Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1691 ggr
LinneaG
0

Byta ägare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som vet hur man byter ägare på ett SV varmblod?

Jag köpte Troya i lördags, men vi skrev bara kontrakt och skrev över försäkringen på mig. Men vill att det ska synas att det är jag som är ägaren.

Någon som vet hur man gör?

lisette
0

det ska finnas ett papper i passet som du ska skicka in till AVSH

Zahara
0

japp ta kontakt med stc så skickar de ett ägarbytes papper som du och säljaren skriver under och skickar in så blir det bytt även på atgs söksida :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Zahara
0

hihi ja med dessa båda inläggen kommer ju frågan:gäller det travare eller halvblod?

jn84
0

Säger som Lisette, det ska finnas ett ägarbytesavtal med passet som du ska skicka in.

lisette
0

zahara, det är ett halvblod ;)

LinneaG
0

#3 - det gället ett hbl.

Ska kolla i passet.

Zahara
0

okej ja då ska där vara ett ägarbytespapper i passet som ska skickas in och när det är gjort får du ett fint klistermärke med stämpel på som skall klistras in i passet. ¨nu har jag beskrivit båda sätten ju :P  tur att man har en av var sort av sv varmbloden ju :D travare och halvblod hi hi

LinneaG
0

Hittar bara en sida där det är en stämpel och där förra ägaren står. Inget papper som man kan fylla i eller skicka in.

lisette
0

förhoppnignsvis har förra ägaren tagit det o skickat in det då.

fråga henne. annars får hon ringa efter ett nytt.

LinneaG
0

Hittade detta:

Om Du köper eller säljer en häst ska detta meddelas ASVHs kansli. Om hästen har blivit registrerad under senare år finns en lös vit lapp med i passet ("Hästägarbevis") där säljaren och köparen skriver under och bekräftar försäljningen/köpet. Saknas "Hästägarbevis" kan man skicka in kopia av första sida i pass/registreringshandling samt kopia på något som styrker ägarbytet t ex kvitto, köpekontrakt el dyl. (av detta skall framgå vilken häst det gäller, vem den nya ägaren är samt vara underskrivet av säljaren). Ange även att det gäller ägarbyte.