Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 2330 ggr
Thorsson
0

Vilket är bäst? Bettlö........ ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag nästan skrev. Vilket är bäst. Bettlöst eller hackemore? Jag har ju turen att kunna testa både och på min häst. Han trivs inte alls med bett. Jag har ju ridit honom på bettlöst nu ett tag nu och han har varit jättelugn stressar inte upp sig i paddocken och är snus torr när vi kommer in från en ridtur i paddocken, eller från en ute tur. Lite fuktig i jumskarna bara och mellan bakbenen. Men ingen på hals, vid sadelgjorden, undersadeln, vid träns, vid öron. Som han brukar. Idag red vi ut och jag testade det nya bettet jag köpte igår. Ett 3-delat med en kula i mitten, skulle visst va skonsamt och jättesnällt till hästen! Och eftersom det fortfarande är halt och snö ute. Så skrittade vi mest, fanns upptinade sträckor där det blev lite trav om Enzendo ( som får stooora styltor ) tappade sina styltor! :) Vi kom upp för den långa Blakelidsbacken och han började köra ner huvudet, så jag började tänka på att någon hade sagt att jag skulle köra tempoväxlingar gör lite sånt sedan när jag ska stanna han ger jag långa tyglar direkt, berömmer och tar tyglarna trycker lite med skänklarna, han far upp med huvudet som om han ska stegra, man stannar med alla 4 i backen. Han blir värre under turen och när jag tog upp huvudet på honom så bara sprängs han och sticker. När vi nästan är vid stallet kommer man till en vändplan, där blir han alltför jobbig, så jag vänder han och ska rygga. Då händer det som INTe får hända. Han stegrar. Han stegrar HÖGT!. Han fortsätter dra ner huvudet, sticka iväg hem till stallet. Jag håller knappt i tyglarna när han drar ner huvudet.

Han funkar fint på bettlöst, Jag ska testa hackemore imon EV.  Nu kommer säkert många säga att han har ont i ryggen, kanske i benen, har fel i munnen. Men allt detta bråk förekommer i naturen, inte i paddocken. Någon som vet vad det beor på? Har han tråkigt på uteturerna där han får koppla av ordentligt?

Men nu till det jag vill ha reda på. Vad är bäst Bettlöst eller Hackemore? Nack-/fördelar med det.

Lizzan
0

jag kan ingenting om bett, tyvärr. Lycka till!

puttar

Thorsson
0

#1. Tack så mycket!

Lizzan
0

:)

bubbelbubbel
0

…men sa du inte förra gången att han var lugn i skogen och jobbig i paddocken ? eller fick jag allt om bakfoten..

Scandi
0

bubbel det har jag oockså för mig

Thorsson
0

#4. Nej, du fick inte allt om bakfoten, borde skrivit tydligare. Får tänka på det. Han drar inte ner huvudet i paddocken, men stressar rätt mycket i den med bett. Men är lugn ute, men drar ner huvudet. Men bettlöst, drar han inte ner huvudet utan är lugn och sansad, sedan är han lugn och sansad i paddocken, och stressar inte upp sig. Red en stund i paddocken i måndags med bettlöst. Han va snustorr lite fuktig i jumsken ich mellan bakbenen.

Thorsson
0

#5. Läs mitt svar till bubbel :)

Klasselover
0

Jag tkr du borde köra med bettlöst för bådas del (för att han inte ska bli stressad och för att du ska slippa stegring och andra problem). Har inga erfarenheter av hackamore/bettlöst (använder grimma/repgrimma när jag rider bettlöst). Känns på nått sätt som hackamore är skarpare.. Men ta det som känns bäst!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Thorsson
0

#8. Ja, exakt. Det måste ju vara bra för båda! Okey, hoppas någon kan svara på vilket som är bäst. Sedan kan man ju inte utgå från det, utan vad han trvis bäst med, och jag trvis bäst med, men hellre att hästen trivs bättre med det än jag!

Zabbio
0

Bettlöst? Vilket bettöst? Finns ju hur mycket som helst att välja på..

Grovt kan man säga att hackamore har samma inverkan som ett stångbett, medans kapson/muserola/ev. sidepull har samma inverkan som ett tränsbett. Vilket som är bäst beror naturligtvis på vad du vill uppnå med det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

tezzie
0

Har du kollat upp sadeln och ryggen? Tänkte om det är därför han stegrar sig? Han kanske har ont i ryggen eller nåt…

Om han har funkat bra på bettlöst så förstår jag inte varför du går och köper ett nytt bett. Fortsätt med bettlöst om det funkar och eftersom du har två varianter hemma att testa så kommer du snart att märka vilket som passar din häst bäst!

Lycka till!

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
0

#10. Detta bettlösa (se bild) Hur kan stångbett ha samma inverkan som hackemore då man inte har bett i munnen på hackemore?

#11. Det är ju det jag säger han ömmar inte. Och varför har han bara ont i ryggen med bett i munnen? För vi hade ett förtjockt bett, så vi trodde det handlade om det. Sedan så köpte vi ett smalare 3-delat bett med kula i mitten. Men han gillar inte det heller så nu ska vi köra på bettlöst.

tezzie
0

En häst som stegrar sig kan mycket väl ha ont i ryggen… Det var väl inte första stegringen han gjort sen han kom till er? Men jag kan ha helt fel, det kan bero på att bettet är för tjockt…

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
0

#13. Nej, det va inte första gången. Men att han bara gör det på bett, nu hade han sitt smala bett idag. Jag vet att han kan ha ont i ryggen, får trycka imon och klämma på han imon, får köra barbacka om vi ska rida i paddocken.

Men om vi nu antar att han har ont i ryggen, varför protesterar han inte när han rids på bettlöst. Kan bett ha en inverkan på ryggen? Knasig fråga kanske.

Zabbio
0

#10 aha, bitless bridle. Har ingen erfarenhet av det, men tycker att sidepull borde vara bättre. Eftergiften borde vara lättare utan de där remmarna som ska glida.

Det är skänkelb på bettet, inte stången, som ger effekt. Hackamore har skänklar. Ska försöka rita en bild och visa.. 

Väldigt grovt, vet inte om du ser hur jag menar men de två översta är stångbett vs hackamore, och de understa tränsbett vs sidepull/kapson.

På de understa ser du hur det funkar; man drar i tygeln och sätter tryck på nosen eller i munnen. Okomplicerat.

På de översta finns skänklar och kinnkedjor. Du drar i tygeln, kinnkedjan pressar upp och nosremmen eller bettet trycker ner. (det blir även ett tryck i nacken) Skillnaden på hackamore och stångbett är att trycket ner på hackamore ligger på nosen istället för i munnen, men effekten är densamma.Glad

Sedan ska ju stångbett användas genom eftergift, när du släpper tygeln ska hästen söka sig ner och länga formen, det är inte gjort för att korta upp formen. Tränsbettets uppgift är snarare att ta upp formen något, unghästar brukar vilja länga halsen lite väl mycket när de väl slappnat av med ryttare, men även tränsbettet jobbar bäst på eftergift.

[countess]
0

jag personligen älskar hackmoret =) red med det i 1 år

har du kollat munnen på honom? han kankse har ont i munnen

[countess]
0

sorry läste inte det sista du skrev:/ att han funkar problemfrit i paddoken  jag gillar hackamoret ju st för att man inte sliter i munnen på hästen och hästen blir mkt mer lyhörd ,

nackdelen eller vet inte om det är en nack del det är att man änvänder mer skänklar tex när man gör en volt så man får en fin böjd häst , så just svängandet fungerar lite dåligt med hackamoret men man lär si snabbt

tyvär har jag inte testat bettlöst

SHV-Pysen
0

Jag har inte mkt erfarenhet av det här men jag kan ju säga vad jag tror osv. så får vi se om det kan bidra på ngt sätt. Nu har jag läst lite svar å ditt först så nu kanske jag glömt bort en del men; Kan han haft ngn hemsk upplevelse med bett och/eller som andra sagt, kan han ha ont i mun? det är väl det främsta man ska fråga sig. Om du tex har ett bett i munnen på honom men har tyglarna i en repgrimma eller så, vad händer då, när han bara har bett i mun utan att ngn rör det? Sedan är det ju typ av bett.. Det kom en fd. ridskolehäst som ngn tjej skulle ha på foder till stallet förut. Hon hade aldrig haft häst förut å var inte så erfaren. Den här hästen fick iaf bara gå på hackamore eftersom den fick panik utav bett eftersom ja, ni kan ju tänka er sj. Hon är ganska het å ungarna drog väl givetvis i munnen då och var hårdhänta. Iaf, när hon kom till stallet så tyckte inte hon som äger stallet och min sköthäst att hon skulle gå på hackamore, så istället för ett tränsbett som hontidigare haft så tog hon fram ett snällt westernbett till hästen. Detta var två år sedan å nu har min sköthästs ägare köpt den här hästen och jag kan bara säga att hon går i form så fort man tar tyglarna, flyttar för bara tanken å är helt underbar för att hon har ett annat bett. Vi har testat sådana bett som hon haft på ridskolan igen men det går inte. då blir hon bara stressad.

Det kanske inte var till mycket hjälp, eller så var det de. Hoppas det kan hjälpa på något sätt iaf!

Thorsson
0

#15. Aha, jag förstår! :D Vad är skillnaden mellan bettlöst och sidepull? Det är ju inte remmarna under ganaschen som ska ge eftergiften det är ju tygeln. På så sätt funkar det precis som ett vanligt bett. Förutom att det finns ett tryck underganaschen, pga. remmarna som går som ett kryss under. :)

#16-17. Det är lugnt. OK! :)

#18. Men han funkar på bett i paddocken. Har aldrig testat det faktiskt. Men jag behöver inte röra tyglarna ibland, för jag har de för det mesta hängande, men ändå ska han dra ner huvudet dra med sig tyglarna. Så jag tror inte han trivs med bett. Jag är absolut inte hårdhänt. Det behövs inte på honom, lätt stannad lätt startad? xD Eller hur säger man?

Peppe
0

Linda kan du inte läsa igenom dina inlägg innan du klickar på publicera för det är jättejobbigt att läsa Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#20. huh? Har jag stavfel XD eller vad menar du? ^^ Menar du i #0. ? ;)

Peppe
0

nej jag menar allmän meningsbyggnad. för att ta ett exempel "…, men ändå ska han dra ner huvudet dra med sig tyglarna". jag vill inte leka svenskalärare men jag pallar inte att läsa inlägg efter inlägg med meningsbyggnadsfel XD
en röd tråd också t ex "Men han funkar på bett i paddocken (okej). Har aldrig testat det faktiskt (bett eller vad?). Men jag behöver inte röra tyglarna ibland (okej, apropå?),"  XD

usch förlåt känner mig så petig nu

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Thorsson
0

#22. Jaha, okey XD ja, men jag tänker att jag ska ska skriva, men det blir aldrid fulla meningar iaf. Något som även mamma, lärare i skolan få stå ut med XD

Believer
0

hm, har du inte redan gjort en sån här tråd förut om för- och nackdelar m. bettlöst?

det går inte att säga vilket som är "bäst" av bettlöst och hackamore, då vissa hästar funkar bäst på det ena, medan andra hästar funkar mkt bättre på det andra.

Känn dig fram och se vad som passar er bäst.

Thorsson
0

#24. ojdå.såg det nu s: Ja, och jag ska ha bettlöst.

Zabbio
0

#19 bitless bridle ger ju signalerna genom att remmarna under käken stramas åt när du tar i tygeln. För att det ska bli eftergift när du släpper efter på tygeln måste remmarna under käken glida upp och släppa trycket av sig själva när du släpper på tygeln. Jag är inte helt säker på att det funkar till 100% men så har jag inte provat det heller.

Känslan av remmarna under käken är ju en stor skillnad jämfört med bara tryck på nosen (sidepull).

Thorsson
0

#26. aha, då fattar jag, men det blir nog ett bett läst då jag inte har en möjlighet att testa ett sidepull. Och jag vill ju helst testa innan jag köper! :)

Zabbio
0

Varför kallar du det bettlöst? >< Bettlöst är ju allt som inte har bett…sidepull är bettlöst, hackamore är bettlöst, liksom bosal, kapson m.m. :P Blir förvirrande… säger du bitless bridle tror jag det är lättare att veta vilket bettlöst du menar. :) (tycker det är konstigt av tillverkaren att döpa den till det.. ><)

Du kan prova att sätta tyglar i en remontnosgrimma (i ringarna på sidan av det, kan vara enklare om du sätter tyglarna i varsen karbinhake och fäster haken i ringarna på remonten). Du får spänna den rätt så hårt,  men den får ungefär samma effekt som sidepull (lie mjukare bara och glider lättare=därför måste du spänna rätt hårt, tills du kan ta i tygeln utan att nosremmen glider omkring). Prova på inhägnat område först.

Ett ganska skarpt bettlöst, som också ger omedelbar eftergift och inte har några konstiga effekter (som hacket) är att sätta en muserola under ett vanligt nosband. (sök på google på bildsök, men de muserolas jag sett användas i sverige har inte taggar på insidan som de man kan se på google bildsök).

Thorsson
0

#28. För att det heter det? Eller ja, det heter eg. bettlöst träns. Bitless bridle betyder ju samma sak fast det står på engelska. Jag har inte någon remontnosgrimma, har en aschen och en pullar ( från Calle). Så jag kan nog inte testa det nej.

Zabbio
0

Korkat av tillverkarna att döpa det till det.. men heter det verkligen bettlöst träns? Har de översatt det rakt av sådär? Även om bitless bridle betyder samma sak är det lättare att skilja på bitless och bettlöst (som i allt utan bett) just för att bitless inte är svenska. :P Men en riktig tabbe av tillverkarna att ge det det namnet.  

Ingen remontnosgrimma du kan låna av nån?

Thorsson
0

Ja, det heter bettlöst träns. Ja, de har tydligen översatt det rakt av XD Nej, jag har tyvär inte den möjligheten att låna remontnosgrimma av någon, kan kolla runt i stallet. Men tror tyvärr inte att det finns.

Zabbio
0

Ah, synd.. sidepull är nämligen mildare än hack, och lite simplre att använda. Men naturligtvis är det handen som avgör

Thorsson
0

aha, okey :/ hmm. ja. jag får fundera.

Zabbio
0

Funkar jacket så är det väl bara att köra på. :)

Om jag var dig hade jag nog satsat på en ridkapson eller muserola. De är skarpa (liksom ett bett) men verkar direkt (som sidepull eller tränsbett, till skillnad från hackamore och stång). Man ska ju inte sitta med konstant stöd som i dressyr/tränsbett utan bara väldigt lätt, mer eller mindre omärkbar kontakt utom när man då ber hästen om något via tyglarna. Det är inte skarpare än handen.

Nackdelen är att de kan vara svåra att få tag på och kostar en liten del. (köp inte en vanlig kapson, de är klumpiga och jag personligen stör mig på mittringen som rör sig i sidled, men har du redan en så kan du ju alltid prova att rida med den, även om en ridkapson/muserola ger lite annorlunda känsla). Köper du en muserola så se till att ha de korta piggarna/ringarna på den, och kolla så att den inte har taggar på insidan (iofs vet jag ingen i sverige som säljer med piggar på undersidan).

Thorsson
0

Okey, jag fattar ^^