Kluven...
Jag har nu två hästar att rida förutom min egen. Varför jag vill rida en annan är för att jag ska utvecklas i min egen ridning och det gör inte jag och gamla Folly.
Alternativ 1: Pebbles, 8-årigt appaloosa-sto. Ej utbildad i dressyren vad vi vet (imp. fr belgien). 168 cm. Mycket trevlig häst. Ägaren är en ung tjej som behöver avlastning och hjälp med betalningen.
Alternativ 2: Felicia, 7-årigt sv. halvblod. Tävlar idag LB med sin ägare. 165 cm. Mycket trevlig häst med en hel del temperament. Ägaren är en kompis som är gravid och behöver ridhjälp.
Skillnaden mellan dessa är: Pebbles kommer att kosta pengar varje månad + att det troligtvis blir mer skogsturer än ridhusridning. Men jag är ju kär i hästen:) Felicia kommer att ridas för instruktör på klubben, hästen transporteras dit av ägaren och vi delar på kostnaden för instruktören, har aldrig ridit henne.
Vem skulle ni ta?? Mitt val känns rätt enkelt, det lutar starkt åt halvblodet, dels kan jag hjälpa en kompis som behöver all hjälp hon kan få och dels så är hästen utbildad, sen är det helt klart billigare. Rida i skogen gör jag ju med Folly varje dag… Men jag gillar ju verkligen Pebbles oxå…. Svårt val ska ni veta :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Tycker också det låter enkelt tyvärr… Men när din kompis är "klar" med graviditeten, blir du av med hästen då?
Tycker iaf du ska provrida halvblodet först. Ni kanske inte alls passar ihop?

Ja, visst är det egentligen ett rätt lätt val. Och när hon är klar med sin graviditet så har jag nog övertalat sambon att skaffa en till häst till mig, det är ju det som är tanken. Sen vet alla som fått barn att man sätter inte upp sig på hästen direkt och definitivt inte sju dagar i veckan =)

Ja du det där är ett svårt val. Men alternativ 2 låter nog bäst om du vill utvecklas. FAst det är klart att du kanske ska provrida henne först.

Japp, jag ska provrida henne innan jag bestämmer mig =)

vill du komma någonstans direkt så är det ju halvblodet men love is all you need så jag förstår dilemmat. det ska ju gärna finnas lite kemi mellan häst och ryttare :)
Vem kan säga nej till ett appaloosa-sto?
Western diggare :)

#2 Nä, det fattar jag. :) Det var därför jag skrev "klar". Alltså när hon börjar rida på allvar igen. En del kör igång rätt hårt väldigt snart efter att ungen ploppat ut. Särskilt såna som jobbar med hästar och ridningen.

absolut alternativ nr två!