bli superbra i slutänden :o)

bubbelbubbel
0

oj oj oj, stackarn ! måste göra rysligt ont detdär. huuuuu…
men det är väl klart, det är ju bäst för allas del, om han vill ha någonstans att bo lixom..

pippa__
0

Gråter Undra hur det känns mellan snyggingens ben nu? :P

Maja
0

Ajajaj, synd att vi bara har ston i stallet, annars hade vi ju 2 boxar lediga.. :/ Men detta blir nog bra!! =)

CBA
0

Han är förvånadsvärt pigg faktiskt och verkar inte ha så ont faktiskt :o)

Han får lite smärtstillande på morgonen men även utan den så har han tom ro att vara en bushäst och hoppa runt på våra promenader :oD

Det enda som irriterar honom är ju att det i stunder droppar lite blodblandad sårvätska från såren så han slår med svansen under magen.

På mornarna när jag tar ut honom är han rätt svullen i skapet efter att ha stått stilla hela natten. Promenaderna är till för att skapet skall bli masserat så svullnaden går ner och så att såren hålls öppna så det kan dränera.

Lorita
0

Grattis till ett lugnare liv, nu kan du fokusera på hans utbildning helt utan hormoner Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CBA
0

#7 Tack :o)

Ja det känns faktiskt så…även fast han är full av sjutton just nu (hormonerna försvinner väl inte direkt kan tänka) pga att han är så otroligt uttråkad av att gå ensam så ser jag ljust på framtiden :o)

Jag är ju ut till honom var 3-4:e timme och promenerar och aktiverar hans huvud för att släppa lite på energin han samlar på sig…många turer till stallet kommer det bli under den närmsta 7-10 dagarna *skratt*

Lorita
0

#8 det tog flera dagar innan ametist blev en menlös valack Generad en häst som går att träna utan några överraskningar Glad en häst för träning och framtida tävling Skrattande

CBA
0

#9 Menlös valack *skratt*

Han var lite mer samlad idag mot tidigare dagar så vem vet, han kanske håller på och blir menlös han med Skrattande

_Jag_
0

Tog ni han stående eller sövdes han?

Neywaz
0

*svarar åt CBA*

Han stod upp ;)

Lorita
0

#10 Det är häääääärligt lugnt med menlösa hästar Skrattande sen är dom så mysiga att pyssla med Flört

mazze
0

Vad synd men han får nog ett roligare liv som valack trots allt. Lättare med kompisar och så, om inget annat stallplatser ;)

Lorita
0

#14 jad det får dom det kan jag intyga………..CBA för att inte tala om hur härligt hästliv du kommer få nu, jag var just ute med min "menlösa" vad mycket roligare det är nu än när man tränade en "hulligan"

Neywaz
0

#15 tja, jag föredrar nog huliganerna jag ;) Tycker de menlösa är alldeles för…menlösa?! ;)

*skämt* Jag har faktiskt en valack här hemma som jag älskar mer än allt annat. Normalt föredrar jag ston, sen hingstar och sist valacker, men ibland blir det inte så som man vill. Jag skulle inte byta bort min lille valack mot alla hästar i världen Kyss

CBA
0

#11 Som Neywaz sa så stod han upp hemma i stallgången. I början svajade han från sida till sida men sen hittade han sin balans och stod stadigt och fint hela tiden…han var inte ens vobblig i gången när han skulle gå in i boxen efteråt :o)

#15 Ja jag föredrar lugna menlösa hästar…det passar mitt behov och min träning bättre.

Jag förstår att Neywaz vill ha lite mer fart i sina hästar, hon tränar ju distans och då kan man ju inte ha en häst som släpar benen efter sig.
Men för min egen del så är det perfekt :o)

Lorita
0

#17 idag så var Kiaras ryttare i stallet och med sig hade hon en kompis, då tog jag in Ametist så kompisen hade något att borta medan "vi" red Kiara………………..Ametist är ju så lugn och snäll Skrattande hade ter varit för ett årsen hade jag inte äns vågat låta små flickor vara i  stallet Hemlis

CBA
0

Jag längtar till flytten så jag kan sätta fart och jobba honom på annat sätt än jag haft möjlighet till nu.
Nya stället har en jättefin ridbana med kalas underlag året om tydligen så det kliar i mina fingrar nu :o)
Vi ligger lite efter med saker som jag hade velat ha påbörjat för 6 månader sedan…men nu så kan vi skynda långsamt igen :oD

Lorita
0

#19 det går fort att ta igen, Kiara hon är riden nu det var gång 5 och snart har hon kommit lika långt som andra 03:or det går med en ryslig fart just nu.

Din prins han har ju arbetas med en del i alla fall och tid mellan träningar då tänker hästar så det är inte bortkastat även om man bara tränar lite.

CBA
0

#20 Jo det tror jag oxå att det kommer göra…han är så arbetsvillig och nyfiken på nya uppgifter.

Just nu håller jag enbart på att tränar bort en fruktansvärd huvvudskygghet han har fått genom folks idiotiska sätt att korrigera på.
Jag blev rent av förbannad när jag såg på vilket sätt han har utvecklat skyggheten och det måste bort annars kommer det bli problem när vi skall på utställningar och senare på tävlingar.
Man kan knappt röra sig vid hans huvud utan att han rullar bak ögonen och slänger sig bakåt. Likadant så reagerar han väldigt starkt så fort grimskaftet hålls upp framför honom. Han hugger och slänger sig åt sidan.
Jag brukar hålla grimskaftet mellan båda mina händer och försiktigt höja det en aning mot hans bringa när han skall backa…men det går knappt nu.