Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 483 ggr
Believer
0

I transporten..

på vilken sida i transporten ställer ni hästen? Ifall ni kör en häst alltså och ifall ni har mellanväggen.

Lucky har alltid stått på vänster sida (när han har åkt själv) och så har jag brett oxå. jag flyttar ut mellanväggen så långt till höger som det går.

Cattis
0

På vänster sida. Är det inte till och med så att man måste göra det? Åker jag med fler, så ser jag till att ha den tyngsta vikten på vänster sida alltid.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Believer
0

joo jag har läst om det där. jag vet inte om man måste, men det är ju en fördel om man ställer hästen på vänster sida närmast vägeen. Ifall man skulle åka ner mot diket så är det lättare att ta sig upp om hästen står på vänster sida.

Roxanne
0

#2 smart ;) :D

hjullan
0

smart malin.. det har jag inte tänkt på förut..! minns dock inte vart jag ställt mina hästar.. transporterar en gång per hundra år ungefär.

Kratern
0

Vänster sida. Vet inte varför för jag har inte hört att man måste det.

elin
0

Kör aldrig med mellanvägg på nisse, hon tycker inte om o stå så smalt. Generad

/Elin

MiaMaria
0

Vänster sida går alltid i första hand för mig.

Ny fråga i tråden då: Hur sätter ni fast hästen/hästarna i transporten? Eller står dom lösa?

Jag brukar sätta Musse med ett långt grimskaft genom öglan på bommen (så den löper genom dom) och sen bort till "fönsterväggens" ögla och där binder jag.

Believer
0

jag använder vanligt transportgrimskaft med säkerhetsspänne.

Anna Johansson
0

Jag sätter fast Marre i en ögla på väggen till vänster, läste någon stans att man skulle gö så. Ifall om hästen fastnade så skulle de va bättre. Och han står utan mellan vägg, för att han vill stå btett.

Roxanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här kan det ju gå. I en halvtimme stog vi såhär ^^

Roxanne
0

Måste bara säga det att mellanväggen är sjuten till höger, det kanske ser ut som att hästen ska in på höger sida. men de skulle han inte ^^

Älskar_hästar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här stod dom och försökte putta in enviasa hästen Jinny , till slut gick hon in när någon hade fått tag på morot till att locka henne med :)

SarahPeace
0

Vänster sida här  ;D