intresseområde
genom att ha läst vissa trådar här så undrar jag nu vilket "område" inom hästlivet ni är mest intresserade av . vet inte hur jag ska formulera mig så jag ger ett exempel (känn dig inte utpekad nu gejsa det här är en komplimang
) gejsa : hon är intresserad av foder o kan därför mycket om det. klockrent exempel för den vet alla. dock kanske hon har fler ämnen hon gillar?
andra exempel är t.ex western, hoppning, hästprylar, foder, hästens beteende, hovar/hovslageri, färger, raser, stallvård, stängsel, schabrak,osv osv. finns säkert tusentals grejer! o var inte blyga för att berätta om ämnen som inte står med här som exempel, utan våga berätta oavsett vad det handlar om. det jag vill veta är just vad ni är mest intresserade av som fascinerar er och som ni vill veta allt om.
kanske kommer på några intressanta saker som man inte lagt ner så mkt tid att tänka på. Jag vill ha svar från alla här, för jag vet att alla har just nånting de tycker är speciellt! Inga svar är fel svar i denna tråd! Både bredare ämnen som ridgrenar o "mindre" ämnen som pälsvård, jag vill höra allt !

ååh, jag svarar imårn elina. e alldeles för trött nu hehe
mitt svar : jag är såld på
- hästens naturliga beteende o vill veta allt om det, o blir ivrig så fort det kommer på tal. det fascinerar mig mest av allt o det är det jag strävar efter hela tiden.
- sjukdomar har läst på mycket om olika sjukdomar hade en period då jag skulle veta precis allt om alla hästens sjukdomar. det är väldigt intressant i mina ögon.
- anatomi hästens kropp, hur den fungerar. leder, senor, muskler allt ska jag veta! även människans, då jag är kung på att massera. Allt som har med anatomi att göra som nästa punkt ingår lite i också.
- massage o strechning egentligen hör nog alla mina ämnen ihop har jag kommit fram till , för jag vill både med mig själv o min häst ge bästa möjliga förutsättningar. o då ska kroppen vara i trim, utan skador o kunna röra sig maximalt. o då menar jag att man ska kunna röra de olika kroppsdelarna till sina yttersta positioner. kroppsdelarna ska kunna koordinera och finkoordinera.. jag gillar inte begränsningar!
detta intresserar mig så mkt så jag skulle kunna diskutera det oavbrutet i veckor.. så jag slutar här, innan ni slutar läsa !
hoppas att ni fått tips på hur jag menar.. o berättar själva nu!

Hästens utbildning ligger mig väldigt varmt om hjärtat, är så kul att se deras utveckling. Även sadlar är ett stort intresse, vet inte varför det blivit så men har alltid gillat att titta, funderat o fillurat kring dom, märken, storlekar osv. Sen när jag gick sadelinprovnings kursen så blev ju inte intresset direkt mindre =) Vad mer? Försöker lära mig så mkt som möjligt inom häst, det är ju ändå det jag brinner för.

Jag är intresserad av allt som här våra fyrbenta gnäggare till;)
-Men efter att ha vuxit upp med unghästar och föräldrar som inte köpt färdiga och klara hästar har unghäst intresset vuxit sig starkt.
-Genom åren har jag haft ett 30-tal unghästar som utbildats , redan som 10 åring tyckte pappa att det var självklart att ta del av unghästarna och det gjorde att jag slukade all kunskap jag kunde komma åt dvs i tidningar, böcker, föreläsningar och träningar, unghäst tävlingar etc..
Förutom bara unghästintresse så kommer jag alltid vara en ponny tjej (tur att man e en liten tös på 48kg som kan rida även B-ponnyer om jag "måste")
Efter åren med hästarna, både med egna, jobbat med hästar heltid, mm så känner jag att faktist så är det hästar jag är ganska bra på..När andra diskuterar sina 5 år på högskola så glider jag in på hästområdet, när andra pluggade kavlade jag upp ärmarna och mockade, tränade, red och lärde mig ett hårt men roligt jobb:)
-När min värsta hunger på att lära mig mer om hästar var mättad (dvs övre tonårsperioden mot vuxen ålder) kom jag på mig att våga pröva andra saker som att skaffa mig ett annat yrke och, plugga och skaffa familj…Annars skulle jag nog inte haft möjlighet till någonting annat eftersom att jobba med hästar är sällan lönsamt…men roligt och underbart javisst!
Vänligen/Linda

Härstamning. Det är ju lite likt släktforskning. Har själv forskat ut min hästs anor.

Allt som hör hästen till naturligtvis! Men framförallt sjukdomar, hovar, sadlar, oj men det var svårt!
Jag är mest intresserad av:
- Foder: Det är jätteviktigt att kunna och jag tycker att det är kul att få ihop värdena.
- Sårvård och skador: Jag gillar helt enkelt att läsa om olika typer av skador etc
- Sadlar: Eftersom min häst har stora skador pga att de förra ägarna hade fel sadel till henne så har jag läst mkt om det och blivit intresserad av det.
- Sen MYCKET annat men det här är vad jag orkar räkna upp ;-)
MVH Amanda
Väldigt intresserad av islandshästar i allmänhet och färger, försöker lära mig alla olika anlag och hur de ärvs ner.. Inte det lättaste kan jag säga. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag är nog mest intresserad av hoppning och om hur hästar beter sig i olika situationer.

Jag är mest intresserad av hästens beteende , men allting meb hästar å göra är alltid ändå lika kul !

Hi hi hjullan du är för rolig du. Jag är inte duktig med foder men det är ett brinnande intresse. Det håller jag med om.
Jag är också intresserad av sjukdomar. Vill gärna följa med när någon i stallet måste till veterinär eller när vet kommer hit och ska kolla hälta eller något. Är gärna med vid operationer vid den mån jag får det för min veterinär. *ler*
Skulle nog ha blivit veterinär, men är ju för gammal för att läsa nu. Snyft!
Dressyr är jag inte alls intresserad av. Det är ett nödvändigt ont. hi hi hellre en snabb galopp i skogen.
Jag gillar ju allt som har med hästarna att göra men jag har sen smååå ben också varit faschinerad (stavas?) av stamtavlora, härstammning, hingstar osv. OCh det ligger kvar ännu! :D
visste väl att alla gillar olika områden .. härstamning har jag aldrig ens tänkt på :D
#11. samma här.. jag fick vara med när vi steriliserade våra katter o hjälpte till o sy o bränna av äggledarna - sen har jag varit praoat hos en veterinär för nåt år sen. orkar dock inte bli det själv!
Jag är mest intresserad av hantering,hästfärger,samlar också på vykort på hästar.

nu har jag tänkt till lite. tyckerallt e fashinerandemen mest det här:
*jag älskar att shoppa hästgrejjer, oavsett om jag kommer att använda det lr inte =P
*hästens beteende- vill veta ALLT
*hoppning.
*jag vill ha en rundcorall!!!!!!! =)
*sjukdomar och skador
det var det jag kom på nu iaf =P

jag tycker det är kul med unghästar.. men det jag tycker är allra roligast är nog avelsbiten, halvblodsavel är det som ligger mig varmast om hjärtat, älskar att studera olika hingstar.. 

Hästkommunikation, anatomi (hur allt samverkar) samt hovvård intresserar mycket!

#13# Jag har också varit med vid katters sterilisering och kastrering av vår hund. Operation av en tumör bl a. Tycker det är mycket intressant med operationer av alla slag.
#18. där ser man gejsa! nåt gemensamt vi har där , ska bara lära dig o ta i eltråden o städa så är vi nästan samma person :D ;)

Ha, ha städa har jag redan gjort för mycket i mitt liv. Jag var känd som en riktig städtant innan hästarnas inköp. Jag hade nästan kliniskt rent förr. Och jag har faktist tagit in fingret i en lamphållare som kontakten var i. Snacka om att ramla ner för stolen. *ler* Trodde att jag hade tagit ur kontakten.
Sedan har jag tagit i eltråd några ggr när jag trott att vi hade stängt av tråden. burr
Så vi är rätt lika åtminstonde har varit det. Du slutar nog städa du med när du har åldern inne. *ler* När du kommer på att livet är mer värt än att bara hålla snyggt. Det blir ju skitigt i morgon igen.
nej nu har du fått det om bakfoten.
"När du kommer på att livet är mer värt än att bara hålla snyggt. Det blir ju skitigt i morgon igen. "
nee jag bryr mig inte om det är snyggt , jag städar för att det är kul just med städningen! skrubba o sånt..
blir det skitigt dagen efter, då har jag bara ännu mer att städa! :D

Roligt att städa! Hmm tror nog att jag ringer till psyket snart. Undrar om dom har jour?! 
Varför inte börja som städtant då? Då kan du ju t o m tjäna pengar på det ju.

gwjsa jag har redan ringt. flera gånger. men dom kom med en dum bortförklaring att dom hade fullt. hihi

Ha, ha förstår det. Dom vågar nog inte ha en sådan som hon där. Kan ju smitta. Stackars dig i morgon. Men å ena sidan blir det lite tyst här. För då kan ni ju inte snacka allihop här samtidigt. Synd!
hahahah. så lätt blir ni inte av med mig.. jag smiter när dom försöker koppla mig, hahaha. malin har hotat o ringa dit flera gånger. är det så illa? :D ujujj..
en sån där vanlig städerska.. nee fuck no. trauppgångar o sånt skit orkar jag ju inte.. o lokaler.. samma visa dag ut dag in. nej tack.
däremot älskar jag att städa i stall o hem.,bilen också.

Uj, uj, uj du Är sjuk!
japp ! säg nåt jag inte hört förr ;)

Att du är frisk. ha ha det har du väl inte hört förr?
du måste mena det du säger. du får ett nytt försök

Ok! Kan inte komma på något just nu. Måste nog sova på saken. vill ju inte sitta här och ljuga. *ler*
he he ..
#24. klart vi kan, vi har en varsin dator.. du vet när man har bredband kan man ha det så ;P så kommunicerar vi med varandra via ridsport fast vi bor i samma lya :D

- Foderlära (vill lära mig mer så jag på egen hand kan räkna ut en bra foderstat)
- Hästens beteende (har hållit på med NH i 13 år)
- Western ridning (har ridit western i 13 år)
- Distans ridning (debuterade i våras på en CR 40km)
- Arab stammar (vill lära mig mer om de olika gamla arab stammarna som funnit sedan urminnes tider)
- Tömmkörning (har aldrig gillar tömmkörning mycket pga att jag inte tyckt jag varit bra på det)
Det är vad jag kommer på just nu :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

"problemhästar", kommunikation mellan människa och häst, körning och western
Det jag är mest intresserad av är nog:
* Kommunikationen mellan häst och människa. Att man "frågar" och ber hästen att göra det man vill, aldrig tvinga. (men jag är inte så jättebra på det ännu.)
* Hästraser, vart rasen kommer ifrån mm.
Skulle jättegärna vilja lära mig mer om hästmassage. Ngn som har tips? Vart lärde ni er det? mm.

Jag tycker om samma saker som dig #35 , faktiskt , de är riktigt intressanta saker :D
#35. köp en bok. finns överallt.

- Hoppning Älskar verkligen att hoppa, rider dock bara på ridskola, så jag hoppar ju inte så ofta. Har hoppat 1 m med en pensionerad fälttävlanshäst.
- Hästens beteende Är mycket intresserad av att lära mig mer om detta, då jag tycker att det är viktigt att kunna när man håller på med hästar. Är väldigt facinerad av detta. Hoppas att jag kommer kunna vara mer i närheten av hästar och lära mig mer.
- Sjukdomar Är också väldigt viktigt att kunna om man har med hästar att göra enligt mig, och försöker att lära mig så mycket som möjligt
jag tycker om lite allt möjligt,, western, hoppning, fälttävlan, trav, distans, galopp, horsemanship mm:)
vet inte om man kan säga så här, men jag älskar när det går fort och så, tex. trav, galopp, att hppa högt, mm:) detta hade ju knappt med saken att göra men ändå:P

Tycker det är roligt med hästars stam, dvs härstamning, mycket beror det nog på att jag håller på och avlar lite smått.
Foder och utrustning är också kul.

Jag är mest intresserad av western och naturlig hästhållning och naturlig hovvård mm. Allt för att hästen ska må så bra som möjligt och leva så naturligt som går i dagens samhälle!
Och självklart oxå kommunikationen mellan häst och människa och alla sätt att få den att bli bättre=)
- Hästraser - Det är är något jag gärna forskar om, sitter gärna och läser om de olika egenskaperna och exitörerna raserna har. Alla hästar är ju inte lika, och raserna bär ofta med sig någon speciell personlighet som är mycket intressant att läsa om, finns så mycket man kan lära sig om en viss ras..
- Hästsport - Jag prövar gärna alla möjliga hästsporter. Tycker det är så intressant att kolla på, men minst lika intressant att testa själv. Jag själv är väl en trav människa, men har fortfarande många sporter att testa som jag aldrig tidigare prövat på innan, tex Western, Gymkhana mm.
- Hästfotografering - Ett av mina största intressen! Älskar att fotografera hästar. Men det har väl kommit med mitt fotointresse. Är ofta ute och besöker stall samt tävlingar för fotografering. Har till och med skapat en hemsida för mitt intresse av fotografering. http://karolinanowak.webb.se