Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 679 ggr
Bobby
0

Hästinfluensan?

Någon som har erfarenhet av hästinfluensan?

pippa__
0

Nope inte jag..aldrig hört nån som har heller faktiskt

thilda-
0

A2?

mazze
0

Hade det förra våren :(  Men vi hade nog en väldigt enkel. Tror det var 2 hästar som fick väldigt hög feber annars så var det bara ett fåtal som blev snoriga och hostade.

Manda29
0

Har peppar peppar klarat mig i flera år. Däremot så hade en av Mandas avkommor A2 virus när hon var tävlingshäst(dom är ju mer utsatta i travstall). Hon var vaccinerad. Fick feber o snuva o var allmänt hängig och orkeslös. Efter det vaccinera jag inte, eftersom hon då redan haft det. ( Utom om hon skulle tävla utomlands, då var dom tvungna att va vaccinerade) Det här var ju i början på nittiotalet. Är ju andra regler som gäller nu om jag inte har fel för mig.

Hur är det idag? Om dom haft A2 fortsätter man att vaccinera numera?

MalinSandman
0

Vi i boden hade A2 virus  , många stall vart utsatta , men mesta dels Travstallen ,
Det var "stängt" , man fick inte gå in i vissa stall ..

Även dom som är vaccinerade kan bli sjuka men det är ytterst liten chans ,Men man skall aldrig säga aldrig ,
 på Ridskolan i boden hade vi Abort virus , Vi vart tvungen att stänga ner ridskole verksamheten , i 6 veckor ,
hästarna vart jääte sjuka ,
Valackerna Blev svällda i skap och Ben , Kunde knappt gå , och hade hög feber ,
Min sköthäst fick det , dock bara en vecka som tur var ,
jag red honom försiktigt i 5 veckor , han blev som en helt y häst när jag red honom , Efter att ridskole verksamheten hade varit i gång i en vecka så var allt mitt jobb förstört ..
han blev mjuk i båda sidorna sen så varr han rund och fin i from osv. .
han är en enmans häst och skulle behöva säljas, men han är så jäkla snäll mot alla så han är en bra ridskole häst
.

Min "lilla" Punch De Fallagne

e: Wiensender
u: Greys Kelly de Fallagne
eu: Wendekraunse de Lauzelle