Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 652 ggr
Scandi
0

Tips på upplägg av ridningen?

Scandi
0

nej nu försvann all min text..:( det jag skrev var att jag behöver tips på hur jag ska lägga upp min ridning och träning med eli. Som några av er kanske läst var han skadad nov-dec och vi var då på huntely och det konstaterades att d vo kotledsinf. Skulle satt igång honom direkt efter men jag väntade tills efter jag hade varit på återbesök den 9 jan. Efter det skulle jag skritta 2 veckor, sedan trav o sedan galopp. Men jag väntade en vecka till. Nu har jag dock satt igång med traven förra månaden o nu för någon vecka sedan galoppen.

Han går i form i skritt men i traven vill det sig helt enkelt inte..Han knäpper av i nacken och lägger sig på bättet och blir hård och tung smatidgt som han har huvudet rätt upp. Han är ett riktigt krutpaket med mycket energi och ligger på bra. I galoppen hänger inte riktigt bakbenen med heller men den har jag inte bråttom med. Han är 6 år i vår och riden ca 1 år då med. Själv har jag haft honom i ett halvår. Har ni några tips på upplägg av ridningen och ridövningar till min travarpåg. Tacksam för tips :)

Cilla89a
0

tömkör mkt..
sen lägger han sig i handen på dig, så släpp stödet! schess var också en fuling ;) hade han chansen så la han sig gärna i handen, och då släppte jag bara tyglarna och travade på framåt, plockade upp..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

det jag skulle tillägga är att varför jag behöver tips är därför att jag är rädd att hnas ben inte kommer att hålla om han ska gå så där och inte lugnar ner sig eftersom d frestar på frambenen..

Scandi
0

har ingen tömkörningsgjord och ingen kunskap om det heller dessväree :(

Mangis
0

Det går ju att få tag på hyfsade tömkörningsgjordar för bara några hundralappar. Jag gillar inte Hööks syntetgjord, men det finns andra som gör det så det kanske funkar för dig? Sedan finns det andra märken, hittade en på Kvalite Häst och Hund här i Flen som verkade ordentligt stoppad, 500:- för en syntetgjord.

Övergångar stärker honom och gör att han orkar mer. Lägg mycket grundarbete på formen i skritt och se till att ha korta pass i trav och galopp så han orkar bära sig. De stärker sig ganska fort om man orkar stå ut med mycket skritt ett par månader… Klättring och arbete över bommar stärker också överidan, men mest övergångar, i massor. Du får samtidigt en lydig och uppmärksam häst.

Lycka till med din fina pålle!

Scandi
0

tack för tipsen. Ngt annan aom har flerb tips?

[slo]
0

Va uppmärksam, kotledsinf är rätt ofta tecken på att det är fel någon annan stans…

Scandi
0

Ja och det felet är redan hittat :p har nog skrivit d någonstans tror jag? Men han ska vara bättre nu. Ska dock ev låta en annan kolla upp d också..