Kiara...färganalyshjälp
När jag var till Mirabil förra veckan så hade han tappat lite mer fölpäls runt mule och ögon och han var inte det mista ljus där som jag hört att blivande skimlar brukar vara.
Min kompis som var med hade ett underbart litet sto från samma uppfödare och hon hade EXAKT samma färg på sin fölpäls och det som kom under i ansiktet som Mirabil har och hon blev mörkbrun.
Dom ser ut som exakta kopior av varandra i färg och med de vita benen :o)
Uppfödaren var helt säker på att hennes sto skulle bli skimmel hela tiden men tji fick dom.
Kan du kolla på bilden och se för nu är jag totalt förvirrad :o/
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
så stor han har blivit ! :)

Wow , han ser riktigt fin ut nu , riktig tuffing :D
Väldigt fint föl!
Det finns en väldigt bra artikel i en islandshästtidning om fölets färger, men självklart så hittar jag inte tidningen nu.. >.<
Men skimmel verkar han inte bli i alla fall, för då borde han väl ha fått ljusa hår runt ögonen för ett tag sen. Nu vet ju inte jag hur han såg ut när han var nyfödd, men en skimmel ska ha en jämn färg över hela kroppen (grundfärgen alltså) och sen börja få ljusa hår i ansiktet. Dessutom har de väl ljusa ögonfransar också, om jag inte minns fel?
Och eftersom Mirabil har svarta ögonfransar (ser så ut på bilden i alla fall) och är mörk i ansiktet så är det nog stor risk att han blir brun. :)
Kan inte säga säkert att det här stämmer, men det är vad jag har för mig i alla fall.. Ska försöka hitta den där tidningen så kanske jag kan ge dig ett bättre svar. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kiara - skulle inte du kunna fixa ihop en liten artikel om färger och så? =)

Tack alla ni :o)
#3 Så här såg han ut som nyfödd…
Han har svarta ögonfransar.
Jag har oxå hört att blivande skimmlar är ljusa under fölpälsen och att det framför allt framträder runt ögon och mule när pälsen släpper där, men han är ju nästan mörkare där nu när fölpälsen är borta.
Han har 3 vita strån i svansen men det hade min kompis sto oxå som liten. På benen som ser gråaktiga ut har han svart päls under såg jag förra veckan.
Snacka om förvirrande 
#5 Ser ut att ha för ojämn färg för att bli skimmel (om nu mitt minne stämmer). Han kanske är lite smygskäck. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Njä…skäck kan han inte vara då det inte finns i rasens standard :o)
Nu har jag hittat tidningen! 
Vet inte om jag gör dig besviken, men han blir inte skimmel utan mörkbrun. I alla fall enligt den här artikeln.
"En brun fölunge föds tydligt brun med svart man och svans och nedersta delen på benen men ljusare än sin vuxna nyans" Vilket jag tycker ser ut att stämma rätt bra på bilden där han är nyfödd. Och det stämde det jag sa om att en skimmel föds med jämn färg över hela kroppen. Så Mirabil kommer med största sannolikhet bli mörkbrun.
Grattis till ett otroligt snyggt föl i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

OM han blir mörkbrun så kommer jag hoppa grodhopp över hela gårdsplanen i ren glädje :o)
Det är inget fel på en skimmel, jag rider ett underbart skimmelsto men i utställningssyfte när han ska premieras etc så syns en mörk blänkande päls bättre än en vit (muskler etc tänker jag på).
Samtidigt så vore det rätt trevligt med en mörk skönhet då de flesta i hans stam är skimlar eller fuxar….det finns inte SÅ många mörka arabhingstar i avel som är mörkbruna om jag inte har fått fel för mig ;o)
Jag ska lägga in en bild på shettis sidan oxå…där vet jag att det oxå finns kunnit folk på färger :o)
Du ska ha massor av tack….håll tummarna nu :o)
Klart jag håller tummarna! Tycker personligen också bättre om mörkbruna. Självklart är skimmlar otroligt fina också - när de är rena. Men är väl inte alltför lätt att hålla dem så..:P
Så vi hoppas på en mörkbrun pojke!
Mvh Alex
Värd för Ridsport