Vad äter era hästar just nu?
Vi har haft många sådana här trådar tidigare, men av ren nyfikenhet undrar jag vad era hästar äter just nu? Har ni analys på grovfodret, står de på halm som de kan plocka i? Berätta!
Vi har tyvärr inte analys (står på ridskola där det går åt så mkt som kommer från olika ställen så det vore inte lönt med en analys) men Foxen (ca 152 cm, lättfödd, väger 500 kg, arbetar medelhårt när hon är igång men har haft lite mkt skador) äter följande:
10 kg Hösilage
½ l Betfor (räknar torrmängd)
½ l Lucern
½ l Havre
1½ dl Linfrön
20 ml B-Vitamin
4 ml Biotin
1 msk Mineraler
4 dl A-fil
Hon står på torv, tål inte halm. Antagligen kommer jag behöva öka på fodret senare, när hon är mera igång, det är ett riktigt skithösilage =(
/Amanda

8kg hö, analyserat men vet inte värdena
3 l havre
1 l betfor(blöt mängd)
3/4 dl miner blå(kan vara den grå numera)
står på halm och äter emellanåt rätt mkt av halmen, tar jag in honom tidigt så slänger jag in lite extra halm också bara för att kunna tuggas på. han är ca 1,55, väger runt 500, arbetar under medel.

Fritz shire 183, vikt….inte den blekaste men runt ett ton kanske
han äter ca 20 -25 kg hö om dagen står på halm och pillar lite med det också.
Han får tre gånger dagligen
1dl torr betfor
1 liter korn
1 liter kraft groov
1 liter aspbarkspellets
mineraler, vitlök, b vitamin och massa morötter
Ramona D ponny, vikt kanske 500 dräktig ca 15 kg hö äter tre gånger om dagen
½dl torr betfor
½ liter korn
½ liter mix med aspbarkspellets och kraft groov
även hon får vitaminer, mineraler och morötter
Kan tilllägga att dom har fri tillgång på hö om ni tycker det låter mycket
Jag håller just nu på att försöka ordsna en så vettig foderstat som möjligt till min tös, baserat på det otroligt dåliga höet (proteinfattigt till tusen) som vi har denna säsong..
Såhär ser foderstaten ut just nu/dag, håller på att förändras:
8-9 kg hö (inne)
1 kg Åsebro cool
1 dl soja (ska ökas på efterhand).
2 dl hela linfrön
2 dl vetekli
0.5 kg lusernhack (ska ökas på efterhand).
0.75-1 dl mineraler (80 g).
Lite solrosfrön och bakjäst emellanåt, då ett ½ paket per dag.
Luddan: Morgon
400gram Kraft ponny + 1msk rapsolja
2kg hö
Kväll:
400gram kraft ponny + 1 msk rapsolja
2kg hö
4dl betfor och ev 1msk salt ibland
Amigo Morgon
3kg hö
100gram kraft ponny + 1msk rapsolja
kväll
4kg hö
100gram kraft ponny
1msk rapsolja

Vårat hösilage är analyserat.
Lucky får per dag:
8kg hösilage
1,5dl havre
2dl racing
2dl betfor (torr mängd)
vitlök
Kiara får per dag:
10kg hösilage
2,5dl havre
3dl racing
3dl betfor (torr mängd)
vitlök
oj.. har ju hur många hästar som hellst;) orkar inte skriva här. Men kan skriva om min hst som går 150=)
Morron-2kg inne, 10kg hösilage ute i hagen 1 liter Reverdy
Lunch- 1kg havre
Middag-1kg havre 5 kg hösilage
Mellanmål- 1kg morötter
Kväll-1kg havre 9kg hösilage
Min ponny har fri tillgång till hösilage, (utfodras fyra ggr om dagen, men med så pass mkt så att det oftast ligger kvar när hästarna ätit klart) Hon har även fri tillgång till halm. Grenar och bark äter hon också. mineraler får hon och morötter vid strechning och sökträning. utöver det så äter hon allt hon hittar i hagen.

Gobban ca 525 kg. Analyserat hö med en kvot på 7 får:
12 kg torrt hö.
½ dl mineraler.
2 dl betfor.
½ kg nya groov. (behöver eg inte det men han tycker det är så gott att få lite i krubban.)
1 mått kiselgur
Sorro: väger väl ca 500 kg
12 kg hö
½ dl mineraler
2 dl nya groov.
1 dl betfor.
Gejsa och Fille: vet ej vikten alls.
Gejsa 7 kg hö
½ dl mineraler
1 dl nya groov mest för att få i sig mineralerna.
1 dl betfor
Samma får Fille (islänning) fast han får ett mått kiselgur också.
Dom står på halm allihop.
Alla ni som skriver att ni tagit analys på erat hö. Hur vet ni att ni får rätt mängd med kraftfoder om ni inte analyserar det oxå?

Virtual, kraftfoder brukar redan vara analyserat och producerat så att man vet vad som är i, står på förpackningen i stort sett jämt ;)
#10 Vanligtvis när man köper kraftfoder är det väl analyserat? Eller? Det enda jag isf kan tänka mig är om man köper havre/korn från ngn bonde…
#10: Men det kraftfoder man ger, är ju redan analyserat och specat på förpackning/hemsida - då man köper det..!
edit: Snuttan och Mandysan hann visst före mig att svara, och mitt svar är ju som deras ;)

Isisen (rids sällan just nu)
Hösilage (inte fri tillgång just nu, tyvärr, tror hon får för lite faktiskt)
½ liter sixteen plus
½ - 1 dl alger
1 dl linfröolja
1 "kork" B-vitamin
ca 1 - 2 dl havre (endast för att hon fullkomligt älskar det)
morötter
Hon får tillökt på havre då hon rids aktivt
Finnen fick (tänker inte släppa henne helt ännu)
Fri tillgång på hösilage
½ eller 1 liter havre (beroende på aktivitet)
½ dl alger
Isisen fick tidigare kiselgur och mineraler men de nu ersatta med alger.

Har du aldrig tittat på en fodersäck? Där står allt vad det innehåller. Sedan får man ju räkna ut hur mycket det blir om man tex bara tar 3 dl osv.
#11#12#13 Men analyserna är ju ungefär va ddet innehåller, dom analyserar inte så ofta som dom borde. Nån gång om året. Hur kan man veta att det är samma innehåll som för ett halvår sen?? Eller havre? Hur vet du innehållet i det?
#16 Men hur vet man att vartenda litet kilo utav hösilagebalen innehåller just det som står på analysen? Man får fram ett årssnittvärde och det funkar för mig iaf..

#16# Men håller du inte med om att det är bättre att analysera än att inte göra det?
Vad vet du om hur dom gör tex kraffts nya groov 125.

Vi har analys, och Japp och Schrek skulle i princip klara sig bra på bara hö och miniraler. Men vi ger dem lite krafftfoder ändå, för dem tycker det är så gott ;D Så dem får mer mj, och smrp än vad dem igentligen behöver, men dem lider inte av det ;) inte särskilt feta heller, pigga o.s.v.
har ingen halm, står på spån.
Japp har FRI TILLGÅNG PÅ HÖ!
morgon(7.00) ½ liter havre.
4 kg hö läggs ut i hagen som räcker hela dagen.
eftermiddag(18.00) ½ liter havre, 80 g miniraler
kväll(22.00) 1 liter betfor (torr mängd), Carron Kentacky Oil, Chevinal plus, Shy feeder B.
4 kg hö som räcker hela natten.

Jag har en känsla av, men vet inte alls hur det egentligen ser ut, men för att sälja matvaror och foder osv, så måste innehållet stämma någelunda med vad som står på förpackningen…. Detsamma bör gälla för foder.
#17. Precis! Hur skall du då kunna veta om hästen får rätt mängd av protein den veckan, men nästa vecka så är det inte ens hälften så mycket?
#18 Jag har faktiskt ingen åsikt om analys eller inte. Just nu inte analys, jobbar åt en hästhandlare i Belgien. Jag vill få igång en debatt om analysen verkligen behövs på höet, om man ändåinte gör de på havren. En höbal kanske gjordes på ett sumpigt ställe på fältet, medans en gjordes i soligaste delen utan skugga, och en tredje i ständig skugga. Hur vet du då att din häst faktiskt får i sig rätt mängd av allting. Och vad är rätt mängd? Vem säger att det är så?
Min syster har jobbat på kraft.

Men äter ungefär nu 14kg hösilage, 1l kraft grund, 1/1dl kraft protein, 1dl miner röd.
Har problem med att få analys, så får tillfälligt efter ögonmått och efter hur mkt hon stoppar i sig…

Virtual, då kanske du vet hur garantin är på att analysen stämmer på Kraffts foderprodukter?
#23 svår fråga…;) inget jag har koll på just nu. Men kan ta reda på?

Kan du fråga henne så vore det väldigt intressankt att höra!
Ska försöka slå på Kraffts hemsida på en gång för snabbt svar även…

#21# Ja, då får du nog jobba arslet av dig om du tror att folk slutar analysera sitt hö.
Mina hästar har blivit mycket bättre att hantera och rida och mår mycket bättre sedan jag började med att göra foderstater.
Du frågar hur man vet vad dom behöver. Jo, först får man ju kolla vad en medelhäst behöver. Finns att titta på i många program. Sedan får du kolla dig fram för att se vad just din häst mår bäst av för smrp och mj. Det är inte svårare än så. *ler*
Visst det är lite att räkna och kolla. Men det är det värt för du vill väl att din häst ska må så bra som möjligt väl?

Glömde skriva: Jo, havren görs det analys på som säljs på Granngården. Dom har olika sorters havre med olika värden i.
Däremot gör inte en bonde det när han ger sina kor och ev hästar.
Allt som säljs på gg är analyserat.
#26 ja menar nu inte att folk ska sluta. jag har ingen åsikt om det.
jovistt! de tror jag säkert=) att dom är snälla!
Men de jag menar hur vet DU att det som står hos företag som vill tjäna pengar är sant? Att dom vet exakt vad just ditt (endast exempel nu) halvblod som går 110 hoppningar är ute tio timmar om dagen och rids 5 dagar veckan och dessutom är hingstig av sig, får det han ska ha? Jag vet hur man gör en analys. Men hur kan man lita på det?

Enligt Kraffts hemsida så har de analysgaranti på de pelleterade fodersorterna, medans de skriver ut att tex havren kan variera aningen.
" Varje pellet innehåller lika mycket av varje ingrediens."
"Det näringsmässiga innehållet i kraftfodret skall vara detsamma vid varje ny leverans. Den hygieniska standarden måste Du också vara säker på. Det är därför KRAFFT garanterar både hygienen och näringsinnehållet. "
27 men hur vet du att det är havren du köper är analyserat? Det kan ju va en analys från silon som innehåller havre från tio gårdar med tio HELT olika förutsettningar.
#29 Just det. Vid varje ny leverans. Står det hur många säckar som ingår i varje leverans?

#28# Men snälla du, det skrev jag ju nyss. Att man bara ska titta på vad dom tycker en häst behöver för att få ett hum om hur mycket ungefär sedan får man pröva sig fram.
Där är vi helt överens att man inte ska följa vad som står på påsen. För det är ju med ett hö av medelvärde och det är inte många som har ett medelvärde på sitt hö varje år. *ler*

Virtual, testar de varje leverans så vet de ju att varje omgång de producerat med nya råvaror blir detsamma, så jag är inte med dig nu…?
hm….hööö….sån bra koll har jag ;P
lucern vet jag med, mer vet jag inte :D
#32 Du skriver att du provar dig fram. Men du kan ju prova dej fram även utan analys. Och se vad hästarna tycker är bäst.
#33 Nja… Det kanske är ungefär samma råvaror, men bara för man testar innehållet i en påse behöver ju inte alla påsar i en leverans ha samma värde.
Oj då
Ähh, ngt strul med min dator nu…:O(

Morgon: 2l korn, ca 2kg hösilage
Lunch: ca 2kg hösilage
Kväll: 2l korn, 0,5kg havre, 5dl(torr mängd) betfor, minrealer samt olja, ca 9kg ensilge. (hon har "fri" tillgång under natten)
Hon står även o äte i balen under tiden jag är ute o mockar o efter ridning får hon även xtra korn.
Dionne varmblodstravare 24år kanvalecens.
8kilo hö, !7" kg hippo bas 1/2 liter(torr) betfor, linfrö, b-vitamin
Zara+Wilma 1 1/2 år Halvblod
20kilo hö 1/2 liter betfor mineraler 1 kilo hippo bas
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fritt med hö och mineraler

Men Virtual, det är ju lika när man tillverkar all livsmedel, mediciner osv. Man tar hem råvarorna, analyserar dem för att se att de innehåller rätt stuff och räknar ut hur de ska annvändas i sin produkt för att den ska få de förutbestämda värderna, och sedan så testar man även den färdiga produkten.
Jag är däremot med dig i att på ett fält där man odlar ett sädesslag kommer analysen variera lite över fältet, men det lär inte vara någon större skillnad ärligt talat, eftersom det är samma frön och samma jord…

15 kg hösilage
2 kg Grund
1 kg havre
0,2 kg betfor
0,2 kg kli
Miner, V.S.L, Shy feeder

#35# Nu förstår jag inte vad du menar. Att hästarna ska bestämma hur mycket dom ska äta av allt eller vad menar du?
Du verkar inte förstå alls vidden med att analysera märker jag.

Har analys
Blacky:
8 kg hösilage (TS 82.2% innan nån börjar skrika)
1.5 kg groov 90
4 dl betfor (pelleterad)
ca 10 g e-vitol
Peppe:
7 kg hösilage
0.75 kg groov 90
2 dl betfor (pelleterad)
ca 10 g e-vitol
Funderar på att byta kraftfoder till betfor, lusern och müsli, betfor, lusern och havre, betfor, groov 90 och müsli eller betfor, groov 90 och havre. vet inte hur Blacky går på havre riktigt, men det är så mycket billigare än müsli. vill ha in nåt mer energigivande foder
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Behöver verkligen Blacky äta 1½ kg groov? Är inte det en D-ponny? Varför inte öka till groov 125 så slipper du ge lika mycket. Det tjänar plånboken på. *ler*
Chessan, 154 cm (lättfödd) äter:
9 kg hö
½ l lusernpellets
Razz, 96 cm, shettis äter:
3 kg hö (kan dock bli något mer när dom äter middagen ute)
1 dl krafft
Självklart har dom alltid tillgång till vatten och mineralsaltsten..!

#44 för att Peppe inte kan äta 125…
Ludde äter en liter betfor o en liter havre 4 kilo hö morgon o kväll…
Kefir o Kelda får 1.5 kg hö morgon o kväll samt en näve betfor var…
plus gräset i hagen…de går ju ut o in som de vill så de kan äta dag som natt av det…

#46# Varför kan han inte äta det?

#48 för att han blir fet lätt och är het som en jag vet inte vad. hans fodervärd kan inte ens galoppera honom i skogen
så för honom är inte havre eller müsli aktuellt som du kanske förstår…

#49# Men jag har inte rekomenderat havre eller musli. Du ger ju grund och det är 90 smpr i det. Och du ger så mycket som 1½ kg. Om du i stället gick över till groov 125 som är 125 smrp så behöver du inte ge lika mycket. Men ändå få samma mängd proteiner. Förstår du? Då tjänar man in lite pengar för du ger mindre mängd.
Ett litet inlägg:Musli är ju ännu mindre smrp i mot grund som du ger nu, så det borde din häst kunna äta utan att bli het.

7kg hö
4kg havre
3kg staypower müsli.
plus olika vitaminer, svettersättning och mineraler.

#50 jag skrev müsli och havre eftersom jag skrev dom i #43. ville förtydliga att det var Blacky som isf skulle ha det, inte Peppe.
det är Peppe som är problemet. han blir tjock lätt och är tokhet. han skulle ju inte få mycket av 125 alls, kanske 1/4 kg gissar jag på, om jag inte drar ner på hösilaget vilket jag inte vill. för övrigt är 125 mycket dyrare än 90 här så det skulle nog gå på ett ut ändå tror jag. Blacky blir inte tjock lika lätt och skulle nog klara 125, men jag vill ha samma
#42 Jag menar att om du ändå provar dig fram, med analys. Kan du inte prova dej fram utan analys.
Som sagt, har ingen åsikt. Men sller lite opartiska frågor som det verkar som ni inte tänkt på.

Virtual är din poäng något i stil med att man ändå måste prova sig fram för att det är inviduellt på storlek på häst, omsättning, motion osv även?
Jag kan tänka mig att analys är en bra grund som visar lite grovt på i hur stora mängder eller vad man kan tänkas missa, men sedan mer exakt efter individen, det tror jag man måste försöka se på djuret som individ för…

#53# Snuttan under dig har redan svarat dig med vad jag menar. Skulle aldrig sitta och chansa en hel vinter utan analys. Mina hästar ska inte åka jo-jo upp och ner i vikt det mår dom inte bra av. Dom ska må bra oavsett vinter eller sommar.
#54 Jag menar ingenting, mer än att man måste vara öppen för nya saker.
#55 Nu blev jag förvirrad. Snuttan skrev att man i grovt ser med en analys, men i slutet ändå måste prova sig fram. MEans du säger att det är livsviktigt? Hjälp mej=)

Jag tror inte Gejsa läste ordentligt Virtual, för jag säger emot det hon säger, både i inlägg 55 och tidigare ;) Så hon tror nog att jag har sktivit annat än vad jag har…

Var har jag skrivit att det är livsviktigt???
Jag höll med snuttan för det är ju så jag har skrivit hela tiden. Man tar en analys på höet. Räknar ut vad man tror hästen behöver. Kollar om det passar just den individen. När man sedan ser att det passar bra så vet man ju år från år vad hästen behöver ungefär i mj och smpr. Man ska aldrig följa en rekomendation för det är ju från individ till individ. Bara så man får ett hum.
Förstår ni nu? Annars så kan jag tyvärr inte förklara mer. Då är ni helt ute och cyklar med foderstater.

Fast om det inte fungerar då Gejsa? Då kommer vi ju till det här prövandet ;)

dubbelt

Men läs vad jag skriver snuttan. Du måste ju pröva dig fram första gången. Ingen kan ju säga vad din häst behöver från början. Men förstår man inte hur man räknar så förstår du nog inte vad jag menar heller. Jag orkar inte förklara om och om igen.

Tror gejsa menar att man provar inte me så stora marginaler som om man INTE analyserar höet…
#58 som snuttan sa. Åter igen vid provandet. men #62 har nog en poäng i det du säger…

#63 VET att gejsa har mkt kunskap i det hon pratar om drf jag inte försöker vrida och vända på hennes ord så hon blir helt missförstådd =)

#64# Inget att bry sig om. Virtual vill inte att man ska analysera. Det skrev han/hon ju förut. Vill man inte förstå så gör man inte det.

#64# Inget att bry sig om. Virtual vill inte att man ska analysera. Det skrev han/hon ju förut. Vill man inte förstå så gör man inte det.

Mitt tvååriga russto äter runt 6-7 kg hö om dagen.. en näve havre och morötter morgon och kväll… har inte analyserat hö har alltid gått på "känsla" och det har alltid fungerat för mig.
//Mickan
#66 Ha ingen åsikt=) men gör de inte just nu. bara ställer lite frågor ingen verkar ha gjort tidigare;)

#68# Titta i gamla trådar så hittar du säkert det du letar efter om du vill lära dig hur man gör foderstater. Det finns många duktiga tjejer som förklarat för folk här. Så frågorna känns lite jobbiga när dom återkommer stup i kvarten hur man gör foderstater. För det är ju eg det du frågar.
#69 Jag vet hur man gör foderstater.. Visserligen var de väl för 15 år sen på ridskolan… Jag bara ifrågasätter det. Och får de svar jag trodde.
=)

Tror faktist inte alls att du förstår. För då hade du inte frågat som du gör. :) Hur man än förklarar så har du ju inte förstått. Du fortsätter ju fråga samma sak.

Gejsa, jag tror inte du läser ordentligt ärligt talat… Är rätt tröttsamt. för Virtual frågar i stort sett samma sak gång efter gång eftersom du inte svarar på hennes fråga, utan sitter fast i samma spår hela tiden och svarar lite halft på något annat :/

Jasså, då kanske du kan ställa den raka frågan då. Så trög är jag nog inte iaf.

Jag säger inte att du är trög, nu läser du saker emellan raderna som jag inte skrivit ut..
Jag menar att du är väldigt påläst på att just lägga foderstater på ett sätt, och Virtual försöker ifrågasätta det vanliga sätter att lägga foderstater, att tänka utanför boxen.

Vad var frågan då? Ställ den rak så jag förstår.
Det vanliga sättet är ju att pröva sig fram hela vintern. Då jo-jobantar hästen och mår allmänt dåligt. INget att rekomendera precis. Du kan inte se hur en häst mår i kroppen förrens det är försent. När den redan tunnat ur eller floppat ur pga för mycket mj osv.
Kan ta ett ex: Jag bantade för några år sedan med Cambridge. Det är flytande vätska. Allt innehöll det. Vitaminer, mineraler osv osv. Efter ca en vecka så mådde jag som en prins. Jag blev gladare, sov mindre mot vad jag brukar, började storstäda osv. Hade en energi som hette duga. Och det berodde på att jag fick allt jag behövde till kroppen. Det var kanonbra känsla. När jag inte bantar äter jag knappt frukt mer än kanske en i veckan. Grönsaker finns inte på min tallrik. Så en rätt foderstat gör att din häst mår bra dygnet runt. Kan t o m prestera bättre vid tävlingar osv. Inte alls dumt. Så att sitta och skriva att det är bra att inte analysera höet vet inte vad den pratar om.
Räcker min förklaring?
hi hi ett litet inlägg/ Jag är alltså mer noga med mina hästar med foderstater än mot mig själv. krasst va!?

Jag låter bli att omforumlera frågan då det inte är min fråga.
Virtual har vad jag sett, inte skrivit ut någonstans att hon Inte rekommenderar att analysera, utan ifrågasätter bara hur det görs, om det är det enda och bästa sättet, hur säker den metoden är…
#75 Nu blev jag förvirrad? Du kan ju äta frukt och grönsaker, det väljer du ju själv. En häst har ju inte samma chans att välja.
Varför är det så viktigt med analys på höet, när du ändå inte analyserar resten av maten, i vilket fall provar du ju dej fram. VARFÖR är höanalysen så viktig?

#77# Jag ANALYSERAR allt som hästen får utom frukt och grönsaker. Jag har program som jag räknar ut på vad det blir om jag inte räknar för hand. Ger jag tex 3 dl groov så ser jag vad det blir och plussar dit det i foderstaten. Svårare än så är det inte. Det står på alla foderpåsar vad det innehåller, även havren.
Eftersom höet resp hösilaget är det HUVUDFODRET så är det ju klart att det är bäst om det är analyserat. Det är ju det du ger mest av. Så jag tycker det är väldigt viktigt med en analys på grovfodret. Annars vet du ju verkligen inte vad du ger din häst.
Jag provar mig fram FÖRSTA gången jag gör en foderstat åt hästen ja, För att se vad den behöver i värden för att må bäst. Men då har jag ju givetvis analyserat höet också.
Nästa år så behöver jag inte prova mig fram för då är det bara att räkna ut vad hästen behöver äta för att få samma värden som det året hästen mådde bra. OM det är samma förutsättningar givetvis som året innan med ridning osv.
Nu svarar jag inte mer på denna fråga eftersom det känns mer som du mest vill tjaffsa och inte förstå vad jag menar. Har nu försökt att svara så lättfattat som möjligt så t o m en 8 åring borde förstå detta.

Glömde skriva en viktig sak!
Har du analys så behöver du bara pröva dig fram EN GÅNG.
Har du inte analys får du ju pröva dig fram året om.
Det är en viss skillnad på det.
Vilket tror du hästen mår bäst av?
Dom som har tävlingshästar tex, tjänar ju mycket på att ha en rätt foderstat åt sin häst. Eftersom dom då presterar bättre tex.
#78 Sådär ja! Nu fick jag svaret jag väntat på. '
Men förstår inte varför du blir så sur när jag ifrågasätter din metod.

Reddie får fibergi låg i en 1000 grams biotin burk varje morgon och kväll. 6-8 kg hö morgon och kväll

#80# Men snälla du, jag har skrivit likadant varje gång i tråden om du lusläser så fattar du det. Fast lite enklare och i mer ord eller hur man nu ska förklara det.
#82 Skulle inte du sluta i den här ej det har du inte. Du har hela tiden återkommit till "men jag provar mej fram."
Det är viktigt att man kan ifrågasätta sina metoder och även prova nya. Som sagt; jag är objektiv ifrågan.

Titta i mitt inlägg 61 tex där står precis som jag skrev i inlägg 78 men i lite kortare version. Nu börjar du bli väldigt tjatig måste jag säga.
Och faktist så skriver snuttan samma sak i inlägg 54 fast hon säger att hon inte gör det.
Nja.. jag tolkar det inte som samma sak=) Men oj vad lite du måste ha att göra. Hur många gånger om dagen hinner du läsa en sån här tråd? Kan dom ju utan och innan^^

Men herregud vad har det med det här att göra?
Jag kan scrolla uppåt. Det borde du med lära dig. :)
Sedan har jag rätt så bra minne om vad jag skriver och vad som skrivs i en tråd som jag brinner för. Men nu har denna tråd slocknat för min del.

Men herregud vad har det med det här att göra?
Jag kan scrolla uppåt. Det borde du med lära dig. :)
Sedan har jag rätt så bra minne om vad jag skriver och vad som skrivs i en tråd som jag brinner för. Men nu har denna tråd slocknat för min del.
#87 Precis ingenting=) För många hjärnskakningar skulle jag tro;) Hehe
Du sa de för ganska länge sen…
Hehehehe…. heta tråden ser jag:O)
Just för tillfället får mina hästar oanalyserat hö! *duckar* Dock från samma bonde som vi köpte sist ( då analyserat), han sköter sina vallar bra och sommaren har varit god. Därför valde jag i år att inte göra ngn analys då jag har ett t-märkt sto, äldre ponny MEN en shettis åring… Nattetid får hbl och åring fri tillgång..b-ponny får 3 kg..
dagtid får de tre fodringar 13 kg sammanlagt…kli/betfor och mineraler.. åring får även hippoalfa.. De är pigga, glada och i fint hull med kort och tjock vinterpäls:O) b-ponnyn dock lite för tjock med längre och glesare vinterpäls men han har bara bott här i dryga två veckor..

Fri tillgång till hö ,mineraler,salt,vatten….

#89 ger man fritt med hö så är det ju inte så lätt att räkna mängden till varje häst och sen fritt med mineraler…..jag skulle vilja se den foderstaten det blir många X och Y trotts analyser 

Min och syrrans ponny äter: Hösilage, halm. träd, bark, mossa, fuktigt gammalt gräs, pinnar, buskage, staket, aaah det var väl det.

#92 har du analys på staketet?
kunde inte låta bli 
Våra äter massor med analyserat hösilage. I obegränsade mängder. Fri tillgång på mineraler och saltsten. Lite müsslifoder, Bailys, (c:a 2 dl) efter träning. En och annan morot eller knäckebrödsbit blir det säkert också.
Läste att någon tyckte att man inte hade någon nytta av att analysera sitt hö/hösilage om man hade fri tillgång på det. Men i mitt fall tycker jag nog att jag har det. Då vi har ponnyer kan vi ha ett högt energivärde men inte så högt proteinvärde. Då får de sk. "protein-nackar". Det undviker jag på detta sätt. Reglerar också mängden kraftfoder som de får efter det.
Fri tillgång påmineraler gör att de äter det de vill ha varken mer eller mindre. alla våra äter men olika mycket.

#95 någon var jag, jag har analys själv för att veta vad det är för hö jag ger. Men sen blir det svårt att räkna så väldigt noggrant, det blir likasom väldigt ca om som äter 10 eller 15 kg och har fritt med mineraler men då brukar ca/f bli rätt 
Analysen det är lite som när jag köper mat hem till familjen jag vill veta att jag har bra råvaror 

#93 Haha nej tyvärr. Men jag rekommenderar inte att man ufodrar med staket. Det bara blir så liksom, hehe
#97. hahahahaha, det är bara ottino som utfodrar sig själv. tror inte det finns speciellt mycket näring i staketet iallafall.

#95# Precis! 
Nu har jag räklnat hit och dit på hippocampus och har följande förslag:
Yrla - Giva/dag:
Hö i boxen: 7-8 kg
Soja: 0.5 kg (fördelat på 3 givor, med lite kli + cool från nedan).
Vetekli: 0.4 kg
Åsebro cool: 1.4 kg
Mineraler: 70 g
Foderkalk 5 g
Det ger 97.5 MJ i energi och 452.6 smrp. Ger iofs bara en kvot på ca 4.7, om jag räknar rätt? Behovet av protein är täckt enligt Hippocampus beräkning, men för att höja kvoten, behövs det mer protein?? Ca/P: 1.6.
Vetekli vill jag fortsätta ge, främst för att få upp fosforhalten. Får nu lusernhack också men är osäker om jag ska fortsätta ge lusern. Ingen annan häst i stallet äter det.
Eneldo vägde visst i beräkningen 400 kg, vilket väl är mycket för honom men detta är förslag på hans foderstat:
Giva/dag:
Hö i boxen: 6 kg
Soja: 0.2 kg
Vetekli: 0.3 kg
Åsebro cool. 1.2 kg
Mineraler: 50 g
Det ger 76.5 MJ i energi och 289.2 smrp. En kvot på… 3.7? Väldigt lågt i sådana fall. Ca/P: 1.6.
tessa: jag tycker att det låter bra, kanske att Yrla får drygt 0.2-0.3 kg lusernhack med? För sådär lågt i protein är ju vad Foxen fgår och det är ju en rättså stor skillnad på våra hästar… Corall kan man ju jämföra med Eneldo (fast Corall väger 100 kg till) och Foxen är mitt emellan dina två…
#102: Du menar att hon behöver ytterligare mer protein?
Jo jag funderar på samma sak, har inte råd att ge henne stora mängder lusern men lite grann funkar.. Gillar annars lusern, är ju ett hyggligt och skonsamt proteintillskott.. Dock måste sojan till oavsett, eftersom höet innehåller så katastrofalt lite protein (9 g/kg vara).
#103 Precis, mera protein :)
Jag skrev lite luddigt i #102…
Mandelman, welshponny, 139 cm, 8 år
4,5 kg hö
1-2 kg halm
2 dl svarthavre
1,5 dl mineraler med extra fosfor
5 dl betfor
B-vitamin
Kiselgur
Salt + saltsten
Morötter/äpplen
Fri tillgång till vatten i hage och box
Vi ska eventuellt öka på lite på höet snart.
Shannon, tinker 150cm, 2år
10kg hö
Fri tillgång på halm
2/3kg Eggersmann Mash
1 näve havre för att få nåt i krubban på morran
Håller på o få ordning på hennes mage nu, sen ska vi räkna ut en riktig foderstat :)
Slo: är magen skrot? =)
Magen är inte riktigt ok, nope… Men det blir bättre o bättre, Mash'en är super :D

Maggan, varmblod 16 år. Ca 153 mkh, ca 430 kg.
morgon: 5 dl korn
2-3 dl betfor.
kväll: 5 dl korn
4 dl betfor
Kiselgur
B-jäst
Vitlök
Fri tillgång till hösilage.
Lyrik får nu per dag:
Morgon: 10 dl havre + fritt hö
Lunch: fritt hö
Kväll: 10 kg hö + 10 dl lusernstrå, 5 dl havre, 5 dl edel avel, 5 dl betfor, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerjäst, 80 g Miner Grön, ½ dl nyponskal, 1 mått enzion, 2 mått bioglucomin, ½ mått profeed, 1 mått kiselgur. 1 mått Tokosel sönkväll.
Ska byta ut E Avel mot E Müsli eftersom den innehåller mindre protein.

tickle ,cponny,tävlingsponny /dag.
12 kg ensilage
1 liter betfor 1,6 liter krafft ponny 4 dl kli 2msk olja bvit + morötter

Hästarna på ridskolan äter höball i hagen och kring 2-4 kg på kvällen inne. Kraften som dom får är bara för att det ska se bra ut dom vissa går 3ggr per dag. På sommarna får dom ingen kraft. Är det normalt?

#112 - de har väl sommarlov då, de flesta hästar klarar sig på bete
Reddie får nu på ett dygn
1½ kg fibergi låg (ca 4 liter)
14-16 kg hö

Jag har analyserat hö och Mirabil får totalt per dygn:
Fri tillgång på hö, brukar ligga på runt 8-10 kg.
0,75 kg Salsa Bas Müsli
0,25 kg Lucern hackad strå
Linfröolja
Vitaminer
Kraffts gröna mineraler
Får se sen när/om det blir kallare om jag behöver öka på med mer foder då han faller lätt ur i hull annars.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
5-7 kg hösilage 1/ggr/dag
½-1kg havre/2ggr/dag
betfor (ca 7 dl)/2ggr/dag
mineraler 1 dl/dag
ibland morötter med…..
fri tillgång på hösilage ute…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#110 Glömde. Edeln ska bort när den tar slut, har runt 50 kg av den. Då får han 10 dl havre på kvällen i stället för 5 dl.
Mandelman har samma foderstat som jag skrivit i inlägg #105, men nu får han 6 kg hö per dag.

Just nu vilar Blacky pga nåt skumt han har i bogen/bringan så han får inte så mycket mat:
7 kg hösilage
3 dl havre
1 dl groov 90
20ml b-vitamin
30g e-vitamin med selen
Peppe som går lite då och då och föll ur i vintras pga dålig lunchfodring (Blacky åt upp alla 4 kg, Peppe fick 0 eftersom det slängdes i en hög över staketet och Blacky inte är så generös) för nu:
7 kg hösilage
0.7 kg groov 90
3 dl havre
25 ml b-vitamin
20g e-vitamin med selen
Känns lite muppt att ge lillponnyn mer än den stora XD

Min ponny får :
Morgon: 2 kg hö
Lunch: 2 kg hö
Kväll: 2 kg hö , 1,5 l safe & sound och 3,5 dl betfor
Nu får Foxen totalt per dag:
4-5 kg bra hösilage (ca 75 TS)
4 kg torrt hösilage (ca 82 TS)
1 dl Miner Blå
Sen ska hon även få lite andra tillskott from nästa vecka.
Hösilaget är analyserat, men orkar inte rota fram det….
Lyrik, 27 år, kbltravare, 158 hög, väger drygt 630 kg. Något tunn i flankerna, höet är antagligen dåligt både näringsvärde och hygieniskt
. Skrittpensionär, men vilar nu pga hostan (dålig luft i stallet + dammigt hö. Måste flytta!
) Äter medicin morgon och kväll. Kvällshöet badas i kar innan det hängs in i nätet, står på spån. Får en kaka halm som tilltugg varje dag.
Får nu per dag:
14-15 kg hö, 0.7 kg Lusernhack, 1 liter helhavre, 5 dl korn, 10 dl betfor, (torr mängd), 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl b-pellets, 75 g miner grön, 2 mått flexijoint, ½ dl nypon, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed. 1 mått tokosel 1 gg/veckan.
Morötter och äpplen.
#121 Usch, har stackaren blivit sjuk igen :( Synd att ni aldrig hittar ngt bra stall….

Fornarina, 8 år, Hackney ponny, rids 6 dagar i veckan ;D
omdan:
6-7 kg hö
1 ½ kg hippo havrefritt foder.
3 matskedar mineraler
+ att hon går ute heladagarna i en hage med ganska mycket gräs.

#123 kan du inte lägga ut lite bilder på din ponny nån stans? =)
#122 Japp. Hostar pga dålig luft i stallet och dammigt/mögligt hö och halm.
Äter nu Ventipulmin och Fabrol, ska göra det i 3 veckor. Blötter allt kvällshö, står på spån (dammavskilt). Tempas, promeneras endast.
Ska ringa den 31/3 till Ultuna och prata med den som var ute i måndags. Om han ska mer medicin eller om de ska komma ut och gå ner med en kamera i halsen. Hoppas att de kan göra det på plats, så vi slipper åka in till Ultuna. Var ju där 13/1 för koliken, nästan en hel vecka var han inlagd.
Letar stall igen. Med bra luft, spån och bra hö. Tål ej hösilage pga magen.
Står i ett riktigt skitstall nu. Stallägaren (eller snarare stallhyraren…) är ett "småbarn", bara 19 år. Bryr sig inte ett piss om stallet, sin häst eller sina 4 kaniner. Varför har man djur då? Varför hyr man ut boxar till andra då och sedan ändrar vad som ingår i hyran?

Eli får just nu 9kg hö, 0.5kg lucern, 6dl hippo harmoni, 1dl vetekli + mineraler och e-vitamin.

Glömde skriva att min ponny också får en halv deciliter olja !

12 kg hö (fri tillgång)
Morgon
½ kg krafft groov 125
Kväll
1 kg krafft groov 125
½ kg morötter
3 dl betfor
1 msk gurkmeja
1 kapsyl b-vitamin
1 mått vitlök
1 kg hö till natten
*** Kärleken övervinner allt ***

Guuud vilken fin ponny! <3
#121 Nu får Lyrik mer mat.
14 kg hö, 0.7 kg lusernhack, 15 dl havre, 5 dl korn, 5 dl vetekli, 10 dl betfor torr mängd, 1 dl bryggerijäst, 1 dl b-pellets, 75 g miner grön, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ dl nypon, 2 mått flexijoint, ½ mått profeed. 1 mått Tokosel sön kväll.
Morötter och äpplen. 1 kaka halm varje dag som tilltugg. Står på spån.

Reddie får fortfarande ca 15 kg hö om dagen
1½ kg kraffts havrefria musli
b- vit

Nu ska vi se, just nu äter Japp;
Fri tillgång på hö dygnet runt!
Morgon:
2 dl havre
Middag:
2 dl havre, 50 g krafft miner blå
Kväll:
½ liter betfor (torr mängd)
Funderar på att börja ge honom; Spillers Senior Conditioning mix, och sedan även nyponpulver..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Kan bara deras kvällsmängd då det är den enda jag fodrar ;)
På kvällen får de iaf ~8kg ensilage, 0,75l havre och 0,25l pellets. Om jag minns rätt ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#131 Taaack :)
har inte läst era andra svar, var för mycket att läsa…
jag har analyserat hösilage, och 8 stycken egna hästar. De får fri tillgång till silaget och de två ettåriga hingstarna får ett halvt kg havre, mineral och ett kg krafft 125 om dagen. Ettåriga stoet får en halv havre, en halv krafft 125 och mineral. Tvååriga stoet får detsamma. De vuxna får inget extra, de har en mineralsten i hagen och är runda och goa =)

Svante har fri tillgång på hö då han är ute på dagarna.
Morgon: (jag mäter i deciliter)
(blött) 1 dl betfor + 1½ dl lucern och B vitamin och glucosamin.(torrt) + ½ skopa krafft grund med Kraffts foderskopa
Kväll:
(blött) 1 dl betfor + 3 dl Lucern och b vitamin och glucosamin.(torrt) + ½ skopa Krafft grund + 1 dl mineral blå.
Jag ger honom både blöt och torr mat, blöt för vattnets skull och torrt för tuggandets skull. Han får mer på kvällen än morgonen pga att han inte hinner äta på morgonen annars, han har bråttom ut.
#132 Nu får han ännu mera mat.
Höjt kornet till 10 dl om dagen. Resten kvar på samma.
Mandelman, Welshvalack, 9 år, C-ponny
**Morgon:
**2 kg hö
0,5 dl svarthavre
0,5 dl mineraler med extra fosfor
Morötter/äpplen
Middag:
2 kg hö
0,5 dl svarthavre
Morötter/äpplen
**Kväll:
**3 kg hö
0,5 dl svarthavre
Morötter/äpplen
Morgon 2 kg hösilage
0,5 kg havre
Middag 1 kg hösilage
0,5 kg havre
0,5 skopa betfor
Mineraler
Kväll 3 kg hösilage
Han får alldelles för lite hö egentligen, ska nog prova att öka till 4 kg på kvällen och se om man äter upp allt.
Nice Surprise, Svensk Ridponny, 6 år, C-ponny.
Glömde säga, han står på torv. Och att hösilaget är torrt i år.