Film
Måste bara säga att för det första kan man inte rejsa på gräs där det finns tuvor och sen hur hon rider är ju.. :/
Vad menar du med att man inte ska rejsa på gräs med tuvor??
Tyckte faktiskt att tjejen skötte sig jättebra! Säkert en unghäst!

Om de var en unghäst och den höll på så där så skulle jag ta nån som ledde hästen ! Och jag tror inte de är en unghäst utan en häst som blivit lärd på HELT fel sätt bara !

Jag tyckte tjejen skötte sig dåligt, lider med den hästen och stackars munnen. Tror hästen var mycket förvirrad på ryttarens "hjälper". Det ser ut som hon hon skulle skänkla kraftigt tillika som hon håller stenhårt i tyglarna.
Något annan bakomliggande orsak måste också finnas till hästens beteende.
Usch. Stackars häst!
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Ser inte överdrivet trevligt ut, hon är extremt hård i handen. Men tycker hon gör ett ganska bra jobb med att hindra hästen från att bocka av henne, fast hon kunde försöka ge efter ibland också när hästen gör rätt.
Fast först så tar hon helt galet hårt i tyglarna när hästen springer och sedan när hästne inte vill gå framåt slår hon den. Lite dubbelmoral. Fy… Sedan förstår jag inte varför hon MÅSTE galoppera över ett fält med hästen när den 1) ser väldigt vild ut 2) inte VILL springa i slutet.
Sedan förstår jag inte varför det är dåligt att galoppera på grässlätter med tuvor? Visst man ska väl inte skena över dem så att hästen har risk att snubbla men det finns nog inte många ängar som inte har en enda tuva på sig…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tycker att det ser ut som att hästen har ont i munnen, eller att den inte trivs med bettet. Och sen att den studsar/ vägrar galoppera betyder inte alltid att den inte vill. Min gör så när jag håller in henne, hon vill galoppera i väg i full fräs, får hon inte det blir hon sur & studsar eller "fryser"
#6 Fast när ryttaren länger tyglarna o manar på sticker ju inte hästen iväg utan forsätter studsa.
Jag vet, så gör min med. Konstigt men sant..
#7 Vilket ju inte är så konstigt, eftersom den fått ett kraftigt ryck i tyglarna de tillfällen den rört sig framåt innan ;)
Hästen vet helt enkelt inte vart den ska ta vägen när den inte får gå framåt när hon säger till den att göra det…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#9 Väldigt sant, men tycker inte det ser ut som om hästen vill skena iväg, inte i slutet alltså. Men det är ju väldigt svårt att säga bara genom en film ;)
Frågan är ju lite varför hon VILL att hästen ska fortsätta springa när den liksombara rusar utan att sakta av när den väl springer…

#1 Hästen kan snubbla.
#11 Fast vilka ängar har ett helt tuv-fritt underlag? ;)
Jag rider ofta på fält & ängar, alla har alltid LITE ojämnheter i form av höjningar/sänkningar, små tuvor osv. Inget som har stört mig :)

Hur kan ni veta att det är en unghäst? Hur kan ni se vad som är fel med hästen? Självutnämnda experter?
Förstår att hästen är förvirrad, jg kan inte se vad hon ville ha den till att göra.
Visst får man lov att vara hård och t.om. rycka om det nu krävs och man inte kan fixa problemet på annat sätt. Men man måste göra det med bra timing och mycket eftergift när hästen gör rätt. Jag såg ingen eftergift alls, utom när hästen skulle gå fram vid något tillfälle, men så fort hästen går framåt rycker hon i tygeln. I det läget hade det varit bättre att låta den studsa några steg framåt och sedan försökt sakta av med så milda medel som möjligt. Som det såg ut straffade hon hästen oavsett vad den försökte göra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
vet inte men jag tycker det ser mer ut som hästen försöker ta tygeln men det är dålig kvalite på bilden så jag vet inte :S
#13 haha typ :) suck,
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Var det inte sånt här vi inte skulle "diskutera"? Eller snarare, snacka skit om nån som inte har någon möjlighet att försvara sig, bara för att ni inte håller med om personens hantering. Vad säger inte att h*n kanske har anledning att göra det hon gör? Dom kanske filmade i utbildningssyfte, dokumentering?

#13 det var ingen som sa att det var en unghäst, #2 sa att om det är en unghäst, tycker du ska läsa lite noggrannare innan du börjar kalla folk Självutnämnda experter?
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

13# nog ser man att hästen inte gillar att hon drar den överdrivet mycket i munnen…