Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 901 ggr
ulliiz
0

Ridövningar

hejsan är de nån som har några roliga ridövningar (både dressyr och hoppning)? gärna ritade. kramkram Kyss

Sunset
0

finns på www.hippson.se :)

oliviakarelius
0

Jag klarar inte av ridövningar i dressyr .. Eller bara om jag rider för tränare men tycker de är jätte svårt att rida övningar själv så jag rider på känn alltså jag rider de som behövs just då ! Tex om hästen är stel så gör jag flyttningar tex

Loa-bg
0

Åh! Jag har tusen idéer ;) Fast jag kan inte skriva och rita ner allt.

Du kan "leka" i hoppningen. Med leka menar jag använda massa bommar, ställ hinderna i massa knepiga vinklar, använd smala bommar om du har. Lek med avsstånden till hinderna, öka, minska och KÄNN! Känn var du har hästen, hur du red när det gick bra, att hästen tar dina förhållningar, att du kan öka tempot och fortfarande ha full koll. Du behöver inte ha någon höjd på hinderna, det är super om du håller dig på låga som man lätt kan ta sig över även när det blir fel. Har du höjd på hinderna och inte redar ut det tappar kanske både du och häst självförtroende. 

I dressyren är jag kanske inte lika påhittig… Du kan träna på skänkelvikningar. T.ex. flytta för högerskänkel ett par steg, sedan rida rakt fram, därefter flytta lite till och sedan rida rakt fram igen och kanske flytta för höger. Sick-sacka lite. Det brukar jag göra i skogen.

Använd fantasin, det brukar funka ;)