Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 798 ggr
Yest
0

Foderhäst

Hej Alla!

Ska ta och skaffa en foderhäst om några månader, då jag fått mer jobb. Men vet inte riktigt hur allt fungerar..

Ni som har foderhäst, betalar ni försäkringen? fick ni med utrustning?

Hur har det varit för er att ha foderhäst? hur mkt har ni betalat i månaden?

AusaBausa
0

jag har haft foderhäst en gång o då har jag betalt foder, hovslagare och ev skador som skulle uppkomma under tiden jag hade hästen. Försäkring betalde ägaren och jag fick sadel o träns med mig!

har även haft min egen häst ute på foder o samma sak då: jag stod för försäkringen o fodervärd betalde resten…

svårt o säga vad man lägger på hästarna i månaden..

fridak
0

jag har foderhäst. lägger ca 2000/månaden på honom. Jag fick med sadel, träns, täcke, schabrak, borstar och skydd. Men trots att jag fick med allt man behövde så har jag köpt en massa extragrejjer ändå. det är ju så kul att shoppa hästgrejjer;) Jag står för allt utom försäkringen, om något händer hästen betalar jag de första 1500-2000 och ägaren resterande procent men ägaren ska alltid kontaktas före vet, för att ta beslut om det är värt att behandla eller om avlivning är bättre.

Thorsson
0

Min syster och jag delade foder häst. Nu har hon den för sig själv. Men hon fick med allt! sadel, 2 träns. flertal täcken, lite andra putssaker, grimmor grimskaft, shabrak, bett, annan grimma, massa ludd till grimman och tränset m.m XD Sedan tror jag hon får betala självrisken eller var det va. veterinär om hästen skadar sig och hovslagare! :) hmm, ja. det va väl allt. Sedan beror det ju på vad ägaren och fodervärden kommer överens om. Hon betalar inget för hästen i månaden

Yest
0

Tack för svaren!

Har ni veterinär besiktat hästen innan ni tog den på foder?

Jag kommer nog få med sadel, träns, grimma, o grimskaft och ev nåt täcke.. Resten som behövs får jag köpa till själv.

Men i mitt fall så kommer jag nog få betala försäkringen oxå.. Ingen som har fått fodervärd här som har gjort det?

AusaBausa
0

när min skulle på foder så vetbesiktade vi den medans den häst jag hade på foder var intve besiktad av den anledning att jag haft honom som skötarhästar i mga år först…

fridak
0

min vet. besiktigades inte. han hade mest skrotat i hagen så han borde inte ha några skador eller så men nu i efterhand så kanske det hade varit bra med en besiktning ändå.

Charger
0

Jag kan kolla upp en billig försäkring till dig Matilda ;) Basjkirer är friska hästar och inte dyra att försäkra! :)

Yest
0

Aa det är bra det Annelie ;) Du fixar allt ! :D