Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 682 ggr
Linda
0

Tvätta och laga täcken

-Phu har varit ute och spolat,skrubbat alla ute täcken in för vintern och innetäckerna ligger och snurrar i maskinen.

-Har insett att nästan alla fina,dyra täcken är trasiga någon stanns..ett bensnöre här och knäppe till kryss gjordar saknas där osv

Tänkte även köpa laglappar och lappa med limm undrar om någon vet vad för limm man ska köpa och om det finns någonstanns där man kan köpa reservdelar,ifall någon vet någon i stockholms omr som tar imot och lagar.

mvh Linda

gejsa
0

Här i Eskilstuna finns det ju en kille som både tvättar, lagar och impregnerar. Brukar landa på 150-200 kr för allt.

Annars borde det väl vara textillim? Har aldrig limmat så jag är inte riktigt säker. Har sytt på maskin själv lite provisoriskt och sedan impregnerat täcket.

Men i år har jag köpt nya Börjes täcken till både gobban och gejsa. Ett regn och ett vintertäcke till Gobban. Ett vintertäcke till Gejsa. Dom är ju så billiga under 500 kr st. Rekomenderar dom varmt. Har ju haft ett vintertäcke till Gejsa i över 5 år.

Linda
0

Hej

Förra året fick alla hästarna minst ett nytt täcke var men fattar inte trots att jag köpte lite dyrare horse saver så lyckades de gå sönder det är väll unghästarnas och de stora hagarnas fel tror jag

/Linda

gejsa
0

Ja, mina unghästar biter och håller på med Gobbans täcke. Det var därför som jag köpte ett billigt. Men det duger lika bra det. Jag menar håller det 1 år så är det ändå billigt anser jag. Regntäcket kostade ju var det 385 kr eller nåt sånt.

Linda
0

Hej

-Jo faktist så har hööks billiga regn täcken hållt bättre änn de lite dyrare..konstigt..

Men nu när jag tvättade Soyas teflon behandlade horse saver täcken var de mkt lättare att få rena dock.

Köpte ett Bucas till Soya när jag köpte henne och det är det enda som hållt bra utan minsta hål så det fick bäst i test. : )

CBA
0

Ett tips när man har lagat täcke med symaskin.

Symaskinen lämnar ganska stora hål i tyget efter sig eftersom att man behöver en ganska grov nål och dessa hål förstör vattentätheten i täcket.

I friluftsbutiker finns det något som heter "Liquid sole" (har jag för mig), man brukar använda det till att tex täta sömmarna på tältet om det regnar in någonstans.

Kladda det på utsidan av täcket över alla nya sömmar du gjort. Det luktar ganska starkt och det är lång torktid så var utomhus.

Jag har gjort så på alla täcken som lagats och det fungerar perfekt :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

Tusen tack ska försöka ta mig iväg till naturkompaniet min favorit affär näst efter salt och hööks super bra tips/Linda

CBA
0

Vassego :o)

Mvh CBA

LinneaG
0

Någon som har tips på hur man kan 'sy in' ett fleece täcke?

Det är alldeles för stort.

CBA
0

Sy bogveck ifram,fast sy ihop det så det blir en hel flik hängandes på insidan.

Mvh CBA