Vila
Hur länge låter ni er/era pållar vila efter en vaccinering eller avmaskning? *bara nyfiken*
Och vila överhuvudtaget, hur ofta får er/era pållar en vilodag?
Vi vaccinerade våra två pållar nu innan påskhelgen och de fick vila från ridning och promenader i tre dagar. Idag avmaskade vi och de kommer att få vila i en till två dagar nu. :)
Chessa brukar få 1 vilodag/ vecka ibland 2.
Razz får 2-3 vilodagar/ vecka.
Efter vaccination blir det nästan en vecka (ev. lite skritt/promenader de första dagarna) eftersom det är femte dagen det visar sig om hästen reagerar på det.
Avmaskning kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte avmaskat Sylgja nåt än. Och den här vintern har det blivit mer vila än ridning eftersom underlaget har varit förj*vligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
vaccination tar jag det lugnt dom första dagarna, då jag fick förklarat för mig av vet att man ej använder levande vaccin längre och att det då inte är någon fara att rida så länge man ser att hästen inte mår dåligt av vaccinet.
Avmaskning brukar jag ej låta dom vila tar det däremot lugnt
Min herre är ju skrittpensionär, så han tar ju det redan lugnt. Eller vi ska ta det lugnt… Säg det till en pigg tok som helst vill bara galoppera…
Har inte avmaskat sedan nov -06, nollad på båda träckproven -07. Ska ta nytt prov i maj. Förhoppningsvis slipper jag avmaska då oxå, eftersom Lyrik EJ tål avmaskningsmedel alls.

Jag vaccinerade förra tisdagen och då skrittade vi i fyra dagar efter.
Avmaskning vet jag inte hur han brukar vila efter… har inte tänkt nåt särskilt på det. Men förhoppningsvis blir det inga fler avmaskningar :)

När vi avmaskar får dom vila 2-3 dagar efter. Kanske att det blir någon lugn skritt tur men inte mer än så.
Står väl över nån dag lr två… grannen e veterinär å de e ingen fara enligt honom. Har inte märkt att nån mått dåligt av de…

Vid vaccinering brukar jag låta mina vila 2-3 dagar, men jag skrittar bara i början så det dröjer kanske nästan en vecka innan jag rider på som vanligt.
För övrigt vilar mina hästar 1-2 ggr i veckan. Målet är att de ska vila 2 ggr, det är bara onödigt att de går mer än så. Jag är så insatt i alla skador en häst kan få nu så jag är riktigt petig med träningen.