Frågor/ lindor
En fråga jag tänkt på länge nu. Varför lindar man hästens ben ibland när man rider? Och varför lindar bara en del frambenen på sina hästar?

jag lindade min fd medryttarhäst för att hon lätt slog sig, kunde ha använt benskydd, men jag tyckte lindor va snyggare.
jag använder lindor bak mest och då för att få stöd då jag har en gamal häst.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Okej. Så det är olika. :P
Men kan man inte ha det bara för att det är snygg också? ^^

Jag brukar ha de på dressyr träningar för att jag tycker de är snyggt (:
Vissa lindar för att de tycker att det är snyggt. Men egentligen är det ju för att ge stöd när man rider markarbete. Ska man hoppa eller rida ut är dock senskydd att rekommendera, då lindor inte ger skydd mot islag på det sättet. Själv lindar jag dels för att det är snyggt och dels för att ge stöd. Lindar dock inte varje dag.

Vi lindar på våran fd travare för att han har en skada efter travet. Man har ofta lindor när man rider dressyr för stt skydda senor när man gör tillexempel skänkelvikningar osv :)
Förstår inte det här med att ''ge stöd''… om hästens senor och ligament, som är gjorda och placerade för att klara den typen av belastning, inte klarar av att handskas med den ungefär 1 ton (om inte mer=rörelseenergi+tyngd) tunga belastningen… vad skulle en relativt löst lindad tygbit kunna göra för skillnad?
Lindor funkar till två saker; ge värme/hålla värme (så länge de inte blir blöta) och till viss liten del skydda om hästen slår sig. Enligt mig är de alltså ganska onödiga, har hellre strykkappor eller benskydd som skydd mot slag då de är mycket effektivare. :P
Men för all del, tycker man att det är snyggt så får man väl använda dem:P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hålla värme? När då, menar du?

#9 om man lindar sitt egna ben så märks det ju lite skillnad tycker jag iaf:)
#10 tänker mer på stallbandage nu, iofs.
Men även vanliga enkla lindor värmer ju, varför man vill värma hästbenen vet jag inte, men om man nu vill det så är lindor bra.
jag lindar "hårt" som stöd på min gamla dam och klart ger det stöd! varför har vi stöd för dben och lindar både det ena och andra som stöd?? självklart stödjer det när man jobbar dem! Vi som människor kräver ju mer av hästen än vad de gör som fria… de jobbar på ett helt annat sätt och kan då behöva stöd, dock inte alla! Min tant är 24 och jag märker skillnad på henne med eller utan lindor men den unge har senskyd då hon inte riktit har koll på benen än! Dessutom används lindor vid skador stukning och vrickning till stöd så klart stödjer de och hjälper :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ser fortfarande inte hur en relativt löst lindad tygbit kan ge något vidare stöd i jämförelse. Dessutom täcker lindan ju inte/knappt kotan, och det är kotan och ligamenten i kotan som tar upp själva stöten, först och främst. benet behöver ju knappast stöd.
Även om man tyker att man lindar hårt, så är det inte särskilt håt i sammanhanget.
Varför ska du linda lindan så himla löst då? Man ska inte linda alldeles för hårt, men absolut inte löst heller! Och varför kan du inte täcka kotan när du lindar? Fattar inte riktigt vad som är problemet. Jag lindar runt kotan när jag lindar.
I sammanhanget är det inte hårt, för lindar man ''hårt'' så stryps blodtillförseln och det blir för hårt. Det är kanske hårt i ''linda-hästbens-sammanhang'' men inte hårt i ''få tyg att stabilisera-sammanhang''.
Man slutar linda vid kotan, annars stör man hästens rörelser. Möjligtvis går något varv strax nedanför kotan men det är ju defenitivt inget stöd på det viset.

Egentligen håller jag med Zabbio, jag förstår inte hur det kan hjälpa. Även om man nu skulle linda så hårt att det faktiskt blir stöd i, som Zabbio uttryckte det, "få tyg att stabilisera-sammanhang" så på vilket sätt stödjer det? Visst, lindar jag en tygbit hårt runt mitt ben så är det klart att jag känner skillnad och känner att jag får ett 'stöd' (och gör mitt ben mindre rörligt) men jag förstår inte hur ett sådant stöd skulle hjälpa? Jag skulle vara tacksam om någon kunde förklara för mig.
Tack, då är jag inte ensam om mina funderingar :)
Visst, jag förstår hur ni resonerar. Men ja, jag lindar väl något varv nedan för kotan, inte hela.
Men jag märker inte någon större skillnad på när hästen är lindad och när den inte är det.