Tappar tagel?
Hur ska man göra?
Alltså har tänkt på detta länge, det hände min fjording jag hade för några år sedan att när jag borstade hans svans så tappade han nästan alltid mycket tagel, ett tag vågade jag inte borsta svansen för jag var rädd att svansen skulle bli tunn, vilket den även blev efter jag borstade ur svansen ordentlig i några veckors följd. MEN den växte ju som tusan också så den var ju utväxt och tjock igen nästan efter ½år.
Hästen jag brukar rida nu tappar inte alls nå mycket tagel och han borstar man ur både svans och man på varje dag. I stallet jag jobbade i förr fick jag ej borsta ur svansana då ägarna tyckte att de tappade för mycket tagel då.
Är det inte bättre att borsta ur svansarna och manarna ordentligt en gång och sen hålla det så? Jag har fått för mig att taglet mår bättre då ist för att ha massa löst tagel i sig som gör knutar.
Eller sliter det för mycket? Svansen måste ju bli luftigare och skönare att ha för hästen, tänker ju hur det är när man själv har tovigt och slitet hår.
Eller är de nå fel på de hästar som tappar mycket? Min fjording fick Bvitamin vår och höst och det satte verkligen både päls och tagel på gödning.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

vad använder du för borste? få en sådan där plastsak med piggar sliter som bara den så dem ska man inte använda i svans eller man. använd vanlig rotviska om du vill borsta med borste i man o svans. är det väldigt trassligt så på med massa glanssprej, gå ut och gå en runda eller något och sedan reder du ut svansen med händer och/eller borste:)
Jag brukade använda massor av glanssprej till min häst.
Använde en piggborste i början men det slet så mycket så jag köpte en sån här borse från Hööks som ser ut som en som vi använder men i trä och färre piggar :) Den slet inte alls nå mycket och redde ut snabbt och bra men han tappade ju ändå :S
I förra stallet använde jag också glanssprej men en piggborste första gångerna eftersom svansarna var så trassliga så de ej gick att reda ut, sen använde jag rotborste :)
Men hur mkt tappar era hästar? Eller tappar de inget?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

jag använder aldrig piggborstar i man eller svans. big nono!!!
har en tät rotviska som jag använder till svans/man eller en vanlig hårborste.
det är ju svårt att säga hur mkt hår hästarna tappar. ibland mer ibland inget.
Men om de tappar så är det väl meningen? Alltså så man ska fortsätta och borsta så det kommer bort?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag borstar med piggborste kanske två dagar i veckan. För mig gör det inget om det sliter på taglet, måste ändå tunna ur man och svans med sax. men jag sprayar alltid med glans/balsam innan.

Peppe har numera TVÅ elaka kompisar i hagen som bokstavligen sliter svansen av honom :S
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Ursh vad hemskt :S
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#4 vissa hår går ju av för att man borstar och drar med piggborste el liknande. allra bäst är ju att reda ut svansen med bara fingrarna.
Jag använder en hårborste för människor och glansspray. När jag tvättar svansen (vilket är ofta) har jag emellanåt i balsam också. Min häst tappar inte så mkt tagel (peppa peppa), men vissa tappar mer än andra. Är den väldigt tovig av någon anledning så reder jag först ut tovorna med fingrarna och borstar sedan igenom.

Gör exakt som #9 (: