Hur man lär en häst skänklar?
Min häst går inte undan för skänklar och fattar inte vad det är. Hur lär men en häst skänklar?

Hej HEj , det gjorde min häst molly inte förut heller, hon bara började trava ; ) hehe , jag gjorde så att jag tex skulle svänga åt vänster , då svängde jag till vänster me tygel, o la på höger skänkeln. , till slut efter lite träning så behövde jag bara andvända skänklar… kommer inte ihåg nå mer i "ditalj" , vad lite länge jag lärde henne det nu .. men nu kan hon göra serpentiner o olika volter o så utan att jag behöver andvända tygeln : D , , fråga om det är nått jag missade ;D
lycka till !

När jag lär min häst nya saker så försöker jag utföra rörelsen stegvis och när hästen gjort minsta lilla rätt så öser man på med beröm. :P Avslutar rörelsen och tar om det igen. :P Min förra ponny förstog vinken direkt när man berömde honom. :) LYCKA TILL! :)

#2 mm precis, så gjorde jag typ med, stegvis är det bästa man kan göra ; )h hee ,

Träna hästen att gå undan för tryck från marken först så känner den igen det sedan när du sitter på hästens rygg.
Markträning, markträning, markträning är A och O i det mesta ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag börjar alltid att longera min häst. När den ska trava så säger jag traaavaaa. Berömmer när den gör det. Likadant i galoppen. Så säger jag gaaalopp. Berömmer så fort den gör det. Sakta av säger jag när den ska skritta.
När den kan detta så säger jag det en gång. Efter andra gången kommer pisken i luften. Dom ska lyda direkt. Förstår du?
Har alltid longerat mina unghästar åren innan det är dags att sitta på dom. När man sedan ska sitta på dom så säger man precis samma sak som när man longerar. Efter andra gången om hästen inte börjat trava tex så lägger man pisken på baken. Berömmer mycket.
Efter att ha ridit så ett tag så tar man foten och lägger på och säger samma ord som tex traaavaaa. Efter några dagar eller veckor beroende på hur snabbt hästen lär sig så slutar man säga något och använder foten i stället. Då har den lärt sig av sig själv.
Hoppas att du förstod hur jag menade?