Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3714 ggr
tessa
0

bra elr dåligt sadelmärke?

Som rubriken lyder undrar jag om någon har erfarenhet eller åsikt om "st andrews", som jag själv i ärlighetens namn inte vet ett jutta om. Vad är det för märke, - är det bra sadlar? Tyck gärna till om ni vet eller tycker något =)

Jag är nämligen intresserad av att köpa en sådan sadel, begagnad - allround. - skulle därför gärna vilja ha lite mer kött på benen sas.

Mvh Tessan

Linda
0

Tror att det är ett billigare märke som Börjes sålde, men jag kan ha fel.

Lycka till med sadel köpet!

Believer
0

har aldrig hört namnet förut. hehe. men det borde väl gå att söka om det på nätet? =P

Linda
0

Har du provat sadeln på hästen och dessutom tycker själv att den ger dig bra sits, stöd så tycker jag att du ska ta med dig den på öppetköp till en sadelmakare som ka värdera sadeln och titta så att den är hel och prisvettig.

Känner du dig osåäker om sadeln ligger bra på din häst så försök ta hjälp av en sadelutprovare eller åtminstånde låna /köpa bra böcker om sadelutprovning.

Lycka till!

Anna Johansson
0

jag red på ridskolan för en massa år sedan och där var det en häst som hade en sån sadel och det är det enda sadelmärke som jag kommer sen den tiden. Anledningen är nog att den var super skön å rida i. Sen har jag inte en aning om hur passform är och sånt är, hade ingen koll på den tiden.

MiaMaria
0

st andrews dressyr sadeln är iaf jätte skön! =) Som Linda sa så fanns den i Börjes tidigare men jag tror inte den räknades till dom billigaste sadlarna…

tessa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det skumt att man känner igen märket vagt men inte vet varifrån det kommer… =)

Annars var jag inne på att köpa en sadel av märket kieffer som man vet är välkänt men å andra sidan verkar sadeln jag nämner ovan väldigt bra - OM sadeln passar min häst vill säga! Tycker bara inte om att inte veta "vad" jag köper när det gäller ursprung och kvalitet.

Kruxet är att hästen inte är i konditionm nu och omusklad, vilket det givetvis ska bli ändring på - men det gör inte sadelköpet lättare direkt. 

Believer: jag hittar faktiskt ingenting på nätet =( Kanske beror det mer på att jag är dålig på att söka, än att det ingenting finns men det verkar dåligt med info tyvärr!!

Linda: Jag kommer i sådana fall att få sadeln hemskickad till mig via post och passar den inte så tänker jag helt enkelt sälja den vidare. Fraktkostnaden går på såpass mycket att det inte känns lönt att köpa sadeln på öppet köp, utan då känns det nästan smidigare att jag själv säljer den.

MiaMaria: Kul med sköna sadlar =) Synd att den inte längre säljs på börjes, då hade man ju kunnat kolla upp den bättre men jag tror inte heller den hörde till de billigaste - den verkar ju ändå kvalitativ osv men sökandet fortsätter:

- någon som känner till st andrews?? 

Bifogar en bild på min blivande häst:

SarahPeace
0

Nu kommer jag o lägger mig i ; D, Vi kanske ska oxå köpa en Kiffer sadel åt molly : ) , Sadelmakaren rekomenderade det till molly när hon var hitt :D , (är just nu utan sadel:/ ), å vi ska nog om det lir så köpa den ifrån Sharpman :D

gejsa
0

Men vad har hästen för sadel nu då?

tessa
0

gejsa: Om du frågar mig som har min blivande häst ingen "egen" sadel direkt hos sin nuvarande ägare utan har mest blivit riden med westernsadel. - och engelsk sadel av märke kingston. Ägarna har flera hästar och enligt dom har två sadlar passat bra på "min" häst, men då ägaren gillar western tror jag att hon mest blivit riden med westernsadel.

Jag ringde börjes och frågade om st andrews, - de slutade sälja dessa sadlar år 2001 och en allroundsadel kostade drygt 6 000 kr som ny. fast den beg. som jag själv vill köpa är mkt äldre.

tessa
0

Peace: Kieffer verkar göra trevliga sadlar, den modell jag varit intresserad av heter kieffer münchen. - en allroundsadel.

gejsa
0

Det är ju väldigt svårt att köpa en beg sadel på internet. Du måste väl ha någor ridsportsbutik i din stad som du kan åka och låna flera olika sadlar och modeller? Då kan du ju lämna tillbaka dom ifall dom inte passar. Tycker det är dumt att köpa en sadel för att sedan sälja den vidare om den inte passar. Det kan ju ta lång tid att sälja. Det är inte många som gör så.

Pröva den sadeln som dom har då kingston, om den passar. Vill dom inte sälja den och du tycker den är skön så får du väl leta efter just en sådan.

tessa
0

Visst är det svårt! och givetvis finns det bättre sätt att köpa sadel på men någon ridsportsbutik finns inte i närheten, åtminstone inte där de säljer begagnade sadlar och en ny "märkessadel" har jag absolut inte råd med. har ju hööks i närheten men som sagt, jag köper hellre en begagnad "bättre" sadel en en billigare ny .- även om det finns fördelar med att köpa ny då man kan byta osv.

jag gör en chansning, kanske lär jag mig en rejäl läxa men det får jag helt enkelt ta. Givetvis förstår jag att det inte är så enkelt att sälja sadlar hux flux men som sagt - jag gör en chansning..

Däremot hoppas och tror jag att jag kan få hjälp och råd angående sadelprovning osv.

Kingston tycker jag själv inte är någon höjdarsadel, i alla fall inte den sadel hästen hade. Ägarna var däremot nöjda men då köper jag hellre en sadel som liknar kingston i "passform" men som kanske har mer ett säte som tilltalar mig. Ägarna trodde inte att det skulle vara några problem att hitta sadel till tjejen, bara det finns utrymme för hennes välmarkerade manke. De sadlar som fanns på gården, passade så därför hyser jag gott hopp om att finna en bra sadel till henne.. =)

Mandysan
0

Tessa: Om hästen kommer byta form tycker jag att du ska köpa en sadel du kan byta bom i. Jag kan rekommendera Wintecarna. Då dom ändrar sig om hästen ändrar form och så. Mitt troll har ju en pga att hon ska muskla om sig.

tessa
0

Mandysan: Tack för tipset, har allt funderat en hel del på just den typen av sadlar men har tyvärr inte hittat någon sadel ännu som jag riktigt gillar, men jag letar vidare…

Mandysan
0

#14 ja tänkte bara så att du slipper sälja sadeln sen när hästen har musklat om sig:)

tessa
0

#15: visst vore det smidigt, absolut!

Hur tycker du själv det fungerar med detta system?

Mandysan
0

#16 Jag har ju visserligen knappt suttit in min sadel men Ridskolan där hon står uppstallad har flertalet sånna som jag fick låna innan jag köpte min egna =). Där har det funkat jättebra!:D

Men när sadelmakaren kom ut så hade sadeln normal bom. den passa inte och det tog ca 2 min för henne att byta till en vidare. Så det går snabbt :). Men dom verkar vara knepiga att passa in så jag är glad över att vi bad sadelmakarn om hjälp!:D

Det är bara att fråga om du undrar ngt.

MiaMaria
0

Jag håller med Mandysan, Wintec =) Har oxå en sån och dom är super! Just att man kan ändra bomvidd och att den är luftstoppad =)

gejsa
0

Har också en wintec men till min fjording. Tror inte att den passar så bra till en häst med hög manke som denna häst har. Min gobban har ju hög manke och den sitter inte alls bra.

lisette
0

jag kollade faktiskt i den nya hööks kataologen. på baksidan hade de en ny syntetsadel som hette CH allroundsadel syntet. känner ni igen det märket?