Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 2755 ggr
LinLin
0

Lyft svans

De flesta islandshästar jag sett går med svansen en aning lyft medan de flesta andra raser inte gör det. Jag har hört att det är bra att de går med den så. Vet någon om det stämmer eller om det bara är nåt som hör till rasen?

Linda
0

Menar du i tölt eller flygande pass?

jag tror inte att de lyfter svansen mer ännan dra raser men därimot är en avslappnad svansrot ett tecken på att hela hästen är avslappnad.

Vänligen/Linda

LinLin
0

Jag menar alltid. Jag kan gå genom stallet när alla står och vilar och de har svansarna lyfta. Men mest syns det absolut i tölt, speciellt eftersom svansen guppar upp och ner då. Inbillar mig också att de lyfter den mer när de är aktiva, vilket ju inte låter speciellt osannolikt heller..

Jag har faktiskt aldrig sett det på andra på andra hästar, utan de har svansen platt ner.

Linda
0

har inte sett det7 tänkt på det på våra Islänningar faktist.

kaariiin
0

Flera av islandshästarna som jag rider går med höjd svans.  Jag har hört att hästar ofta höjer svansen när dom går i form och trampar under sig. Blir väll kanske någen effekt av att dom höjer ryggen.. ?

Vet inte om det är extra speciellt för islanshästar, att dom gör det oftare. Men du har nog rätt i att det är vanligt bland dom! särskilt i tölten brukar det synas väldigt väl, snyggt tycker jag :)

// karin

Linda
0

Användarens bild

Alla avslappnade hästar under ridning i rätt form lyfter automatiskt sina svanar för att hålla perfekt balans.

Ha det gott!

Believer
0

#2. Har du aldrig sett en arab? haha.. med tanke på att du aldrig sett nån annan hästras med lyft svans.

gejsa
0

Ha, ha ja araben är ju verkligen en häst som gärna lyfter svansen högt.

Men islänningens svans guppar lite och den höjs nog i tölten när du säger det så…

LinLin
0

#6 Jodå, men alla de har gått med platt svans. På bild däremot har jag sett araber med lyfta svansar. Alltså, hingstar som springer runt och visar upp sig, så jag har inte tänkt desto mer på det eftersom de flesta hingstar oavsett ras lyfter svansen på det sättet.

Det jag mest tänkte på var när de står i stallet. Inte när de rids eller visas upp alltså.

Linda
0

#8 Det har aldrig våra gjort, inte vad jag tänkt på iaf.

Mvh Linda

gejsa
0

Nej du min isis står med svansen ner som alla andra hästar i stallet. Han t o m kniper hårt varje gång jag ska badda på eksemmedlet på svansen. Skrattande

LinLin
0

Believer: Kanske borde tillägga att det inte finns så många araber här på ön och jag faktiskt inte varit någon annanstans på arab-spaning Räcka ut tungan Men du som har en arab själv vet garanterat bättre. Men som sagt, jag tänkte mest på hur det ser ut när hästarna står i stallet och inte när de rids, eftersom de inte jobbar aktivt när de bara står i stallet.

Believer
0

Okej =P hehe. jaa i stallet har iaf inte min arab svansen lyft, men så fort han rör på sig så åker den upp =P

Sussi
0

Min isis brukar också alltid gå med svansen en aning lyft, jag har bara tänkt att skruttan vill imponera på omgivningenSkrattande

Men hon har den bara lyft då man rider.

elin
0

Nisse som e fjording har svansen lyft under ridningen

/Elin

Sussi
0

#10 Känner igen det där. Baken försvinner helt när man sätter på medletSkrattande

gejsa
0

Ja, verkligen. Tänk vad dom är starka i baken.

fisa-lisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Isa springer fort så står svansen rakt ut eller bak uppåt.

Här är ett foto på det men dåligt för det är taget med mobil på nästan 100m håll.

bebbe
0

Roxett är ½ arab kolla svansföringen

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

LinLin
0

#17 Tjusigt Glad Men det där är ju en såndär typisk "visa upp sig grej".

#18 Precis sådär menar jag. Stoet bara går och slöar men svansen är ändå lyft.

Alex
0

Är du säker på att svansarna är lyfta? Själv har jag aldrig sett det, och nästan halva mitt liv består av islänningar..Räcka ut tungan Nej, men det kan inte vara så att det bara ser ut så eftersom de ofta har rätt tjock svans? Som Valle på bilden, t.ex..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hjullan
0

#20. naaaahh.. va söt. han ser ut som ett lejon!

elin
0

#20 vilken härlig filur :)

/Elin

LinLin
0

#20 Nej, till och med han jag red igår (som av någon anledning har väldigt tunn svans just nu) har en svans som står ut lite.

Många ser ut som på bilden du visade men när jag känt efter så är det verkligen svansroten som står ut, har nog inget med tjockleken på svansen att göra. Det tror jag också därför att de hästar som har jättetjock svans kan stå med den platt ifall de är spända.

Alex
0

#23 Så länge det inte är så att de har så mycket hår även innanför svansroten, så den inte riktigt kommer intill när de slappnar av..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LinLin
0

#24 Det vet jag inte.. tycker de hästar jag träffat på varit "nakna" under svansen. Om det är så du menar??

Sussi
0

#20 Jisses vilket charmtroll!! Vilken man och lugg!

Blir den till salu kan du ju meddela migFlört

hjullan
0

blir skrållan till salu , då är det mig ni ska ringa :D:D:D

Alex
0

#26 Han var till salu när jag knäppte den bilden. Var väl två år sen nu eller nåt. Då var han en 6-årig hingst, och jag ville ha kan jag ju säga.. Tyvärr fanns inte pengarna. :P Vet inte vart han är nu eller om han fortfarande är lika manlig. Men snygg är han! Och världens goaste, i alla fall i hanteringen. Kunde aldrig ana att han var hingst och så ung..

#25 Jo, det var så jag menade. Men det kan inte vara så simpelt så att svansen är placerad annorlunda på islänningar än t.ex halvblod? Kanske mer "utanpå" liksom.. Har ingen koll, och inget vidare bra på att förklara heller. ^^ Vet inte hur svansen är placerad på andra hästar, men om du kollar på bilden så sitter ju inte svansroten "inne i rumpan" så att säga..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hjullan
0

vet ni att alla hästar har olika många svanskotor. kommer inte ihåg hur många , men det är en intervall. kan det ha med det att göra?

nu syftar jag inte på rygg o ländkotorna vilket araber har färre av. utan svanskotor. det kan vara olika från häst till häst.

LinLin
0

#28 Det har jag inte ens tänkt på Förvånad Vad smart! Har ingen aning om ifall det kan vara så men det är ju inte alls omöjligt eller otroligt.