Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2102 ggr
Mandysan
0

Problem med brunst

Hej!

Min pålla går nu med en väldigt hingstig valack. Han är inte på henne men de "flörtatr" konstant. Nu är hon inne på dag 8 i den här brunsten och det tar på henne. Hon har tappat en del hull och är allmänt sliten  (beror nog även på annan sjukdom).

Finns det ngt man kan göra? Ska jag ge henne lite extra foder nu under vår/sommaren när hon håller på som värst? Byta hage blir nog svårt, finns inga andra hon kan gå med…

/Amanda

lisette
0

äter hon om du ger henne mer grovfoder?

bebbe
0

Gurkmeja minskar brunsten.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

fridak
0

gurkmeja är även bra för ögonen hos människor;)

[louise80]
0

Finns en ört mix som heter Mody mare som man kan ge dom när dom har det jobbigt med brunsten, fungerade super på mitt gamla sto. Sen kan man även ge munkpeppar

oliviakarelius
0

Dodson & Horrell har nån örtblandning som gör att dom inte får brunst. De gav vi till en häst i stallet som blev knäpp vid brunst.

Eve
0

magnesium  ger jag Millan (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Mandysan
1

#1 Hon får fri tillgång ;) DEt finns alltid kvar från när jag kommer och ute i hagen får hon drygt 8 kg totalt…

Tyvärr finns D&H här =( Men ska nog prova gurkmeja om hon inte ger sig snart…

oliviakarelius
0

#7 Vadå tyvärr finns D&H här ?

lisette
0

hon missade nog ett inte..

oliviakarelius
0

Jaha xD Min tränare säljer de fodret (: Så alla i mitt stall använder bara D&H ! Ett super bra foder där de finns att välja mellan många olika sorter.

Cilla89a
0

även munkpeppar funkar bra vid brunst :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

Om inte hästen går ur brunt så är det veterinär som gäller eftersom det kan vara en gulkropp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ledin
0

å vilka bra tips :) Har ni någon länk på alla bra tips att minska ner på humöret å brunst så länka gärna det. Mitt lilla russto blir inte dum mot oss men måt sin son o sen springer hon oroligt i hagen de dagarna hon har brunst. Detta med att stoet går ner vill jag ge tips om att du kan öka på höet ge henne fritillgång under natten hjälper itne detta så ökar du något mera på kraft, du kan även ge henne matolja för att gå upp i hull ja det finns ju lite tips om att få att gå upp i vikt.

Mandysan
0

#10 Precis, jag missade ett inte ;)