Varmblodig travare - stam
Tänkte höra om ni vet någonting om:
Hingstar:
- Firm Tribute, f. 1985, d. 2001
- Hercules Hanover, f. 1962, d. ?
Sto:
- Cimetta Heart, f. 1971, d. 1996
Har ni avkommor till dem? Vet ni något speciellt om dem? :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Varför betäcker man ett sto 17 gånger?? Vansinnigt tycker jag!!!

Jag känner inte till så mycket.. har hört att de efter Firm Tribute kan ha halvdant psyke, och ibland svåra att få fart på om man börjar för sent med travet, fasst det är det jag hört då. sen vet man ju alldrig om det stämmer!
#2 Antagligen för att hon lämnat bra avkommor eller något.. Men tycker också att det är vansinningt, betäckte mitt sto i somras som är beräknad till idag, det är hennes fjärde föl och jag tycker att det är på gränsen till fö många. Absolut max 5 föl per sto om jag får bestämma =) :P

Mitt sto har varit betäckt fyra gånger och fått två levande föl. Det räcker gott för henne tycker jag =)
Så jäkla bra avkommor hade hon inte heller för den delen…
Okej, om nu inte avkommorna blir så jättre bra kan jag ännu mindre förstå vf man tar så många på det stackars stoet.. :/

Ursäkta att vi tog över tråden Juve… Men vi pratar fortfarande om Cimetta Heart ;)
#6 Nä, precis :)
Kolla på www.travsport.se :)
Har ingen erfarenhet av Firm Tribute.
Körde en som heter Amtman e Hercules Hanover runt -76. Ingen häst som utmärkte sig . En vanlig brun, lite klumpig m ganska fult huvud. Men snäll.
Var in o kolla Cimetta Heart. 17 avkommor kan väl kanske tyckas vara många, men hade hon inte orkat ha föl så hade hon gått gall. Naturen är ju så förskaffad.
För den tiden så har väl avkommorna tjänat skapligt, en del av dom. Hennes dotter Good Golly har lämnat Dig For Dollars som tillhör toppskiktet i Eskilstuna. Så Cimettas avkommor har lämnat en del bra och även deras i sin tur. Så avelsmässigt var hon ganska bra. Finns dom med bättre stammar som lämnat sämre.
Som#9 skrev. Gå in på www.travsport.se

#0 Har svarat dig inne på trav… ;)
Tack för svaren!! =)
mitt gamla halvblodssto fick föl från åren 1985-1997 däreefter fick hon en 4-5 till m ngr års mellanrum…hon stod i ett stall där man avlade halvblod. Hon har fått mga fina avkommor och hon har mått bra. Dem säger ju att ett sto mår bäst att ha föl varje år än att hoppa över ngr år och sen avla på nytt. Kan inte tänka mig att dåvarande ägaren hade avlat på henne om inte hon mått bra av det. Han var JÄTTE mån om sina hästar…
Kefir(mitt shettissto) har fått en 6 föl o 2 på raken nu så tanken är att hon ska vila ngt år för att ridas o köras lite för att sedan avlas på igen…
det är nog väldigt individuellt hur man avlar..mkt beroende på om man har det som inkomst eller bara tar ngt föl mellan tävlingssäsonger eller ngn annan orsak….
viktigast är ju att hästen mår bra…
ursäkta trådkapningen..