Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2624 ggr
Anoziz
0

Storlek på sadel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om någon/några här kan hjäpa till och lista ut vad hon behöver för storlek på sadel?

Hästen är min medryttarhäst och hon är 25 år, ca 162 cm i mkh. Det är nämligen så att jag ska börja tävla lite i vår och den sadeln som hon har nu (Stübben Maestoso) inte passar mig och mina ben. Så vi letar efter lite nya/beg.

Bifogar några bilder på henne, både utan och med sadel. Vill ni ha fler bilder så säg till ;)

oliviakarelius
0

Det smartaste är att ta ut en sadelutprovare .

Anoziz
0

Jo, men då hon redan har två sadlar så ska vi försöka hitta någon begangnad från stallet där hon står, så att det inte blir för dyrt. Men jag skulle vilja veta ungefär vilken storlek hon har. Och sadeln ska bara vara till mig och när jag rider/tränar. Så när jag slutar rida henne så ska sadeln säljas.

Sadelutprovare har ägaren haft till de andra sadlarna ;)

Alex
0

Ja men då är det väl bara att kolla vad det är för bomvidd på de sadlarna hon redan har..? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

oliviakarelius
0

#2 Men om du vill veta vilken storlek hon har så ska du ju ha en sadelutprovare. (:

Anoziz
0

#3 Jo, men ska inte dit förrän imon och det skulle vara kul att veta ikväll då jag ska till Haglunds Ridsport ;)

oliviakarelius
0

#5 Men du kan ju inte bara köpa en sadel med samma bomvidd på dom andra ! Ingen sadel är bygd lika och de är ju därför du ska ta ut en sadelutprovare som säger vilken hon tror passar just din häst och vilken bomvidd och så !

Alex
0

#5 Fast det är ju omöjligt att säga bara efter bilder. Det finns ju inte en chans att avgöra exakt hur bred hästens rygg är då. Inte hur svängd den är heller, då det kan se väldigt olika ut beroende på hur bilden är tagen…

Det allra enklaste vore väl att leta efter en sadel av samma märke och storlek hon redan har, och bara anpassa bomvidden efter dig? Då vet du ju säkert att den passar. Annars blir det ju till att chansa om man inte provar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anoziz
0

Oj vad invecklat det blev.. Det jag trodde var att man kanske kunde gissa sig till (med hjälp av bilderna) att hon kanske har t.ex. 17". För jag är verkligen helt grön på detta med sadlar.. För man kan ju liksom utesluta att hon har 14" och 15", för det är väl snarare ponny, eller?

Det var ingenting med bomvidden och sånt, för det får man ju prova sig till. Men det är ju helt onödigt att prova en sadel som är 14" och som ändå inte passar. Utan ville veta inom vilka mått jag skulle prova och leta.

Alex
0

Tumstorleken har inget med hästen att göra, utan det är du som bestämmer den. ;) För det är ju längden på sitsen, och där är det du som ska sitta bra, inte hästen :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bell
0

Leta sadel av samma märke och bomvidd men anpassa sitsen och stilen efter dig tror jag Alex menade. Eller?

oliviakarelius
0

Sadlar är invecklat ! Man kan aldrig gissa , man måste se på hästen och se hur svängd i ryggen den är och så .. De är de en sadelutprovare ska göra ! Sen när man har köpt eller lånat hem sadeln så ska sadelutprovaren se om sadeln passar !

De spelar ingen roll om du tar tex 16 på sitsen för de är det man ska anpassa efter dig .

Alex
0

#10 Exakt ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anoziz
0

Haha, jag fattar ingenting :p

Men kan någon isf förklara alla mått och vidder och tum och allt som finns?

oliviakarelius
0

Bomvidden anpassar man efter hästen  , sen tumstorleken anpassar man efter ryttaren ! Men ingen sadel är lika så därför måste man ta ut en sadelutprovare som ser om sadeln är svängd efter hästen och att den passar just den hästen !

Anna
0

Tumstorleken är väl storleken på sitsen?

Så 17", 16" osv är den storlek som ska passa DIG och inte hästen. Eftersom du är ute efter en sadel som passar dig är det väl också tumstorleken du ska titta på.

Att köpa en likadan sadel som hon redan har fast som passar DIG tkr jag låter som det smartaste förslaget iaf.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anoziz
0

Men att köpa en likadan sadel är ju det jag inte vill eftersom jag absolut inte trivs med den sadeln och då är det ju inte så smart, tycker jag. Även fast man kan ändra den, så går den inte att ändra så som jag vill ha den. (Redan kollat upp detta nämligen)

oliviakarelius
0

#16 Du måste ta ut en sadelutprovare som säger vilken sadel som just passar din häst !

Anoziz
0

#17 Man måste inte, men det är väl det bästa.

Alex
0

#18 Fast annars är det näst intill omöjligt att få en som passar, om man inte är väldigt kunnig på det området själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fridak
0

men varför trivs du inte i sadeln du har nu? på bilden längst upp till höger, där man ser din sits så ser det ut som att sadeln är för liten för dig. sitsstorleken ska  vara efter dig, ju längre ben du har desto större sits blir det för att benen ska få plats. Om sadeln hon har nu passar henne så kanske det är värt att se en likadan sadel fast med större tum i sitsen?

oliviakarelius
0

#18 säger som #19 !

Denna kommentar har tagits bort.
Anoziz
0

Lås gärna tråden någon, känner mig mest idiotförklarad.

Jag kan nämligen inte ta ut en sadelprovare, har inga pengar till det. Förlåt för att jag inte kan någonting om detta (sadlar), men ångrar nu att jag ens skrev tråden.

Alex
0

#23 Jag hoppas att jag inte var bidragande orsak till det, var inte min mening i alla fall. Så ber om förlåtelse om det var så, försökte vara snäll och hjälpa till bara :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Anoziz
0

#24 Nej, det var inte du. Men skulle vara glad om du kunde låsa tråden. För du är väl Medarbetare? :)

Alex
0

Haha ja just ja, det kan jag ju! :P Haha ska fixa ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Inlägget är låst för nya kommentarer