Hur stor kan man vara?
nu är jag lite nyfiken på vad ni tycker och varför ni tycker som ni gör?
här kommer ett par exempel på hästar & jag undrar hur lång&tung ni tycker är max för att rida dessa hästarna? (OBS påhittade exempel)
- 100cm i manköjd (shettis)
- 110 cm av welsh typ
- 135cm islandshäst
- 147 cm av "fullblodstyp"
- 147 cm av ngt kraftigare ponnytyp
- 155 cm travare
- 155 cm nordsvenk
- 165 cm halvblod
- 165 cm arab/fullblods typ
Ni får gärna skriva både max vad ni tycker för att hästen ska må bra & max för att det ska "se bra ut" men skriv vilket det är ni menar isåfall!

Mät hur hög du/ryttaren är till axeln sen ska man inte rida en häst med lägre mankhöjd. Vikt ryttarens vikt bör inte överstiga 20% av hästens normal vikt, är hästen fet så får man dra ner på vikten på ryttaren.

jag tycker det är omöjligt att säga.. det beror helt på, hur ryttaren är byggd (långa ben, lång överkropp) och hur hästen är byggd..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag tycker inte bara vikten och längden spelar in. Om det är en duktig ryttare som kan balansera sig så kan den kanske rida mindre hästar än en obalanserad ryttare.
Liksom om jag hade haft en häst hade jag häldre låtigt en ryttare med 5kg mer som red bra rida min häst än en som vägde mindre men red dåligt…
säger som #3. det e ju olika hur man är som ryttare. Mitt tipp ang shettis är att man går in å frågar dom på deras forum tror att max vikten är 40-50 kg finns ju shettis på 107 som är regälare å sen finns det smäckrare så det e olika. Vikten är samma på ponny nr 2. Islänningar rider ju måga vuxna på men jag har inte hittat något som säger att dom ska klara av mera utan det e väll träningen o musklerna som avgör vad den klarar av så som alla andra raser. En grävre typ på häst/ponny bör klara av mera i vikt men träning är a-o i allt.