Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2738 ggr
jn84
0

Träningsupplägg?

Jag har börjat tröttna på att rida ut i skogen. Efter två års strövande runt utan någon plan behövs lite variation. Och jag har ju börjat tycka det är fasligt roligt med dressyr! Dessutom finns det ju planer på att han ska ut och tävla lite lokalt i hoppning.

Men pållen min är ju inte i någon vidare form. Så, hur lägger jag upp träningen? Har helt superkass fantasi så det slutar oftast med en skogstur iaf..

Tips och idéer tack!

[countess]
0

jag red också mkt i skogen när vi inte hade någon ridbana så jag började rida i skogen som om jag var på en ridbana skänkelvikning ja allt volter mm sen for jag ofta på stora plana ytor och red dresyr hoppade även i skogen

jn84
0

jag behöver mer konkret. Tex: dag 1 - träna exakt det här. dag 2 - exakt det här. Förstår ni?

[countess]
0

#2 jaha sorry :/

jn84
0

Nej, be inte om ursäkt! :)

Vi har en volt så rida dressyr kan jag rida när som helst. Men det blir sällan av, är tråkigt att inte ha nån plan med det liksom…

thilda-
0

Ägna dig en hel vecka med bara konditions pass.. och den andra veckan åt bara styrka…

och sendan vad passena ska innehålla vet jag inte :P

Fiaa2
0

Lägg upp ett schema som hästen klarar av. Då menar jag så långt hästen är utbildad. Ta det lungt i början så hästen får vänja sig vid att arbeta om du nu har ridit mest i skogen. Tips är att sätta sig ner tex varje söndag och planera hela veckan.
Tex:

Måndag: Dressyr - Volter
Tisdag: Skogen - Galoppera
Onsdag: Hoppning- Böjda spår

osv …

jn84
0

#6 Precis! Kanonbra tips!

Fler tips är välkomna. Jag kan verkligen ingenting. Fantasin räcker inte långt tyvärr. Rida ut för mig är egentligen skritta i skogen, trava när jag orkar och galoppa när det kommer en passande uppförsbacke.

oliviakarelius
0

När du ska rida ut i skogen kan du ju också träna dressyr genom att göra flyttningar och träna galoppfattningar och en massa mer de kan du träna en dag tex..

Sen kan du träna dressyr med bommar en dag att du tränar trav med bommar på böjt spår sen kan du träna att göra galoppfattningar exakt när bommen kommer så du fattar galopp precis över bommen de kan du träna en dag ..

Sen kan du ju träna dressyr med ökningar och mycket volter , serpentiner , åttvolter tex och träna öppna och sluta .

Sen en annan dag kan du rida i skogen och trava mycket så hästen får en bra kondition och släppa hästen i galoppen så den får galoppera av sig riktigt.

Sen när du ska träna hoppning kan du träna studs tex och hoppning på böjtspår och träna att hoppa en enkelbana i trav sen i galopp lungt och sansat så de verkligen sitter

De var lite övningar du kan göra jag har TUSEN till också men då får jag skriva hela dan xD ;)

jn84
0

Tack så hemskt mycket!

Blir riktigt ridsugen! Synd att man inte kan rida allt på en gång. Och att hästen vill sova nu ^^

oliviakarelius
0

#9 HAHA , exakt x'D

Alex
0

Intervallträning är aldrig fel. Skritta och trava om vartannat, med korta travsträckor i början och öka dem sen. Och lägga in galopp senare också.

Klättra är ju himla bra också - bort från vägarna och ut på stigar (eller bort från dem också) och kliva över pinnar och gå i ojämn mark. Är extremt bra träning det med.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mangis
0

Eller konditionsträning i form av jättelånga turer med skritt och långsam trav. Om du varvar alla tips och lägger in en eller två "vilodagar" med skritt så tror jag du får ett bra schema.

Silenos
0

Min häst tycker det är utrtråkigt med ridbanor, han bara"dör" inne i manegen. Så vi rider ut. Men jag kör en del dressyr på uteritten, tex får han böja sig runt träd, om vi ska svänga/vända gör vi framdelsvändning och sen kör vi skänkelvikning från ena sidan till den andra på grusvägen.

nannan
0
  1. Dressyr, mjukgörande
  2. Konditionsträning, gärna intervallträning
  3. Frisk promenad på ca 1 timme
  4. Markarbete, förberedande för veckans hoppning
  5. Dressyr, hårdare arbete
  6. Hoppning
  7. Vilodag, gärna med en lätt promenad

Och sen börjar man om igen… Viktigt att hästen inte står dagen efter ett konditionspass. I början när man bygger kondition kan det vara bra att endast trava utan avbrott, grundkondisen kommer bättre genom trav än galopp, när hästen är tillräckligt stark kan man lägga in galoppen. Intervallträning är det viktigt att man kommer upp i banhoppningstempo i 30 sek, skrittar sen 30 sek. Ungefär tre repetitioner til att börja med, för det är fruktansvärt jobbigt för hästen, och efterhand ökar man. Det låter väldigt simpelt, men det är mycket krävande.

Det här schemat brukar jag följa, men man får flytta och dona och anpassa hela tiden. Ett tips när hästen är väl igång är att man longerar ett pass på förmiddagen och rider på eftermiddagen. Krävs lite pyssel, men hjälper verkligen! (Eller så rider man, mockar, fixar foder, borstar, putsar utrustning, pratar lite med dem i stallet och vips har det gått två timmar, och sen longerar man lite försiktigt.) Gör man det tre dagar i veckan med ett extra pass så kommer konditionen att öka markant…

Spiritinthesky
0

#14 ditt schema var superbra , skulle vilja följa, men som när man tränar varannan vecka o tävlar vissa veckor, då blir det plötsligt svårare ;(

Isa Aronsson

www.stallequino.se

nannan
0

#15 Det är inte alls svårt, du får ju pula lite och byta lite så att konditionsträningen den veckan är en hopptävling istället.. Man får ju dra och skjuta på något annat så att det passar, men om man lägger upp det så att den dag man normalt sett tävlar är en konditionsträningsdag eller en hoppdag så funkar det toppen..

Spiritinthesky
0

#16 men då blir upplägget helt plötsligt inte likadant o alltså inte lika bra :]

Isa Aronsson

www.stallequino.se

nannan
0

# 17 Hur tror du elitryttare gör? Rider på måfå? ;) För att få ett träningsupplägg att fungera så måste man vara flexibel men planera i förväg, titta vad som händer under den kommande veckan, göra ett preliminärt program men inte låsa sig fast vid det. Saker och ting händer, men det viktiga är att ha en röd tråd i sin träning. Det viktiga tycker jag att man inte låter hästen stå efter ett konditionspass för att man har mycket i skolan en dag, då är det bättre att skjuta på det en dag kanske.

Hästarna får inte styra över ditt eget liv, och som sagt, har man bara en röd tråd och försöker jobba efter samma mönster hela tiden så löser det mesta sig…

jn84
0

Måste säga att det har varit kanontips ni kommit med!

Jag har varierat träningen, verkligen försökt undvika "vanliga" uteritter och istället ha ett mål med varje ridpass. Har dock inte haft motivation nog att rida på ridbanan, men det får nog bli av imorrn..

Flaxii
0

Det är inte bra för hästen att köra samma en hel vecka. Dels mentalt och psykiskt, dels fysiskt.