Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2482 ggr
jn84
0

Sadelhjälp!

Var och köpte en Kieffer-sadel på Sadelmagasinet idag. Trodde ju den skulle ligga som en smäck, men icke!!! Hela utskärningen ligger rakt på manken, hur jag än försöker placera sadeln på ryggen. Mer utskuren sadel än kieffer lär knappast finnas!

Så vad gör jag? Har en wintec också, den har han fått skav av. Men på nåt sätt känns det som att den ligger bättre än kieffern. Det känns som att (vet inte vad det heter) bossorna (?) under i fram inte är tillräckligt stora för att kunna bära upp sadeln, lyfta upp den över manken liksom. Alla sadlar faller liksom ner på ryggraden (manken), oavsett bomvidd.

Kan man få den upphöjd (stoppad alltså) vid manken så den inte ligger emot? Eller hjälper det med en fårskinnspadd? Vad hade ni gjort? Och säg inte sadelutprovare för jag har haft en sån också och det tycker jag inte var någon höjdare. Han har fortfarande en fläck med vita hår efter att den tryckte på manken.

Känner mig sååå besviken! Har inte haft råd med en Kieffer som jag trodde skulle vara den perfekta sadeln på honom. Och nu när jag köper en så ligger den också skitkasst!

oliviakarelius
0

Om du haft sadelutprovare och de inte gick nå bra så måste sadelutprovaren ha mycket dålig kunskap ! Tyckerr du ska ta ut en riktig sadelutprovare istället .

tezzie
0

I mitt stall har en tjej en Wintec som hennes häst fick skav utav. Och den går att stoppa om, under luftstoppningen är den ullstoppad =) Nu är dom skavfria :)

*** Kärleken övervinner allt ***

fridak
0

men du har väl öppet köp på sadelmagasinet? så du slipper stå med en sadel som inte passar:) och har råd med en som passar.

Mandysan
0

Jag skulle nog ha satsat på en sadel som är snäppet smalare faktiskt. Vad var det för ngn bomvidd på kieffern? Vad har du oi wintecen?

tezzie
0

#4 Jaa, men precis. Hon i mitt stall tog en smalare bomvidd oxå på sin wintec!

jn84
0

Jo, alltså, kieffern kan jag ju lämna tillbaka. Men då står jag utan nån som helst aning om vad jag ska ha. Har provat mängder med sadlar på honom och alla trycker på manken.

Kieffer är ju det jag har längtat efter jättelänge och nu när jag hittade en för lagom pris så kunde den väl ändå ha legat bra! :/

Wintecen är inte luftstoppad, så en omstoppning av den borde inte vara något problem. Men det jag undrar är om det går att stoppa om bara fram, för att höja sadeln från manken liksom? Kanske är jättesjälvklart, men jag har inte fattat hur omstoppningar går till :)

Till saken hör att han har tappat rätt mycket de senaste månaderna och då har han ju tappat på ryggen också så klart. Det är väl kanske en av orsakerna till att den ligger emot så mycket. För kieffer med sin cutback och stora utskärning borde ju kunna passa en stormankad häst?

tezzie
0

#6 Ja, man kan stoppa om så att den ligger annorlunda mot hästens rygg =) Inte alls en dum fråga!!

Mandysan
0

#6 Har du läst #4?

jn84
0

Nä, missade #4 :)

Både Kieffern och Wintecen (båda mina wintecar) är normal mot vid. Hjälper det om jag försöker ta bilder på sadeln när den ligger på honom? Kan man säga något utifrån det?

Mandysan
0

#9 Bilder från sidan med och utan sadel vore kanon :) Det är svårt att ge råd på nätet men lite vägledning kan jag ge dig :)

Mandysan
0

Tyvärr kan jag inte få fram hur vid kieffern är i grader =8 Men wintecen är 88-94. Är kieffern smalare eller vidare?

tessa
0

Hur ser pållen ut över ryggen, bilder?! Har ett par sadlar som jag säljer, som jag tidigare har använt till min vbl.tös.

VeNyRa
0

www.sadelmakeriet.com Dom är verkligen super bra!! Sonja var hit upp och provade ut en sadel på monsun och den sitter super bra, rekomenderas varmt! inte farligt dyr heller, 450kr.

VeNyRa
0

om du är intresserad har jag mer prisinfo.

jn84
0

#12 Jag är ute efter en brun allround-/hoppsadel 17,5", normal mot vid bom. Det måste vara cutback och ordentlig utskärning vid manken. Om du har någon sån sadel får du gärna skicka bilder :)

#13 Tack, men det var väldigt långt bort :) Tror inte de åker så långt som till Stockholm. ;)

VeNyRa
0

15# dom åkte ju drygt 60 mil hit :) dom hade nån milkostnad, så det kan nog bli ganska dyrt om det är långt.

Ledin
0

detta med sadel kan vara jättesvårt har vart i dins sits. Jag gjorde så att jag tog hästen å åkte till sadelmakare och hade med mina sadlar och dom var 3 st som fick prova o kolla ut en passande sadel. Sadelmakaren var bra på se hur en sadel kan fixas till och han var bra på se hur en sadel ska sitta den andre tjejen var utbildad på se rätt å så så hon var oxå bra den 3e skulle lära sig så dom var mycket någa. Jag vill ge dig tipps till att prova ut av en annan sadelutprovare och ha med dig dina sadlar. En av mina sadlar stoppades om så den satt bra och så köpte jag en beg som var kanon den med det slutade inte alls så dyrt för min del ca 3500 för allt. Bra är om det finns möjlighet att få rida å som kollar på med och kollar efter hur sadeln sitter när hästen har fått jobbat lite. Lycka till än är det inte kört för en bra sadel så ge inte upp.

jn84
0

#17 Tack! Det var ett väldigt bra förslag.