Hur mkt hö?
Jag undrar hur mkt hö ni ger er häst? Min d-ponny på knappt 400 kg äter ungefär 30 kg hö om dagen (tre höbalar). Men nästan alla jag känner skulle ge MAX 8 kg hö. Jag tycker det är för lite. I vårat stall finns en häst på ca 600 kg. Hon får 3 kg hö om dagen, "hon ska banta"! Låter det rimligt? En d-ponny som jag nu haft i 3 månader är nu i perfekt hull. När han kom var han väldigt "bukig" men inte tjock han har oxå fri tillgång till hö som mina andra hästar och äter ca 20kg per dag.

Tror faktist inte att någon häst orkar äta 30 kg torrt hö per dygn. Du måste räkna fel.
nepp. höbalarna väger ca 10 kg/st. Hon har fri tillgång till hö och äter då 3 balar. Dock kfinns inget gräs till hennes förfogande…

Har du lust att ta ett foto på denna häst? Skulle vilja se hur den hästen ser ut. Är det jättedåliga värden i då eftersom hästen inte skulle bli jättetjock. Nej, jag tror fortfarande inte på det faktist. Står hästen själv jämt så att du vet att den äter upp det alldeles själv?

Varför får dom gå i sådana hagar? Menar du sommartid också. Detta var ju ett foto från vintern. Isf skulle jag nog flytta därifrån om ni har fler hästar och dom får gå en och en utan gräs t o m. Vad är det för stallägare eg? Om det nu finns gräshagar.

Ge en häst 3 kg om dagen som väger 600 kg det hör du ju själv. Det är ju djurplågeri. Anmäl den hästägaren. För hästens bästa.
Tänkte på din häst om den nu orkar äta så mycket hö. Vet en häst som ägaren säger gör det också. Fast den hästen har fel på ämnesomsättningen. Är sjuk alltså.
på gården vi står finns 4 lite mindre stall, ett till dom. Dom tar upp 1/3 av alla gräshagar, med en häst i varje. Sedan är det två travstall å dom tar upp restebn av hagarna… Vi frågar ofta om vi inte kan få låna en sån hage nån dag, men icke, även fast dom intre har nån häst däri! Tyvär är det de ända stallet med moppeavstyånd från där jag bor, om ja nu inte vill ha hästarna jämter järnvägen eller motorvägen. Men visst e hon fin min ponny?
#7 min häst har ja haft i 2 år. nu e hon tretton. Hennes mamma dog så hon är uppfödd som en männinska tills hon va ett år. DEÅ skickades ohon ut på lösdrift tills hon va fem. Fick då ett föl, hon hade en MKT traumatisk födelse då oxå. Hon har blivit träffad av blixten sprungit in i taggtråd. Innan jag fick henne hade hon varit hos 11 olika ryttare på 5 år. Alla red på skarpaste bett dom kunde hitta i trånga ridhus. Så ja, jag tror faktiskt att hon har lite magsår eller nåt… vi gav henne nån spruta ett par gånger när vi fick henne men ger man den mer så blir det nåt fel så vi kan tyvär inte göra det.
men den hästen som får så lite ger jag alltid massa extra mat hit eller dit, när ägaren inte ser!

Visst är hästen fin. NÄr du skriver spruta, menar du cortison då eller? Helt otroligt med hästen om den har farit så illa. Herregud!
en häst som väger 600kg som bara får 3kg???? stackars den hästens mage. tänk vad magsyran borde fräta 
helst 1,5 - 2 kg ts per 100 kg kroppsvikt och dag står det här http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/agria/text.nsf/id/4411
Jag kommer inte ihåg.. Den skulle motverka magsår… Men ja tror inte det. Vi åker ju ofta på meeting så vi måste stalla upp när nån av hennes kompisar går blir hon knäpp! Så vi måste vadera in hela boxen innan annars slår hon sönder sig själv! På en tävling skrek en "gubbe" " Se upp för psykfallet!!!!" Det är SÅ synd om henne! Hon är lixom en männisnka fast nmed hästinstinkter, väldigt underlig, men underbar!

Oj, oj vilken bugmage den måste ha då isf. Om den bara får äta halm.
ok, får den halm också så får den iallafall grovfoder….

Om jag hade en sådan häst som du så hade jag nog slutat att åka och tävla för hästens skull. Tycker inte det är snällt att utsätta den för sådan rädsla som den har så ni måste vadda in boxen.
#15 Hon får inte äta halm för sin ägare, men hon har inte råd med spån.
#14 Just precis, å så rider hon 45 minuter "dressyr" i skritt och trav, nån gång i galopp i ridhuset eller på ridbanan, så hon har ingen kondition heller å så får hon mindre å mindre mat å mer å mer halm äter hon…
#16 så kan man tycka men hon har blivit lugnare nu. Min mamma är inne hos henne i boxen när jag rider så då är det bättre. Det är jobbigt på nätterna ibland för henne. Det har hant att jag måste vara hos henne, även på varddagar när stallägarna sagt att jag måste komma. Då somnar hon som en katt…
jag ger 8kg hö till araben och ska ge fri tillgång på hö till ridtravaren
Min pålle (25, kbltravare, 158 cm, 650 kg) fick 10 kg HÖ varje dag + ½ liter Edel Lusern. Hela hösten, vintern och våren. När det blev grönare i hans hage drog jag ner på höet, men han fick iaf minst 5 kg HÖ tills han åkte ut till sin sommarhage 2/7.
Eftersom han har en krångelmage, måste han ha MKT fibrer (hö, halm, lusern) för att må bra.
Vill gärna ha honom på fri tillgång på hö, om det går. Kanske går det i nya stallet.
# 19 okejj

Jag kommer nog att ge ca 7 kg till fjordingen och min islänning. 10-13 kg till halvblod/fullblod, 15 kg till halvblodsvalacken på 3 år. OM värdena är bra. Får se vad analysen blir. Vi kommer ju i år att ge torrt hö till alla hästar.
# 21 jaa.. det är det bästa… att dom har fri tillgång till hö alltså… dom blir ju injte tjocka om man rider på ett "bra" sätt!
#23 vi har analyserat vårat hö 2 gånger förut. Vi gör det inte längre.. Vi har bara blivit lurade å hästarna har mått dåligt…

Skulle hästarna må dåligt för att det är analyserat?
Tvärtom. Har du analyserat hö så vet du hur mycket du behöver ge.
#26 dom mådde inte dåligt av själva analysen, men vi fick fel svar för vi gav hästarna så å så mkt, men alla blev för magra, direkt.. de va nåt konstigt, med att analysera tyckte vi eftersom det hände 2 gånger…

#17 (#15) Som jag uppfattade det så står den hästen med halm som underlag för att ägaren inte har råd med spån…. men sen får den inte äta av halmen - hur går det till? Hur hindrar man en häst att äta av halmen ? Eller har jag missat något högre upp?
Min d-ponny (som hade ganska svårt att gå upp i vikt) fick ungefär 10-11 kg hösilage om dagen i vintras/höst.
# 28. Nej alltså, Ägaren VILL inte att hästen ska äta av halmen. Men den gör ju det naturligtvis
# 29. Okejj.
30 kg låter inte direkt som du inte har några bra värden i ditt hö.
Nisse går på 6 kg om vintern, men hon e ju dock fjording och e lätt att hålla i hull.
/Elin
#32 Vi analyserar inte vårat hö, men det är inte dåliga värden i det. Hon behöver så mycket mat å då får hon så mycket mat. 6 kg låter väldigt lite, trots att det är en fjording. Rider man på det sättet jag gör med mkt kond-träning så blir inte hästarna tjocka!
du kan ALDRIG veta värdena i höet utan en analys.
(proteinet är ej synligt)
det vet du ingenting om, ska jag säga dey!
Skulle jag rida nisse som du rider din skulle hon bli överbelastad till 100. Hon e faktist bara 5 år, man ska ta de lugnt med unghästar!
Jag rider precis lagom!!
/Elin

Stopp och belägg nu. Det är du som ger din häst för mycket hö. Vi ger lagom med hö. Och 6-7 kg hö till en lättfödd fjording är väldigt normalt oavsett hur mycket man rider. Du har väl för 17 ingen elithäst som hoppar typ 150 heller och tävlar varje helg.
Många tror att dom rider så hårt med sina hästar men det gör man inte. Det klassas oftast som promenadridning. Och om du inte analyserar hur kan du då veta att höet är bra. Och hade det varit bra så hade du inte kunnat ge 30kg hö per dag.
Gejsa: En liten undring hur mycket tycker du är lagom till en normalfödd häst 150 cm? Vi ger hösilage…
Tacksam för svar!:)
Mandysan

Det beror ju precis på vad ts-halten ligger på och värdena bl a.
Vet du ts-halten? Om det tex är 63 % och du ger 10 kg så blir det lite över 6 kg torrt. Det är väl ung lagom.
#38 Jag har inte en blekaste aning:) Men det är rätt så blött mot annat hösilage jag har sett så jag tippar på 55-60%.
Tack så jättemycket för hjälpen!:)

Ger ni hösilage nu i värmen? Det blir lätt mögligt när det är så här varmt. Högst 2-3 dagar kan man ha det öppnat nu.
#40 Nej nu går dom på bete men jag tänkte på i höst…Vi använder fjolårs hösilage oxå…Iaf ibörjan..
tack så mkt gejsa!
/Elin

30 kg???????? nja låter konstigt tycker jag! shettis-5kg, arab-paint-10kg, halvblodskorsning 8kg +fri tillgång halm

både lucky och kiara hade fri tillgång på hösilage i vintras. för se hur värdena är på det nya i höst. lite svårt och säga innan man vet det =)
Jag tkr att alla verkar ge lagom med hö, men 30 kg är nog lite väl mkt.

håller med, jag har väldigt svårt att tro att en häst kan få i sig 30 kg hö på en dag faktiskt.
En stor häst kanske får i sig det på tre dagar. Min ponny hade det tagit 5-6 dagar för, haha. ; )
Hur vet man att det är bra näringsvärden på ett Hösilage? Vi tog analys i höstas och sen skickade jag in det till krafft så gjorde dem foderstat till mina hästar. Tyvärr har jag inte analysen kvar. Men kan inte ni ge ett exemplel på bra värden på ett hösilage? Hur man vet att dem är bra? Gejsa du har ju koll på sånt här :D Skulle va trevlans om nån kudne förklara..

30 kg - en glupsk häst kanske?
jag har svårt att tro att hästen får i sig 30 kg hö / dygn, speciellt om den är så nervös o stressad som du säger, att man måste vaddera väggarna. hästar behöver lugn o ro för att kunna äta..
#50 av vad jag har fattat,s å var det bara på tävlingar den var sån.

#48# Ett bra hövärde är när kvoten hamnar på 6 ca. Man delar smrp med mj så får man fram kvoten.
Om vallfodret innehåller 5-6 g smrp per mj är foderstaten lätt att balansera upp eller ner.
#23 Min pålle får ju inte ridas så mkt, är sjuk/skrittpensionär. Men jag tror inte att han skulle bli tjock på fri tillgång till hö.
Han blir inte tjockare på betet han går på nu. Det var av hösilaget han blev tjock av. Men det har han inte ätit på mer 3 år nu, tål det ej.
Han får bara en liten skvätt kraftfoder för att blanda i mineraler + tillskott och även som skrammel i krubban.
Förstår mig inte på folk som ger MASSOR av kraftfoder och knappt inget hö/hösilage. Flera i stallet (det gamla) gör så.
En häst i stallet fick 3 kg Hö och massor av havre, betfor och pellets, paraffinolja, linfröolja, linfrön. Visserligen nu på våren (innan fick den 8 kg Hö), men denna häst har blivit buköppnad akut på Ultuna för något år sedan, det var på håret den klarade sig. Har haft koliker till och från hela hösten, vintern och våren. Hblsto, ca 164 hög, tränas dressyr.

#53# Inte konstigt att hästen får kolik med så lite mat att jobba med för tarmen. Det ska ju vara grovfoder som är det huvudsakliga. Sedan får man lägga till om värdena är lite låga.
#54 instämmer helt!
# 54 I stället för att ge mer hö (fick 8 kg i vintras), gav stallgubben (hans häst) massor med kraftfoder. Havre, Krafft, Betfor, Linfröolja och Paraffinolja.
Gnällde över att min "tjockis" fick 10 kg hö/dagen, det var för mkt enligt han. Han tyckte att det räckte med 3 kg hö om dagen + halm, inget kraftfoder. Även på vintern…
6-8 kg hösilage (TS ca 58-60%) till liten stor häst (156 cm) är väl oxå för lite?
jag kan tillägga att vårat vbl fick 10kg ensilage (vet ej ts halten) hoss förra ägaren och såg ut så här.
och efter 6veckor med fri tillgång till hö/bete plus 1kg korn, 3dl kli
ser han ut så här.
med detta menar jag att man kan inte stirra sig blind på antal kg som hästen får, utan man måste räkna ts halten. vilket de förmodligen inte gjorde utan tyckte det lät bra med 10 kg

Våra hästar äter vintertid 30 kg grovfoder/ dygn per häst. Men det är stora hästar och hösilage.

Min stora häst får ca 8 kg hö under vintern, shettisen får 4-5 kg hö.
Ja har varit borta ett tag så ja vet inte riktigt vems jag svarar på nu när ja bara läst igenom alla svar!
Den hästen som får ca 30 kg hö är en ponny på 147 cm. Jag tävlar henne upp till Svår klass (alltså 140) tränad upp till 160 ett fåtal gånger. Hon är inte ung, 12 år. Unghästar ska man rida försiktigt, men dom måste oxå ha mat! Ock så har olika människor olika bennämningar på "hårt".
Vet inte om det va nåt mer nån skrev, men skriv om det i sånna fall, om du undrar nåt!
Äter hon verkligen 30 kg på en dag? Vad ger du henne mer? Jag har inte läst allt nu, vet inte om du har svarat på andra frågan.
Ja, ca. Hon har fri tillgång till hö å får tre balar á 10kg om dan så ja, hon äter ju det! Hon får kraft groov som igentligen är för unghästar å föl, utan energi, betfor, salt, mineraler, äpplen och morötter.
#63 Okejj.

#56# Om en häst får tex 6 kg hösilage med ts-halt 58% så blir det 3,5 helt torrt hö men då ska man tänka på att torrt hö är 84 % i ts-halt. Så det blir ändå mindre. Så det är ju helt befängt att ge en stor häst så lite att äta.
#64 hon har anlag för att bli tjock kan jag ju tillägga. Vilar hon 4 dar typ e hon tjock som en.. hm.. ja nåt.

Jag tycker det är konstigt att en häst äter ca. 30 kg hö om dagen , eller är det konstigt ? Eller asså är det inte för mycket även om kanske hästen är fullvuxen och tränar mycket ?
/Henrietta
#67 Jo, jag håller med dig, har aldrig hört det förut.
#67 #68Nehe, men nu har ni de!

#69 Det är sant ! :)
/Henrietta
#69 Ja, det har vi. ; )
Precis! kolla i början så får ni se hur hon ser ut i kroppen. eller kolla på alla bilderna!
#72 Japp, jag kollade på bilderna förut, eller det kanske va igår. Hon va fin.
Hon är dessutom New Forest, men hon är välditg vacker!

Ja, något fel måste det vara iaf för en häst som äter 30 kg om dagen måste ha fel på ämnesomsättningen. För en D-ponny ska inte kunna få i sig så mycket tyvärr. skulle nog ta och kolla upp detta iaf. Då kan hästen äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt. Fast å ena sidan är det lite väl mycket att äta för en D-ponny. För så mycket rider du inte att den ska behöva äta så mycket.
# Eller ge en stor häst 3 kg HÖ om dagen?
Knappt det räcker till shettis.
Min pålle fick 12 kg Hösilage om dagen, innan jag gick över helt till hö (10 kg/dag).
Tur att man flyttar ifrån detta stall!
Hösilaget skiftade bal från bal, en bal kunde vara dyngsur, nästa bal nästan hötorrt, TS-halten skiftar ju då mellan 58% till 80%, ingen riktig bra analys (ko-analys). Stora balar, ca 350 kg st.
Inte undra på att min känsliga maghäst fick diarré och kolik jämt. Sen jag gick över helt till hö har hans mage lugnat ner sig mkt, bara när han fått i sig lite hösilage (räcker med en liten tuss) har hans mage börjat jävlas med honom. Nu när han går på betet är hans mage lugn och fin. Behöver inte ge honom något "magpulver" alls, troligen inte heller när han kommer hem till det nya stallet med enbart hö. Kanske bara vid installning, om han får medicin mm.
Många av de andra hästarna i stallet hade/har lös mage när de fick hösilage. Då minskar de ner på hösilage i stället för att ta reda varför hästen blir dålig i mage / ta ut vet.
Men som jag har berättat är hon väldigt lättstressad. Fast hon är väldigt lugn nu, om man jämför hur hon va när hon kom! Hon rids 6 dagar i veckan varav 1 pass markarbete 1-1,5h. Hoppas varannan vecka lite högre och varannan vecka mer gymnastikhoppning såsom stutts 1h. klättrar en dag 40 min. Intervallträning 2 dagar 30-90 min. Lydnads och lösgörande övningar i skog å mark 1h. Alla tider är ca!
Det är en vecka för henne utan tävling!

#76# Jag har också två hästar här som inte tål hösilage trodde vi. Dom fick torrt hö i vintras med det gick ändå inte över. Båda blir bra när dom går på bete. Vilket är väldigt konstigt eftersom betet är ännu blötare i ts-halt än hösilage är.

#77# Jo, men det är ändå inte någon högpresterande ridning så att dom behöver äta så pass mycket. Har också haft en häst som varit väldigt nervös. Halvblod och han behövde inte äta så mycket ens för att vara bra i kroppen. Hade jag gett så mycket så hade hans box varit en höbox i stället för halm i botten. Han orkade helt enkelt inte äta så mycket. Och då var han halvblod.
#79, men alla är väl olika? Men om du läser i inlägg högre upp så står det att jag tävlar upptill svår på henne, uttagen till internationella tävlingar oxå! Men jag förstår inte vad du menar med inte hårt? Jag måste ju vara rädd om hästens ben, rygg och resten av kroppen. Vet du vad jag ens menar med "Intervallträning"? Tror du jag galopperar 20 m innan jag skrittar, eller förresten. Hon kan ju INTE ens skritta!

Vad menar du med att alla är olika? Du menar att olika hästar äter olika mycket? Visst! Men def inte 30 kg hö om dagen. Det är onaturligt mycket. Något fel måste det vara.
Om jag vet vad intervallgträning är! Ge dig va. Läs lite mer om foder så fattar du vad jag menar i stället för att försöka skriva att allt är ok med din häst. För det är det inte.
Förstår att din häst inte kan skritta. Har för mycket energi av höet.
Spelar ingen roll vad du rider. För det är ändå för mycket hö. Tyvärr.
#81 Du tror att jag är okunnig bara för att jag är ung. Men det är nog tvärt om. Du säger att min häst får fel mat, genom att sett en MYCKET välmusklad, välmående häst med gott hull. Höt innehåller inte den sortens energi. Att hon inte kan skritta med ryttare på rggen beror på utbildningen av hästen för 6 år sen, vilket jag inte kan göra något åt. du kan inte på några som hellst vis säga at hästen du såg INTE mår bra! Titta på bilden igen å berätta din gojja för mej. Skriv allt du tycker!
Måste säga att det finns en sak jag hatar å det är små hagar. Tyvär är det så i det stallet vi står i, men det finns inget annat val! Men kunde jag skulle jag flytta på direkten!

Ett foto kan man inte studera. Det kan ju vara flera år sedan det togs tex. Lite svårt att säga hur din häst mår. Man måste känna med fingrar och se den live isf.
Sjävklart så tittar man på åldern när någon skriver så mycket som du. Och goja skriver jag inte. Foder kan jag nog mer än du iaf. *ler*
Många ggr så blir hästen bättre med en rätt foderstat. Oavsett hur hästen har varit förut. Det kan vara som du skriver men det kan också vara som jag skriver. För rätt foderstat är A och O. Förvånar mig att ni inte har det eftersom du ska rida så höga klasser.
#83 säg du inte nåt om min häst nu när du helt plötsligt inte vet hur en häst mår genom ett kort. Du gjorde ju det i början av diskussionen? Du vet ingenting om vå¨ran foderstat eller vad vi gör för att kolla höet. Hästen har fri tillgång å äter vad hon vill. Vissa dar äter hon bara en bal, men vissa tre. Det är inget jag bestämmer över. Men hur lång erfarenhet har du av hästar? Som är lite äldre

Ha, ha nu kom det! Så din häst äter inte 3 balar jämt då? Nej, jag förstod nästan det. För gjorde den det så hade den varit som en tunna om den inte har fel som jag skrev förut.
Se #10# vad jag svarade där. Ang din häst. 
Du har själv skrivit att ni inte gör foderstater eller analyserar. Ni har för små hagar. Den får inte gå på bete osv.
Ang att jag ville se ett foto var att jag ville se om den var tjock eller inte. Något annat vill jag inte uttala mig om. Gör aldrig det när jag ser foton. Bara om hästen ser fin ut.
Med att den inte äter tre balar det är dagar vi tävlar och tränar. Då hon har vissa stressmoment i transport. (Hon står BARA där i när vi åker.) Men hon vill då inte äta. Det är en New Forest, så den har väldigt bra anlag för att bli tjock. Ska se om jag hittar en bild på henne från när hon var 4 år… Men rider man rätt och har rätt kraftfoder så blir hon inte tjock, som du ser. Det handlar om nån dag i veckan MAX som hon inte äter upp tre balar.
FEL nu går hon på bete, och är jättetjock. Hon har massa gräs, men även massa hö, fri tillgång. Hon har ni vilat en vecka å är smällfet! Hon nästan rullar fram. Har tyvär ingen bild en.. Men kanske kan ta en senare i eftermiddag!

Men du skrev ju att hon inte fick gå på bete!!!!! Se #8# ditt egna inlägg. Skrivet för endast 3 dagar sedan. Och ändå har hon gått på bete i en hel vecka…..
Ja, att vi inte kan ha dom i en större hage med gräs med kompis. Det är EJ bete. Men hon går på bete på en annan gård. 3 mil härifrån med massa russ!

Akta dig för fång om du ger hö samtidgt som den går på bete. Förstår inte varför du gör det. Samtidigt som du skriver att hästen är smällfet. Det är ju verkligen inte bra för hästen.
Klart jag aktar HÄSTEN för fång. Men eftersom hon gått på hö, sen förra sommaren så e de ju inte så bra om hon helt plötsligt byter föda å äter bara gräs. Eller hur? Å sen så har jui nte du en aning vad jag menar med smällfet! Eller gör du det?

inte för att tränga mig på men… det låter helt otroligt att en d-ponny skulle kunna smälla i sig 30 kg hö. de e ju som om den typ skulle käka upp halva mig på ett dygn… näää knappast. 

Håller Faktiskt med #91 ;D , Och du tränar ju mkt så hur hinner hästen äta så mkt ? 
ärligt talat peace:)
Du har rätt!
/Elin
En häst äter 18-20 h per dygn i fritt tillstånf. alltså med fri tillgång. Dom sover/vilar ca. 4 h. Jag håller på med den hästen ca 2 h per dygn. MED omvårdnad och ridning. Alltså återstår det 18 h. Som en häst äter per dygn. Men ni tror vad ni vill!

jag bara sitter här o undrar vad som händer om du ger hästen 5 balar hö. äter den upp allt då? du skrev själv att hästar inte känner mättnadskänsla, vilket jag oxå har fått lära mig. men du har inte tänkt på att det kanske är därför hon äter som en… häst…?

Vi ger oxå våra fri tillgång på hö, det brukar gå åt ca 20-30 kg per häst och dag faktist så jag tycker att det låter rimligt.
Mvh Linda

20 kg tycker jag låter lite mer rimligt tycker jag… men 30?
jag tycker det har blivit en otrevlig ton i den här tråden 
så här skrevs första inlägget i tråden,
Jag undrar hur mkt hö ni ger er häst? Min d-ponny på knappt 400 kg äter ungefär 30 kg hö om dagen (tre höbalar
sen blir du arg för att andra har åsikter om detta, och nu skriver du att hon inte äter så VARJE dag. och nu är hon smällfet efter bete på 3 dagar.
det jag inte förstår är vad du ville få fram av denna tråd??

jag tycker 20 kg låter väldigt mycket det oxå. om det inte är en shire lr ardenner vi snackar om alltså.
mm som jag säger.. otrevlig ton i denna tråd. vart är varningen då, när vi fick det för ett roligt skämt…

Har precis pratat med min duktiga hovslagare. Ja, han jobbar på ridskola och slår hö tillsammans med många bönder runt omkring där han bor. Jag frågade honom i dag eftersom han var här hos mig och skodde mina hästar om det är rimligt att en häst kan äta 30 kg torrt hö per dag en d-ponny som vi nu snackar om.
Han sa direkt att det var helt orimligt att han ska kunna få i sig så mycket hö på ett dygn. Den hästen skulle verkligen vara fet isf sa han. Eller också är det ung samma värden i som det är i halm. Nästan inget alls. Och då får man en rejäl buk iaf.

TACK LINDA!
Jag har inte blivit arg. Men flera säger att jag inte kan nånting om hästar bara för att jag är ung, då blir jag irriterad! OM jag ger hästen 5 balar per dag blir det ca 2 balar över, hon äter inte upp det. Att hon är smällfet när hon går på bete är att hon vilar, annars rids hon ju å blir då inte tjock. Hon har gått på bete nästan en vecka. Jag skrev att vissa dar (tävlingsdar!!!!) äter hon inte 3 balar utan mindre. Ni har ju bilder ni kan titta på henne å då är hon i full kondition, ej tjock!
Lessen gejsa, men kan inte lite på en hovslagare, eller är din hovslagare utbildad i hur mycket hö en d-ponny nånstans i Sverige ska ha, eller på att sko? I har varit på klinik ett flertal gånger och de säger att det är bra att hon får så mycket hö då hon är väldigt speciell.
Det jag ville få fram av denna tråd är vad andra ger sina hästar. Jag ville inte att folk skulle kalla mej okunnig bara för att min häst mår bra och inte är tjock trots att hon får hur mycket hö hon vill!

Tro inte att någon menade att vara "påhoppig" ..hoppas inte det iaf.
-Me visst är det bra att ge fri tillgång änn för lite.
Tror att det är som med barn att man blir expert på sitt eget men kan aldrig bli fullärd
Med detta hoppas jag att alla fått fram det de ville säga?!

"Men flera säger att jag inte kan nånting om hästar bara för att jag är ung" -- det är ingen som har sagt så rent ut, så det har du fått om bakfoten.
och ifall man tar upp en tråd och skriver då som du att din häst får 30 kg hö per dag, då får man faktiskt vara beredd på att få reaktioner. För som sagt, för de flesta så låter 30 kg vääääldigt mycket.

Eftersom jag skrev att han hjälpte flera bönder med hö på olika sätt. Han är väldigt kunnig i just hö resp hösilage han sköter bl a hela ridskolans hästar. Och självklart är han duktig i att sko. Annars skulle inte vi anlita honom. (vad nu det har med det här att göra)?
Tyvärr så litar jag inte på dig. Eftersom du ändrar dig hela tiden när du skriver. Ja, jag litar mer på min hovslagare. 
Tycker att detta är utagerat nu. Bra att du ger din häst mycket hö (även om jag inte tror att det är så mycket) däremot ska du hjälpa den stackars hästen som får bara 3 kg eller hur mycket det nu var. Inte genom att ge hästen mat när ägaren inte ser på. För då stjälper du hästen. För då tror ju ägaren att den kan klara sig på så lite. Utan se till att denna hästägare får hjälp. För helt klart är att han/hon är okunnig. Du som har så många grannar och släktingar som är hästkunniga borde väl be dom att säga till hästägaren att det är helt fel att ge så lite.

#96# Har för mig att vi har mejlat till varandra i vintras ang detta. Sedan kom du ju på att det inte var så mycket eller något. För det stämmer ju inte att en shettis får i sig 30 kg inte heller ett heldräktigt sto som är full av ett föl i magen. Ingen av dom orkar äta så mycket.
Kommer inte ihåg hur det var men något var det iaf. Minns du?
Flera gånger har speciellt en person sagt så. Inte bara i den här tråden!
Vad jag minns har jag inte ändrat mej något. Sant alltihop!
Den hästen som i princip svälts ägare har jag och JÄTTEMÅNGA till pratat med, men det hjälper inte. Hon blir sur å många andra saer jag inte vill ta här. Men det hör till saken att den här hästen ser väldigt rund ut för ett otränat öga. Men hästar har ju väldigt stark magsyra, får dom för lite mat bildar dom gaser i magen för att skippa magsår, alltså blir hästen bukig, ej fet!

Ja, om flera har sagt till hästägaren och hon blir arg. Då finns bara ett sätt till och det är att anmäla till Miljö och hälsa. Jag skulle aldrig i mitt liv kunna stå i samma stall som denna person utan att anmäla om hon ändå fortsätter. För detta är rent djurplågeri och dom som står i samma stall utan att göra något är också djurplågare i mina ögon. Inga djur ska behöva plågas och näst intill svälta ihjäl någonstans. Kan man ändra något för djurets bästa oavsett om det är jobbigt eller inte så ska man det för djurets bästa. Vad det än må vara för djur.
Du skriver att hästen väger 600 kg, minimihö är ca 1.5 kg per 100 kg vikt. Det blir alltså minst 9 kg hö. Alltså 6 kg för lite. Man kan anmäla utan sitt namn. Så gör det för hästens bästa.
En häst som bara får 3 kg hö och väger ca 600 kg kan inte ens bli bukig av för lite hö. Isf vräker den i sig halm. Utan den tunnar ut. Om några månader kan man isf snart se revbenen rätt så rejält osv…
#106…. du tog orden ur mun på mig gejsa! *bugar*
"däremot ska du hjälpa den stackars hästen som får bara 3 kg eller hur mycket det nu var. Inte genom att ge hästen mat när ägaren inte ser på. För då stjälper du hästen. För då tror ju ägaren att den kan klara sig på så lite. "

#110#
"däremot ska du hjälpa den stackars hästen som får bara 3 kg eller hur mycket det nu var. Inte genom att ge hästen mat när ägaren inte ser på. För då stjälper du hästen. För då tror ju ägaren att den kan klara sig på så lite. "
kan alla låtsas att jag sa det först!! 

Om du tror att det hjälper hästen i fråga så……
Visst kan man anmäla, men hästen i fråga mår ju bra och djurplågeri är det ju inte, eftersom hon är rund å go och mår bra. Du ska inte uttala dej om nåt du inte vet! Ja skrev att den får lite mat inte att den blir plågad! Det är två helt olika saker!
#114 Om den får så lite är det faktiskt djurplågeri. Enligt Svensk Lag.
#115 Det finns ingen lag som bestämmer hur mkt mat en häst ska ha. Ger man 0,5 kg för mkt hö, åker man i fängelse då?
#116 Nej, men det är ingen rimlig giva..Och då klassas det som djurplågeri. Ett citat:
"Djuret skall ha mat av lämplig mängd och av bra kvalite" Och på samma sida står vad som är minsta mängd: 1.5 kg torrt hö per 100kg.Då räknat med TS halt på 84%.
#117, ja vet hur många toppryttare som hällst som ger sina hästar så lite mat, ska jag anmäla dom oxå då eller? När jag ändå är på gång!
#118 Jag skrev bara vad lagen säger:o) Sen är det upp till dig själv.
"119 jo det är klart. Men ja blev bara så irriterad på ett inlägg högre upp där jag blev kallad djurplågare

Just det! Det var jag som skrev det. Att alla som inte bryr sig om ett djur som lider pga för lite mat är djurplågare. Och det står jag för. 
Du är så pass ung att du kanske inte förstår innebörden med att smyg ge hö till andras hästar. Just det! Nu kom det iaf att du är ung. För det kan man inte bortse ifrån när man läser dina inlägg. Du beter dig väldigt barnsligt nu faktist.
Och rund kan den def inte vara om den bara får 3 kg hö per dag och själv väga 600 kg. Som jag skrev förut och även mandysan att en häst ska ha minst 1.5 kg per 100 kg häst. Det blir alltså 9 kg och inte 3 kg hö. Detta kan man visst anmäla.
Och nu slutar jag att munhuggas med dig här. Tycker inte att det leder någon vart så det känns helt meningslöst. Undrar eg vad du ville med att skriva om denna häst som fick för lite hö. Du frågade om det var rimligt. Sedan skrev du att du gav den mat i smyg. Och ändå vill du inte se till att hästen får det bättre. Lite lustigt tycker jag faktist.
jumpingqueen, får jag fråga dig varför du alltid låter så arg ? om du anser att du inte gjort något fel, varför tar du då åt dig ?
vänd på det, om din mamma hade gett dig tre potatisar och en liten korvbit varje dag, hade du då blivit glad ? om du själv inte hade kunnat berätta för din mamma att du är hungrig, hade du inte velat att någon annan gjort det åt dig ? tänkvärt eftersom du inte verkar vela förstå att hästen kanske inte mår så bra…
Ja kan ta bild på hästen i eftermiddag så kan ni få se hur hon ser ut! Det jag undrade var hur mkt mat ni ger eran häst. Och om ni tycker det var för lite, vilklet jag har fått klart för mej. Ja frågade inte; Tycker ni jag är en djurplågare?

Frågar man så får man svar. Inte alltid dom svar man vill alltid. Jag svarar vad jag tycker och andra vad dom tycker. Så är det på ett forum. Sedan är det svaret du fick av rekomenderat av Jordbruksverket. så det är inget man hittar på. Ger man en häst för lite mat så kan det bli följdsamma sjukdomar som alltså blir kroniska. Magkatarr, magsår, kolik och alla andra sjukdomar som blir. Svält gör många hästar sjuka.
#124 nu svarade du ju mej igen ju ja hade inte tänkt mej nåt speciellt svar, att bli kallad djurplågare trodde ja inte ens att nån kuinde skriva här, utan anledning

För mig är det anledning eftersom varken du eller ni i stallet bryr er om att hjälpa en häst som svälter. Vilket jag kan lova till 100 % om den bara får 3 kg hö och väger 600 kg. Hade jag vetat i vilket stall hade jag anmält iaf. Jag är djurvän. Kan inte se något djur lida. Utan jag försöker hjälpa dom som lider med alla medel. Oavsett om ägaren blir arg eller inte. Det bryr jag mig inte om. Utan det är djuren som går i första hand. Dom har inte valt att bo hos oss utan vi har köpt dom för att ta hand om dom på bästa sätt.
Kallar du detta utan anledning då vet inte jag vad en anledning är.
#126 ja har sett hästar lida, å den här hästen lider inte. Hon står i en box full med halm ca10 timmar om dagen, då har hon hur mkt mat hon vill.

Tycker inte att man kan kalla någon som bara är åhörare dessutom minderårig för djurplågare, svensk lag har dessutom ingenting som säger att man har anmälningsplikt.
Många gånger är det även så att folk anmäls utan någon grund dvs andra faktorer spelar in och all fakta inte finns för anmälaren.
Jag tycker oxå att alla hästar/djur har rätt (men även människor….hmm) till god omvårdnad.
Men denna tråd börjar spåra ut eller vad tycker ni?
Ha det gott allihop!

Så du tycker att minderåriga får skriva vad dom vill men inte vuxna då eller? Det tycker inte jag.
Tycker inte alls att det har spårat ur eftersom vi inte svär eller skriver några hårda ord. Jag skriver vad jag tycker bara. Och min åsikt måste jag väl få skriva eller hur? Hon skriver ju sin till mig.
Vad är annars ett forum till för. Att bara skriva (ja vad kul) till folk när man inte alls tycker det eller?
Eftersom det är så många minderåriga här så måste man berätta hur det ligger till. Och säger hon att hästen bara får 3 kg så får den ju det och enl Jordbruksverket så är det mycket, mycket fel.
Om du då begär av mig att sitta och vara tyst när jag läser detta då har du begärt för mycket av mig. Jag kan inte hålla tyst när jag läser sånt. Det är jag för mycket djurvän för.
Sedan har jag inte skrivit att hon har anmälningsplikt. Utan att jag tycker att hon borde anmäla för hästens bästa. För troligtvis så förstår hon iaf att det är på tok för lite mat eftersom hon frågade här på forumet. Men så fort man gick emot henne så led helt plötsligt inte hästen då hade den massor av halm att äta. Undrar eg vad denna tråd gick ut på. Ta gärna bort den ifall du vill.

tycker iofs om man ser en häst som vanvårdas/inte sköts på rätt sätt och inte anmäler det så är man minst lika skyldig som den som vanvårdar.
Jag ger min ponny Connemra/Fjording ca 10kg hö per dag.
Mammas nordis skulle lätt äta över 30 kg hö per dag om hon fick. Men hon blir rund som en boll så det går inte. Får portionera ut ensilgate åxå för annars står hon å äter till hon spricker…
Tycker det är skitsvårt att veta vad man ska göra om man vet någon som vanvårdar sin häst… Där jag min häst uppstallad för ett tag sen var det en familj som gav deras hästar alldeles för lite mat. Försökte prata snällt med dom å säjja vad ja tyckte att hästar ska ha minst 1.5kg hö/ 100 kg häst osv…å mycke mer än så när dom tränas å tävlas så hårt…Men herregud vilket liv det blev då. Hotad å allt blev man. Om dom blev anmälda så visste dom att de var jag å då ville jag inte veta vad dom skulle göra med mej…Men dom börja mata hästarna lite mer iaf…
Fast dom vanvårdar ju på andra sätt än å bara svälta hästarna åxå…Å att dom inte har någon vidare bra hästhållning alls borde dom ju förstå när dom var tvungen slakta två hästar på mindre än ett år. Snart har en av deras häst överlevt ett helt år me dom…rekord…
#131 De du ger dina hästar låter väldigt rimligt tycker jag. Å aja förstår vad du menar med att bli hotad, sånt folk inte förrstår… Men att man måste slakta hästar det händer ibland. JA vet inte av vilken anledning, men det kan ju faktiskt vara så att man måste akut avliva dom för nån sjukdom om dom ätit nåt giftigt, eller blivit överkörd eller har en kronisk hälta…
Självklart förstår jag att hästar måste avlivas om dom bli sjuka eller skadade å det inte går göra dom friska eller att det är väldigt liten chans dom blir friska igen eller tar väldigt lång tid å man vill bespara dom en massa lidande.
Men dom jag pratar om har inte otur. Vem som helst fattar väl att man inte kan fara på hårdträning eller tävling om en häst haft boxvila en vecka osv…
#133 nej de e klart, så gör man ju inte riktigt. Då förstår man att hästen blir överarbetad fort!